Kotivaran kerryttäminen ja varautuminen tuo turvallisen tunteen
Olen huomannut, että kotivaran kanssa puuhailu ja varautumisen pohtiminen luo minulle turvallista hyvää oloa. Se on mukava harrastus, vähän niin kuin katsoisi Friendejä tai Poirotia telkkarista. Se ei ole varmaan harvinaista, johan Veikko Huovinen kirjoitti Hamsteri-kirjan, josta tuli suosittu.
Tuli vaan mieleen, kun Hesarissa on ollut mielipidekirjoituksia aiheesta. Aika hassua, että vain puolet suomalaisista on varautunut kriiseihin itse. Se varautuminenhan ei tee kriiseistä yhtään todennäköisempiä, vaan päinvastoin epätodennäköisempiä.
Kommentit (482)
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni joka on farmaseutti kertoi että joditabletteja ostavat lähes ainoastaan vanhukset. Eli juuri ne, joiden ei edes tarvitsisi.
Minä olen liian vanha syömään joditabletteja. Ostin niitä kuitenkin, koska lapseni ovat sen ikäisiä, että heille niitä pitää varata. Ostin niitä myös siskoni perheelle, siskokin on puolisoineen vielä niin nuori, että he voisivat niitä syödä + heidän lapsensa tietenkin. Menen sen farmaseutin tilastoissa varmaan luokkaan "vanhus, jonka ei tarvitsisi".
(ja minä ostin ne sen takia, että minulla oli sopivasti aikaa käydä ne hakemassa)
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni joka on farmaseutti kertoi että joditabletteja ostavat lähes ainoastaan vanhukset. Eli juuri ne, joiden ei edes tarvitsisi.
Tiedän yhden eläkeläisen, joka osti joditabletit. Ei itsensä vaan lastenlasten varalle. Yhdestä purkista riittää useammalle perheelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai kuivamuona ja säilykkeet on ihan eri asia kuin tuoretavara. Mutta pitääkö tyhmäksi heittäytyä vai onko tuo kaikki trollausta? Kotivaraan on järkevää kerätä juuri noita säilyviä.
Kaipa tuoreruoan ystävät sitten tekee pastakastikkeet mieluummin mauttomista talvitomaateista kuin ostavat sitä varten purkkitomaatteja. Ja ostavat tuoreet oliivit ja puristavat niistä itse öljyn vai mistä saanevat joka päivä tuoreen öljyn.
Öljy ei parane kaapissa.
Tuoreet oliivit, joista oliiviöljy puristetaan, alkavat hapantua jo vuorokaudessa poimimisesta. Kertoi italialainen tuttu, joka kiusaa näin talvella suomalaisia kuvillaan oliivilehdoistaan (viisi puuta).
Taidatte olla niitä jotka kaupassa kaivavat kainalo hyllyssä kiinni kaikkea sieltä takaa. 😆
Olen nähnyt mummoja jotka ovat kaivaneet suolapakettia ja jotkut ovat olleet kontallaan lattialla että ovat saaneet makaronia takaa.
Vierailija kirjoitti:
Dementia: Harhaluulot ovat yleisiä dementian oireita ja niihin liittyy kognitiivisen toimintakyvyn lasku.
Psykoottinen depressio: Yli 60-vuotiailla vakava masennus voi oireilla harhaluuloilla, kuten katastrofien pelolla tai ruumiillisuuteen liittyvillä harhoilla.
Kerrotko nyt miten tuo liittyy ketjun aiheeseen? Vihjaatko että on harhaluuloisuutta ottaa tosissaan pitkein sähkökatkojen ym mahdollisuus? Meidän kylällä osa talouksista oli Hanneksen jälkeen alle ja yli viikon sähköttä. Olivatko harhaisia ja kuvittelivat vain että pakko lämmittää puilla ja käyttää kanisteri/kaivovettä kun hanasta ei tullut mitään eikä mikään sähkökäyttöinen toiminut ja mielenterveysongelmaisia kun heillä oli ruokavarastoa, kaikki eivät päässeet muutamaan päivään edes poistumaan kotoa? Oliko mieheni harhainen kun ympäripyöreitä päiviä teki raivauksissa että saivat valtavat rojahtaneet puut pois teiltä, linjoilta ja rakennusten päältä? Eräs perhe asui vajaan viikon kellarissa ennen kuin tuli apu ja sai talon päälle kaatuneet puut pois, katto kun oli rikki ei asuinkerroksessa voinut olla.
S k e kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen liian vanha syömään joditabletteja. Ostin niitä kuitenkin, koska lapseni ovat sen ikäisiä, että heille niitä pitää varata. Ostin niitä myös siskoni perheelle, siskokin on puolisoineen vielä niin nuori, että he voisivat niitä syödä + heidän lapsensa tietenkin. Menen sen farmaseutin tilastoissa varmaan luokkaan "vanhus, jonka ei tarvitsisi".
(ja minä ostin ne sen takia, että minulla oli sopivasti aikaa käydä ne hakemassa)
Juu juu, takuulla mummot ostaa niitä koko suvulle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai kuivamuona ja säilykkeet on ihan eri asia kuin tuoretavara. Mutta pitääkö tyhmäksi heittäytyä vai onko tuo kaikki trollausta? Kotivaraan on järkevää kerätä juuri noita säilyviä.
Kaipa tuoreruoan ystävät sitten tekee pastakastikkeet mieluummin mauttomista talvitomaateista kuin ostavat sitä varten purkkitomaatteja. Ja ostavat tuoreet oliivit ja puristavat niistä itse öljyn vai mistä saanevat joka päivä tuoreen öljyn.
Öljy ei parane kaapissa.
Joo, eikä tietysti siinä lieden vieressä tasolla, mutta en nyt kuitenkaan heitä pulloa menemään siitä kerran otettuani vaan käytän sen loppuun. Uuden ostan ennen kuin vanha tyhjenee kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Taidatte olla niitä jotka kaupassa kaivavat kainalo hyllyssä kiinni kaikkea sieltä takaa. 😆
Olen nähnyt mummoja jotka ovat kaivaneet suolapakettia ja jotkut ovat olleet kontallaan lattialla että ovat saaneet makaronia takaa.
Ihan varmasti. Mummothan niin mielellään menevät kontalleen varsinkin julkisissa paikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertooko farmaseuttiystäväsi heille että yli 40-vuotiaille niistä ei ole hyötyä?
Tuskin, taivastelee vain tutuilleen millaisia asiakkaita hänellä käy.
Vierailija kirjoitti:
Asun maalla ja täällä on puhuttu yleisesti varautumisesta enemmänkin. Meillä on perusasiat kunnossa: pihakaivossa on käsipumppu, sisältä löytyy tulisijat mukaan lukien puuhella, öljylamppuja sekä kynttilöitä löytyy, kampikäyttöinen hätäradiokin on. Parannettavaakin löytyy: meillä on ruokaa kotivara, mutta sen hallintaan pitäisi panostaa siten että varasto kiertäisi eikä mikään jäisi vanhenemaan.
Kun olen miettinyt kriisitilanteita joissa sähköt katkeavat määräämättömäksi ajaksi, varmaan pärjättäisiin ruoan puolesta vähintään viikko, ehkä kaksikin. Mutta miten on henkisen sietokyvyn laita? Nykyihminen on tottunut että ajatukset saa pois ikävistä asioista katsomalla suoratoistopalveluja ja ihmiset ovat tavoitettavissa milloin vain. Kuinka koville se ottaisi jos ainoa käytettävissä oleva media ja yhteysväline olisi kampiradiosta kuultavat uutiset ja tiedotteet? Kuinka helposti sellaiseen tottuisi?
Älä sure, ihmiset ovat kekseliäitä, nähtiin korona-aikanakin. Hiukan ihmetyttää miksi joku luulee ettei suomalaiset osaa menetellä kylmän yllättäessä.
Henkinen sietokyky olisi kovilla vain siinä tapauksessa jos samanaikaisesti kestäisi vaikean asuinkaverin nalkutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmasti. Mummothan niin mielellään menevät kontalleen varsinkin julkisissa paikoissa.
Seuraavalla kerralla otan valokuvan ja laitan tänne jotenkin jakoon.
Miksi joillekin on kova paikka se että toiset osaavat varautua pahan päivän varalle? Mitä se heitä liikuttaa, jopa niin paljon että ketjuun aletaan mt-diagnooseja tykittämään? Se ei vaikuta terveeltä ja normaalilta toiminnalta. Ellei.. takana olekin jokin taho joka vahvasti haluaa saada suomalaiset tuudittautumaan siihen että mitään katkoja, kriisejä yms ei voi tulla ja onkin itse valmiina aiheuttamaan niitä ja saamaan kaaoksen aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka ei koskaan ole tuoretta jos se on pitkään säilyvää. Tuoreet elintarvikkeet ovat terveellisempiä ja ravinteikkaimpia. Mausta puhumattakaan.
Alkeellinen ymmärrys ravinnosta. Monet raaka-aineet paranevat ravintoarvoiltaan (ja maultaan) kokatessa, ja pikkelöinnin ja fermentoinnin ainoa etu ei ole se että ruoka säilyy pidempään (ja usein maistuu miellyttävältä), vaan se on myös suolistolle ja siten kokonaisterveydelle parempi kuin raakaruoka. Eli terveellisyys riippuu kokonaisuudesta, ei siitä kuinka tuoretta kaikki on.
Ihmiset ovat kautta historian selvinneet säilömällä ruokaa, koska - en tiedä oletko huomannut, mutta - talvella esim. Suomessa ei voi kasvattaa eikä kerätä oikein mitään, paitsi aneemisia kasvihuonetomaatteja jne.. Joten saisiko olla ravintoköyhä kasvihuonetomaatti, ulkomailta roudattu raakana poimittu ja varastossa keinotekoisesti kypsytetty hedelmä, vai kotimainen varastokaali? Vai kenties itse poimittuja mustikoita pakastimesta? Ja mikä näistä on mielestäsi se tuorein vaihtoehto?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä teissä on kaikki harhaluuloisuushäiriön merkit. Etenkin tuo että ystävien ja omaisten järkipuhe ei auta, sillä hysteria menee AINA kaiken edelle.
Mikä ystävien ja omaisten järkipuhe? Mikä hysteria? Eihän täällä sellaisesta kukaan ole mitään maininnut, ainoa on se säälittävä tapaus joka hysteerisesti laittelee niitä ikääntymiseen ja harhaisuuteen liittyviä "todisteitansa", muut puhuvat asiallisesti ja järkevästi varautumisestaan TAI JOPA omista/läheisten KOKEMUKSISTA. Niitäkin ressukat alapeukuttavat ja ilman perusteluja, tottakai.
Vierailija kirjoitti:
Miksi joillekin on kova paikka se että toiset osaavat varautua pahan päivän varalle? Mitä se heitä liikuttaa, jopa niin paljon että ketjuun aletaan mt-diagnooseja tykittämään? Se ei vaikuta terveeltä ja normaalilta toiminnalta. Ellei.. takana olekin jokin taho joka vahvasti haluaa saada suomalaiset tuudittautumaan siihen että mitään katkoja, kriisejä yms ei voi tulla ja onkin itse valmiina aiheuttamaan niitä ja saamaan kaaoksen aikaan.
Ignooraa ja ilmoita asiattomaksi, kyseessä on putintrolli/botti joka on vuosia spämmännyt tuota samaa sontaa.
Vierailija kirjoitti:
Ai tomaattikastikkeella elät?
Ja pastalla. Hernekeittoa löytyy myös.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä nyt varmasti se laastari tiukasti kiinni siinä läppärin kameran edessä sillä venäläiset vakoileva kun te mummot pinoatte niitä säilykkeitä kaappiin? 😆🤣
Jännä, että uusissa läppäreissä on jo vakiona sisäänrakennettu läppä laitettavaksi kameran eteen.
Ilmeisesti jotakuta haittaa, ettei näe, kun mummot kokkaa wokkia ja opiskelee duolingosta espanjaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä nyt varmasti se laastari tiukasti kiinni siinä läppärin kameran edessä sillä venäläiset vakoileva kun te mummot pinoatte niitä säilykkeitä kaappiin? 😆🤣
Sen ei pitäisi olla mikään uutinen tai yllätys kenellekään että koneet todellakin vakoilevat. Myös läppärin kamera saattaa omin päin ottaa kuvia.
Mutta miten tämä liittyy ketjun aiheeseen, trolli?
Öljy ei parane kaapissa.