Kotivaran kerryttäminen ja varautuminen tuo turvallisen tunteen
Olen huomannut, että kotivaran kanssa puuhailu ja varautumisen pohtiminen luo minulle turvallista hyvää oloa. Se on mukava harrastus, vähän niin kuin katsoisi Friendejä tai Poirotia telkkarista. Se ei ole varmaan harvinaista, johan Veikko Huovinen kirjoitti Hamsteri-kirjan, josta tuli suosittu.
Tuli vaan mieleen, kun Hesarissa on ollut mielipidekirjoituksia aiheesta. Aika hassua, että vain puolet suomalaisista on varautunut kriiseihin itse. Se varautuminenhan ei tee kriiseistä yhtään todennäköisempiä, vaan päinvastoin epätodennäköisempiä.
Kommentit (482)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tämäkin "harrastus" on uskovaisilta kielletty.
Miten niin? Kristittyjä preppaajia löytyy esim. Ameriikoista ihan kultiksi asti. En kyllä ymmärrä miksi kun herranhan pitäisi hoitaa heille kaikki kiitoksena hullujen tehtävien tekemisestä ja kuolema olisi nopein tie herran luo joka on koko kuolemankultin kulmakivi. :DJumalan käsky. Pitää luottaa Jumalaan ja luottamus osoitetaan teoin.
Sen tähden minä sanon teille: älkää murehtiko hengestänne, mitä söisitte tai mitä joisitte, älkääkä ruumiistanne, mitä päällenne pukisitte. Eikö henki ole enemmän kuin ruoka ja ruumis enemmän kuin vaatteet? Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä eivätkä leikkaa eivätkä kokoa aittoihin, ja teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne. Ettekö te ole paljoa suurempiarvoiset kuin
Niin, ohjeistetaan olemaan murehtimatta ja stressaamatta, ei toimimasta. Jos ihmisellä on varaa ja kyky ennakoida/varautua ei ole mitenkään kristillistä jättää kaikki tekemättä ja olla huoletontakin huolettomampi olettaen että apu tippuu taivaasta hädän hetkenä kun itse ei ole vain viitsinyt, kaikista viranomaisten ja median ohjeistuksista huolimatta laittaa rikkaa ristiin.
Meidän asuntovaunu lämpiää sähköllä =, aurinkokennot , kaasulla ruuanvalmistus ja kahvinkeitto . Agrigaattista lisää sähköä .Vettä saamme omasta kaivosta .Pakastimessa on aina runsaasti lihoja , säilykkeitä kaapissa .Ok - talossamme on vuolukivitakka ja puilla lämpiävä kiuas. Kuten jo mainitsin veden saa kaivosta.
Olen pitänyt jonkinlaista kotivaraa, koska kauppoihin ei välttämättä aina pääse. Säilyvää ruokaa, vesipullo yms. Teltta, makuupussi, retkikeitin ja tulitikkujakin on, tietenkin myös paksuja villaisia vaatteita. Polkupyöräkin varalla, jos autolla ei pääsisi.
Muistissa on on vieläkin vanhempieni kertomukset, kuinka he joutuivat lapsena lähtemään pikaisesti evakkoon kovassa pakkasessa.
Jos minulla on haulikko ja naapurilla ei niin kuka syö tänään?
Jos sellainen tilanne joskus tulee...
Makuupussissahan nimenomaan tarkenee. Olen nukkunut pakkasöitä ulkonakin siinä.
Vierailija kirjoitti:
Jos minulla on haulikko ja naapurilla ei niin kuka syö tänään?
Jos sellainen tilanne joskus tulee...
Naapurilla on köyttä, ja sinä olet kovin likinäköinen.
Naapuri syö.
Vierailija kirjoitti:
Olen pitänyt jonkinlaista kotivaraa, koska kauppoihin ei välttämättä aina pääse. Säilyvää ruokaa, vesipullo yms. Teltta, makuupussi, retkikeitin ja tulitikkujakin on, tietenkin myös paksuja villaisia vaatteita. Polkupyöräkin varalla, jos autolla ei pääsisi.
Muistissa on on vieläkin vanhempieni kertomukset, kuinka he joutuivat lapsena lähtemään pikaisesti evakkoon kovassa pakkasessa.
Olet siis joku 80-v? Arvasin että olette sitä ikäluokkaa. 😆
Näin uskovana: varaudun kyllä mahdolliseen jossain määrin lyhytaikaiseen kriisiin/poikkeustilaan, olisi sen aiheuttaja sitten sähkökatko tai jopa sotatilanne mutta en minä keinoilla millä hyvänsä halua täällä roikkua ja hengissä pysyä, esim jos ydinpommit tuhoaisivat elinympäristön tms. Usko Jeesukseen ei ole kuolemankultti, emme palvo kuolemaa, emme hakeudu kuolemaan muttemme myöskään pelkää sitä. Silti ei ole tarkoitus että olemme kuin Ellun kanat ja ajattelemme että antaa kaiken mennä miten menee, emme edes yritä pysyä hengissä ja terveinä, tuolla mnetaliteetilla pitäisi jättää kotiovi aina lukitsematta kun sieltä poistuu, antaa jollekulle mahdollisuus noin vain mennä rikkomaan paikkoja/ryöstelemään, olla käyttämättä autossa turvavyötä etc etc. Meillä on oikeus ja lupa elää ihan normaalia elämää ja arvostaa sitä vaikka kuinka uskomme tämän maanpäällisen vaiheen jälkeen seuraavan ikuisen elämän.
Ihminen kokee hallinnan tunnetta kun pystyy tekemään jotain konkreettista. Se on tavallaan pettävää, koska moneen asiaan elämässä ihminen ei pysty itse vaikuttamaan joten todennäköisesti yleisen hyvinvoinnin kannalta parempi olisi opetella sietämään epävarmuuden tunnetta paremmin.
Kuten legendaarinen sanonta kuuluu, "How much pain have cost us the evils which have never happened!"
Harhaluuloisuushäiriöissä ilmenee yhtäjaksoisesti vähintään kuukauden ajan erilaisia harhaluuloja. Harhaluuloisuushäiriöissä ilmenevät harhaluulot liittyvät pääsääntöisesti sellaisiin tilanteisiin, jotka voisivat ainakin teoriassa olla elämässä mahdollisia. Tällaisia voivat olla esimerkiksi tunne seuratuksi, myrkytetyksi, tartutetuksi, salaa rakastetuksi tai petetyksi tulemisesta tai pelko kriiseistä ja sodasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet siis joku 80-v? Arvasin että olette sitä ikäluokkaa. 😆
Olen eri ja meitä on kuule montaa ikäluokkaa täällä! Ihan nuoriakin aikuisia. Sitäpaitsi: vanhoissa on usein viisautta ja elämänkokemusta jota nuorilta saattaa puuttua, sen huomaa myös ketjussa osassa kommentointia, ylimielisyyttä löytyykin sitten senkin edestä.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen kokee hallinnan tunnetta kun pystyy tekemään jotain konkreettista. Se on tavallaan pettävää, koska moneen asiaan elämässä ihminen ei pysty itse vaikuttamaan joten todennäköisesti yleisen hyvinvoinnin kannalta parempi olisi opetella sietämään epävarmuuden tunnetta paremmin.
Kuten legendaarinen sanonta kuuluu, "How much pain have cost us the evils which have never happened!"
Jaa, minä mieluummin syön joka päivä kuin alan pitää paastoa, jos en pääse kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Kerrohan sitten mitä haittaa on siitä että kotona on varalla ruokaa jonka ei anneta pilaantua, keinot lämpinänä pysymiseen vaikkei niitä koskaan tarvittaisikaan ja muuta tuollaista? Ja kuten moneen kertaan todettu: maalla on ihan tavallista ja todennäköistä että niitä katkoja ja muita juttuja ettei pääse kotoa poistumaan tapahtuu. Selitä miksi on huono juttu olla niihin valmistautunut? Kaupunkiolot ovat myös paljon haavoittuvammat kuin mitä moni tuntuu uskovan. Turha tuudittautua siihen että siellä kaikki aina toimii.
Heitto ilman perustelua on taas huudettu ilmaan.
Edemennyt Leo Meller on useinkin puheissaan nostanut esiin varautumisen järkevyyden. Omilla varastoilla voi myös auttaa sitä naapuria, jolla saattaa olla heikompi tilanne kun jotain sattuu ja tapahtuu.
On myös hengellistä varautumista.