Miten työttömän on oikein tarkoitus käyttää päivänsä?
Maksullisiin harrastuksiin ei ole varaa, ja juuri oli uutisissa juttu Nikosta, joka menetti työttömyystukensa, koska harrasti kotikoneella musiikkia. Eli harrastukset ei oikein käy. Vapaaehtoistyötä ei saa tehdä, koska silloin ei työvoimaviranomaisen näkemyksen mukaan joko ole työmarkkinoiden käytettävissä kokoaikatyöhön tai sitten siitä vapaaehtoistyöstä voisi noin teoriassa saada palkkaa, jos sitä tekisi yrittäjänä, niin siksi työttömyystuki evätään. Opiskella ei saa, koska silloin ei ole työmarkkinoiden käytössä kokopäiväiseen työhön tai tulkitaan opiskelijaksi, ja työttömyystuki evätään.
Ai työttömän pitäisi hakea kaikki aika töitä?! No niin. Olen työtön ja haen joka päivä töitä, myös sunnuntaisin. Luen joka päivä mollit, valtiollet, duunitorit, linkedinit, facen työnhakuryhmät jne jne. Haen jokaista paikkaa, joka nyt etäisestikään voisi sopia tai olla mahdollinen (myös matalamman tason ja kaukana sijaitsevia). Räätälöin hakemuksen ja CV:n jokaista paikkaa varten. Olen käynyt työnhakuvalmennuksessa. CV:tä ja hakemusta on viilattu ammattilaisten avulla. Olen akateeminen, ja laadukkaan tekstin tuottaminen on minulle jo lähtökohtaisesti ammatillinen perustaito, joten hakemukseni ja CV oli noin lähtökohtaisesti jo varsin hyviä. Olen ollut jo pidempään työtön, ja on tullut soiteltua ja viestiteltyä moneen kertaan kaikki kontaktit ja verkostot läpi.
SILTI en saa käytettyä työnhakuun kuin pari tuntia päivässä, usein en sitäkään. En ymmärrä miten työttömän olisi oikein tarkoitus käyttää päivänsä, jos se koko päivä pitäisi käyttää työnhakuun. Millä kummalla se 8 tuntia päivässä täytetään työnhaulla?
Kommentit (76)
Ei kai sitä ole missään määrätty. Järkevintä ehkä olisi pitää itsestään huolta, että pysyy työkykyisenä, jos töitä sattuu saamaan. Syö terveellisesti (ei ole sen kalliimpaa kuin volttihamburkilaiset) ja liikkuu ulkona. Se on hyväksi myös mahdollisesti alakuloisellekin.
Työtön kirjoittelee vauva palstalle. Mutta älä jää kiinni työkkärillle koska tulee karenssi. Tänne kirjoittelu joka päivä katsotaan yrittämiseksi.
Tämän vuoden puolella olen käyttänyt työn hakuun nolla sekuntia. Eivät ole laittaneet uutta päiväkirjan pakko täyttelyä.
Olen luovuttanut....
M61
Pelailen ja katson leffoja. Pari kertaa viikossa käyn katsomassa onko mitään mulle sopivia avoimia työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Missä se on myöskään määritelty että minkä tuntien aikana sitä työnhakua pitää harjoittaa, kun ihmisiä käy töissä vuorokauden ympäri.
Joillekin merkitsee vain se oma toimistotyöaika eivätkä ymmärrä vuorotyöläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sitä ole missään määrätty. Järkevintä ehkä olisi pitää itsestään huolta, että pysyy työkykyisenä, jos töitä sattuu saamaan. Syö terveellisesti (ei ole sen kalliimpaa kuin volttihamburkilaiset) ja liikkuu ulkona. Se on hyväksi myös mahdollisesti alakuloisellekin.
Niin. Itse ulkoilen joka päivä pari kertaa. En volttaa koskaan, enkä käy hampurilaisella vaan laitan kotona ruoat. Alakuloa ei onneksi ole. Mutta omasta kokemuksesta sanon, että ei kukaan käytännössä vietä pitkään päiviään vain ulkoillen. Tämä pari tuntia ulkoilua per päivä mitä minä teen on ihan kivaa vielä, mutta kun työttömyyttä on jatkunut jo pari vuotta, niin alkaa olla ulkoilussakin ideat loppu että missä ulkoilla ja minne ulkoilla. Saman lenkin kiertäminen alkaa pidemmän päälle, siis vuosia jatkuttuaan ahdistamaan varmaan ketä vain. Ruoanlaittoonkaan ei kulu paljoa aikaa, kurkkua ja saltaattia ei montaa minuuttia pilko ja kananmunat siihen oheen kiehuu hetkessä. Ap
Jos työkkäri kysyy niin....
Haen aktiivisesti töitä ja tutkin koulutusmahdollisuuksia sekä käyn rekrymessuilla.
Eli makaa sohvalla ja piereskele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mollia ei ole ollut ikuisuuksiin edes olemassa. Eli mahdatkohan oikeasti edes hakea mitään töitä.
🤔
Toki haen. Ja toki tiedän, että sen nimi ei ole nykyään enää mol. Mutta olen sen verran vanha, että olen tottunut sanomaan sitä molliksi. Kun käyttää jostain palvelusta jotain nimeä joku 20 vuotta, niin se sana nyt vain jää omaan puheeseen vaikka palvelun virallinen nimi vaihtuisikin. Kutsun myös Oivariinia edelleen Voimariiniksi. Ap
Tsot tsot🤔
Jos joku kysyy asiasta, niin vastaat aina ajan kuluvan täysin työn haussa klo 8- 16. Sen jälkeen harrastat kestävyys- ja voimaurheilua.
huippusiivoaa kotinsa ulko-ovea myöten. tekee ajan kanssa isompiakin edullisia kotiruokia, hoitaa kuntoa, seurustee ja antaa aikaansa lapsilleen, chillaa vaan lapsen kanssa. luetaan yhdessä. ulkoillaan lasten kanssa. on kunnon dokumentteja, ne sivistää, tv ja leffatarjonta huikeita.
tutkii, opiskelee jotain omaa juutuua. auttaa ikääntyviä vanhempia, ehkä sitä rasittunutta työssäkäyvää kaveria- kaisemalla lapsiaan, tekee hänelle ruokia, stressityössäkäyvä kiitollinen. lumityöt heikossa hapessa olevalle vanhukselle esim.
Kokemuksestani tiedän, että tämä akateeminen kalun näplöö on vekkuli ajankulu. Suosittelen. Onnistuu myös ns. kansakoulupohjalta.
Pysyä piilossa, perskokkereilta kiusaajilta
Vierailija kirjoitti:
Nyt selaan palstaa ja juon olutta.
Työtön
Täällä on joogattu, pesty pyykkiä, siivottu ja lakattu kynnet.
Vierailija kirjoitti:
huippusiivoaa kotinsa ulko-ovea myöten. tekee ajan kanssa isompiakin edullisia kotiruokia, hoitaa kuntoa, seurustee ja antaa aikaansa lapsilleen, chillaa vaan lapsen kanssa. luetaan yhdessä. ulkoillaan lasten kanssa. on kunnon dokumentteja, ne sivistää, tv ja leffatarjonta huikeita.
tutkii, opiskelee jotain omaa juutuua. auttaa ikääntyviä vanhempia, ehkä sitä rasittunutta työssäkäyvää kaveria- kaisemalla lapsiaan, tekee hänelle ruokia, stressityössäkäyvä kiitollinen. lumityöt heikossa hapessa olevalle vanhukselle esim.
Vai vielä pitäisi työttömän ryhtyä ilmaiseksi lapsenlikaksi ja ruoanlaittajaksi työssäkäyvälle kaverilleen. Kaikkea sitä kuuleekin.
Minä tein työttömäksi jäätyäni kolme lasta, joita hoidin kotona. Silloin sai vielä työmarkkinatukeen lapsikorotukset, joten se riitti hyvin asuntolainan lyhennyksiin. Rahoitus kotiäitiyteen ja asuntolainan lyhennyksiin hoitui siis kätevästi yhteiskunnan toimesta.
Olin yhteensä pois työelämästä 8 vuotta, sillä mielestäni 2,5 -vuotiaana lapsi on jo valmis päiväkotiin.
Nyt olen nelikymppinen ja asuntolaina maksettu. Asun Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä koko ajan hakea töitä. Eihän vapaita työpaikkoja koko ajan ilmesty hakuun. Pitää huoli omasta kunnosta. Tapaa ystäviä jne.
Tässä oletettin heti että kaikki ystävätkin ovat työttömänä, hauska!
Opiskelen itsenäisesti uutta kieltä. Tämä on kirjattu alkuhaastattelun tietoihin.
Käyn taidenäyttelyissä ja gallerioissa.
Kokkailen uusia reseptejä, kun on aikaa.
Matkustelen ulkomailla. Olin ulkomailla palkattomassa työharjoittelussa lakitoimistossa ja tämänkin ilmoitin. Suunnitelmaani on kirjattu, että haen töitä ulkomailta, joten eiköhän ole ok myös mahdolliset haastattelut siellä.
Tänään tehdään peltikebabia ja katsotaan samalla olympialaisia.
AP:ta kiinnosti yleiskeskustelu miten teillä päivä rakentuu. Mistä koostuu. Ei hän ole antanut käsitystä avuttomuudesta, eikä liioin kysellyt itselleen opastusta tehtöviin tai toimiin.
Onko teillä ymmärryskyvyssä vikaa.
Ap- älä kirjoita tänne mitään- nämä eivät vaan ymmärrä ja huomaat kyllä eroin koulutuksessa, älykkyydessä- viisaudessa joka eri kuin älykkyys jne. Parempaa jatkoa sinulle.
Nyt selaan palstaa ja juon olutta.
Työtön