Opettaja närkästyi, kun joku uskaltaa ojentaa nuoria
https://www.hs.fi/suomi/art-2000011798225.html?utm_medium=promobox&utm_…
On se kauheaa, kun lasten pitäisi osata käyttäytyä.
Kommentit (655)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt vieras aikuinen tuli huutamaan lapselle, sanoi opettaja Behm.
Seiskaluokkalaiset ovat nyt 13-14-vuotiaita, eli teinejä. Eivät lapsia.
Teini on lapsi.
Ei vaan teini. Alaikäinen toki on.
Lapsi.
Lapsuuden ikäkaudet jaetaan yleensä vauvaikään (01 v), taaperoikään (13 v), leikki-ikään (36 v), kouluikään (612 v) ja nuoruuteen (1218 v), ja ne kuvaavat lapsen biologista, psyykkistä ja emotionaalista kehitystä.
Vierailija kirjoitti:
Olen koulussa töissä ja juuri tästä järkyttävästä ilmiöstä olen yrittänyt saarnata.
Kun valtaosa opettajiasta on sellaisia ihmeellisiä päätä silittäviä syyväkki hiirulaisia ja riehuminen vain yltyy ja pahenee.
Aivan toisenlaista kuria ja asennetta vaadittaisiin ja paljon kovempia otteita, nämä hiirulaisopettajat eivät osaa työtään lainkaan tai sitten tämä osia puuttuu koulutuksesta, jossa pitäisi opettaa laittamaan kova kovaa vastaan!
Sitten vielä tällaista mielensäpahoittamista voi Jeesus Maaria mikä tollo, ei kiitos opetusalalle näitä mielensäpahoittajia ollenakaan, karsikaapa nämä pois heti, kiitos!
Tuota meininkiä kutsutaan positiiviseksi kasvatukseksi. Se on nykypäivänä ainoa sallittu kasvatuslinjaus. Ei saa rangaista, ei saa pakottaa eikä edes torua tiukasti tai korostaa auktoriteettia. Aikuisista on tullut voimattomia häiriköivien lasten edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Janne haluaa olla oppilaitten kaveri. Ymmärtää heitä, ja olla sellainen kiva ope.
Yksikään hyvä opettaja ei huuda.
Miten liittyy asiaan? Eikö sinusta voi olla kaveeraamatta oppilaiden kanssa ilman huutamista?
Vierailija kirjoitti:
Behm sai 15 minuuttiansa julkisuudessa.
Yrittääkö persu maalittaa?
Pitää kannattaa kuria, rotia ja raippaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Janne haluaa olla oppilaitten kaveri. Ymmärtää heitä, ja olla sellainen kiva ope.
Yksikään hyvä opettaja ei huuda.
Sinun kovapäiseen lapseesi ei välttämättä muu tehoa.
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelen olevani lentokoneessa, olen lomafiiliksissä, kallis matka maksettu. Nuorisojoukko alkaa huutelemaan, heittämään banaaninkuoria, soittamaan musiikkia, vaeltamaan paikasta toiseen ym. Kukaan ei uskalla puuttua tilanteseen, koska kyllähän nuoruus nyt on tuollaista, heh heh.
Mitä ihmettä nyt taas? Ei persukaan ole noin yksinkertainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuokin vahtimestari nähnyt työuransa aikana vaikka millaista häirikköä joten tuskin ihan pienestä perseilystä lähtee huutamaan.
Olin joskus koulun iltavahtimestarina eikä siinä työssä pärjännyt ellei osannut korottaa ääntään. Ei sellainen sievistely riitä.
Oliko työssäsi ohjeena että huuda asiakkaille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni Ateneumissa käyttäydyttiin täysin oikein. Siellä on muitakin asiakkaita kuin nämä koululaiset.
Niinkö? Kuitenkin johtaja oli eri mieltä. Ei heillä henkilökunta saa huutaa asiakkaille.
Se oli vain control damagea, todellisuudessa johtaja sanoi ettei siinä mitään, mutta älä tee toiste.
Potkut on tulossa. Vähintään varoitus epäsopivasta käytöksestä. Työpaikalla toimitaan työnantajan ohjeiden mukaan. Huutaminen ei kuulu ohjeisiin.
Oli opettajan vastuulla ojentaa oppilaita ja jos ope ei tee työtään, jonkun täytyy ottaa ohjat. Ja huutaminen ja äänen korottaminen ovat kaksi eri asiaa, nyt vain opettajalta otettu lausunto lehteen ja vartijaa ei ole kuultu mites hänen puoleltaan katsottuna asia oli.
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsille pidä huutaa. Se on vain merkki siitä, että aikuisella on itsekontrolli hukassa ainakin hetkellisesti ja siihen hetkeenhän lapset ja nuoret hyvin herkästi tarttuvat, koska testaaminen kuuluu kasvamiseen aikuiseksi.
uskallan veikata että siellä on yritetty ensin muunlaista vuorovaikutusta mutta kuten ope itsekin myönsi niin osa häröili ja pulisi koko ajan..eli open auktoriteetti nolla ja muun maailman pitää kumartaa mukana. Eihän siitä kauan ole kun teatteriesityksessä lensi pullo lavalle...pojat on poikia ja hymistellään vain menemään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Ateneumissa saa museonjohtajan mukaan huutaa, itkeä ja nauraa kovalla äänellä, jätän tästedes vierailut siellä väliin.
Varmaan parempi kaikille.
Huonokäytöksisen teinin vanhempi siellä 🤭
Ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on 13-vuotiaista eikä pienistä lapsista! Yläasteikäinen on jo varhaisnuori ja siinä iässä pitää jo osata käyttäytyä. Sen ikäinen ei myöskään mene rikki jos ärähdetään kun ei mene mikään nelosluokkalainenkaan. Tämä typerä päänsilittely tuhoaa Suomen.
N39
Missä asialpalvelussa saa huutaa asiakkaille? Vai Tarkoitatko, että vain lapsille ja nuorille saa huutaa?
Minun puolestani missä tahansa jos jostain syystä vanhemmilta on unohtunut kasvatus. Koskee sitten kaikkia iältään kymmenen ikävuoden ja haudan välissä olevia. Sitä nuorempiakin saa rauhallisemmin ojentaa. Kyllä omallekin ikäpolvelleni sanottiin asiat ihan suoraan eikä siitä menty silloinkaan rikki. Tuliko lumihiutaleelle selväksi?
N39
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvauksesta itse tein johtopäätöksen, että huutaja purki omaa turhautumistaan nuoriin.
Mistä voit tietää että oli turhautumista, ehkä vain käytti sitä keinoa, jonka tiesi toimivaksi.
Ammattilainen ei huuda koskaan.
Myös äänen korottaminen on keinovalikoimassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuokin vahtimestari nähnyt työuransa aikana vaikka millaista häirikköä joten tuskin ihan pienestä perseilystä lähtee huutamaan.
Olin joskus koulun iltavahtimestarina eikä siinä työssä pärjännyt ellei osannut korottaa ääntään. Ei sellainen sievistely riitä.
Oliko työssäsi ohjeena että huuda asiakkaille?
Onko sinulla ohjeena että leiki tyhmää niin kukaan ei voi väittää vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Onko sellaista työpaikkaa, jossa saa huutaa asiakkaille?
Onko sellaisia työpaikkoja, joissa asiakas saa huutaa ilman että tulisi seuraamuksia asiakkaalle? Asiakas ei saa häiritä muita asiakkaita eikä työntekijän työntekoa.
Olen kuullut lääkärin ja poliisin korottavan ääntään 'asiakkaalle' ja nähnyt kun 'asiakkaita' raudoitetaan ja pistetään maahan. Olen nähnyt portsarin ja vartijan heittävän asiakkaita ulos tai laittavan maahan. Armeijassakaan ei kuiskita. Eikä kasvatuslaitoksissa, niissä on kääritty 'asiakkaita' jopa mattoon.
Olen museon vartijan puolella. Opettaja teki muutenkin tosi nolosti kun meni lehteen valittamaan. Vi.tut mitään pedagogiikkaa tarvita kurittomien tenavien kanssa. Jos ei sanaa usko, niin jälki-istuntoon ja kurjoittamaan 200 kertaa, että minä en enää riehu enkä huuda museossa enkä opetustilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvauksesta itse tein johtopäätöksen, että huutaja purki omaa turhautumistaan nuoriin.
Mistä voit tietää että oli turhautumista, ehkä vain käytti sitä keinoa, jonka tiesi toimivaksi.
Ammattilainen ei huuda koskaan.
Museon työntekijät eivät ole mitään ammattikasvattajia, opettajat ovat jos opettaja ei tee työtään joku muu puuttuu siihen
Museo työntekijä toimi siis työnantajan ohjeiden vastaisesti. Tässä ei muuta ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni Ateneumissa käyttäydyttiin täysin oikein. Siellä on muitakin asiakkaita kuin nämä koululaiset.
Niinkö? Kuitenkin johtaja oli eri mieltä. Ei heillä henkilökunta saa huutaa asiakkaille.
Kyllä minulle saa huutaa, jos en tottele käytössääntöjä.
Suomessa eikä varmasti muuallakaan saa kukaan asiakaspalvelija huutaa asiakkaalle. Ei koskaan.
Minulle ei saa huutaa missään muuallakaan.
On kyllä kummallista miten kaikki nykyään on näille pellenarsisteille jotain palvelijoita! Vahti ei ole sama kuin asiakaspalvelija eikä ketään kiinnosta sinun sääntösi siitä mitä sulle saa tehdä. Sinut saa vaikka ampua tässä maailmassa jos väärään paikkaan eksyt ja perseilet. Siihen verrattuna huutaminen on aika pientä.
Oliko hänellä aihetta huomauttaa oppilaalle? Oli. Tekikö hän sen pedagogisesti hyvin? Ei.
Lopetin lukemisen tähän, alko ketuttaa että vai vielä pitäisi nätisti komentaa röyhkeitä kakaroita??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Behm sai 15 minuuttiansa julkisuudessa.
Yrittääkö persu maalittaa?
Pitää kannattaa kuria, rotia ja raippaa!
Mistä sinulle persu tuli mieleen? Vai ovat he mielessäsi koko ajan?
Taisivat sinulta argumentit loppua.
Teini. Milloin sinun mielestäsi lapsi muuttuu yhdessä yössä aikuiseksi?