Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei kukaan auta vanhusta lumitöissä?

Vierailija
12.02.2026 |

Minä olen yksin asuva ja eläkkeellä, rivitalossamme naapurit ei voi edes sen verran auttaa että harjaisivat oven edestä minun ulkorapun että pääsen turvallisesti ulos ovesta. Itsekkäitä ihmisiä on niin paljon.

Kommentit (242)

Vierailija
201/242 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kerroppa miksi naapureiden pitäisi harjata sinun polkusi 

No ihan siksi, ettei hän ilmeisesti itse pysty.

Naapuriapua pidettiin ennen tärkeänä, mutta nykyajan "hyvinvointiyhteiskunnassa" se tuntuu olevan kirosana.

Vierailija
202/242 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eläkkeitä maksetaan 40 miljardia vuodessa. Eläkkeisiin menee iso osa valtion budjetista joka vuosi."

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011794786.html

Miten tämä liittyy ap:n ihmettelyyn?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/242 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla niitä ikäviä naapureita jotka on terrorisoinu aluetta vuosikymmenet.

Vierailija
204/242 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MIKSI PITÄISI AUTAA V. MUMMELIA SAA MITÄ TILAAA

Yritäpä muistaa tuo ajatuksesi, kun itse sairastut tai vanhenet. Vai kuvitteletko olevasi elämäsi kunnossa kuolemaasi asti?

Vierailija
205/242 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä auttaisin mielelläni, jos olisin naapurisi. Siitä saa palkaksi hyvän mielen.

Meillä pienkerrostalossa naapurit usein ihan yllätykseksi putsaavat lumet toisten oven edustalta tai viereiseltä parkkikselta.

Yksi hyväkuntoinen eläkeläisrouva kolaa monesta  paikasta lumet aikaisin aamusta, sanoo, että on hyvää kuntoilua.

Toki tässäkin asuu muutama nuori laiska, yksilamppuinen tyyppi, joiden ovien edustalta ei viitsi lumia putsata. Kahlatkoon he ihan rauhassa koteihinsa.

Vierailija
206/242 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin kiitollinen, että kykenen vielä 70-vuotiaana mummona kolaamaan lumet autoni ympäriltä ja muualtakin.

Tänä aamuna juuri tuota tein, kun aurakuski tuli. Oli ihana nuorimies, aurasi leveästi ja huolella koko pysäköintialueen, kun näki, että harmaahapsi lumitöissä touhuaa.

Hienoa, että on myös näitä vähän laajemmin muita huomioivia, kuin pelkän pakollisen työnsä hoitavia. Kiitos hänelle ja hänen kaltaisilleen!

Vierailija
207/242 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

VAikka tämä nyt varmasti provo onkin niin vastaan, että vataavaa olen miettinyt. Asutaan pienessä rivariyhteisossä ja meillä pitäisi käydä huoltofirma tekemässä lumityöt. Meidän osoite tuntuu olevan listalla vikana.

Mä teen etätöitä  kotona ja päivittäin käyn kolaamassa pihan. Otan meidän talon etupihan, kaikkien portaat (8asuntoa) ja pihatiet (pelastustiekin). Sitten tien parkkikselle ja roskikselle. 

Joskus huomaa, että eräs naapuri on jo käynyt tekemässä.. mutta reitin parkkikselle ja oma koti ja rakkaammat naapurit. Eli neljä asuntoa olisi kolattu. Lapsiperheitä kaikki, kyllä ne saisi omansa tehtyä, mutta ne kahden vanhuksen ja yhden pyörtätuoli-ihmisen kodit jättänyt sitten tekemättä.

Etenkin miettii tuota pyörätuolilla kulkevaa, nin meidän piha on aivan mahdoton. Tiedoksenne, että hänkin tekee lumitöitä siinä mssä moni muu, eikä vaan odota, että hänelle tehdään. Sinnikäs tapaus,  Tuoli ei välttämättä kulje kasoissa, ja välillä on rähmällään, mutta huumorin avulla. Hänen taksinsakaan ei pääse perille, jos hommia ei tee.

Joskus kun parkkipaikka on tyhjä, niin kolaan senkin. Lumityöt jos mitkä ovat hyvää liikuntaa. Laittaa verenkiertoon ja sitten taas on kiva jatkaa duuniakin, kun on liikkunut.

Suurinosa sitten purnaa, kun palvelusta maksetaan miksei he tee töitään. Ehkä sinne pitäs soittaa tai edes vaihtaa firmaa.. No, ei sitten. Jatkakaa valittamista.

Vierailija
208/242 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko tuota aloitusta.  Yleensä eläkepapat hoitaa rivitalojen pihat. Ja yleensä, jos joku ei pysty, niin toiset auttaa. 

Aloituksessa nyt taas ajetaan jotain takaa. 

Vierailija
209/242 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa 350 000 työtöntä makoilee ja nostaa kela-korvauksia. Mutta ketään ei saa lumitöihin eikä talonmies apuun.  Eräs kyläyhdistys haki vuoden remonttiapua, lumityö apua ja puutarhan hoitoon apua - ei ketään!

t. yksi makoileva

Keski-ikäisten suomalaisten työttömien paino lähes 100kg. Naiset ja miehet alkaa olla samanpainoisia. Ei niistä ole työhön, pitää "kuntouttaa" ensin.

90 kg, 40-59 vuotiaat miehet . Naisilla 15 kiloa vähemmän. Ylipaino on huolestuttava ! Ei ihme ettei mitään jakseta.

Vierailija
210/242 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinähän se olet itsekäs kun kuvittelet, että toiset passaavat sinua. Mitä itse teet auttaaksesi heitä?

Voit aina myydä asuntosi ja muuttaa kerrostaloon jossa on huoltoyhtiö, kun et enää pysty huolehtimaan omaisuuksistasi. Vanhukset nimenomaan ovat niitä itsekkäitä ja hoardaavat omaisuuksia niin ahneesti, että nuoremmille ei riitä niitä edes perheiden perustamiseen.

Ei tarvitse muuttaa edes kerrostaloon, rivareissakin huoltoyhtiö voi hoitaa nuo hommat, jos yhtiökokouksessa on niin päätetty. Seuraavaksi vaan ehdottamaan sitä yhtiökokouksen asialistalle ja värväämään muita samanmielisiä osallistumaan siihen yhtiökokoukseen. Se tietää kyllä yhtiövastikkeiden nousua, mutta jotkut ovat valmiita maksamaan mukavuudesta. Tällä asuinalueella ei taideta yhdessäkään rivari-yhtiössä tehdä itse lumitöitä.

Vierailija
211/242 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko edes kysynyt apua lumitöissä?

Olen kyllä tehnyt lumityöt naapurin mummolle jo kolmena talvena rivitalossa vaikka ei kysynytkään, rahaa on tarjonnut mutta en ole ottanut.  Hyvä että itse pääsee postilaatikollaan käymään.

Vierailija
212/242 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta kerrostaloon. 

Vierailija
213/242 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on onneksi fiksu taloyhtiö. Täällä innokkaat kuntoilijat kolaavat naapurienkin pihat ilman erillisiä pyyntöjä odottamatta mitään vastapalveluksia. Muutenkin on yhteisöllistä, pihalla moikataan ja jutellaan, naapurit tunnetaan ja lähinaapureita muistetaan jouluna. Tampereella ollaan 80-luvun rivarissa.

Vierailija
214/242 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä auttaisin mielelläni, jos olisin naapurisi. Siitä saa palkaksi hyvän mielen.

Meillä pienkerrostalossa naapurit usein ihan yllätykseksi putsaavat lumet toisten oven edustalta tai viereiseltä parkkikselta.

Yksi hyväkuntoinen eläkeläisrouva kolaa monesta  paikasta lumet aikaisin aamusta, sanoo, että on hyvää kuntoilua.

Toki tässäkin asuu muutama nuori laiska, yksilamppuinen tyyppi, joiden ovien edustalta ei viitsi lumia putsata. Kahlatkoon he ihan rauhassa koteihinsa.

Tällainen on omakin kokemukseni, vanhus tekee taloyhtiön lumityöt. Pysyypä kunnossa, hän sanoo itse, ei uhriudu eikä odota erityisiä kiitoksia. Toivottavasti sitten kun hän ei enää pysty (on jo vuotta vaille 80), niin nuoremmilla siinä vaiheessa lamppu syttyy.

Vierailija
215/242 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naapuriapua pidettiin ennen tärkeänä, mutta nykyajan "hyvinvointiyhteiskunnassa" se tuntuu olevan kirosana.

Nykyään on paljon kädettömiä. En auta, jos apu ei ole vastavuoroista. Ei tule hyvä mieli vaan hyväksikäyttöä ja loputon lista tehtäviä korvauksetta.

Vierailija
216/242 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on paljon kädettömiä. En auta, jos apu ei ole vastavuoroista. Ei tule hyvä mieli vaan hyväksikäyttöä ja loputon lista tehtäviä korvauksetta.

Näinhän se on, ehkä kyllä ennenkin on ollut sellaista. Itse auttelen mielellään kun voin, pieniä juttuja. Mutta en ota sellaista vastuuta, että se olisi jotenkin velvollisuuteni.

En odota vastavuoroisuutta, mutta kieltämättä yksi naapuri kun on ikkunasta huudellut ilkeyksiään, niin en nyt erityisesti suuntaa apua sinne. Pyydettäessä voin tehdä jos ehdin na jaksan, onhan hän jo vanha.

Vierailija
217/242 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut rivitaloyhtiössä, jossa lumityöt tehtiin talkoovoimin asukkaiden toimesta. Yhtiössä oli 7 asuntoa. Yhdessä asui niin vanha mummo, ettei hänestä ollut lumitöihin. Yhdessä yksinhuoltaja kahden lapsen kanssa, ei missään nimessä voi/ehdi tehdä lumitöitä. Yhdessä juoppo, joka oli puolet ajasta millon missäkin kuntoutuksessa, linnassa tms. toisin sanoen ei paljon näkynyt kolan varressa herraa. Yhdessä asui vuokralainen, joka totesi, ettei hänelle lumityöt kuulu, kun ei omista asuntoa. Ja sitten, kun yhtiökokouksessa ehdotettiin, että maksetaan lumitöistä firmalle niin yllättäen tämä ei asukkaille käynyt. Joo asuin pakollisen kaksi vuotta tuossa ja laitoin lopulta asunnon myyntiin. 

Vierailija
218/242 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin että ei dissata lumitöihin osallistumattomia "nuoria" laiskoiksi. Ollaan viisikymppisiä. Meillä miehellä sydänongelmia ja itselläni asentohuimaus iskee päälle, jos lapion kanssa paljonkin heilun. Ei viitsisi kuitenkaan terveystietoja naapureille levitellä, joten ollaan oma osuus sinnitelty. Mutta usein meidän asunnon kohdalla on iso pöykky, kun muualta jo siivottu. Olen ikionnellinen, jos joku siivoaa meidänkin palasen.

Vierailija
219/242 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi nykyisillä eläkkeillä olevan palkata apua. Muilta leikataan.

Vierailija
220/242 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsiperheenä ihmettelen naapureita, eläkeläiset viettävät aikaa TV:tä katsellen päivät, voisivat auttaa meitä mielummin lasten hoidossa, jos lapsi sairastuu eikä pääse päiväkotiin. Itsekkäitä nuo eläkeläiset.

Miksi ihmeessä terve ihminen (ja etenkin vanhus jolle nämä voi olla kohtalokkaita)  ottaisi hoitoonsa flunssaisen ja nororipulisen vieraan lapsen ja hanki itselleen samaa sairautta??