Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä joku jolla kokemusta Venlafaxin-lääkkeestä?

Vierailija
08.02.2026 |

Mulla todettiin keskivaikea masennus ja lääkäri määräsi tuon lääkkeen. Aloitin sen vasta tänään aamulla koska mulla todettiin myös yks fyysinen sairaus samaan aikaan johon aloitin lääkkeen heti. En halunnut aloittaa kahta uutta lääkettä samaan aikaan esim haittavaikutuksien osalta

Perjantai-illasta lähtien on taas vaihtelevasti ahdistanut enkä edes tiedä oikein miksi. Tänään aamulla sitten tosiaan aloitin tuon Venlafaxin. Saa nähdä onko siitä apua. 

On ollut viimeiset vuodet rankkoja ja nyt vain se stoppi tuli. Ei vain enää pysty. Pakko oli luovuttaa ja ottaa vastaan masennusdiagnoosi vaikka en olisi halunnut. Työterveyden psykologista ei nyt kauhean suurta apua tunnu olevan. Mihinkään psykoterapiaan mulla ei ole varaa.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon käyttänyt muutaman vuoden vaihdevuosioireisiin, massiiviseen hikoamiseen. Vähensi jonkun verran hikoamista. Mulla ei sen kummenpia sivuoireita, mutta kaikkihan on yksilöitä.

Vierailija
2/28 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksia siitä, että onko ollut apua masennukseen?

ap

Vierailija
4/28 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti syönyt kyseistä lääkettä jo parikymmentä vuotta. On ollut ainoa lääke, joka "toiminut" mun masennukseen. No nyt yli nelikymppisenä olenkin saanut vihdoin oikeat daignoosit eli adhd ja autismin kirjo. Mun masennus on ollut seurausta noista, siis hirveästä tsemppaamisesta ja maskaamisesta, kunnes jaksaminen loppui ihan täysin ja sairastuin myös fyysisesti. "Toiminut" tarkoittaa sitä, että venlafaksiini on monelle tosi veemäinen lääke aloittaa ja myös lopettaa. Siitä tulee järkyttävät vieroitusoireet, unet katoaa, sähköiskuja, tosi kova ahdistus ja kaikkea muuta mukavaa.

Jos aloitat lääkkeen, niin kerro siitä jollekin läheiselle ja ole matalalla kynnyksellä terveydenhuoltoon jos alkaa liian synkät jutut pyöriä päässä. Ja älä syö vuosikausia. Oikeasti tämä maailma on aika sairas paikka ja on hyvinkin tervettä ahdistua siitä. Lääketeollisuus on vaan keksinyt loistavan rahantekokoneen näistä psyykelääkkeistä, ne on myös ainoa "apu", jota apua hakevalle monestikaan tarjotaan. Tai ainakin velvoitetaan ensin aloittamaan lääkitys, että muuta apua edes harkitaan. Mun neuvot on: Jos käytät päihteitä, niin pyri niistä eroon. Ulkoile joka päivä, väkisin vaikka ei huvittaisi yhtään. Se ei sun masennusta pahenna, tympiä voi  ja tuntua siltä, että siitä ei ole  mitään apua, mutta parin kuukauden päästä huomaat, että olo hieman jo helpompi. Tsemppiä!

N48

Vierailija
5/28 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä vuoden päästä lopettamisesta mulla tuli niitä sähköiskumaisia tuntemuksia päähän. Ja lopetin sen avaamalla kapseli, muru kerrallaan vähensin. Luulin kuolevani niihin vieroitusoireisiin. Helvtistä tuo lääke. Pahin kaikista masennuslääkkeistä joita olen käyttänyt, ja niitä lääkkeitä on paljon. 

Vierailija
6/28 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä vuoden päästä lopettamisesta mulla tuli niitä sähköiskumaisia tuntemuksia päähän. Ja lopetin sen avaamalla kapseli, muru kerrallaan vähensin. Luulin kuolevani niihin vieroitusoireisiin. Helvtistä tuo lääke. Pahin kaikista masennuslääkkeistä joita olen käyttänyt, ja niitä lääkkeitä on paljon. 

Eikä ollut mitään vaikutusta masennukseen. 

Vierailija
7/28 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemuksia siitä, että onko ollut apua masennukseen?

ap

Miten sen nyt ottaa. Tyttäreni teki Venlafaxinilla itsemurhan.

Vierailija
8/28 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venlafax antoi elämän takaisin.  Nyt syön vahvuutta 150 aamuisin. 

Vierailija
9/28 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut mitään vaikutusta masennukseen. Vieroitusoireita kesti viikon, olin sen ajan vain sisällä ja tein käsitöitä ja popsin rauhoittavia.

Vierailija
10/28 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään hyötyä.

Vierailija
11/28 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon käyttänyt muutaman vuoden vaihdevuosioireisiin, massiiviseen hikoamiseen. Vähensi jonkun verran hikoamista. Mulla ei sen kummenpia sivuoireita, mutta kaikkihan on yksilöitä.

Sama täällä, käytin useamman vuoden sitä miedointa mahdollista. En enää muista pitouduutta, lopetin pari vuotta sitten. 

Vierailija
12/28 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut mitään vaikutusta masennukseen. Vieroitusoireita kesti viikon, olin sen ajan vain sisällä ja tein käsitöitä ja popsin rauhoittavia.

Olen tuo jolla vieroitusoireet kestivät vuoden. Enkä saanut niihin mitään apua. Pyysin kyllä mutta lääkäri oli sitä mieltä että ei vieroitusoireet voi kauaa kestää. 

Vierailija
13/28 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin vuosia tuota lääkettä. Alussa oli n viikon ajan kamalat aloitusoireet, mutta ne menivät pois. Lääke piristi minua, olin iloinen ja se piti masennuksen poissa. Minulla siis tuo lääke toimi tosi hyvin.

Miinuspuolena on se, että sen syömisen kanssa pitää olla tarkka. Jo yhden pillerin unohtaminen saa aikaan pahat viekkarit. Toinen miinuspuoli on se, etten sitä syödessäni kyennyt saamaan orgasmia.  Olin silloin sinkku, joten se ei niin haitannut. Kun aloin seurustella, jätin lääkkeen pois. Lopettaminen oli hirveää.

Vierailija
14/28 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopettaminen on helvetistä, mutta miten oli lääkkeen käyttö? Toimiko se? Mäkin sain noita sähäreitä jos unohdin ottaa yhdenkin pillerin.

Vierailija
15/28 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huom. Jokainen reagoi masennuslääkkeisiin eri tavalla. Jos yhdelle se on kuolemaksi, toisella se voi hyvinkin estää sen.

Vierailija
16/28 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan usko, että selvisit vieroitusoireista VIIKOSSA ja olit niinkin toimintakykyinen että teit käsitöitä. Millainen annos sulla oli?

Vierailija
17/28 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on auttanut masennukseen, eikä ole tullut sivuoireita

Tsemppiä Ap:lle

Vierailija
18/28 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt sitä lääkettä varmaan liki 10 vuotta.  Luulisin, että aluksi se auttoi ja tasoitti olotilaa. Paransi untakin. Nyt en sitten tiedä, onko juurikaan enää apua. Elämässä on tullut sellaisia vaikeuksia, ettei niihin mikään lääke auta. 

Jos syö Venlafaxinia, niin ei sitä saa itse  yhtääkkiä lopettaa. Silloin tulee noita sähköiskuja päähän. Myös jos unohdan lääkkeen ottamisen tulee vapinakohtauksia. Lopettaminen tapahtuu vähitellen lääkärin määräämällä pienemmällä annoksella. Ei itse aleta avaamaan kapseleita. 

Vierailija
19/28 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä on tie paranemisiin ja tuo Venlafax lääke ei sitä kyllä edesauta, reipasta painonnousua, tulee ihan plösöksi, pää on sekaisin ja muuttuu tunnottomaksi, eli lääke on sitä varten, ettet muka enää tuntisi pahoja tunteita ja lopetin saman tien, pahat tunteet pitää selvittää toisella tavalla kuin myrkyttää itsensä.

Vierailija
20/28 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkä on tie paranemisiin ja tuo Venlafax lääke ei sitä kyllä edesauta, reipasta painonnousua, tulee ihan plösöksi, pää on sekaisin ja muuttuu tunnottomaksi, eli lääke on sitä varten, ettet muka enää tuntisi pahoja tunteita ja lopetin saman tien, pahat tunteet pitää selvittää toisella tavalla kuin myrkyttää itsensä.

Ja minulla ei mitään tuon kaltaistakaan...