Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos rupeisin ruikuttamaan 40-luvun lapsuuttani

Vierailija
08.02.2026 |

Minkähänlaisia vastauksia saisin?   En uskalla ees ajatella nykyihmisten vastauksia.  Jos vaikka suurin harmi on ollut ottaa itse jääkaapista välipalaa avain kaulassa.

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruikuta rauhassa. Monellakin meistä on sukua ja tuttuja, jotka ovat eläneet tuolloin, joten ei varmaan isoja yllätyksiä tule.

Vierailija
2/62 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse sukupolvea X ja siitä puhuttaessa isoin harmi on aina toi että avain oli kaulassa ja piti itse ottaa välipalaa. Lämmittää mikropitsaa jne. Kauheeta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse sukupolvea X ja siitä puhuttaessa isoin harmi on aina toi että avain oli kaulassa ja piti itse ottaa välipalaa. Lämmittää mikropitsaa jne. Kauheeta.

Niin, äidit ei välittäneet x-polven lapsista vaan menivät töihin.

Vierailija
4/62 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä avain, mikä välipala. Ja mikä mikro?

Vierailija
5/62 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, silloin oli työpaikka, johon mennä.

Vierailija
6/62 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen X ja kyllä äiti kotona oli kunnes tulin teiniksi. 

Vierailija
7/62 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole pyytänyt sinua ruikuttamaan 40-luvun lapsuuttasi. Olet varmasti tuutannut sitä omille lapsillesi ja lastenlapsillesi silmät korvat täyteen.

Vierailija
8/62 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, tajusin juuri että olen kultalusikka suussa syntynyt. Meillä oli kotiapulainen ja äiti kotona. Minulla ei ollut avainta kaulassa. Mikroahan meillä ei 70-luvulla ollutkaan. 

Vierailija
9/62 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ei, tajusin juuri että olen kultalusikka suussa syntynyt. Meillä oli kotiapulainen ja äiti kotona. Minulla ei ollut avainta kaulassa. Mikroahan meillä ei 70-luvulla ollutkaan. 

Missäs sun avain oli, jollei kaulassa?

Vierailija
10/62 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole pyytänyt sinua ruikuttamaan 40-luvun lapsuuttasi. Olet varmasti tuutannut sitä omille lapsillesi ja lastenlapsillesi silmät korvat täyteen.

Enpä juuri ole heille kertonut kun mitä lapsenlapset koulutehtävissään:  haastattele isovanhempaasi hänen lapsuudestaan.

Lapsuus jäi taakse 15-vuotiaana kun ikäluokkamme aloitti itsensä elättämisen, minä lähikaupungissa.  Se oli hyvä köyhä lapsuus.  Työtä ja kuria oli mutta eteenpäin oli mieli, en ole sitä märehtinyt.  Kuten x-polvi valittaa täällä omastaan koko ajan.

Vierailija
11/62 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, silloin oli työpaikka, johon mennä.

No, niin vain neljän kuukauden ikäinen vauva jäi muiden hoitoon kun äidillä oli työpaikka, äiti syntynyt 1940. Työ oli tärkeämpi ja ilmeisesti oli mukavampi palkata hoitaja lapsille kotiin, kuin hoitaa itse 

Vierailija
12/62 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiihditkö kouluun kesät talvet ylämäkeen kumpaankin suuntaan?

Vierailija
13/62 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap muistelee.  Meille muistaakseni tuli mikro 90-luvun alkupuolella jos en ihan väärin muista.  

Vierailija
14/62 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, olisi nykyään muodikkaasti lasun paikka..

Vierailija
15/62 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, olisi nykyään muodikkaasti lasun paikka..

Ei kai nyt kaikki nykyään ole kotiäitejä??.  Kyll mun lastenlasten vanhemmat on aina käyneet töissä.  Ekaluokat ip-kerhossa, tokalla eivät enää tahtoneen. Pääkaupunkiseutu.  Eipä ole lasuja heille tullut.

Vierailija
16/62 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monillahan oli tuolloin ikkuna takapihalle ja vain vähän leluja. Leikittiin lähinna käpylehmillä ja kaarnalaivoilla.

Samassa hellahuoneessa nukkuivat myös äiti, isä, mummo, pappa ja 11 sisarustani.

Vierailija
17/62 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä juuri ole heille kertonut kun mitä lapsenlapset koulutehtävissään:  haastattele isovanhempaasi hänen lapsuudestaan.

Lapsuus jäi taakse 15-vuotiaana kun ikäluokkamme aloitti itsensä elättämisen, minä lähikaupungissa.  Se oli hyvä köyhä lapsuus.  Työtä ja kuria oli mutta eteenpäin oli mieli, en ole sitä märehtinyt.  Kuten x-polvi valittaa täällä omastaan koko ajan.

Olisi se varmaan huomattavasti parempaa keskittyä märehtimään sitä omaa elämää kuin haukkua äksiä siitä, että kehtaavat valittaa omista harmeistaan.

Vierailija
18/62 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruikuta rauhassa. Monellakin meistä on sukua ja tuttuja, jotka ovat eläneet tuolloin, joten ei varmaan isoja yllätyksiä tule.

Eläneet ja ruikutelleet. Äitini esim. Pula-ajan porkkanakaramelleista, jotka pieretti.

Kaikki muuttuu paitsi ruikuttelijat. Ne on aina tylsiä.

Vierailija
19/62 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiihditkö kouluun kesät talvet ylämäkeen kumpaankin suuntaan?

En viitsi kertoa.  Mutta nykyisin olisi lasun paikka jos 4 alke 10-vuotiasta keskenään soutuveneellä ylittäisi 300 metrin salmen koulumatkalla.  Naapurin vene ja niiden 2 lasta, minä ja veljeni

Vierailija
20/62 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen X ja avainkaula. Ei siinä ollut ongelmaa. Enemmän kritisoisin häpeäkasvatusta, mutta jokainen pelaa sillä pakalla, jonka on sattunut saamaan. Sen pystyin onneksi katkaisemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme