Unelma Lapista - toinen kausi Areenassa
Kommentit (179)
Aivan samaa mieltä! Ihanalle pariskunnalle vaikuttavat. Kaikkea hyvää heille.
Vierailija kirjoitti:
Aivan samaa mieltä! Ihanalle pariskunnalle vaikuttavat. Kaikkea hyvää heille.
Siis tamperelais-rovaniemeläinen pariskunta.
Tamperelaismiehellä järkyttävä risuparta. Viikset ylähuulen päällä ja muutenkin siivottomassa kunnossa, jaiks
Ulkkaripariskunta tehnyt todennäköisesti Dubaissa ympäripyöreitä päiviä kovalla stressitasolla. Hyvin ymmärtää miksi tulivat Suomeen.
Oskari vaikuttaa aidosti vilpittömältä ja hyväntahtoiselta, sen vaan näkee.
Mun mielestä sen Alexin puheet oli niin ristiriitaiset, odotti et olis rennompaa ja pääsis urheilee, sitten oli et ei oo paljoo kerenny ajatella ja eiku onkin kerenny paljon ajatella. Ja tosi kivaa oli sit ollakin stadissa kun 300 tuntia oli tehty joulukuussa ja hirveetä huisketta ollu, ja sit olishan tuota porukkaa voinu enemmänkin olla. heti seuraavassa lauseessa kumoaa ekan lauseen ja yritti todistella ettei alkoholi ole ongelma, mutta kyllähän tuo vaan selvästi on.
Vierailija kirjoitti:
Ulkkaripariskunta tehnyt todennäköisesti Dubaissa ympäripyöreitä päiviä kovalla stressitasolla. Hyvin ymmärtää miksi tulivat Suomeen.
Että voivat stressata rahojen riittämisestä ja työoloista ja tehdä töitä yölläkin? En edelleenkään ymmärrä miksi. Eipä siitä ihanasta luonnonrauhasta pysty nauttimaan, jos on koko ajan pelko perseessä siitä, että jatketaanko viisumia ja mistä saa tienattua elantonsa.
Vierailija kirjoitti:
Miten mä en huomannut tuota tamperelaisen miestä niin pahana ihmisenä, kuin täällä kuvataan? Minusta vaikutti kunnolliselta ja rakastavalta mieheltä. Anopin seinänaapuriksi taas en ymmärrä kenenkään varta vasten puskevan.
Joo. Ironinen/ sarkastinen tapa heillä kyllä oli keskustella. Se varmaan monen korvaan kuulosti naisvihamieliseltä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä sen Alexin puheet oli niin ristiriitaiset, odotti et olis rennompaa ja pääsis urheilee, sitten oli et ei oo paljoo kerenny ajatella ja eiku onkin kerenny paljon ajatella. Ja tosi kivaa oli sit ollakin stadissa kun 300 tuntia oli tehty joulukuussa ja hirveetä huisketta ollu, ja sit olishan tuota porukkaa voinu enemmänkin olla. heti seuraavassa lauseessa kumoaa ekan lauseen ja yritti todistella ettei alkoholi ole ongelma, mutta kyllähän tuo vaan selvästi on.
"Helsinkiin palaa sit ihan eri mies"
"emmä jaksa tollasta terveellistä elämäntapaa montaa viikkoa"
Oli jotenkin kauheen raivostuttavan ristiriidassa ittesä kans kokoajan. Yritä nyt päättää mitä haluat! Vai onko tää joku alkoholistien juttu?
Vierailija kirjoitti:
Sri Lankalaiselle naiselle olisi voinut myös vihjaista ammattiliittojen olemassa olosta. Myöskään hänen taustansa ei oikein tunnu uskottavalta kun katsoo arjen- ja elämänhallintaa. Minua suretti kun lapsi laitettiin puhelimen seuraksi kun isä nukkui. Tosiaan myös puheet yliopistosta olisi voinut korjata.
olisko niillä ollu joku aur pair joka hoitanut lakanoiden laiton ja lastenhoidon, kun kerran niin tiukkaa uraa tekivät Dubaissa.
Katsoin nyt loppuun kakkoskauden. Ihan kiinnostava, mutta vertailussa hävisi kirkkaasti ykköskaudelle, jossa oli yksinkertaisesti kiinnostavammat hahmot seurattavana. Annamaria oli aivan huippu tyyppi ja hänen pohdintansa siitä, miten tukea äitiään vaikeassa tilanteessa olivat tosi koskettavia. Aussipuoliso Grit myös super sympaattinen siellä Rovalan Setlementin veistokursseilla pappojan kanssa. :) Heistä huokui lämpö ja keskinäinen kunnioitus, samoin kuin Annamarian perheestä. Petrosta tykkäsin myös kovasti. Vieläkin huvittaa se, miten hän tottunein ottein poimi niitä suksilta kaatuilevia aasialaisia. :-D
Ehkä tällä kakkoskaudella seurattiin liian montaa tyyppiä, niin kenestäkään ei oikein saanut otetta. Tai sitten he vain olivat tylsempiä kuin mainitsemani ykköskautelaiset. Suosikkini oli tamperelaismimmi Vilma. Onnea vaan hänelle käskyttävän puolison ja päällepäsmärianopin kanssa! Toivottavasti elämä vie vielä takaisin Tampereelle.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin nyt loppuun kakkoskauden. Ihan kiinnostava, mutta vertailussa hävisi kirkkaasti ykköskaudelle, jossa oli yksinkertaisesti kiinnostavammat hahmot seurattavana. Annamaria oli aivan huippu tyyppi ja hänen pohdintansa siitä, miten tukea äitiään vaikeassa tilanteessa olivat tosi koskettavia. Aussipuoliso Grit myös super sympaattinen siellä Rovalan Setlementin veistokursseilla pappojan kanssa. :) Heistä huokui lämpö ja keskinäinen kunnioitus, samoin kuin Annamarian perheestä. Petrosta tykkäsin myös kovasti. Vieläkin huvittaa se, miten hän tottunein ottein poimi niitä suksilta kaatuilevia aasialaisia. :-D
Ehkä tällä kakkoskaudella seurattiin liian montaa tyyppiä, niin kenestäkään ei oikein saanut otetta. Tai sitten he vain olivat tylsempiä kuin mainitsemani ykköskautelaiset. Suosikkini oli tamperelaismimmi Vilma. Onnea vaan hänelle käskyttävän puolison ja päällepäsmärianopin kanssa! Toivottavasti elämä vie vielä takaisin Tampereelle.
&nb
Olen täysin samaa mieltä muuten kanssasi, mutta näin eri tavoin Rovaniemen pariskunnan dynamiikan.
Mitähän näille kuuluu nykyään? Tiedättekö?
Amk ei ole yliopisto vaikka he itse mitä toitottaisivat. Miksei vain ole ylpeästi ammattikorkea, miksi yrittää esiintyä yliopistona? Alemmuudentunne? Ja miksi? Jos kerta amk on niin laadukas? Eihän se ole lähelläkään yliopistoa eikä valmistuvien lopputöillä ole likikään samoja vaatimuksia kuin yliopistossa graduilla. (Jos kohta graduillakaan ei kaikilla aloilla kaksisia vaatimuksia).
Kritiikkini ei koske srilankalaisnaista. Hällehän amk on myyty yliopistona.
Minulle tuli tunne että srilankalaiset vähän liioittelevat tai kauniatelevat osaamistaan ja työ historiaansa.
Jos on hyvät urat, eikö mitään muuta löydy Aasiasta tai euroopastakaan kuin Suomi ja matkailu ala. Oliko se joku rekrykoulutus, mitä tekivät kun nainen puhui, että työnantaja kouluttaa heidät? Tottakai muutto Suomeen on ollut kallis, mutta kai heillä on hyvät palkatkin ollut, joten tuntuu oudolta, ettei tilillä ole sitä 26000e, mitä nyt hyvissä ammateissa pitkään toimineilla luulisi olevan.
Nainen ei todellakaan mikään kodinhengetär ollut, outoa,ettei yhtään halunnut sisustaa tai laittaa kotia.
Olisi ollut kiva kuulla heidän ajatuksiaan syvällisemmin, miksi ja miten olivat tänne päätyneet.
Tunnistitteko sen amk:n rakennuksen vai näytettiinkö jossain suoraan että kävi sitä? En katsonut niin tarkkaan ja kun Lapin yliopistossakin voi suorittaa jotain matkailuun liittyvää maisteria käsittääkseni. Toivottavasti ei sentään vahingossa hakenut amkiin tuon englanninkielisen käännöksen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli tunne että srilankalaiset vähän liioittelevat tai kauniatelevat osaamistaan ja työ historiaansa.
Jos on hyvät urat, eikö mitään muuta löydy Aasiasta tai euroopastakaan kuin Suomi ja matkailu ala. Oliko se joku rekrykoulutus, mitä tekivät kun nainen puhui, että työnantaja kouluttaa heidät? Tottakai muutto Suomeen on ollut kallis, mutta kai heillä on hyvät palkatkin ollut, joten tuntuu oudolta, ettei tilillä ole sitä 26000e, mitä nyt hyvissä ammateissa pitkään toimineilla luulisi olevan.
Nainen ei todellakaan mikään kodinhengetär ollut, outoa,ettei yhtään halunnut sisustaa tai laittaa kotia.
Olisi ollut kiva kuulla heidän ajatuksiaan syvällisemmin, miksi ja miten olivat tänne päätyneet.
Ymmärsin että he halusivat nimenomaan Suomeen. Ja jopa ihan suomalaissyntyisten olen kuullut valittavan, miten ulkoimailla hankittua koulutusta tai kokemusta ei pidetä täällä oikein minään, suomalaiset työmarkkinat on tosi sisäänpäinlämpiävät. Saati, että olet kotoisinkin muualta ja vasta opettelet kieltä.
Ja se nainenhan puhui jo siitä, miten stressaavaa aiempi työ on ollut. Ehkä he halusikin muuta?
Sri Lankan nainen oli selvästi kärsinyt pahan burnoutin aikaisemmin. Ei ollut toipunut siitä mielestäni vielä ihan täysin.
Vierailija kirjoitti:
Tunnistitteko sen amk:n rakennuksen vai näytettiinkö jossain suoraan että kävi sitä? En katsonut niin tarkkaan ja kun Lapin yliopistossakin voi suorittaa jotain matkailuun liittyvää maisteria käsittääkseni. Toivottavasti ei sentään vahingossa hakenut amkiin tuon englanninkielisen käännöksen perusteella.
Kuten täällä aiemminkin on ilmaistu: AMK on englanniksi UNIVERSITY of Applied Sciences. Nainen käytti termiä "university", mikä kääntäjälle on tässä tapauksessa haastava käännettävä. Myös käännös "ammattikorkeakoulu" tai "AMK" olisi myös tässä tapauksessa ollut kömpelö. Ongelma syntyi kielten rakenteellisesta erosta. Ei siitä, että ketään olisi huijattu.
Mutta siitä olen samaa mieltä, että tämä srilankalaisperheen tarina oli vähän yksioikoista kuunneltavaa. Samat workers rights, "tulimme tänne lapsemme takia" ja viisumijutut jatkuivat jaksosta toiseen. Onneksi opiskelukaveri vei hiihtoretkelle, jotta tuli edes yksi kokemus, joka ei ollut opiskelua, työtä tai oleskelua ankeassa kotikämpässä.
Tuo autistin ja desibelimiehen vuokratalohan on ollut täällä pitkään Oikotiellä myynnissä, nyt näemmä lähtenyt pois, kun ohjelma julkaistiin. Katoin kyllä pitkään, että mistä nuo on noin tutun näköiset hirsipalkit ja harmaa laminaattikeittiö ja mietin jo, että oonko käyny talossa, mutta ei, olen vaan selannut sen ilmoituksen varmaan tusina kertaa. :D Ollut vuosia tyrkyllä ja välillä katoaa muutamaksi kuukaudeksi. Varmaan löytää hetkeksi jonkun vuokralaisen ennen kuin se taas häippäsee. En itse sulkisi pois, että jotain ongelmaa on, koska hyväkuntoiset ja hoidetut talot täällä päin menevät kuumille kiville "tiskin alta", tossa pyynti tippunut viimeksi jonnekin parinsadan tonnin tienoille.