Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotivaran kerryttäminen ja varautuminen tuo turvallisen tunteen

Vierailija
07.02.2026 |

Olen huomannut, että kotivaran kanssa puuhailu ja varautumisen pohtiminen luo minulle turvallista hyvää oloa. Se on mukava harrastus, vähän niin kuin katsoisi Friendejä tai Poirotia telkkarista. Se ei ole varmaan harvinaista, johan Veikko Huovinen kirjoitti Hamsteri-kirjan, josta tuli suosittu.

Tuli vaan mieleen, kun Hesarissa on ollut mielipidekirjoituksia aiheesta. Aika hassua, että vain puolet suomalaisista on varautunut kriiseihin itse. Se varautuminenhan ei tee kriiseistä yhtään todennäköisempiä, vaan päinvastoin epätodennäköisempiä.

Kommentit (482)

Vierailija
361/482 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana tunnen on kaikki jukurttipurkit pestynä ja kaapissa odottaa uudelleenkäytööä. Jos vaikka joku päivä itse viiliä tekisi.

Vierailija
362/482 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö opetella käyttäytymään vai etkö vaan kykene keskustelemaan ilman että julistat kusipäisyyttäsi kaikille? Vai yritätkö ihan muuten vain leimata kaikki varautujat samanlaisiksi mulkuiksi kuin sinä?

Sinä itse olet jankuttanut viestitolkulla joka on sekä palstan sääntöjen vastaista että huonoa käytöstä ja keskustelukulttuuria. Joten oletko oikeasti tyhmä vai kuspää joka esittää tyhmää kun rautalankakaan ei riitä?

Jos kelaat viestejä taaksepäin niin huomaat alkavasi sättiä toista keskustelijaa ennenkuin itse edes olet yrittänyt nähdä tarjottua näkökulmaa.

Ei siinä, kannattaa tosiaan varautua konflikteihin jos tuo on tyylisi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/482 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pientä kotivaraa on. N 200tonnia perunaa,sata mottia koivuhalkoja,farmarisäiliöissä n 6000l polttoöljyä. Traktorin perässä  valmiina 30kwa generaattori. Kahvia on kyllä vähänlaisesti,pitää sitten hakea mummolasta.

Vierailija
364/482 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihana tunnen on kaikki jukurttipurkit pestynä ja kaapissa odottaa uudelleenkäytööä. Jos vaikka joku päivä itse viiliä tekisi.

Sopii taimien kasvatukseen.

T: oikea omavaraisuus preppaaja

Vierailija
365/482 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kelaat viestejä taaksepäin niin huomaat alkavasi sättiä toista keskustelijaa ennenkuin itse edes olet yrittänyt nähdä tarjottua näkökulmaa.

Ei siinä, kannattaa tosiaan varautua konflikteihin jos tuo on tyylisi. 

Jos selaat viestejä taaksepäin niin kaikki sinun heikot argumenttisi on kohteliaasti ja kärsivällisesti kumottu, osoitettu niiden epäloogisuus, ja tarjottu realistista näkökantaa - josta sinä kieltäydyit joka kerta eli jatkoit samoilla kumotuilla argumenteilla jankkaamista, koska et kestä myöntää olleesi ajattelematon. Tai jopa tyhmä! Tyhmä saa olla mutta ei v:mäinen, muista se.

Vierailija
366/482 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallinen tuo kysymys että mitä jos varautujat varautuu turhaan. Ensinnäkin uskon vähintään tulevani kipeäksi seuraavan +50 vuoden aikana. Melko suurella todennäköisyydellä sää tulee olemaan ajoittain sellainen ettei ulos kauppaan ja muualle lähteminen ole hyvä idea, ilmastonmuutoksen suhteen tämä tulee kuulemma jopa yleistymään. Ja ehkä koen sen sähkökatkon vielä muutaman kerran elämässäni. Seuraavaa pandemiaa tai sotaa jään odottamaan jännityksellä. Sillä välin syön ruokaa normaalisti ja käyn joka kesä retkeilemässä, joissa kotivara ja varautumisvälineet tulee käyttöön. Missä on siis se turha?

Mutta mitäs sitten jos mitään ei kertakaikkiaan tapahdu? Se olisi täydellistä! Varautuminen ei nimittäin tarkoita sitä että jotenkin kuola valuen odottaisi että jotain pahaa tapahtuu että pääsee käyttämään niitä preppejään. Pahan tapahtuminen on itseasiassa erittäin epätoivottua. Mutta siihen mahdollisuuteen kohtuullinen varautuminen on vain realismia.

Siinä sivussa voi sitten pyrkiä rakentamaan sitä idealistista maailmaa jossa ei tarvitsisi varautua ainakaan ihmisten aiheuttamiin kriiseihin kuten sotiin, kuten aiemmin tuolla kirjoitettiin.

Vierailija
367/482 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tulee äkkilähtö eikä ehdi ottaa kaikkea keräämäänsä mukaan  ?

Vierailija
368/482 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos tulee äkkilähtö eikä ehdi ottaa kaikkea keräämäänsä mukaan  ?

Mitä sitten? Jos itse joudut evakuoitumaan sodan, ydinonnettomuuden, kemikaalipilven tai poistumaan kotoasi vaikka tulipalon alta niin alatko kantamaan huonekaluja mukaasi? Millä tavalla se palvelee selviytymistä?

Pitää tietää missä tilanteessa kuuluu ns. jättää laiva. Mikään tavara ei ole oman hengen arvoinen, niitä saa kyllä uusia. On toki viisasta pitää evakkoreppua jossa kantaa vain välttämättömimmän ettei joudu täysin puillepaljaille, mutta kotivara on pääasiassa kotona pärjäämistä varten. Suurinosa potentiaalisista kriisiskenaarioista on sellaisia että pysytään kotona, eikä sellaisia että sieltä täytyy poistua.

Vierailija
369/482 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan aiheuttamaan massatuhoon ei pysty varautumaan!

Vierailija
370/482 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko on päässyt unohtumaan korona-aika? Sen viimeistään olisi pitänyt opettaa, että voi tulla käsky pysyä kotona, jotkut perusasiat loppuu kaupasta (wc paperi) ja sää voi äkkiä muuttua niin, että suositellaan välttämään liikkumista. 

Sähköt voi katketa ilma kriisiäkin, jolloin on hyvä olla kotona vähän paksumpaa vällyä.

Maalaisjärjen käyttäminen on sallittua! Kotona kannattaa pitää ylimääräinen paketti wc paperia, suolaisia ja makeita säilykkeitä ja vettä pari 5l kanisteria. Ne voi aika ajoin käyttää pois ja hankkia uudet tilalle normi kauppareissun yhteydessä, Onpahan sitten olemassa jos joskus tarvetta tulee.

Vierailija
371/482 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulle tule yhtään sen turvallisempi tunne kun olen käynyt hoitamassa viikon ruokaostokset - eli ruokaa on viikoksi vaikka ruokahuolto loppuisi sillä hetkellä. Sen sijaan riittävä määrä rahaa säästössä vaikka parin vuoden työttömyyttä varten kyllä lisää turvallisuuden tunnetta merkittävästi. Tai se että tietää lähipiiristä välittäviä ihmisiä joiden apuun on mahdollista turvautua vaikeissa tilanteissa.

Vierailija
372/482 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minulle tule yhtään sen turvallisempi tunne kun olen käynyt hoitamassa viikon ruokaostokset - eli ruokaa on viikoksi vaikka ruokahuolto loppuisi sillä hetkellä. Sen sijaan riittävä määrä rahaa säästössä vaikka parin vuoden työttömyyttä varten kyllä lisää turvallisuuden tunnetta merkittävästi. Tai se että tietää lähipiiristä välittäviä ihmisiä joiden apuun on mahdollista turvautua vaikeissa tilanteissa.

Miksei kaikki nuo? Se että saa ravintoa on tarvehierarkiassa kuitenkin aika korkealla. Muuten ei elä edes sinne asti että ehtisi miettiä jotain työttömyyttä/rahattomuutta tai edes ihmissuhteita tai niiden puutetta.

Vierailija
373/482 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli äkkilähtö sairaalaan ja jouduin jäämään yöksi. Oli kuulkaa ihanaa, että minulla oli käsilaukussa pieni harkittu "kotivara". Oli kännykkään laturi, oli korvatulpat, oli käsidesiä, oli myös pieni varasto päivittäin käyttämiäni henkilökohtaisia lääkkeitä, niitä ei nykyaikana anneta sairaalasta ollenkaan. Oli huulirasva ja käsirasva, joita ilman olisi ollut inhottavaa. Kannattaa miettiä ihan käsilaukun tasollakin varautuminen. Nyt itse asiassa käytössäni on niin pieni laukku, ettei siihennmahdu noita ja olo on vähän epävarma ja levoton sen takia. Ehkä pitää siirtyä taas isompaan laukkuun. Onnettomuus johon varautua, voi yllättää muuallakin kuin kotona. Miehelläni on autossa aina makuupussi takatoosassa sen varalta, että jäisi kylmällä ilmalla jumiin tienposkeen.

Vierailija
374/482 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuli äkkilähtö sairaalaan ja jouduin jäämään yöksi. Oli kuulkaa ihanaa, että minulla oli käsilaukussa pieni harkittu "kotivara". Oli kännykkään laturi, oli korvatulpat, oli käsidesiä, oli myös pieni varasto päivittäin käyttämiäni henkilökohtaisia lääkkeitä, niitä ei nykyaikana anneta sairaalasta ollenkaan. Oli huulirasva ja käsirasva, joita ilman olisi ollut inhottavaa. Kannattaa miettiä ihan käsilaukun tasollakin varautuminen. Nyt itse asiassa käytössäni on niin pieni laukku, ettei siihennmahdu noita ja olo on vähän epävarma ja levoton sen takia. Ehkä pitää siirtyä taas isompaan laukkuun. Onnettomuus johon varautua, voi yllättää muuallakin kuin kotona. Miehelläni on autossa aina makuupussi takatoosassa sen varalta, että jäisi kylmällä ilmalla jumiin tienposkeen.

Muumimamman käsilaukku! :D Uskon ilmiöön että tyypillisesti naispuoleisilla henkilöillä, erityisesti äideillä on käsilaukku josta löytyy aina se mitä tarvitsee, juuri silloin kun sitä tarvitsee. Humoristisin esimerkki tästä on lapsuudestani kun automme meinasi hajota keskelle tietä ja automekaanikko isä meni tarkistamaan, kirosi miten tarvitsee sen ja sen korjausvälineen, kunnes äitini sanoi varovasti pelkääjänpaikalta että hänellä on sattumoisin juuri sellaiset mukanaan. Täh! En muista syytä, mutta se oli aivan uskomaton mäihä että hän oli pakannut ne mukaan juuri sinä päivänä.

Vierailija
375/482 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei kaikki nuo? Se että saa ravintoa on tarvehierarkiassa kuitenkin aika korkealla. Muuten ei elä edes sinne asti että ehtisi miettiä jotain työttömyyttä/rahattomuutta tai edes ihmissuhteita tai niiden puutetta.

Se että ruokaa on kaapeissa enemmän kuin päiväksi on niin normaalia että hiukan erikoista jos tietoisuus muutaman päivän tai vaikka viikonkin ruokien olemassaolosta lisää turvallisuuden tunnetta. Ymmärrän toki jos koko elämä on ollut puutetta niin siinä tapauksessa kyllä. 

Vierailija
376/482 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muumimamman käsilaukku! :D Uskon ilmiöön että tyypillisesti naispuoleisilla henkilö

Joo, työpaikallakin kun yksi tarvitsi särkylääkettä, niin tuli kysymään sitä minulta. Tietenkin minulla löytyi sitä käsilaukusta ja hän sanoi, että "arvasin että sinulla on". On ihan normaalistikin myös laastareita, kynsiviiloja, hammaslankaa, kaikkia itsestäänselviä perustarpeita. En ole edes ajatellut sitä varsinaisena varautumisena. 

T. Muumimamma

Vierailija
377/482 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalossa lämpimänä pysyminen on ongelma. Ei peitot ja makuupussit kauaa lämmitä, jos patterit kylmenee. Pitääkö sitten ängetä johonkin lähistöllä olevaan omakotitaloon, jonkun tuntemattoman luokse. Jolla on takka sekä puita. Täältä lähiöstä lähdetään etsimään sopivia taloja joihin majoittua, kai ihmiset auttaa sitten toisiaan. 

Et muuten ainakaan meille tule pääsemään.

Vierailija
378/482 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muumimamman käsilaukku! :D Uskon ilmiöön että tyypillisesti naispuoleisilla henkilö

Okei ei ehkä pitäisi mainita, mutta minullakin on autossa kaikenlaista perustarviketta alkaen sahasta ja kirveestä. Luin kerran vuosia sitten, että ne ovat hyödyksi, jos tielle kaatuu puu, ja se pitää raivata, jotta voi jatkaa matkaa.

Miehen naama venähti kerran, kun vetäisin kotona kaapista sorkkaraudan johonkin tarpeeseen. Olin hankkinut kaiken varalta, se on hyödyksi, jos tulisi joku hätätilanne, miksi pitäisi avata lukittunut ovi.

Vierailija
379/482 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipsiä on aina kaapissa ja limua kellarissa. Siinä on riittävästi kotivaraa viikoksi. Kunhan Netflixiä eivät vie, niin kaikki on hyvin.

Vierailija
380/482 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko on päässyt unohtumaan korona-aika? Sen viimeistään olisi pitänyt opettaa, että voi tulla käsky pysyä kotona, jotkut perusasiat loppuu kaupasta (wc paperi) ja sää voi äkkiä muuttua niin, että suositellaan välttämään liikkumista. 

Sähköt voi katketa ilma kriisiäkin, jolloin on hyvä olla kotona vähän paksumpaa vällyä.

Maalaisjärjen käyttäminen on sallittua! Kotona kannattaa pitää ylimääräinen paketti wc paperia, suolaisia ja makeita säilykkeitä ja vettä pari 5l kanisteria. Ne voi aika ajoin käyttää pois ja hankkia uudet tilalle normi kauppareissun yhteydessä, Onpahan sitten olemassa jos joskus tarvetta tulee.

Ei kai se wc paperi voi loppua jos kaupat on kiinni. Se loppui nimen omaan siksi että osa keräsi kunnolla sitä kotivaraa.