Onkohan suomalaisista edes 10% nähnyt koskaan metsää, ollut metsässä? En usko
Minä olen ollut oikeassa metsässä ehkä 2 kertaa, ja olen jo elämän ehtoopuolella, eli 54v.
Täälläkin minun kotiseudulla jossa ikäni olen asunut, on pelkkiä puupeltoja. Puupeltoa on joka puolella, mutta EI METSIÄ.
Oikea metsä on kuin satumaa. Onnekas on se, joka sellaisessa saa viettää aikaa.
Kommentit (61)
Miljoonasti. Asun kansallispuiston naapurissa.
Mikä tämän aloituksen tarkoitus on?
Ja kyllä, olen ollut metsässä ja päässyt sieltä pois. Mieluummin asun täälä Helsingin keskustassa.
Moni omistaa metsää, minäkin pienen palstan.
"Oikea metsä" ei ole olemassa kuin vihvassun märissä unissa.
Se on sellainen satumetsä se...
Viikottain käyn metsässä. Rssän pommitusten jälkeen ei ole puita kaadettu.
Oikeata metsää ei ole paljon jäljellä. Meillä on täällä Herttoniemi -Kivinokka alueella niitä vielä jäljellä ja tietenkin Nuuksiossa. Minun maalla asuvat sukulaiset tulevat pääkaupunkiseudulle, kun haluavat nähdä oikeata metsää.
Määritelmäkysymys. Asun Helsingissä ja kävelen lähes päivittäin keskuspuistossa. Sehän on rauhoitettu niin että vain vaarallisiin puihin kajotaan ja kaatuneet tai turvallisuussyistä kaadetut jätetään metsään lahoamaan. Ei puupelto. Mutta mustanaan vökeä, ja alun perin kai ojitetulle suolle istuttamalla tehty metsä. Joten aika keinotekoinen.
Toisaalta mökillä on tuollaista "puupeltoa" eri elämänvaiheissaan ja myös eri puulajeja. Paksu sammal kertoo siitä että siellämon vähänlaisesti väkeä. Mökkitontti taas on kuivaa kangasta ja itsekseen kasvanut mutta vasta maa siirtotöiden jälkeen. Sikäli tervettä metsää että siinä näkyy monia vaiheita ja kerrostumia.
Oikeaa koskaan ihmisen koskematonta metsää on erittäin, erittäin vähän. Valtio on aidannnut muutaman sellaisen pläntin biologien tutkittavaksi.
Kirkkonummellaja Espoossa on metsää vaikka muille jakaa
Olen muutaman kerran ollut oikeessa mettässä. Oli kuin olis satujen ihnemaassa, tosiaan. Niin uljasta ja kaunista. Toista on tosiaan nämä puupellot, ei oo mettää nähneetkään.
Oikein hävettää kun ulkomaalaiset hihkuu suomalaisista puupelloista "metsänä". Vielä hävettävämpää kun suomalaiset itte kutsuu niitä metsiksi.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämän aloituksen tarkoitus on?
Ja kyllä, olen ollut metsässä ja päässyt sieltä pois. Mieluummin asun täälä Helsingin keskustassa.
Aloituksen tarkoitus on mollata lajistoltaan yksitoikkoisia kasvatusmetsiä ja se on puettu hätkähdyttävään muotoon, jotta se saisi huomiota. Olet tainnut käydä koulut ennen medialukutaidon opetusta?
Vierailija kirjoitti:
Oikeata metsää ei ole paljon jäljellä. Meillä on täällä Herttoniemi -Kivinokka alueella niitä vielä jäljellä ja tietenkin Nuuksiossa. Minun maalla asuvat sukulaiset tulevat pääkaupunkiseudulle, kun haluavat nähdä oikeata metsää.
No nyt on kovaa settiä, että ihan heseen pitää mennä että metsää näkee.
No trollihan tämä kyllä onkin ja huono sellainen
Mikähän tänkin aloituksen perimmäinen idea mahtoi olla? Itse ollut metsässä lukemattomia kertoja, niin marjastamassa, kuin vaan liikkumassa yleisesti. Aikanaan tuli sen verran paljon lomailtua maaseudulla, että metsässä joutui liikkumaan lähes pakolla. Metsästänyt en ole.
Asun aika lailla metsän keskellä. Pohjoisessa ex pelto jonne istutettu koivuntaimia ja joka alkaa jo olla tosi kaunis "puupelto". Eteläpuolella naapurin ikivanha kuusikko joka kaipaisi kipeästi harvennusta tai valitettavasti jopa täyshakkuun kun puut kuolevat pystyyn kiitos kirjanpainajan ja osa kaatuilee syystä jos toisesta. Läpipääsemätön ryteikkö. Lännessä appiukon hoidettu terve kuusikko joka hyvä sienimetsä, mutta hitto kun sinnekin on alkanut yksittäisiä kuivia kuusia ilmestymään, mutta ne sentään kiireesti poistetaan ettei loinen leviäisi, vaikka naapurin metsästä se pakosti leviää. Idässä on perunapelto ja anopin joskus istuttamat kahisijat eli haavat.
Vierailija kirjoitti:
Mene hoitoon puupeltoinesi.
Menikö tosiasiat taas tunteisiin? Onhan se kamala juttu että on vaan puupeltoja eikä metsiä, mutta ei se ole aapeen vika.
Mä oon kasvanu mettänreunas 😃 Usein leikittiin mettäs lapsena
Vierailija kirjoitti:
"Oikea metsä" ei ole olemassa kuin vihvassun märissä unissa.
Se on sellainen satumetsä se...
Eli sinäkään et ole koskaan nähnyt oikeaa metsää. Surullista. Vihervassut on housuissas.
Helsingissäkin on metsää ja valtaosa - ellei lähes kaikki helsinkiläiset ovat kyllä nähneet metsää. Itsekin asun keskuspuiston liepeillä ja metsä rahoittaa valtavasti mieltä. Meidän kohdalla keskuspuistosta saa ne parhaimmat satumetsäiset kohdat.
Lapsena olin monta kertaa ja hyvä niin.