Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten työttömän on oikein tarkoitus käyttää päivänsä?

Vierailija
10.02.2026 |

Maksullisiin harrastuksiin ei ole varaa, ja juuri oli uutisissa juttu Nikosta, joka menetti työttömyystukensa, koska harrasti kotikoneella musiikkia. Eli harrastukset ei oikein käy. Vapaaehtoistyötä ei saa tehdä, koska silloin ei työvoimaviranomaisen näkemyksen mukaan joko ole työmarkkinoiden käytettävissä kokoaikatyöhön tai sitten siitä vapaaehtoistyöstä voisi noin teoriassa saada palkkaa, jos sitä tekisi yrittäjänä, niin siksi työttömyystuki evätään. Opiskella ei saa, koska silloin ei ole työmarkkinoiden käytössä kokopäiväiseen työhön tai tulkitaan opiskelijaksi, ja työttömyystuki evätään. 

Ai työttömän pitäisi hakea kaikki aika töitä?! No niin. Olen työtön ja haen joka päivä töitä, myös sunnuntaisin. Luen joka päivä mollit, valtiollet, duunitorit, linkedinit, facen työnhakuryhmät jne jne. Haen jokaista paikkaa, joka nyt etäisestikään voisi sopia tai olla mahdollinen (myös matalamman tason ja kaukana sijaitsevia). Räätälöin hakemuksen ja CV:n jokaista paikkaa varten. Olen käynyt työnhakuvalmennuksessa. CV:tä ja hakemusta on viilattu ammattilaisten avulla. Olen akateeminen, ja laadukkaan tekstin tuottaminen on minulle jo lähtökohtaisesti ammatillinen perustaito, joten hakemukseni ja CV oli noin lähtökohtaisesti jo varsin hyviä. Olen ollut jo pidempään työtön, ja on tullut soiteltua ja viestiteltyä moneen kertaan kaikki kontaktit ja verkostot läpi. 

SILTI en saa käytettyä työnhakuun kuin pari tuntia päivässä, usein en sitäkään. En ymmärrä miten työttömän olisi oikein tarkoitus käyttää päivänsä, jos se koko päivä pitäisi käyttää työnhakuun. Millä kummalla se 8 tuntia päivässä täytetään työnhaulla? 

Kommentit (84)

Vierailija
81/84 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon vähän kateellinen aloittajalle. Olen alalla, jossa työhakemuksiin pitää liittää usein aika laajoja työnäytteitä ja jo hakemuksen lähettämisen yhteydessä tehdä ennakkotehtäviä. Olen lisäksi myös rekrytoivassa koulutusohjelmassa, eli 37,5 tuntia viikossa menee siihen. Sen ja "työmatkojen" (yhteensä hitusen reilu tunti päivässä) lisäksi ei meinaa jaksaa hakea töitä kuin pari tuntia päivässä. Käytännössä saan ehkä just ja just kerran viikossa hakemuksen lähtemään. Joskus kaksikin, ja joskus hakemus lähtee vain joka toinen viikko.

Haluaisin voida hakea täysipainoisemmin töitä, mutta käytännössä aika loppuu kesken. Aina sanotaan että työttämät vaan lojuu sohvalla, mutta mä istun päivät toimistolla koneen edessä ja illat kotona koneen edessä. 

Vierailija
82/84 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla uimahalliin, sitten kahvilaan, kävelylenkki, lounaan valmistus jne. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/84 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus miettinyt että jos jäisin työttömäksi, treenaisin. Netistä löytyy pilvin pimein jumppaohjelmia, käsipainoja saa halvalla, ulkona voi kävellä ja juosta. Treenaan toki nytkin, mutta jos saisi tehdä ilman aikataulupaineita, rakentaa vaikka oman treeniohjelman jne. Helppo tosin varmaan huudella täältä.

Niinpä, niin minäkin ajattelin. Kunnes jouduin lomautetuksi ja passivoiduin täysin. Kun ei ole enää mitään rutiineja, niin ei paljon kiinnosta kotona liikkua. On pakko lähteä ulos, että kiinnostaa tehdä mitään. Kotona makoilen sohvalla, saatan siivota kerran kuussa ja joskus tehdä ruokaa. On perhanan pitkiä päiviä, kun ei pääse töihin ja pidemmän päälle se on todella passivoivaa. 

Vierailija
84/84 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi kuin ihmetellä kuinka neuroottinen ja työsentrinen eetos suomessa vallitsee yhä, vaikkei töitä edes ole riittänyt kaikille enää vuosiin. Löysätkää vähän kravaattia pikkuhiljaa. Mitä tuolla pingottamisella saavuttaa mielipahan tai masennuksen lisäksi?

Ei kysymys ole siitä että pitäisi tehdä työtä. Kyse on siitä että kustantaa itse elämisensä. Ei ole moraalisesti oikein olla vapaamatkustaja. 

Toivottavasti sinutkin lomautetaan, pahimmassa tapauksessa irtisanotaan "varmasta" työpaikastasi. Voidaan sitten porukalla katsoa, kuinka helposti löydät uuden työn ja moralisoida vapaamatkustamisesta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä