Flunssa ja asetonin haju hengityksessä
Pian nelivuotiaalla pojallamme on ollut nyt kuumetta perjantaista lähtien. Aamupäivällä on miltei normaali, mutta iltaan mennessä kuume nousee yli 39 asteen. Tänään on tähän asti ollut normaali kuume (36,8), mutta päiväunien jälkeen kuume yleensä on vasta noussutkin.
Kuume sinällään ei minua vielä huolestuta, mutta hänen hengityksensä haisee selvästi asetonille. Lehmäpuolen ihmiset ymmärtävät, kun sanon, että ihan samalta kuin asetonitautisen lehmän hengitys. Poika syö ja nuo normaalisti, eli huonosti. Hän on siis aina ollut huono syömään. Pelleilee ja vehtaa ruuan kanssa. Samoin hän on aina ollut laihahko, eli jotain -1,5 käyrällä kasvanut.
Löytyykö täältä ketään, jonka lapselle olisi puhjennut diabetes. Voiko se oireilla tuollaisena hajuna hengityksessä? Vai onko kyseessä vain se, että kuumeilu saa hänen elimistönsä kuluttamaan enemmän engergiaa kuin vähäisistä aterioistaan saa ja sitä kautta tulee " asetonitauti" . Eli asetonitautihan on sitä, että elimistö käyttää hiilareitten sijasta rasvoja (omia tai ravinnon) pääasialliseksi energiakseen. Sivutuotteena syntyvät aineet saavat hengityksen haisemaan.
Muidenkin haisevien kuumeilijoiden kommenteista olen kiinnostunut. Ja kyllä, jos kuume vielä tänä iltana jatkuu, niin huomenissa juhlimme vappua yksityisellä lääkäriasemalla. Toivottavasti Tampreelta löytyy joku sellainen, joka on vapunpäivänä auki!
Kommentit (12)
aikoinaan kun meidän poika oli kipeänä. Hengitys haisi asetonille. Meillä kuume meni kuitenkin nopeasti ohi, joten en sitten enää muistanut koko asiaa. En kuitenkaan ole mikään asiantuntija näissä lasten sairasteluissa, joten seuraile poikasi vointia ja viettäkää vappu lääkärissä, jos niikseen tulee!
Joskus tästä mainittiinkin kun lääkärillä käytiin, mutta lääkäri ei kommentoinut sen kummennin. Ajattelin sitten että " tulehdus haisee" , kuumeet kun meillä olleet flunssan yhteydessä vauvarokkoa lukuunottamatta.
pitkittyneen flunssan ja yskän takia,ja " haistoin" jotekin että on muutakin.Märkivä korvatulehdus löytyi,vaikka poitsu ei ole mitenkään valitellut korviaan,kuumeillut tms.Ja tämä ei ole ensimmäinen kerta,kun haistan sairauden,en kylläkään osaa kuvailla minkäläinen haju on.Ehkä se on tätä äidin vaistoakin:)
esikoisella oli pari vuotta sitten rajun vatsataudin yhteydessä kun pääsi kuivamaan. juniorilla haistoin eilen taas tuon hajun. Hän ollut korkeassa kuumeessa, enkä ole saanut juomaan häntä riittävästi. Eli meillä molemmilla tuo haju on liittynyt liian vähäiseen nesteensaamiseen.
Voimakas asetoninhaju voi todellakin liittyä puhkeavaan diabetekseen, eikä sahaava kuumeilu taida silloin olla poissuljettu oire (jos vain kuume). Jos sitten kuumeeseen kuuluu flunssaa (nuhaa /yskää) korvatulehdus voi olla suurempi mahdollisuus. Käyttäisi asioiden varmistamiseksi lääkärissä, kuumettahan on nyt ollut jo useampana päivänä.
Parantumisia pikkupotilaalle!
Jos siis todella haisee asetonille, niin lääkäriin heti. Voi olla diabetes.
terv pari tuntia sitten päivystämästä tullut lääkäri
Olen joskus ollut haistavinani kumman hajua pojan hengityksessä. Joskus myös silloin kun hän ei ole kipeä. Nesteen puutetta? No, itse tunne omituisen hajun/maun nenäni takana kun itse olen saamassa flunssan, eikä ole vielä muita oireita. Olen tätä yrittänyt kuvata muille, mutta eivät ole ymmärtäneet. En tiedä miltä asetoni haisee. Ehkä pitäisi testata.
Tänään ei pojalla (vielä) ole ollut kuumetta. Oli kuumetta tai ei, menemme huomenna lääkäriin. Koska poika iltakuumeilua ja haisevaa hengitystä lukuunottamatta on muuten normaali, on mielestäni parempi odottaa arkea ja tuttua omalääkäriä, joka tuntee pojan taustat, kuin lähteä nyt tapaamaan jotakuta uutta ja outoa lääkäriä. Pääsemme sitten samalla mahdollisiin labratesteihinkin, eikä tarvitse niiden takia tehdä toista reissua.
Korvia epäilin itsekin, mutta koska poika nukkuu rauhallisesti, en uskoisi, että ne ovat tulehtuneet. Hänellä on ollut korvatulehduksia aikaisemmin ja silloin ne ovat olleet selvästi kipeämmät aina vaaka-asennossa.
Juomisesta olen yrittänyt huolehtia enemmän. Havahduin itsekin siihen, että kuumeen lisäksi tämä hieman normaalista poikkeava vappuruoka (eli on ollut nakkeja ja sipsejä ja munkkeja) on voinut kuivattaa elimistöä. Nyt olen hieman " pakkojuottanut" ihan pelkkää vettäkin normaalin mehun ja maidon lisäksi.
Joku kyseli, miltä asetoni haisee. Vaikea kuvailla. Ei se ihan samalta haise kuin kynsilakanpoistoaine, vaikka siinäkin on asetonia. Kaikki ihmiset eivät edes pysty haistamaan kyseistä hajua. Kyky on jotenkin perinnöllinen.
meillä pian 2,5 vuotias taapero. meilläkin lapsen hengitys haisee tälle asetonille aina sairaana, alkaen jo siitä kun esim. kuumetta ei vielä ole. nytkin haisee pikkuisen ->silmätulehdus. ja meilla on taaperolla karttakieli ja ns. kartta näkyy vain kipeänä ollessa.. jos olisi diabetes luulisin että olisi muitakin oireita, mutta eihän sitä koskaan tiedä. tsemppiä!
Eli siis, meillä on 5,5-vuotias poika, ja tuossa pari viikkoa sitten ihmettelin pojan pahan hajuista hengitystä. Nyt tätä ketjua lukiessani muistin, että siihen aikaan pojalla oli flunssa eli liekö se hengityksen haju johtunut sit siitä. Nyt nimittäin ei enää haise, kun flunssa on ohi. En tiedä, miltä asetoni haisee, niin en voi sanoa, oliko se haju sitä, mutta tosi omituiselta se kuitenkin tuntui.
Lääkäri ei löytänyt pojasta mitään vikaa, mutta laittoi kaiken varalta lähetteen labraan sokerikokeeseen ja nieluviljelyyn. Totesi, että hengitys haisee usein pienillä lapsilla tulehduksen yhteydessä. Se voi olla oire diabeteksestä, mutta voi olla ihan vaaratontakin. Ei onneksi pitänyt hölmönä äitinä, kun tulin lääkäriin, vaikka pojalla ei tänään enää kuumetta ollutkaan.
kommenttia / kokemusta. Mutta Mehiläistä voin Tampereelta suositella, jos lääkäriä huomenna tarvitsette! Ollaan korvalääkärissä käytetty muksuja siellä.
Näkyy olevan huomenna aukikin
Vappupäivänä 1.5.2007:
yleislääkäripäivystys ilman ajanvarausta
klo 9-19, röntgen ja laboratorio suljettu.
Itäinenkatu 3 (Finlaysonin alue), 33210 Tampere