Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3.

Vierailija
09.02.2026 |

Harmillisesti vanha ketju on lukittu. 

Jännityksellä odotan, milloin Ollen ja Eevan vauva syntyy. Ja nimiasioista innostuneena mietin toki pienokaisen nimeä. Mahtaakohan alkaa E-kirjaimella (kun aiempien lasten nimet alkavat kirjaimilla a, e ja a).

Onnea vielä vauvasta, Olle ja Eeva, lapsi on aina lahja! <3

Ap

Kommentit (840)

Vierailija
801/840 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoisinta on silti aina se, että alle 50 000 porukka aikuisia Suomessa pystyy vilpittömästi uskomaan, että kaikkivaltias Jumala on niin heikko, että pystyy pelastamaan vain 0,0001% ihmisistä. Jumala olisi tällöin hyvin paljon heikompi kuin pahuus ja se ei ole kovin raamatullinen ajatus. Saa toki uskoa, mutta ehkä joskus kannattaa pysähtyä miettimään, mikä on totuus. 

Taidat pitää matematiikasta? Mikä olisi sinusta sellainen prosentti, joka olisi sinusta se totuus? Onko Raamatun viesti siitä, että vain ”jäännös” pelastuu, sinulle totta? Miten huomioit sen, että kaikki lapset pääsevät taivaaseen (maailmassa kuolee vuosittain miljoonia)?

Eikö tärkeämpää kuin prosenttilasku, olisi miettiä onko omat synnit anteeksi ja rauha tunnolla? ”Olenko minä matkalla taivaaseen?”

Veeällä

Jos sinulle on tärkeä kysymys, onko ihminen tehnyt rauhan Jumalan kanssa ja ottanut vastaan syntien anteeksiannon, miksi se pitää sulkea toisilta pois? Miksi ei voi ajatella, että pelastus koskee muitakin kuin minua ja kaltaisiani?

Enhän minä sitä sulje toisilta pois, minähän toivon ja rukoilen, että kaikki pelastuisivat! 

Raamattu opettaa meille kaikille, minkälaisella uskolla pääsee taivaaseen. Sen mukaan minä haluan elää. Toivon, että mahdollisimman moni käsittäisi oikean uskon, mutta en ole koskaan tuputtanut uskoani muille, enkä tuputa nytkään. Miksi arvelet, että haluaisin sulkea toisilta uskomisen mahdollisuuden? Vai käsitinkö ihan väärin?

En usko, että voit täysin vilpittömästi toivoa kaikkien pelastuvan, koska silloin et voisi enää vedota "pieneen joukkoon" omaa pelastumistasi ja uskosi oikeaoppisuutta ajatellen, koska joukon pienuudesta ja nimenomaan "pieneen joukkoon" kuulumisesta päätellään pelastuminen ja "oikeassa uskossa" oleminen vl opetuksen mukaan.

Vierailija
802/840 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän mistä se vl-uskon varmuus kumpuaa. Se tulee tietysti kristillisestä sanomasta, joka tuntuu aivan todelta itselle. Tämä on aivan oikein. Mutta tässä tulee sellainen vahvistusharha, että ihminen ulottaa sen varmuuden koko yhteisön opetukseen. Tässä mennään metsään. Moni vl ei ihan aidosti pysty uskomaan/ymmärtämään, että lukuisissa eri kristillisissä yhteisöissä koetaan ihan sitä samaa syvää rauhaa, jonka Jeesus lupasi omilleen. Totta kai, koska se ei ole ihmisestä kiinni vaan koska se rauha tulee Jumalalta Pyhän Hengen vaikutuksesta. "Siellä missä kaksi tai kolme teistä on koolla minun nimeeni, siellä minä olen teidän keskellänne."

Tähän vastaan mielelläni, kiitos asiallisuudesta.

Minä uskon, että Raamatun viesti on se, että on vain yksi Kristuksen ruumis (=seurakunta), jossa vaikuttaa yksi uskon henki. Eli pelastuvaa joukkoa yhdistää se, että he uskovat samalla tavalla. Tähän juuri perustuu se, että tässäkin ketjussa on monesti todettu, ettei voi tietää, kuka on pelastavassa uskossa ja kuka ei, jos ei tiedä millä tavalla se toinen ihminen uskoo. Saman asian kääntöpuoli on se, kun sanotaan, että rauhanyhdistyksen jäsenyys ei pelasta ketään, vaan tarvitaan aito usko. 

Uskon että Pyhän yhteisen seurakunnan rajat eivät ole näkyvät seinät tai yhdistyksen jäsenyydet, vaan se raja kulkee uskovien sydämestä sydämeen.

Tuosta sydämellä tuntuvasta rauhasta kommentoin sen verran, että senkin osalta meidän kaikkien pitää tutkia itseämme ja peilata aina pyhään Raamattuun. Siellä nimittäin puhutaan myös "Paatumuksen rauhasta" joka on vaarallinen tila.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/840 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoisinta on silti aina se, että alle 50 000 porukka aikuisia Suomessa pystyy vilpittömästi uskomaan, että kaikkivaltias Jumala on niin heikko, että pystyy pelastamaan vain 0,0001% ihmisistä. Jumala olisi tällöin hyvin paljon heikompi kuin pahuus ja se ei ole kovin raamatullinen ajatus. Saa toki uskoa, mutta ehkä joskus kannattaa pysähtyä miettimään, mikä on totuus. 

Taidat pitää matematiikasta? Mikä olisi sinusta sellainen prosentti, joka olisi sinusta se totuus? Onko Raamatun viesti siitä, että vain ”jäännös” pelastuu, sinulle totta? Miten huomioit sen, että kaikki lapset pääsevät taivaaseen (maailmassa kuolee vuosittain miljoonia)?

Eikö tärkeämpää kuin prosenttilasku, olisi miettiä onko omat synnit anteeksi ja rauha tunnolla? ”Olenko minä matkalla taivaaseen?”

Veeällä

Jos sinulle on tärkeä kysymys, onko ihminen tehnyt rauhan Jumalan kanssa ja ottanut vastaan syntien anteeksiannon, miksi se pitää sulkea toisilta pois? Miksi ei voi ajatella, että pelastus koskee muitakin kuin minua ja kaltaisiani?

Enhän minä sitä sulje toisilta pois, minähän toivon ja rukoilen, että kaikki pelastuisivat! 

Raamattu opettaa meille kaikille, minkälaisella uskolla pääsee taivaaseen. Sen mukaan minä haluan elää. Toivon, että mahdollisimman moni käsittäisi oikean uskon, mutta en ole koskaan tuputtanut uskoani muille, enkä tuputa nytkään. Miksi arvelet, että haluaisin sulkea toisilta uskomisen mahdollisuuden? Vai käsitinkö ihan väärin?

En usko, että voit täysin vilpittömästi toivoa kaikkien pelastuvan, koska silloin et voisi enää vedota "pieneen joukkoon" omaa pelastumistasi ja uskosi oikeaoppisuutta ajatellen, koska joukon pienuudesta ja nimenomaan "pieneen joukkoon" kuulumisesta päätellään pelastuminen ja "oikeassa uskossa" oleminen vl opetuksen mukaan.

Ei, olet väärässä. Joukon pienuus ei todellakaan ole tae oikeasta uskosta. Oikea usko on se, joka pyrkii mahdollisimman hyvin toteuttamaan Jumalan tahdon mukaista elämää.

Vierailija
804/840 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovat samalla tavalla. Kuulehan, kyse voi olla vaikka niistä kuuluisista ehdonvallan asioista kun se naapurin Martti ottaa harmittoman saunakaljan lauantaina ja vl ei ota, paitsi ehkä holittoman. Kyllä kaikki kristityt uskoo Jeesukseen, jos ei usko, ei ole kristitty. On kuin onkin yhteinen usko. Kaikella rakkaudella, koeta hieman laajentaa ajatteluasi.

Vierailija
805/840 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se miksi vl-liike pitää niin tiukasti kiinni omasta erityiseksi julistamaan asemasta, johtuu a. siitä, että sukupolvet toisensa perään opettavat samaa pelkoon perustuvaa ajattelua. Ja b. Siitä, että jos myönnettäisiin, että tässä asiassa on erehdytty, se johtaisi toiseen pelottavaan kysymykseen, missä kaikessa muussa vl-liike on oepttanut väärin? Onko meitä huijattu? Näihin kysymyksiin moni ei ole valmis, se olisi aivan liian työlästä ja uhkaisi maailmankuvaa.

Vierailija
806/840 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskovat samalla tavalla. Kuulehan, kyse voi olla vaikka niistä kuuluisista ehdonvallan asioista kun se naapurin Martti ottaa harmittoman saunakaljan lauantaina ja vl ei ota, paitsi ehkä holittoman. Kyllä kaikki kristityt uskoo Jeesukseen, jos ei usko, ei ole kristitty. On kuin onkin yhteinen usko. Kaikella rakkaudella, koeta hieman laajentaa ajatteluasi.

"Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra', pääse taivaiden valtakuntaan. Sinne pääsee vain se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon." — Matteuksen evankeliumi 7:21 (Vuoden 1992 suomennos)

Vierailija
807/840 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra', pääse taivaiden valtakuntaan. Sinne pääsee vain se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon." — Matteuksen evankeliumi 7:21 (Vuoden 1992 suomennos)

Olen omin silmin todistanut, ettei tässä yhteisössä monestikaan toteudu taivaallisen Isän tahto. "Armahtavaisuutta (myötätuntoa) minä tahdon, en uhrimenoja." 

Vierailija
808/840 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskee myös lestadiolaisia. 

Vierailija
809/840 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veeällä

Ei, olet väärässä. Joukon pienuus ei todellakaan ole tae oikeasta uskosta. Oikea usko on se, joka pyrkii mahdollisimman hyvin toteuttamaan Jumalan tahdon mukaista elämää.

Miksi tätä "pientä joukkoa" sitten jatkuvasti pidetään puheissa ja näissä ketjuissa esillä ja siitä päätellään tiettyjä asioita, jos joukon koko on lopulta kuitenkin täysin irrelevantti asia?

Vierailija
810/840 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se miksi vl-liike pitää niin tiukasti kiinni omasta erityiseksi julistamaan asemasta, johtuu a. siitä, että sukupolvet toisensa perään opettavat samaa pelkoon perustuvaa ajattelua. Ja b. Siitä, että jos myönnettäisiin, että tässä asiassa on erehdytty, se johtaisi toiseen pelottavaan kysymykseen, missä kaikessa muussa vl-liike on oepttanut väärin? Onko meitä huijattu? Näihin kysymyksiin moni ei ole valmis, se olisi aivan liian työlästä ja uhkaisi maailmankuvaa.

Olet väärässä. Ei se, että on joskus toiminut/käsittänyt jotain väärin, tarkoita sitä, etteikö voisi olla uskovainen. Koskipa tämä sitten yksittäistä ihmistä tai suurempaa joukkoa. Tärkeää on se, onko aina vilpitön halu toimia Jumalan tahdon mukaisesti. Ja siltikin voi joutua (lankeaakin usein) synteihin.

Näihin teidän kommentteihin on hyvin vaikeaa vastata, koska niissä ei koskaan eritellä sitä, missä asiassa vl toimii mielestänne Raamatun opetusta vastaan. Jos pystyisitte tarkentamaan mitä tarkoitatte, olisi vastaaminen helpompaa.

Vierailija
811/840 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veeällä

Miksi tätä "pientä joukkoa" sitten jatkuvasti pidetään puheissa ja näissä ketjuissa esillä ja siitä päätellään tiettyjä asioita, jos joukon koko on lopulta kuitenkin täysin irrelevantti asia?

Koska vl-liike pyrkii löytämään raamatusta kohtia oman tulkintansa tueksi. Siis irrotetaan lauseita, päätetään, että tuo koskee nyt meitä, viis kontekstista historiasta ja muista tosiseikoista. Sitten mennään puhujanpönttöön ja pidetään dramaattinen puhe miten asiat on ja älä missään nimessä ajattele ja tutki asioita itse. Saatat vaikka vahingossa päästä totuuden jäljille ja se jos mikä on vaarallista. 

Vierailija
812/840 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskee myös lestadiolaisia. 

Ilman muuta.

Vierailija
813/840 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä. Ei se, että on joskus toiminut/käsittänyt jotain väärin, tarkoita sitä, etteikö voisi olla uskovainen. Koskipa tämä sitten yksittäistä ihmistä tai suurempaa joukkoa. Tärkeää on se, onko aina vilpitön halu toimia Jumalan tahdon mukaisesti. Ja siltikin voi joutua (lankeaakin usein) synteihin.

Näihin teidän kommentteihin on hyvin vaikeaa vastata, koska niissä ei koskaan eritellä sitä, missä asiassa vl toimii mielestänne Raamatun opetusta vastaan. Jos pystyisitte tarkentamaan mitä tarkoitatte, olisi vastaaminen helpompaa.

Pedofiilien suojelu, uhrien syyllistäminen. Lähimmäisten harteille taakkojen asettaminen valheellisista ihmisopeilla. Kovuus lähimmäistä kohtaan. Tahallinen välinpitämättömyys lasten hoitamisen laadusta, turvallisuuden laiminlyönti. Jotain mainitakseni. Jatkanko? 

Vierailija
814/840 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen omin silmin todistanut, ettei tässä yhteisössä monestikaan toteudu taivaallisen Isän tahto. "Armahtavaisuutta (myötätuntoa) minä tahdon, en uhrimenoja." 

Tässä yhteisössä on vain syntisiä ihmisiä, jotka joutuvat usein synteihin. 

Taas pyytäisin jotain yksilöintiä, jos tarkoitat, että juuri vl-opissa on jotain sellaista, joka on vastoin Raamattua. Muuten tähän ei voi vastata.

Vierailija
815/840 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se hauskaa seurata Ollea ja Eevaa. Taas syksyllä Eeva on raskaana 

Musta tuntuu että tämä pariskunta on fiksu ja ottaa kyllä ehkäisyn käyttöön jos jaksaminen tulee vastaan. Vaikka ovatkin sanoneet että ottaa kaikki lapset vastaan.

Tuo on muuten häiritsevä seikka vl-kielenkäytössä. Olisi parempi sanoa vaikka, että otetaan kaikki lapset vastaan jos terveys ja voimavarat sallii. Ei ole mitään järkeä sanoa, että otetaan kaikki lapset vastaan kun suurimman osan kohdalle se ei viime kädessä pidä paikkaansa. Sivusta eri.

Mistä päättelet, ettei pidä paikkaansa suurimman osan kohdalla? Käsittääkseni on ollut yleistä, että lapsia on tullut niin paljon kuin on tullakseen.

Pitää paikkansa, jos nykyäänkin kaikille tulee 15 lasta. Eli pitääkö, itse en tiedä onko 15 nykyäänkin normi?

Vierailija
816/840 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pedofiilien suojelu, uhrien syyllistäminen. Lähimmäisten harteille taakkojen asettaminen valheellisista ihmisopeilla. Kovuus lähimmäistä kohtaan. Tahallinen välinpitämättömyys lasten hoitamisen laadusta, turvallisuuden laiminlyönti. Jotain mainitakseni. Jatkanko? 

"Pedofiilien suojelu, uhrien syyllistäminen". ->ehdottomasti väärin ja syntiä. Ne, jotka ovat näin toimineet, ovat tehneet väärin. Se on ollut väärin jo silloin kun näitä tapahtui, ja on edelleen yhtä väärin. 

"Lähimmäisten harteille taakkojen asettaminen valheellisista ihmisopeilla. Kovuus lähimmäistä kohtaan". ->tätä en en hahmota mihin liittyy, mutta kovasti väärältä kuulostaa. Ei ole uskovaiselle sopivaa toimintaa.

"Tahallinen välinpitämättömyys lasten hoitamisen laadusta, turvallisuuden laiminlyönti." ->tämä ei liity uskomiseen, vaan vanhemmuuteen. En arvosta vanhempia, jotka näin toimivat. Minä olen muutaman tällaisen perheen nähnyt (sekä vl että ei-vl) ja tehnyt myös lasuja, sekä tarjonnut apua. Toivottavasti sinäkin.

Nämä kaikki mainitsemasi asiat ovat väärin vl-opetuksen mukaan. Ihan varmasti silti noita on tapahtunut niin meikäläisten kuten muidenkin ihmisten joukossa, koska ihmiset joutuvat aina syntiin.

Toivoisin sinun jatkavan nyt siitä, että kertoisit, mikä vl-opetuksessa on ristiriidassa Raamatun kanssa.

Vierailija
817/840 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vl-oppi on se, miten se arkielämässä ilmenee. Jos jotain toimintaa tai näkemystä ilmenee paljon yhteisössä, se tarkoittaa, että se ON kyseisen yhteisön oppi. Tässä ei katsota ideaalia vaan katsotaan mikä on todellisuus. 

Vierailija
818/840 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta tuntuu että tämä pariskunta on fiksu ja ottaa kyllä ehkäisyn käyttöön jos jaksaminen tulee vastaan. Vaikka ovatkin sanoneet että ottaa kaikki lapset vastaan.

Tuo on muuten häiritsevä seikka vl-kielenkäytössä. Olisi parempi sanoa vaikka, että otetaan kaikki lapset vastaan jos terveys ja voimavarat sallii. Ei ole mitään järkeä sanoa, että otetaan kaikki lapset vastaan kun suurimman osan kohdalle se ei viime kädessä pidä paikkaansa. Sivusta eri.

Mistä päättelet, ettei pidä paikkaansa suurimman osan kohdalla? Käsittääkseni on ollut yleistä, että lapsia on tullut niin paljon kuin on tullakseen.

Tarkoitan vaan sitä, että jos tulee fyysisiä tai psyykkisiä ongelmia niin kyllä moni nykyään rohkeasti ehkäisee. Lapsien väliin voi tulla isompi ikäero tai lapsia ei synny enää ollenkaan. Olihan se todella iso perhekin, jonka isä kirjoitti sitä päivämiehen blogia, esimerkkinä. Eipä sitten heillekään otettu vastaan kaikkia lapsia, jotka annetaan, kun tuli sairastuminen. Mikä on siis ihan oikea ratkaisu.

Ihmettelin vaan tuossa, miksi tavallaan kielenkäyttö ja todellisuus ei kohtaa. Ehkäisy on syntiä, kuitenkin tarpeen tullen ehkäistään. Lapset otetaan vastaan, paitsi monessa tilanteessa ei otetakaan. Voisi vaan rohkeasti puhua asioista niin kuin ne on. Siis tuo kielenkäyttö hämmentää varmasti etenkin ulkopuolisia, joita lestadiolaisuus ehkä kiinnostaisi. Ja tunti muutenkin oudolta jos ei puhuta niin kuin on asiat.

En kyllä koe, että olisi ristiriitaista ehkäistä, jos terveydentila niin vaatii. Katsotko itse, että ei olisi ristiriitaista, jos äidin pitäisi henkensä kaupalla synnyttää? Eiköhän jokainen liikkeen ulkopuolinenkin ymmärrä tämän.

Ei, vaan kielenkäyttö on ristiriitaista. Miksi puhutaan ehkäisyn synnillisyydestä, jos kuitenkin ehkäistään tarpeen tullen? Tuo on vaan älyllistä epärehellisyyttä. Jos tähän oppiin sisältyisi ehdoton ehkäisykielto niin siitä vaan selibaatissa elämään. Katsotaan moniko mies suostuu. Siinä se oppi todella koeteltaisiin.

Rautalangasta: eivät kyllä saarna, että ehkäisy on kielletty kaikissa tilanteissa. Lähtökohta on elämän suojelu. Jos äidin terveys vaatii.ehkäisyä, silloin ehkäisy on oikein. Mikä tässä on vaikeaa ymmärtää?

Eikö? Mistä lähtien se ei ole synti ollut? Ja miten synti voisi yhtäkkiä lakata olemasta syntiä?

Vierailija
819/840 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää paikkansa, jos nykyäänkin kaikille tulee 15 lasta. Eli pitääkö, itse en tiedä onko 15 nykyäänkin normi?

Nyt et taida tuntea biologiaa tarpeeksi. Se, että pariskunta ei käytä ehkäisyä, ei tarkoita 15 lasta. Esim. itse olen ollut yli 30 vuotta naimisissa, en koskaan ehkäissyt ja sain 8 lasta. Joku ei saa yhtään lasta ja joku saa 18. 

Nykyään tarvitaan yhä enemmän IVF ja muuta lapsettomuushoitoja, koska parien hedelmällisyyttä laskevat monen asiat (joita ei edes varmaan kaikkia vielä tunneta, mikromuoveista lähtien). Me vl emme ole tämän tilanteen ulkopuolella.

Vierailija
820/840 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietittekö te ihan oikeasti ikinä näitä oppeja, siis perin pohjin? Ei taida tapahtua. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän