"huonossa kunnossa olleille vanhuksille oli syntynyt kasvojen alueelle mustelmia"
Jenni on työskennellyt kymmenisen vuotta lähihoitajana, suurimman osan ajasta juuri vanhustenhoidossa.
Hän kiinnitti huomiota siihen, että vuoteessa olijoille ja huonossa kunnossa olleille vanhuksille oli syntynyt kasvojen alueelle mustelmia.
He eivät liiku itsekseen, joten eivät niitä itselleen pysty aiheuttamaan.
Jenni kertoo, että mustelmia syntyy vain tiettyjen hoitajien vuorojen aikana. Hän muistaa kerran, kun vanhuksen omainen oli ollut järkyttynyt läheisensä mustasta silmästä.
En ole voinut sanoa muuta kuin että välitän asian eteenpäin. Ja samalla tiedän, etteivät asiat tule muuttumaan.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/0516d7ca-0652-4f12-98a9-e1aea7b88d34
Alkaa oikeasti pelottamaan vanhainkotiin joutuminen. Ei ole läheisiäkään jotka katsoisivat minun perään, olisin vanhainkodissa vapaata riistaa.
Kommentit (110)
Itse en pystynyt tekemään vanhustyötä koska toiminnat sotii niin paljon mun arvoja vastaan. Itkin jokaisen työpäivän päätteeksi ja ennen jokaista työpäivää. Klo _15_ tehtiin iltatoimet sängyssä makaaville. Klo 15!!!
He sitten makasivat loppupäivän sängyissään yksin ja joku kävi lapioimassa ruokaa kiireellä suuhun. Ei mitään seuraa, täysi hiljaisuus joka päivä 15-07.30 kunnes joku tulee aamuvaipan vaihtoon...
En vaan kyennyt. Empaattiset hoitajat on kadonneet ajalta. Minäkin yritin asioita muuttaa, sain kuulla olevani hankala.
Vierailija kirjoitti:
Itse en pystynyt tekemään vanhustyötä koska toiminnat sotii niin paljon mun arvoja vastaan. Itkin jokaisen työpäivän päätteeksi ja ennen jokaista työpäivää. Klo _15_ tehtiin iltatoimet sängyssä makaaville. Klo 15!!!
He sitten makasivat loppupäivän sängyissään yksin ja joku kävi lapioimassa ruokaa kiireellä suuhun. Ei mitään seuraa, täysi hiljaisuus joka päivä 15-07.30 kunnes joku tulee aamuvaipan vaihtoon...
En vaan kyennyt. Empaattiset hoitajat on kadonneet ajalta. Minäkin yritin asioita muuttaa, sain kuulla olevani hankala.
Hyvä että toit tarinan esiin. Tämä homma pitää saada niin läpinäkyväksi että asioihin tulee muutos niin pian kuin mahdollista! Vaikka tuleeko sittenkään, mutta ainakin on yritetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että toit tarinan esiin. Tämä homma pitää saada niin läpinäkyväksi että asioihin tulee muutos niin pian kuin mahdollista! Vaikka tuleeko sittenkään, mutta ainakin on yritetty.
Yritetty on ainakin 20 v. Ei tämä mikään uusi asia ole.
Usein dementikot vaeltavat toistensa huoneisiin, ottavat toisten tavaroita mukaansa ja kuskaavat ties minne. Kävelevät asukkaat ihan oikeasti kaatuilevat vessassa eikä jokaista asukasta voi vahtia aivan koko ajan. Lisäksi he aika usein ovat väkivaltaisia paitsi hoitajia, myös toisiaan kohtaan.Ja kun hoitajia ei näy osastolla, ei se suinkaan välttämättä tarkoita, että istutaan toimistossa juoruamassa. Hoitajat voivat olla esim. suihkuttamassa asukkaita tai vaihtamassa vaippoja. Hommat jäävät tekemättä jos yksi hoitaja jää vanhuksia vahtimaan yleisiin tiloihin. Sitten valitetaan kun mummolla on märkä vaippa.
Vierailija kirjoitti:
Sanopa muuta. Vanhuus pelottaa minuakin. En tiedä, mitä tässä keksisi välttääkseen kaikenlaiset hoivapaikat.
Parikymmentä vuotta aikaa minulla yrittää muuttaa asioita. Tehkää niin, nuoremmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritetty on ainakin 20 v. Ei tämä mikään uus
Ei olekaan. Mutta jos me luovutetaan niin peli on sitten menetetty lopullisesti. Jos tällä on apua edes yhdelle vanhukselle, niin tää on sen arvoista.
Ei olekaan. Mutta jos me luovutetaan niin peli on sitten menetetty lopullisesti. Jos tällä on apua edes yhdelle vanhukselle, niin tää on sen arvoista.
Mä luulen ettei asioille aiotakaan tehdä mitään, lakaistaan vain maton alle ja odotetaan, että aika ratkaisee vanhusongelman. Huoltosuhde korjaantuu itsestään noin 10 vuodessa. Tämän hetken tilanne on ollut tiedossa jo vuosikymmenet. Onko varauduttu, ei. Arvovalinnoista on aina viime kädessä kyse, mihin halutaan panostaa.
Hipi hiljaa on opposito ja hallitus, kun hyvinvointialueet tulevat tekemään lisää henkilöstövähennyksiä vanhusten laitos- ja avohoitoon.
Miksi olette yllätyyneitä? Täällähän on kehuttu kuinka aasialaiset kunnioittavat vanhuksia ja hoitavat hyvin? Kun ok muuta sanottu ei ole uskottu?
Tänne töihin tulleet ovat köyhistä oloista. He kuitenkin tietävät pääsevänsä töihin mihin vain länsimaahan. He ovat jättäneet ehkä lapsensa kotimaahan ja ovat täällä rahan takia. Vieraassa kulttuurissaan joka on rasistinen, eivät osaa eivätkä halua osata kieltä. Suomalainen vanhus ei herätä tunteita suuntaan tai toiseen heissä, he ovat vieraan kulttuurin edustajia ja ehkä ikävöivät kotiin.
Suomessa ei ymmärretä millaista on olla maahanmuuttaja ja siinä menee pieleen.
Tästä on jo vuosia aikaa, kun tuttavani kertoi eräässä hoivalaitoksessa töistään. Siellä yököt vastasivat yksin 2 osastosta ja heidän tehtäviinsä kuuluivat mm. pyykkihuolto ja aamiaisen valmistus. Eivät paljoa ehtineet hälytyksiin vastailla.
Kaikille vanhuksille piti saada syötettyä aamiainen klo 7.30 mennessä, jolloin aamuvuorolaiset tulivat töihin ja alkoivat muut tehtävät. Tämä tarkoitti, että ensimmäiset vanhukset herätettiin klo 3 yöllä ja alettiin lappaa puuroa naamariin, muuten siitä ei olisi yksin selvinnyt.
Illalla klo 18 unilääkkeet ja aamuyöllä klo 3 puurot. Hyvää loppuelämää!
Ei tule paranemaan vanhushoiva Suomessa. Tänne ei parhaat ja motivoituneimmat tule.
Monissa muissa maissa perhe huolehtii laitoksessa vanhusten ruokailuista ja seurasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö työkkärin tädit suosittaisiin kaikille työttömille hoiva-alaa? Tää on järkyttävää.
No ei ne työttömät niitä käy lätkimässä vaan nämä 4000 euroa tienaavat hoitajat.
Yksikään hoitaja ei tienaa 4000e/kk ellei tee paljon ylitöitä ja siihen päälle viikonloppuja.
Vierailija kirjoitti:
Eikö yökkö käynyt vaihtamassa vaippaa?
Monet tänne tulleet maahanmuuttajat tulevat maista jossa on erilainen taoa hoitaa vanhukset, kotona, suku hoitaa. Eivät he välitä tai ymmärrä Suomessa laitoksessa olevan vanhuksen tilannetta jota ei köydä koskaan katsomassa saati auteta.
Sama ongelma on myös vammaispuolella. Miettikää minkälaista on olla vankina omassa kodissa kehossa joka ei toimi, ja hoitajat eivät ymmärrä eivätkä välitä siitä mitä haluat. Tämä kohtalo voi sattua kenen tahansa kohdalle, ei tarvita kuin aivoinfarkti tai auto-onnettomuus. Osa hoitajista ei vain ymmärrä suomea eivätkä kehtaa kysyä mitään ja osa on täysin väärällä alalla. Onneksi on niitäkin jotka sentään välittävät.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule paranemaan vanhushoiva Suomessa. Tänne ei parhaat ja motivoituneimmat tule.
Monissa muissa maissa perhe huolehtii laitoksessa vanhusten ruokailuista ja seurasta.
"Perhe huolehtii" = naiset huolehtivat ilmaiseksi. Siinä ei ole mitään hienoa eikä ihailtavaa.
Vierailija kirjoitti:
Hipi hiljaa on opposito ja hallitus, kun hyvinvointialueet tulevat tekemään lisää henkilöstövähennyksiä vanhusten laitos- ja avohoitoon.
Varmaan auttaisi että hoivaa ja sosiaalitukea saisi vain suomen passilla. Puolet hoidettavista on turisteja. Nähtyä.
Vierailija kirjoitti:
Maahanmuuttajat ja romanit kohtelevat vanhuksiaan kunnioittavasti. Pitäisikö meikäläisten ottaa heidän kulttuureistaan oppia. Me aletaan olla monessa suhteessa säälittävä kansakunta.
Mistä tiedät, vedätkö johtopäätöksen kenties yhdestä tuntemastasi henkilöstä?
Vierailija kirjoitti:
Toisin sanoen lyövät nyrkillä vanhuksia.
En kestä enää :(
Aika kova syytös, en usko !
Vanhusten lisääntynyt mustelmaherkkyys johtuu yleensä ihon ohenemisesta, suonten haurastumisesta sekä lääkityksistä, kuten verenohennuslääkkeistä tai kortisonista
. Mustelmat ilmestyvät tyypillisesti käsiin ja kyynärvarsiin pienistäkin kolhuista. Vaikka ne ovat usein vaarattomia ja paranevat itsestään, toistuvat tai suuret mustelmat ilman selkeää syytä vaativat lääkärin arvion.
Mustelmien syitä vanhuksilla:
Ihon ikääntyminen: Iho muuttuu ohuemmaksi ja sen tukikudos heikkenee, jolloin verisuonet rikkoutuvat helpommin.
Lääkitys: Verenohennuslääkkeet (esim. varfariini), tulehduskipulääkkeet (esim. ibuprofeeni, aspiriini) ja kortisoni lisäävät merkittävästi mustelmaherkkyyttä.
Ravintotekijät: C-vitamiinin puutos voi aiheuttaa mustelmia.
Kaatumiset: Yli 65-vuotiaista moni kaatuu vuosittain, mikä aiheuttaa kolhuja.
Milloin lääkäriin?
Mustelmia tulee ilman tiedossa olevaa syytä tai kolhua.
Mustelmat ovat erittäin kookkaita.
Mustelmataipumukseen liittyy muita oireita, kuten ienverenvuotoa tai yleistä voimattomuutta.
Mustelmat paranevat yleensä itsekseen noin viikossa ilman erityishoitoa.