Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Loppuuko vaihdevuosihikoilu koskaan?

Vierailija
24.07.2023 |

Alkaa jo kyllästyttää. Kolmatta vuotta jo hirveä yöhikoilu varsinkin. Ei saa nukuttua levollisesti ollenkaan.
Vertaistukea ja kokemuksia?

Kommentit (107)

Vierailija
1/107 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama "peitto päälle - peitto pois päältä" -ralli jatkuu öisin vieläkin 13 vuoden jälkeen.

Vierailija
2/107 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama "peitto päälle - peitto pois päältä" -ralli jatkuu öisin vieläkin 13 vuoden jälkeen.

Voi ei! :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/107 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kesti alle 2 vuotta. Kuukatiset loppui 54 vuotiaana enkä ole käyttänyt hormonikorvaushoitoa.

Vierailija
4/107 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä kauan tästä saa "nauttia", että päivälläkin hiottaa niin että on niska ja pää märkänä vaikka ei edes tee mitään erityisen raskasta ja josta aina ennen on ihan ilman hikoilua selvinnyt?

Onpa kiva kävellä ihan vaan lähikauppaan ja sitten puskeekin päälle sellainen hikipuuska ettei noin märäksi mennyt aiemmin edes juoksulenkillä.

Vierailija
5/107 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiasta ei kyllä paljonkaan kirjoiteta eikä puhuta vaan aina korostetaan, että oireet, kuten hikoilu, menevät ohi joissakin vuosissa.

Käsitykseni kuitenkin on, että joillakin hikoilu ja myös kuumat aallot kestävät elämän loppuun. Ylipäätään sellaiset oireet, jotka tulevat siitä, lämmönsäätely on pysyvästi rikki. Hyvä puoli on, että kovalla pakkasellakaan ei tarvitse kovin lämmintä takkia.

Vierailija
6/107 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menossa 8. vuosi, nyt 56 v. Äidillä kesti kymmenen vuotta. Onneksi ajoittain on rauhallisempia jaksoja, jolloin ei välttämättä ollenkaan kohtauksia, sitten taas jaksoja että tulee vähän väliä, eniten iltaisin ja öisin. Alun kohtaukset pari eka vuotta oli pahimmat: heräsi läpimärkänä hiestä ja sitten paleli hampaat kalisten.

Vierailija
7/107 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mietin ja etenkin kun tämä on vasta jotain esivaihtariaikaa.. Jotenkin kuvittelin, että ne kuumat aallot iskee vasta joskus +55-vuotiaana kun menkat loppuu.

Vierailija
8/107 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti hikeä tulee puskemaan vielä hautakummun päällekin. Varaudu siihen.

Vierailija
9/107 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoilustakin on tullut vaikeaa. Kun ensin on ihan hikinen, että pääsee edes ulos ja sitten siellä on kylmä ja hiki vuorotellen. En tiedä miten pukeutuisin kun pelkään vilustumista jos olen ihan hikisenä kylmässä tuulessa.

Vierailija
10/107 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiasta ei kyllä paljonkaan kirjoiteta eikä puhuta vaan aina korostetaan, että oireet, kuten hikoilu, menevät ohi joissakin vuosissa.

Käsitykseni kuitenkin on, että joillakin hikoilu ja myös kuumat aallot kestävät elämän loppuun. Ylipäätään sellaiset oireet, jotka tulevat siitä, lämmönsäätely on pysyvästi rikki. Hyvä puoli on, että kovalla pakkasellakaan ei tarvitse kovin lämmintä takkia.

Minä kyllä tartten paksun toppatakin, koska oireet ei ole koko ajan päällä. Sitten kun tulee hikikohtaus, ei auta vaikka riisuu takin ja leyhyttelee paidan helmaa -20 asteen pakkasessa. Nopeimmin kohtaus menee ohi kun menee pöytätuulettimen eteen seisomaan, vrt. esim. pakkaseen meno sisävaatteissa ei nopeuta ohimenoa.

Vierailija
11/107 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

15. vuosi menossa. Äitini sai vaihdevuosioireita pitkälti yli 70-vuotiaana. Kummallakin meistä vaihdevuodet alkoivat myös varhain eli 43 vuoden iässä. Nimenomaan huono nukkuminen rassaa eikä tietenkään ole töissä mukavaa olla pää märkänä ja naama helottaen. Hormonikorvaushoito auttaa monia, mutta sairastamani rintasyöpä estää sen käytön. Mielialalääkkeitä olen kokeillut, mutta eipä niistä ollut apua. Pikemminkin tuntui, että hikoilen vielä enemmän.

Vierailija
12/107 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä iässä tulee hikoilu joillekin? Ja joillekin ei niin paljoa.

Vierailija
13/107 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäpä kauan tästä saa "nauttia", että päivälläkin hiottaa niin että on niska ja pää märkänä vaikka ei edes tee mitään erityisen raskasta ja josta aina ennen on ihan ilman hikoilua selvinnyt?

Onpa kiva kävellä ihan vaan lähikauppaan ja sitten puskeekin päälle sellainen hikipuuska ettei noin märäksi mennyt aiemmin edes juoksulenkillä.

Numero 6 vastaa tähän: Näin menee varmaankin lopun ikää. Itse en hikoile  merkittävän paljon lenkillä, mutta kun menen sisätilaan, kuten kauppaan, sen jälkeen, puskee jälkihiki, vaikka olisin liikkunut pakkasessa. Onneksi ei noroina sentään valu. Helpottuu, kun pitää päätään kylmäkaapeissa:)

Vierailija
14/107 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuu, ohi on, 58 v.

Vierailija
15/107 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilkaa niitä 0% kevytkannabiksia "huonetuoksuina" höyrystimellä tai leivoksessa teen kanssa. Ei päihdytä, mutta auttaa hikoiluun ja mielialan vaihteluihin paremmin kuin mikään aikaisemmin kokeiltu luomukeino. N58

Vierailija
16/107 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salvia tee tai tabletit auttaa yöhikoiluun. Otetaan illalla.

Vierailija
17/107 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä iässä tulee hikoilu joillekin? Ja joillekin ei niin paljoa.

Mulla oli pahimmilla joskus 50 - 52 vuotiaana.

Vierailija
18/107 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla kesti alle 2 vuotta. Kuukatiset loppui 54 vuotiaana enkä ole käyttänyt hormonikorvaushoitoa.

Oho, pääsit helpolla, tosin menkat kesti kolme vuotta pitempään mitä keskimääräinen ikä, eli 51-v.

Hikoilun lisäksi vielä ärsyttää se että naama ja kaula lehahtaa tulipunaiseksi jolloin kaikki muutkin näkevät ja ihmettelevät. Meikkivoidetta käytän mutta kaulaa ja osin otsaa en meikkaa, joten sitten olen kirjava.

Vierailija
19/107 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Magnesium saattaa auttaa.

Vierailija
20/107 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla menossa 8. vuosi, nyt 56 v. Äidillä kesti kymmenen vuotta. Onneksi ajoittain on rauhallisempia jaksoja, jolloin ei välttämättä ollenkaan kohtauksia, sitten taas jaksoja että tulee vähän väliä, eniten iltaisin ja öisin. Alun kohtaukset pari eka vuotta oli pahimmat: heräsi läpimärkänä hiestä ja sitten paleli hampaat kalisten.

Pari vuotta?! Great. Nämä pari viikkoakin olisi ollut jo ihan riittämiin.. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme