"huonossa kunnossa olleille vanhuksille oli syntynyt kasvojen alueelle mustelmia"
Jenni on työskennellyt kymmenisen vuotta lähihoitajana, suurimman osan ajasta juuri vanhustenhoidossa.
Hän kiinnitti huomiota siihen, että vuoteessa olijoille ja huonossa kunnossa olleille vanhuksille oli syntynyt kasvojen alueelle mustelmia.
He eivät liiku itsekseen, joten eivät niitä itselleen pysty aiheuttamaan.
Jenni kertoo, että mustelmia syntyy vain tiettyjen hoitajien vuorojen aikana. Hän muistaa kerran, kun vanhuksen omainen oli ollut järkyttynyt läheisensä mustasta silmästä.
En ole voinut sanoa muuta kuin että välitän asian eteenpäin. Ja samalla tiedän, etteivät asiat tule muuttumaan.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/0516d7ca-0652-4f12-98a9-e1aea7b88d34
Alkaa oikeasti pelottamaan vanhainkotiin joutuminen. Ei ole läheisiäkään jotka katsoisivat minun perään, olisin vanhainkodissa vapaata riistaa.
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhustenhoitoa koko ajan heikennetään, työhön jäävät lopulta vain ne, joiden etiikka ja moraali eivät kärsi vanhusten kaltoikohtelusta. Nämä työntekijät ovat yritykselle helppoja, koska he eivät asetu poikkiteloin systeemissä, vaan hyväksyvät sen viat.
Yksityisen palvelujätin tarkoitus on tuottaa voittoa osakkeenomistajille. Voitto saadaan tehostamalla, eli hoitamalla vähemmän. Suomi käyttää jo nyt vanhustenhoitoon väkilukuun suhteutettuna paljon, paljon vähemmän rahaa kuin muut Pohjoismaat.
Mutta miksi sotealueiden omissa hoitolaitoksissa on yhtä paljon ellei enemmänkin kaltoinkohtelua? Siellä ei kukaan saa euroakaan voittoa ja silti vanhuksista ei välitetä.
Eihän Suomessa välitetä vanhuksista muutenkaan, miksi se laitoksissa muuttuisi?
Vierailija kirjoitti:
Tämänkö tähden Suomeen ei saada eutanasiaa, ettei hoivajättien miljardibisnekset vaarannu?
Minä ainakin haluan täältä pois ennen laitoksiin joutumista, mutta en ole vielä keksinyt keinoa siihen.
Tätä olen myös itse miettinyt että miksi ihmeessä ei saa avustettua itsemurhaa , joka tapahtuisi kunnolla ja siististi. Eläkeläisiä halutaan painaa köyhyyteen ja pidetään syyllisinä Suomen huonoon tilanteeseen, vanhuksia kohdellaan kaltoin hoivakodeissa tai pidetään yksinäisyydessä " kotihoidon" avulla.
Hoivakodeissa lopetetaan syöttäminen ja juottaminen heti jos ei itse kunnolla kykene näihin.
Eikö eutanasiaa hyväksytä siksi että mahdollista moni pääsisi kokemaan kunnon hoivakotikidutuskuoleman.
Olen itse osapäivätyötön nyt. Menisin töihin hoitoalalle vanhusten pariin jos mut otettaisiin. Ehdotan että yksityiset vanhainkodit kielletään (ongelma: valvonta) ja koko homma otetaan valtiolle kuten alkot ja vankilat tms. Kun valtio pyörittää vanhainhoitoa, ja antaa sinne joka vuosi reilun budjetin, tästä selvitään kaikki ehjin nahoin.
Kaikki tämä ongelma johtuu päättäjistä. Ei vain huonoista hoitajista tai resursseista. Päättäjät saaneet aikaan! Yritystukiin yms. ei puututa. Hallitus ei ole luopunut mistään eduistaan. Hyvät hoitajat uupuu. Vangeistakin pidetään parempaa huolta. Päättäjien vanhukset ovat kovan rajan hoitokodeissa, ei tämä heitä koske.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämänkö tähden Suomeen ei saada eutanasiaa, ettei hoivajättien miljardibisnekset vaarannu?
Minä ainakin haluan täältä pois ennen laitoksiin joutumista, mutta en ole vielä keksinyt keinoa siihen.
Tätä olen myös itse miettinyt että miksi ihmeessä ei saa avustettua itsemurhaa , joka tapahtuisi kunnolla ja siististi. Eläkeläisiä halutaan painaa köyhyyteen ja pidetään syyllisinä Suomen huonoon tilanteeseen, vanhuksia kohdellaan kaltoin hoivakodeissa tai pidetään yksinäisyydessä " kotihoidon" avulla.
Hoivakodeissa lopetetaan syöttäminen ja juottaminen heti jos ei itse kunnolla kykene näihin.
Eikö eutanasiaa hyväksytä siksi että mahdollista moni pääsisi kokemaan kunnon hoivakotikidutuskuoleman.
Koska hoitokodeilla (sairaat, vammaiset, vanhukset yms.) tienaa yksityiset laitokset joita ne suuremmaksi osaksi ovat. Poliitikoilla omistuksia. Menisi tulot.
Viimeistään vanhana pakko hommata itselleen laittomasti käsiase. Huonossa kunnossa ei pääse mihinkään junaraiteelle tai välttämättä edes hyppäämään korkealta. En todellakaan aio kärsiä sietämätöntä tuskaa jossain helvetinlaitoksessa. En usko että tuo laitosten touhuu tulee muuttumaan paremmaksi, äärimmäisen kuvottavaa ja järkyttävää touhua
Vierailija kirjoitti:
Viimeistään vanhana pakko hommata itselleen laittomasti käsiase. Huonossa kunnossa ei pääse mihinkään junaraiteelle tai välttämättä edes hyppäämään korkealta. En todellakaan aio kärsiä sietämätöntä tuskaa jossain helvetinlaitoksessa. En usko että tuo laitosten touhuu tulee muuttumaan paremmaksi, äärimmäisen kuvottavaa ja järkyttävää touhua
Helpommalla pääset kun ostat kadulla boksin opipideja, rauhoittavia tai unilääkkeitä. Tekoäly neuvoo.
Niin kumpi parempi kuolema? Hytiset pakkasella hoitajan tahallaan auki jättämän ikkunan äärellä ohuella peitolla ja vähissä vaatteissa, että saat huonokuntoisena keuhkokuumeen tai virtsainfektion ja kuolet kitumalla kun hoito ei tehoa tai et kestä sairautta versus eutanasia? Tuo on tahallista, uskokaa pois!
Kaikki ne vanhukset, jotka kuolee anemiaan, keuhkokuumeeseen, virtsatietulehdukseen tai hoitamattomaan perussairauteensa tai onnettomuuksiin hoitokodeissa johtuu tahallisuudesta tai huonosta hoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kun lopetettaisiinkin. Mun isäni on neljättä vuotta sängyn pohjalla, vain vasen käsi liikkuu vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän siitä seuraa, kun ventovieraat hoitajat hoitavat heille täysin ventovieraita vanhuksia. Ei ole yhteistä historiaa, hoitajat eivät ole olleet vanhusten elämässä. Hoitajat eivät tiedä vanhusten historiaa, elämäntarinaa eikä heillä ole tunnesidettä heihin. Mitä muuta silloin voi olettaa, kuin kylmää hoitamista, kun mitään henkistä sidettä eikä yhteyttä ole ikinä ollutkaan?
Parhaan hoidon vanhuksethan saisivat omassa perheessään, kuten monissa maailman maissa vieläkin on tapana. Suomessa tämä on vain mennyt siihen, että yhteiskunta tunkee ihmisten yksityiselämään. Vanhukset ja lapset hoidetaan laitoksissa, ei tunnesidettä, ei historiaa, ei kiintymystä ja jälki on sitten sen mukaista.
Ei kannata romantisoida naisten tekemää ilmaista hoivatyötä. Se on todella epätasa-arvoista ja naisia alentavaa.
Kuvittele itse. Mies saa käydä palkkatö
Appeni hoiti omaa äitiään ( anoppi ei osallistunut ollenkaan) tämän sairastaessa syöpää. Noin vuoden verran asui äitinsä luona siihen saakka kun tämä meni niin huonoon kuntoon ettei voinut olla enää kotona. Pari kuukautta sairaalassa ja sitten hän kuoli.
Ystäväni espanjalainen ystävä ( tohtorimies) ei tullutkaan kesälomalla Suomeen, koska hän vietti lomansa dementoituneen isoäitinsä luona. Häntä hoitivat sukulaiset tällä tavoin vuorotellen tämän kotona. Toki isoäiti ei ollut vuodepotilas, mutta kuitenkin sellainen ettei voinut olla enää yksin.
Toisen ystäväni -mies -on dementoituneen vaimonsa omaishoitaja. Näitä tiedän useampiakin.
Kyllä miehetkin tätä hommaa tekevät ja joutuvat tekemään, kun naiset ovat tiukkana sen suhteen etteivät ota automaattisesti hoivaroolia tilanteessa kuin tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse osapäivätyötön nyt. Menisin töihin hoitoalalle vanhusten pariin jos mut otettaisiin. Ehdotan että yksityiset vanhainkodit kielletään (ongelma: valvonta) ja koko homma otetaan valtiolle kuten alkot ja vankilat tms. Kun valtio pyörittää vanhainhoitoa, ja antaa sinne joka vuosi reilun budjetin, tästä selvitään kaikki ehjin nahoin.
Samanlaiset ongelmat julkisella ja yksityisellä puolella, turha yksityistä haukkua. Ehkä yksityisellä puolella enemmän muualta maailmasta tulleita ja hoito kalliimpaa mutta ei se itsessään tee hoitoa yksityisellä huonommaksi. Hoitajia on julkisella puolella yhtä vähän . Ja molemmilla puolilla työskenneltyäni tiedän tästä jotakin, turha tulla sanomaan etten tiedä mitään noista hoitopaikoista.
Mielipiteitään esittää ilmeisesti sellaiset ihmiset, jotka eivät ole olleet hoitotyössä. Mätiä omenoita mahtuu jokaiseen ammattiin, tällaiset tapahtumat vaan korostuvat valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpommalla pääset kun ostat kadulla boksin opipideja, rauhoittavia tai unilääkkeitä. Tekoäly neuvoo.
Pitäisikö varautua ja ostaa jo valmiiksi. Samaan tapaan kuin sodan aikana vakoojilla syanidikapseli.
Kaikki jotka haluavat maahanmuuttajia maahan ovat syyllisiä myös ! Itse olen välillä vuorossa ainoa suomea puhuva. Ne ulkomaiset hoitajat vaan pitävät kestohymyä ja hoitavat ihan miten sattuu, suomea eivät ymmärrä. Yhtenä päivänä menin katsomaan kun mummo huusi "lopeta, sattuu, lopeta jne", thaikku puki paitaa pään yli päälle eikä lopettanut. Ohjeissa kyllä luki että käsivarressa murtuma ja pitäisi mitellaa pitää eikä saisi liikuttaa. Siellä oli mummo kädet ylhäällä ja thai hoitaja vaan hymyilee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vanhuksen mustelmat eivät ole hoitajien aiheuttamia. Muistisairaat vanhukset voivat vaeltaa toisen huoneeseen ja lyödä. Osa vanhuksista saa myös helposti mustelmia ennen lähtöä, koska suonet alkavat pettämään.
Ps. Omainen syytti hoitajia vanhuksen jaloissa olevista mustelmista. Todellinen syy oli naapurissa asuva herrasmies jonka kanssa nainen seurustelu mutta ei ollut kertonut tätä lapsilleen.
Lapissa oli se tapaus, jossa asukas oli mennyt toisen päälle makaamaan ja tämä alle jäänyt kuoli. Turussa joku puukotti toisen. Kyllä ne dementikot osaavat olla väkivaltaisia toisiaan kohtaan.
Dementia on sairaus. Hoivakodin pitää huolehtia tästä. Ei se ole enää dementikon vastuulla.
Vierailija kirjoitti:
Niin kumpi parempi kuolema? Hytiset pakkasella hoitajan tahallaan auki jättämän ikkunan äärellä ohuella peitolla ja vähissä vaatteissa, että saat huonokuntoisena keuhkokuumeen tai virtsainfektion ja kuolet kitumalla kun hoito ei tehoa tai et kestä sairautta versus eutanasia? Tuo on tahallista, uskokaa pois!
Kaikki ne vanhukset, jotka kuolee anemiaan, keuhkokuumeeseen, virtsatietulehdukseen tai hoitamattomaan perussairauteensa tai onnettomuuksiin hoitokodeissa johtuu tahallisuudesta tai huonosta hoidosta.
Höpö höpö :)
Olin 80-luvun lopulla opiskelijana pitkäaikaishoidossa olevien ikäihmisten osastolla. Moni asia jäi kaivelemaan mieltä, tässä muutama asia. Suurinta osaa piti avustaa ruokailussa ja kova ääniset käskyt suu auki, niele kaikuivat huoneessa. Vähän väliä ruokittavaa roiketettiin ja taputettiin selkään, kun hän ei pystynyt nielemään ruokaa riittävän nopeasti.
Kuivituskierrokset tehtiin parityöskentelynä, jonka lomassa hoitajat juttelivat pääsääntöisesti toisilleen. Hoidettavaan ei juuri otettu kontaktia.
Istumaan kykenevät laitettiin geriatriseentuoliin aulaan tuijottamaan televisiota päiväksi.
Asenne miten ikäihmisiä kohdellaan ja hoidetaan, ei ole syntynyt tyhjästä ja hetkessä.
Ei nämä vuoteeseen hoidetut vanhukset 80-luvullakaan saaneet inhimillistä hoitoa opiskelijan silmin katsottuna.
"
Nimenomaan sen täytyy olla niin korkea taho, joka valvoo tuota yksikköä. Eli ei mennä kyseisen yksikön johtajan puheille, vaan häntä ylemmäs. "
Juuri näin! Vuoden ajan valitin hoivakodin toiminnasta ja omaiseni hoidosta osaston esimiehelle ja siitä seuraavalle ylemmälle. Ei ollut mitään vaikutusta.
Lopulta tuo esimies pyysi kirjallisesti saman. Tein pitkän kirjelmän, kuvittelin että siitä seuraa toimenpiteitä ja valvontaa. Ei vaikutusta, ja omaiseni ehti jo kuolla.
Myöhemmin näin netissä tuon hoivakodin omavalvontaraportin, jossa luki että kyseisenä seurantajaksona ei ollut tullut yhtäkään reklamaatioita. Siis mitä?!!! Soitin hoivakotiin, niin selvisi että reklamaationi oli käsitelty kehitysehdotuksena. Haha, näin helppoa on lakaista maton alle kritiikki. Oikein nauratti, että se kyllä valvontaraportissa mainittiin, että on tullut suullista, hyvää palautetta - tuskin oli tullut.
Nämä viimeaikaiset uutiset vanhustenhoidosta on olleet todella järkyttäviä. Onneksi oma vanhemmat eivät joutuneet kokemaan moista kun asuivat kotona loppuun asti, lähtö tuli ennen kuin muisti ja kunto meni.
Tuntuu kamalalta, että sukupolvi, joka ollut rakentamassa tätä yhteiskuntaa niukkuudesta hyvinvointivaltioksi saa kiitokseksi välinpitämättömyyttä ja kaltoinkohtelua viimeisillä hetkillään.
Tietysti avustetaan ravinnonsaannissa, ihme käsityksiä asioista tietämättömällä. Elämän loppumetreillä vanhus ei enään ota ravintoa/ juotavaa vastaan eikä siihen voida pakottaa, silloin lopetetaan
Mutta miksi sotealueiden omissa hoitolaitoksissa on yhtä paljon ellei enemmänkin kaltoinkohtelua? Siellä ei kukaan saa euroakaan voittoa ja silti vanhuksista ei välitetä.