Jos rupeisin ruikuttamaan 40-luvun lapsuuttani
Minkähänlaisia vastauksia saisin? En uskalla ees ajatella nykyihmisten vastauksia. Jos vaikka suurin harmi on ollut ottaa itse jääkaapista välipalaa avain kaulassa.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse sukupolvea X ja siitä puhuttaessa isoin harmi on aina toi että avain oli kaulassa ja piti itse ottaa välipalaa. Lämmittää mikropitsaa jne. Kauheeta.
Niin, äidit ei välittäneet x-polven lapsista vaan menivät töihin.
Äidit on aina välittäneet lapsistaan ja olleet töissä. Katsopa kun jonkun oli pakko.
Kun taas isät on viis piitanneet kakaroistaan ja ryypänneet. Sinäkin olet vätysisäsi kuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole pyytänyt sinua ruikuttamaan 40-luvun lapsuuttasi. Olet varmasti tuutannut sitä omille lapsillesi ja lastenlapsillesi silmät korvat täyteen.
Enpä juuri ole heille kertonut kun mitä lapsenlapset koulutehtävissään: haastattele isovanhempaasi hänen lapsuudestaan.
Lapsuus jäi taakse 15-vuotiaana kun ikäluokkamme aloitti itsensä elättämisen, minä lähikaupungissa. Se oli hyvä köyhä lapsuus. Työtä ja kuria oli mutta eteenpäin oli mieli, en ole sitä märehtinyt. Kuten x-polvi valittaa täällä omastaan koko ajan.
Olisi se varmaan huomattavasti parempaa keskittyä märehtimään sitä omaa elämää kuin haukkua äksiä siitä, että kehtaavat valittaa omista harmeistaan.
Miksi x - polvi jumittuu eikä elä
aikuisen elämää ja huolehdi lapsistaan ettei ne sorru peukkuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse sukupolvea X ja siitä puhuttaessa isoin harmi on aina toi että avain oli kaulassa ja piti itse ottaa välipalaa. Lämmittää mikropitsaa jne. Kauheeta.
Niin, silloin oli työpaikka, johon mennä.
Melkein 90 prosentilla on se työpaikka edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olen X ja avainkaula. Ei siinä ollut ongelmaa. Enemmän kritisoisin häpeäkasvatusta, mutta jokainen pelaa sillä pakalla, jonka on sattunut saamaan. Sen pystyin onneksi katkaisemaan.
Positiivinen kasvatus tuli tilalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidit välittivät koska elättivät. Yhteiskunta ei välittänyt äideistä eikä lapsista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiihditkö kouluun kesät talvet ylämäkeen kumpaankin suuntaan?
En viitsi kertoa. Mutta nykyisin olisi lasun paikka jos 4 alke 10-vuotiasta keskenään soutuveneellä ylittäisi 300 metrin salmen koulumatkalla. Naapurin vene ja niiden 2 lasta, minä ja veljeni
Sen jälkeen kävelitte pitkospuita pitkin junaradalle, ja junarataa pitkin kävelitte kouluun. Junaradalla vielä ylititte rautatiesillan, josta oli pudotusta viisi metriä jokeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole pyytänyt sinua ruikuttamaan 40-luvun lapsuuttasi. Olet varmasti tuutannut sitä omille lapsillesi ja lastenlapsillesi silmät korvat täyteen.
Enpä juuri ole heille kertonut kun mitä lapsenlapset koulutehtävissään: haastattele isovanhempaasi hänen lapsuudestaan.
Lapsuus jäi taakse 15-vuotiaana kun ikäluokkamme aloitti itsensä elättämisen, minä lähikaupungissa. Se oli hyvä köyhä lapsuus. Työtä ja kuria oli mutta eteenpäin oli mieli, en ole sitä märehtinyt. Kuten x-polvi valittaa täällä omastaan koko ajan.
Ai jaaha. Näitä tapauksia jotka fleksaa sillä että on ollut omat asiat paljon kurjemmin kuin nuoremmilla. Mitä haluat tästä hyvästä? Mitalin vai?
Mitalista tuo ap:kin haaveilee.
Kommentti 21. Oletko mode kun sulle ei saa vastata. Jos sanoo "hyvä lapsuus" se on valittamista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, niin vain neljän kuukauden ikäinen vauva jäi muiden hoitoon kun äidillä oli työpaikka, äiti syntynyt 1940. Työ oli tärkeämpi ja ilmeisesti oli mukavampi palkata hoitaja lapsille kotiin, kuin hoitaa itse
Millä te olisitte eläneet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olen X ja avainkaula. Ei siinä ollut ongelmaa. Enemmän kritisoisin häpeäkasvatusta, mutta jokainen pelaa sillä pakalla, jonka on sattunut saamaan. Sen pystyin onneksi katkaisemaan.
Positiivinen kasvatus tuli tilalle?
Mä satuin varmaan johonkin maalaisjärkiväliin (2001). Ei häpäisty, mutta sai ärähtää, ei myöskään ymmärretty loputtomiin. Tuolla sanalle jälkikasvu luonnehtii omaa kasvatustaan ja 25 kriisissä paheksuu nuorempiaan :D mun näkökulmasta nykykasvatus on positiivista, mutten väitä tietäväni siitä mitään. Me tehtiin sitten kasa muita virheitä.
Pula-aikaahan se täytyi olla, sodan jälkeen. Oliko ruokaakaan, ei varmaan kovin monipuolisesti. Tai vaatteita. Sitten 60-luvun nuoruudessa repesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, niin vain neljän kuukauden ikäinen vauva jäi muiden hoitoon kun äidillä oli työpaikka, äiti syntynyt 1940. Työ oli tärkeämpi ja ilmeisesti oli mukavampi palkata hoitaja lapsille kotiin, kuin hoitaa itse
Synnyin keskosena kesäkuussa 1965 ja äiti lähti töihin elokuun alusa. Olisi menettänyt muuten työpaikkansa. Mä oon ollut AINA vieraiden hoidossa. Outoa, jos joku perhe on tuolloin pärjännyt yhden hengen liksalla.
Eikä puhettakaan että isät olisi mitään vapaata saaneet.
Mutta mä vihaan ruikutusta ja tää oli mun vanhempieni tilanne -65.
Sinä vaikutat idiootilta, joka on aina jotain vailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En viitsi kertoa. Mutta nykyisin olisi lasun paikka jos 4 alke 10-vuotiasta keskenään soutuveneellä ylittäisi 300 metrin salmen koulumatkalla. Naapurin vene ja niiden 2 lasta, minä ja veljeni
Sen jälkeen kävelitte pitkospuita pitkin junaradalle, ja junarataa pitkin kävelitte kouluun. Junaradalla vielä ylititte rautatiesillan, josta oli pudotusta viisi metriä jokeen.
Junia ei ollut eikä just autojakaan. Kun ne naapurin lapset lähti oppikouluun ylitettiin salmi kapeimmasta kohdasta kahta lankkua myöten. Se jatkoi koulumatkaa yli kilometrin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai kukaan ei opiskellut? Älä valehtele.
Ja toisaalta oliko se työntekokaan aina niin raskasta vaikka lukiolaisiin verrattuna? Mun vanhemmat valitsivat 6-12 kk:n ammattikoulutuksen koska eivät jaksaneet opiskella. Äiti oli pienessä kaupassa töissä ja isä oli vahtimestari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ei, tajusin juuri että olen kultalusikka suussa syntynyt. Meillä oli kotiapulainen ja äiti kotona. Minulla ei ollut avainta kaulassa. Mikroahan meillä ei 70-luvulla ollutkaan.
Missäs sun avain oli, jollei kaulassa?
Minulla ei ollut henkilökohtaista avainta. Ei tarvinnut, kun meillä oli aina joku kotona. Joskus vähän isompana koululaisena kävin ostoskeskuksella kaupassa ja otin eteisen naulasta avaimen mukaan taskuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Junia ei ollut eikä just autojakaan. Kun ne naapurin lapset lähti oppikouluun ylitettiin salmi kapeimmasta kohdasta kahta lankkua myöten. Se jatkoi koulumatkaa yli kilometrin.
Paljonko sitä koulumatkaa oli yhteen suuntaan?
Ai jaaha. Näitä tapauksia jotka fleksaa sillä että on ollut omat asiat paljon kurjemmin kuin nuoremmilla. Mitä haluat tästä hyvästä? Mitalin vai?