Miten työttömän on oikein tarkoitus käyttää päivänsä?
Maksullisiin harrastuksiin ei ole varaa, ja juuri oli uutisissa juttu Nikosta, joka menetti työttömyystukensa, koska harrasti kotikoneella musiikkia. Eli harrastukset ei oikein käy. Vapaaehtoistyötä ei saa tehdä, koska silloin ei työvoimaviranomaisen näkemyksen mukaan joko ole työmarkkinoiden käytettävissä kokoaikatyöhön tai sitten siitä vapaaehtoistyöstä voisi noin teoriassa saada palkkaa, jos sitä tekisi yrittäjänä, niin siksi työttömyystuki evätään. Opiskella ei saa, koska silloin ei ole työmarkkinoiden käytössä kokopäiväiseen työhön tai tulkitaan opiskelijaksi, ja työttömyystuki evätään.
Ai työttömän pitäisi hakea kaikki aika töitä?! No niin. Olen työtön ja haen joka päivä töitä, myös sunnuntaisin. Luen joka päivä mollit, valtiollet, duunitorit, linkedinit, facen työnhakuryhmät jne jne. Haen jokaista paikkaa, joka nyt etäisestikään voisi sopia tai olla mahdollinen (myös matalamman tason ja kaukana sijaitsevia). Räätälöin hakemuksen ja CV:n jokaista paikkaa varten. Olen käynyt työnhakuvalmennuksessa. CV:tä ja hakemusta on viilattu ammattilaisten avulla. Olen akateeminen, ja laadukkaan tekstin tuottaminen on minulle jo lähtökohtaisesti ammatillinen perustaito, joten hakemukseni ja CV oli noin lähtökohtaisesti jo varsin hyviä. Olen ollut jo pidempään työtön, ja on tullut soiteltua ja viestiteltyä moneen kertaan kaikki kontaktit ja verkostot läpi.
SILTI en saa käytettyä työnhakuun kuin pari tuntia päivässä, usein en sitäkään. En ymmärrä miten työttömän olisi oikein tarkoitus käyttää päivänsä, jos se koko päivä pitäisi käyttää työnhakuun. Millä kummalla se 8 tuntia päivässä täytetään työnhaulla?
Kommentit (67)
Miksi siihen pitäisi käyttää kahdeksan tuntia? Muuten jos oisin työtön katselisin suoratoistoa vaikka Areenasta, lukisin ja urheilisin jos jaksaisin, soittelisin jotain soitinta kotona tai tekisin käsitöitä.
Olet akateeminen, etkä osaa käyttää päivääsi kysymyttä neuvoa....,
Olen sinänsä samaa mieltä, että vapaaehtoistyön ja opiskelun rajoitukset ovat älyttömiä, koska ne ovat oleellisia työkyvyn ylläpitona ja saattavat tarjota väylän myös työllistymiseen.
Kuitenkin maailma on täynnä ilmaisia tai erittäin edullisia harrastuksia lukemisesta lenkkeilyyn, mitkä eivät taatusti vie kenenkään työttömyyskorvausta. Taideharrastuksetkin on luvallisia - toki hölmöä on, että kaikki julkaiseminen katsotaan ammatinharjoittamiseksi, vaikkei siitä raha saisikaan.
Ei pidä koko ajan hakea töitä. Eihän vapaita työpaikkoja koko ajan ilmesty hakuun. Pitää huoli omasta kunnosta. Tapaa ystäviä jne.
Missä se on myöskään määritelty että minkä tuntien aikana sitä työnhakua pitää harjoittaa, kun ihmisiä käy töissä vuorokauden ympäri.
Vierailija kirjoitti:
Miksi siihen pitäisi käyttää kahdeksan tuntia? Muuten jos oisin työtön katselisin suoratoistoa vaikka Areenasta, lukisin ja urheilisin jos jaksaisin, soittelisin jotain soitinta kotona tai tekisin käsitöitä.
Työttömän on määrä käyttää koko päivä (noin kokoaikaisen työpäivän verran) työnhakuun. Ei se minun idea ole.
Ja noita tuollaisia areenan katsomisia ja soittimien soitteluita jaksaa jonkun aikaa kokopäiväisesti, ehkä pitkän loman verran. Sen jälkeen oikein enää ei, vaan aivot alkaa kaipaamaan jotain merkityksellisempää ja haastavampaa. Ap
Ei noista vapaaehtoistöistä tms. Saa ikinä sanoa työkkärille mitään.
Pimeisiin töihin, käsitöihin, askarteluun, torittamiseen ja vintediin, kuntoiluun ja ulkoiluun. Elämässä on niin paljon kaikenlaista kivaa puuhaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen sinänsä samaa mieltä, että vapaaehtoistyön ja opiskelun rajoitukset ovat älyttömiä, koska ne ovat oleellisia työkyvyn ylläpitona ja saattavat tarjota väylän myös työllistymiseen.
Kuitenkin maailma on täynnä ilmaisia tai erittäin edullisia harrastuksia lukemisesta lenkkeilyyn, mitkä eivät taatusti vie kenenkään työttömyyskorvausta. Taideharrastuksetkin on luvallisia - toki hölmöä on, että kaikki julkaiseminen katsotaan ammatinharjoittamiseksi, vaikkei siitä raha saisikaan.
En nyt varsinaisesti kysynyt neuvoa itselleni, että mihin juuri minä voisin käyttää päiväni, vaan aloitukseni koski työttömiä yleisellä tasolla. Että miten yleisellä tasolla työttömien olisi tarkoitus käyttää päivänsä. Ap
Stereotyyppisesti työttömän pitäisi juoda jatkuvasti kaljaa. Se ei ole rahallisesti mahdollista niin pakko tehdä muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömän on määrä käyttää koko päivä (noin kokoaikaisen työpäivän verran) työnhakuun. Ei se minun idea ole.
Ja noita tuollaisia areenan katsomisia ja soittimien soitteluita jaksaa jonkun aikaa kokopäiväisesti, ehkä pitkän loman verran. Sen jälkeen oikein enää ei, vaan aivot alkaa kaipaamaan jotain merkityksellisempää ja haastavampaa. Ap
Avaatko missä tämä on määritelty? Työttömän pitää olla työmarkkinoiden käytettävissä ja hakea neljää työpaikkaa kuukaudessa.
Akateemikseksi olet aika avuton.
Tänään olen tehnyt kotitöitä, katsonut olympialaisia ja hengaillut palstalla. Kohta teen lounasta ja jotain kotitöitä tässä voisi vielä tehdä vähän lisää. Katsoin muuten myös onko tullut uusia kiinnostavia työpaikkailmoituksia. Ei ollut. Eilen oli kauppapäivä, samoin on huomenna ja perjantaina. Torstaina jatkan isomman siivouksen merkeissä. Viikonloppu ja iltapäivät/illat menevät perheen parissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt varsinaisesti kysynyt neuvoa itselleni, että mihin juuri minä voisin käyttää päiväni, vaan aloitukseni koski työttömiä yleisellä tasolla. Että miten yleisellä tasolla työttömien olisi tarkoitus käyttää päivänsä. Ap
Olet siis kujalla yleisellä, et henkilökohtaisella tasolla. Useimpien kun ei tarvii kysellä.
Meet sohvalle, laitat TV:n päälle, avaat kaljan ja nautit.
Laittelemalla hakemuksia paikkoihin, joita tietää ettei luultavasti saa tai pääse ees haastatteluun, ja syyllisyyttä tuntemalla, kun ei boomerien kehotuksista huolimatta vaan "mennä" töihin.
Mollia ei ole ollut ikuisuuksiin edes olemassa. Eli mahdatkohan oikeasti edes hakea mitään töitä.
🤔
Tuohon kappaleeseen. Ai työttömän tulisi hakea kaikki aika töitä. Ei.
Työttömän on hyvä pitää työkuntoa yllä. Oma alani on fyysinen. Olin viime kesän töissä ja helteet eivät tuntuneet missään. Syynä oli 3 nyrkkeilytreeniä 2 salitreeniä ja pullojen keräys. Joka viikko. Oman alan uusiin juttuihin kannattaa tutustua. Ja tehdä vaikka suunnitelmia yrityksen perustamiseen, mutta niistä ei saa sanoa työkkärille. Niitä tehdessä hahmottaa oman alan tarpeet, kilpailijat yms. Ja se avaa uusia ajatusreittejä. Ulkoilla kannattaa myös. Pulloja kerätessä pääsee juttelemaan monenlaisen ihmisen kanssa. Yksinään omassa tuvassa sulkee sisälleen.
Kun kävelen reippaasti työhaastatteluun iloisena. Se antaa paremmat mahkut, kuin hartiat lytyssä masentuneena.
Vierailija kirjoitti:
Mollia ei ole ollut ikuisuuksiin edes olemassa. Eli mahdatkohan oikeasti edes hakea mitään töitä.
🤔
Toki haen. Ja toki tiedän, että sen nimi ei ole nykyään enää mol. Mutta olen sen verran vanha, että olen tottunut sanomaan sitä molliksi. Kun käyttää jostain palvelusta jotain nimeä joku 20 vuotta, niin se sana nyt vain jää omaan puheeseen vaikka palvelun virallinen nimi vaihtuisikin. Kutsun myös Oivariinia edelleen Voimariiniksi. Ap
Pelaa pelejä jne.