Ärsyttääkö teitäkin kun monissa työhakemuksissa vaaditaan nykyään jokin videoklippi itsestä?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Hyvä vaan että näkee heti ulkoisen habituksen. Turha ottaa haastatteluun asiakaspalvelutehtävään jotain nenärenkaista naamatatuoitua jäppistä tai "blondia" josta näkee jo heti ettei "jaksa" tehdä töitä koko päivää
Näin helppoko se töihin joutuminen on välttää?
Oon turhaan lähetellyt dick pickejä kun noin helpolla olisi selvinnyt!
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelen miksi siivoustyöhön vaaditaan videohakemus?
Siivoustyön tilaajana (iso taloyhtiö) edellytän että käyttämämme siivoojalla on mm. normaali ulosanti ja sosiaaliset kyvyt. Asiakaspalvelu on osa siivoojan työtä kohteessamme, eikä yhtiön osakkaamme (pääosin vanhuksia ja eläkeläisiä) halua sellaista mykkää mennikkäistä joka ei puhu eikä pukahda. Sosiaalinen kanssakäyminen kohentaa asiakaspalvelukokemusta ja luo yhteisöllisyyden ja turvallisuuden tunnetta taloyhtiössämme.
Esimerkiksi siksi?
T. Hallituksen pj
Vierailija kirjoitti:
Ei sovi valkoihoisen arvolle ja sitä ei saa kysyä, siksi.
Vierailija kirjoitti:
Koska siitä näkee puolessa minuutissa viimeistään mitkä vibat ihmisestä tulee. Ei tartte sähköpostitella, soitella, sopia haastatteluja ym ajanhukkaa jos ihminen onkin naamatusten ehdoton hell-no-tapaus. Usko tai älä, hyvin monessa työpaikkahaussa sillä varsinaisella substanssiosaamisella ei ole ratkaisevaa merkitystä, vaan ratkaisevaa on se tuleeko sinun kohtaamisesta sellainen olotila että "tää on hyvä tyyppi, tän mä palkkaan".
T. Hr-kalkkuna
Ymmärrän, jos on joku työmaa missä pitää esiintyä tjs . Muuten en.
Kaiki työt johin olisi pitänyt laittaa video, olen skipannaut. Et, pitäiiskö vaan laittaa vitsillä menemään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska siitä näkee puolessa minuutissa viimeistään mitkä vibat ihmisestä tulee. Ei tartte sähköpostitella, soitella, sopia haastatteluja ym ajanhukkaa jos ihminen onkin naamatusten ehdoton hell-no-tapaus. Usko tai älä, hyvin monessa työpaikkahaussa sillä varsinaisella substanssiosaamisella ei ole ratkaisevaa merkitystä, vaan ratkaisevaa on se tuleeko sinun kohtaamisesta sellainen olotila että "tää on hyvä tyyppi, tän mä palkkaan".
T. Hr-kalkkuna
Eikö kirjoitusasusta voi jo päätellä? Jos kirjoittaa asiallisesti?Monilla on myös cv:ssä kuva
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Hr-kalkkuna
Eikö kirjoitusasusta voi jo päätellä? Jos kirjoittaa asiallisesti?Monilla on myös cv:ssä kuva
Mieti asiaa kuin se olisi stand-up keikalla heitetty vitsi.
Kumpa naurattaa todennäköisemmin, video vai sama vitsi tekstiviestinä?
Vaaditaan koska se on muotia ja niin ah hienoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivoustyön tilaajana (iso taloyhtiö) edellytän että käyttämämme siivoojalla on mm. normaali ulosanti ja sosiaaliset kyvyt. Asiakaspalvelu on osa siivoojan työtä kohteessamme, eikä yhtiön osakkaamme (pääosin vanhuksia ja eläkeläisiä) halua sellaista mykkää mennikkäistä joka ei puhu eikä pukahda. Sosiaalinen kanssakäyminen kohentaa asiakaspalvelukokemusta ja luo yhteisöllisyyden ja turvallisuuden tunnetta taloyhtiössämme.
Esimerkiksi siksi?
T. Hallituksen pj
Siivoojan ei tarvitse rakentaa taloyhtiöittenne yhteisöllisyyttä ja riittää että hän vastaa jos joku arvokkaasta yhtiöstänne suvaitsee häntä tervehtiä, hänen ei tarvitse työaikaansa käyttää tarinan kerrontaan asiakkaittensa kanssa, antakaa hänelle työrauha jam kunnioittakaa työtä jota tekee. Sinä feikkipj et mitään videoita siivoojaksi hakevista tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Hr-kalkkuna
Voi päätellä. Mutta jos ilmoituksessa on nimenomaan pyydetty laittamaan videoesittely ja hakija ei sitä tee, se kertoo asenteesta enemmän kuin tuhat CV:tä.
T. Hr-kalkkuna
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Hr-kalkkuna
Mieti asiaa kuin se olisi stand-up keikalla heitetty vitsi.
Kumpa naurattaa todennäköisemmin, video vai sama vit
Ja se näyttlelijä joutui karenssiin ja perittiinkö vielä takautuvastikin, en muista kun teki esittelyvideon itsestään näyttelijän töitä hakiessaan. Koska te tulkitsi sen videon teon työnteoksi, ei hakemiseksi. Varmaan naurattaa sitä näyttelijää tosi paljon.
Ehdoton erityisesti nuorilla, jotka hakee näitä sisäänheittotyöpaikkoja kuten "mäkkäri"-tyyppisiä. Sen näkee ekalla sekunnilla ihmisestä suun avautuessa, voiko sen päästää asiakasrajapintaan vai ei. Säästää kummankin aikaa.
Oma tyttäreni teki itsestään about 40 kuvauksella 17-vuotiaana lyhyen esittelyvideon. Väänsi sitä pari tuntia ottaen uudelleen ja uudelleen ottoja. Se oli tosi lyhyt. Kesto varmaan 20 sekuntia. Sanoi siinä nimensä ja kertoi, miksi olisi hyvä työntekijä. Ihan diipaa. Pääasia, että puhui selkeästi, hymyili ja näytti siistiltä ja perusnätiltä teinitytöltä. Juuri sellaiselta, joka laitetaan sinne tiskille hymyilemään ja myymään jäätelöä. Sama video lähti sitten kuuteen hakemukseen mukaan ja neljästä tuli heti haastattelupyyntö. Kolme oli valmiita palkkaamaan ja saikin valita paikkansa. Toki tästä on jo 3-4 vuotta, tiedän, että nyt on hankalampaa ja yhä useampi tekee sen videonkin. Sillä ei erotu senkään vertaa enää kuin vielä tovi sitten.
Vierailija kirjoitti:
Ehdoton erityisesti nuorilla, jotka hakee näitä sisäänheittotyöpaikkoja kuten "mäkkäri"-tyyppisiä. Sen näkee ekalla sekunnilla ihmisestä suun avautuessa, voiko sen päästää asiakasrajapintaan vai ei. Säästää kummankin aikaa.
Oma tyttäreni teki itsestään about 40 kuvauksella 17-vuotiaana lyhyen esittelyvideon. Väänsi sitä pari tuntia ottaen uudelleen ja uudelleen ottoja. Se oli tosi lyhyt. Kesto varmaan 20 sekuntia. Sanoi siinä nimensä ja kertoi, miksi olisi hyvä työntekijä. Ihan diipaa. Pääasia, että puhui selkeästi, hymyili ja näytti siistiltä ja perusnätiltä teinitytöltä. Juuri sellaiselta, joka laitetaan sinne tiskille hymyilemään ja myymään jäätelöä. Sama video lähti sitten kuuteen hakemukseen mukaan ja neljästä tuli heti haastattelupyyntö. Kolme oli valmiita palkkaamaan ja saikin valita paikkansa. Toki tästä on jo 3-4 vuotta, tiedän, että nyt on hankalampaa ja yhä useampi tekee sen videonkin. Sillä ei er
Itse en ole aspatyyppinen mutta videolla voisin kyllä feikata
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi siksi?
T. Hallituksen pj
Siivoojan ei tarvitse rakentaa taloyhtiöittenne yhteisöllisyyttä ja riittää että hän vastaa jos joku arvokkaasta yhtiöstänne suvaitsee häntä tervehtiä, hänen ei tarvitse työaikaansa käyttää tarinan kerrontaan asiakk
Siivooja käyttää työaikansa tasan siihen, mitä palkanmaksajan kanssa on työsopimuksessa sovittu. Meillä työhön liittyy olennaisena osana myös sosiaalinen kanssakäyminen asukkaiden kanssa, mistä toki täysi palkka maksetaan. Meillä siivooja ei ole mikään irrallinen robotti, joka tekee työnsä ja häipyy, olemalla näkymätön ja poissa tieltä. Meillä hän on tervetullut ihminen jonka työpanosta arvostetaan ja siitä maksetaan.
T. Hallituksen pj
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Hr-kalkkuna
Voi päätellä. Mutta jos ilmoituksessa on nimenomaan pyydetty laittamaan videoesittely ja hakija ei sitä tee, se kert
Se kertoo että hakija on rohkea ja itsenäisiin päätöksiin kykenevä ja osaa itse arvioida mikä on tarpeellista ja hyödyksi, mikä turhaa resurssien hukkausta.
Olen osallistunut uusien työntekijöiden rekrytointiprosesseihin jo noin20 vuoden ajan. Työnantaja vaatii aina videon hakijoilta. Olen katsonut varmaan satoja videoita, enkä ole koskaan huomannut niistä olevan mitään hyötyä. Ne eivät tuo esille mitään sellaista, mikä ei työhakemuksesta ja haastattelusta selviäisi. Sen sijaan ne väkisinkin ohjaavat huomion ulkonäköön, vaikka sillä ei ole merkitystä työsuorituksen kannalta. Hakemus ja haastattelu sen sijaan ovat molemmat tärkeitä.
Oman kokemukseni mukaan ns. rento video toimii paremmin kun liian 'harkittu'.
Toki peiliin kannattaa sen verran kurkata että olemus on siisti, neutraalit vaatteet parempi (esim. musta paita vs. riemunkirjava mihin huomio kiinnittyy) ja taustaksi valita neutraali/'siisti' kohta (ei tiskivuoria tai "vessanpönttöä" taustalla) asunnosta.
Sitten vaan puhuu rennosti videoklippiin jotain/sitä mitä on pyydetty OMANA ITSENÄÄN.
Olen introvertti ihminen, en ole somessa jne. mutta tuollisen videon kuvaaminen on ihan fine. Puhun kuin tutulle "Moikka, olen xxxx...." ja kerron mitä videoon on pyydetty.
Miten työnantajat joilla ei riitä aika eikä ole mahdollisuuksia lukea läpi kaikki työhakemuksia jotka he saavat pystyvät kuitenkin katsomaan kaikki hakuvideot?
Näin sanoo ihminen jolla on omassa puhelimessaan ja sometileillään vaikka minkälaista materiaalia, kuvitellen että ne on turvassa.