Miten työttömän on oikein tarkoitus käyttää päivänsä?
Maksullisiin harrastuksiin ei ole varaa, ja juuri oli uutisissa juttu Nikosta, joka menetti työttömyystukensa, koska harrasti kotikoneella musiikkia. Eli harrastukset ei oikein käy. Vapaaehtoistyötä ei saa tehdä, koska silloin ei työvoimaviranomaisen näkemyksen mukaan joko ole työmarkkinoiden käytettävissä kokoaikatyöhön tai sitten siitä vapaaehtoistyöstä voisi noin teoriassa saada palkkaa, jos sitä tekisi yrittäjänä, niin siksi työttömyystuki evätään. Opiskella ei saa, koska silloin ei ole työmarkkinoiden käytössä kokopäiväiseen työhön tai tulkitaan opiskelijaksi, ja työttömyystuki evätään.
Ai työttömän pitäisi hakea kaikki aika töitä?! No niin. Olen työtön ja haen joka päivä töitä, myös sunnuntaisin. Luen joka päivä mollit, valtiollet, duunitorit, linkedinit, facen työnhakuryhmät jne jne. Haen jokaista paikkaa, joka nyt etäisestikään voisi sopia tai olla mahdollinen (myös matalamman tason ja kaukana sijaitsevia). Räätälöin hakemuksen ja CV:n jokaista paikkaa varten. Olen käynyt työnhakuvalmennuksessa. CV:tä ja hakemusta on viilattu ammattilaisten avulla. Olen akateeminen, ja laadukkaan tekstin tuottaminen on minulle jo lähtökohtaisesti ammatillinen perustaito, joten hakemukseni ja CV oli noin lähtökohtaisesti jo varsin hyviä. Olen ollut jo pidempään työtön, ja on tullut soiteltua ja viestiteltyä moneen kertaan kaikki kontaktit ja verkostot läpi.
SILTI en saa käytettyä työnhakuun kuin pari tuntia päivässä, usein en sitäkään. En ymmärrä miten työttömän olisi oikein tarkoitus käyttää päivänsä, jos se koko päivä pitäisi käyttää työnhakuun. Millä kummalla se 8 tuntia päivässä täytetään työnhaulla?
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Minä tein työttömäksi jäätyäni kolme lasta, joita hoidin kotona. Silloin sai vielä työmarkkinatukeen lapsikorotukset, joten se riitti hyvin asuntolainan lyhennyksiin. Rahoitus kotiäitiyteen ja asuntolainan lyhennyksiin hoitui siis kätevästi yhteiskunnan toimesta.
Olin yhteensä pois työelämästä 8 vuotta, sillä mielestäni 2,5 -vuotiaana lapsi on jo valmis päiväkotiin.
Nyt olen nelikymppinen ja asuntolaina maksettu. Asun Helsingissä.
Niin, kerrot menneestä ajasta. Tuolloin työttömän kannalta moni asia olikin vielä jotenkuten ok. Tämä aloitukseni koskee ajanhetkeä nyt, kun hallitus on tehnyt uusia muutoksia ja kiristyksiä työttömille. Ap
Olin 2kk työttömänä, jatkuvasti vaimo mäkätti siivoomaan, tiskaamaan, pyykkäämään, juoksemaan kaupassa ja viemään lapsia sinne ja tänne, aivan täyttä painajaista, luojan kiitos pääsin töihin ja nyt aionkin olla kostoksi seuraavat kuukaudet, aina kun mahdollista, ylitöissä.
En oikein ymmärrä näitä, lukisin, kävisin lenkillä, soittelisin jotain ja katselin elokuva jne, että onko näillä kaikilla jotkut kotipalvelijat?
Istua kotona pyörittelemässä peukaloita ja odottaa että puhelimeen kilahtaa komennus töihin.
Ihan vanhanaikaisesti ehdotan kirjojen lukemista. Ulkoilua välissä ja takaisin kirjan pariin.
Kuntoilen usein, käyn kalassa keväästä syksyyn. Pian pitää kunnostaa vene. Käyn meren rannalla onkimassa siikaa heti kun jäät sulaneet siinä menee yleensä 6-7 tuntia päivästä. Käyn myös saaressa onkimassa siikaa ja paistamassa makkaraa samalla. Siinä se aika meneekin.
Tee ihan mitä haluat,kerran kk.4 paikkaa haet jos velvoite on hakea.Tai sitten haet kaikkiin mahdollisiin töihin,mitä tarjolla on ja toivot,että nappaa,jos on suhteita,käytä myös sitä mahdollisuutta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä koko ajan hakea töitä. Eihän vapaita työpaikkoja koko ajan ilmesty hakuun. Pitää huoli omasta kunnosta. Tapaa ystäviä jne.
Tässä oletettin heti että kaikki ystävätkin ovat työttömänä, hauska!
En ole tuo, jolle vattaat, mutta ei siinä mitään oleteta. Toki nämä av työttömät nyt ovat niin avuttomia, että kaikki pitää väntää rautalangasta, koska muuten ei mikää onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tein työttömäksi jäätyäni kolme lasta, joita hoidin kotona. Silloin sai vielä työmarkkinatukeen lapsikorotukset, joten se riitti hyvin asuntolainan lyhennyksiin. Rahoitus kotiäitiyteen ja asuntolainan lyhennyksiin hoitui siis kätevästi yhteiskunnan toimesta.
Olin yhteensä pois työelämästä 8 vuotta, sillä mielestäni 2,5 -vuotiaana lapsi on jo valmis päiväkotiin.
Niin, kerrot menneestä ajasta. Tuolloin työttömän kannalta moni asia olikin vielä jotenkuten ok. Tämä aloitukseni koskee ajanhetkeä nyt, kun hallitus on tehnyt uusia muutoksia ja kiristyksiä työttömille. Ap
Tuo oli 2014-2022. 2014 sain vielä ansiosidonnaista jonkin aikaa. Työmarkkinatuki ilman lapsikorotuksia + lapsilisä kolmesta lapsesta tekee lähemmäs 700e/kk nykyään.
Lainanlyhennykseni summa oli 300e per kuukausi. Puoliso minulla toki oli, muttei hänelläkään aina ollut työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Olin 2kk työttömänä, jatkuvasti vaimo mäkätti siivoomaan, tiskaamaan, pyykkäämään, juoksemaan kaupassa ja viemään lapsia sinne ja tänne, aivan täyttä painajaista, luojan kiitos pääsin töihin ja nyt aionkin olla kostoksi seuraavat kuukaudet, aina kun mahdollista, ylitöissä.
En oikein ymmärrä näitä, lukisin, kävisin lenkillä, soittelisin jotain ja katselin elokuva jne, että onko näillä kaikilla jotkut kotipalvelijat?
Perheellisellä aika ei varmaan tule pitkäksi, mutta ap:n kaltaiset avuttomat lienevät yksineläjiä. Ei siihen kodinhoitoon silloin kohtuuttomasti aikaa mene. Moni on kuitenkin ehdottanut siivoamista ja ruuanlaittoakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo oli 2014-2022. 2014 sain vielä ansiosidonnaista jonkin aikaa. Työmarkkinatuki ilman lapsikorotuksia
Korjaus: lähemmäs 900e nykyään. Kyllä sillä edelleen asuntolainaa lyhentää, jos puoliso käy töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheellisellä aika ei varmaan tule pitkäksi, mutta ap:n kaltaiset avuttomat lienevät yksineläjiä. Ei siihen kodinhoitoon silloin kohtuuttomasti aikaa mene. Moni on kuitenkin ehdottanut siivoamista ja ruuanlaittoakin.
On minulla perhe. Mutta perhekin tekee kotitöitä, en vain minä. Eikä kerrostalossa ole paljoa kotitöitä, ei edes pihaa ole. Joten vaikka usein leivonkin leivätkin itse ym, niin ei kotitöihin oikeasti mene kuin hetki. Ap
Voit tehdä ihan mitä tahansa, kunhan se ei ole este työsuhteen aloittamiselle. Se, mitä omalla ajallasi teet, ei saa olla palkallista tai jos on ilmoitat silloin siitä korvaushakemuksessasi.
TE-toimisto ei nuuski sinun perässäsi ja vahdi jokaista tekoasi. Voit aivan hyvin hyppiä vapaaehtoityössä mukana, mutta selität vain niin kuin pitääkin etsiväsi palkkatyötä ja lopetat vapaaehtoistyön heti kun oma työ löytyy. Jos vapaaehtoistyöstä tulisi TE-virkailijan kanssa puhetta kerrot, ettei se estä sinua työnhaussa tai menemästä haastatteluihin. Eivät ne virkailijat mitään idootteja ole ja etenkin jos vapaaehtoistyö lisää virkeyttäsi, energiaasi etsiä töitä se on heillekin ok. Ja mitä tulee opiskeluun saat opiskella tiettyyn opintopisterajaan asti. Niitä ohjeita on joka yliopiston sivulla kerrottu, joten käytä aikasi vaikka työttömän opintomahdollisuuksia selvitellessä.
Eli lopeta se uhkakuvien rakentelu ja elä elämääsi. Maailma ei lopu työttömyyteen. Se oikeastaan avartaa ja tuo monenlaisia mahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi siihen pitäisi käyttää kahdeksan tuntia? Muuten jos oisin työtön katselisin suoratoistoa vaikka Areenasta, lukisin ja urheilisin jos jaksaisin, soittelisin jotain soitinta kotona tai tekisin käsitöitä.
Työttömän on määrä käyttää koko päivä (noin kokoaikaisen työpäivän verran) työnhakuun. Ei se minun idea ole.
Ja noita tuollaisia areenan katsomisia ja soittimien soitteluita jaksaa jonkun aikaa kokopäiväisesti, ehkä pitkän loman verran. Sen jälkeen oikein enää ei, vaan aivot alkaa kaipaamaan jotain merkityksellisempää ja haastavampaa. Ap
Oi uusavuttomuus. Jos haasteita kaipaat niin ala opiskella verkossa ulkomaisilla saiteilla. Googlet ja muut (siis tämä lista on loputon) tarjoaa erilsisia lyhyempiä ja pitempiä koulutuksia joista todellakin voi olla hyötyä työllistymisen kannalta. Esimerkiksi projektinhallinnan certti. AI taidot/promptaus jne. Tai opiskele jokin koodauskieli, sekin on mshdollista tehdä netissä anonyyminä. Itselläkin on pitkä lista koulutuksia joita rupean käymään läpi kun tämä työrupeama päättyy. Mieluiten tekisin tai ainakin aloittaisin työttömyysjaksolla oikean tutkinnon mutta eihän siihen saa lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
huippusiivoaa kotinsa ulko-ovea myöten. tekee ajan kanssa isompiakin edullisia kotiruokia, hoitaa kuntoa, seurustee ja antaa aikaansa lapsilleen, chillaa vaan lapsen kanssa. luetaan yhdessä. ulkoillaan lasten kanssa. on kunnon dokumentteja, ne sivistää, tv ja leffatarjonta huikeita.
tutkii, opiskelee jotain omaa juutuua. auttaa ikääntyviä vanhempia, ehkä sitä rasittunutta työssäkäyvää kaveria- kaisemalla lapsiaan, tekee hänelle ruokia, stressityössäkäyvä kiitollinen. lumityöt heikossa hapessa olevalle vanhukselle esim.
Vai vielä pitäisi työttömän ryhtyä ilmaiseksi lapsenlikaksi ja ruoanlaittajaksi työssäkäyvälle kaverilleen. Kaikkea sitä kuuleekin.
Nykyään osaavat alaikäisetkin jo vaatia muutamaa kymppiä vähintään. Aikuiselle kuuluisi jo aikuisen liksa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi siihen pitäisi käyttää kahdeksan tuntia? Muuten jos oisin työtön katselisin suoratoistoa vaikka Areenasta, lukisin ja urheilisin jos jaksaisin, soittelisin jotain soitinta kotona tai tekisin käsitöitä.
Yle Areena on nopeasti kahlattu läpi.
Heräilin tuossa puolen kympin aikaan, olen makoillut sohvalla ja katsellut suoratoistoja. Kunhan tästä jaksan, niin käyn salilla ja suihkun jälkeen takasin sohvalle. Illalla ehkä kävelylle, pakkassäässä on kiva kävellä. Pakko varmaan jotain ruokaa tehdä, mitä nyt kaapista löytyy. Kaupassa ei ole varaa käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä koko ajan hakea töitä. Eihän vapaita työpaikkoja koko ajan ilmesty hakuun. Pitää huoli omasta kunnosta. Tapaa ystäviä jne.
Tässä oletettin heti että kaikki ystävätkin ovat työttömänä, hauska!
En tod. oleta!
Eikö työssä käyvillä ole koskaan vapaa-aikaa??? Ovatko he töissä 24/7?
Samanlainen tausta, työttömyyttä nyt puolitoista vuotta. Alaikäisiä lapsia, joista huolehtiminen käy työstä, tiukkaa tekee taloudellisesti. Arkisin sama ohjelma: ulkoilen ja käyn asioilla, kun lapset on koulussa, etsin ja haen töitä, teen ruuat itse, leivon, siivousta, pyykkäystä ym. kotitöitä, illalla tv tai lukemista. Päivät on täynnä puuduttavan yksitoikkoisia rutiineja, kovin on yksinäistä. Viikonloppuisin samaa, mutta lasten kanssa. Ei rahaa tehdä mitään extraa.
Lankkaat kengät ja peset kangastossut odottamaan kevätkelejä, harjoittelet meikkitekniikoita, shiatsuhierontaa ja kasvojoogaa Youtubista.