Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotivaran kerryttäminen ja varautuminen tuo turvallisen tunteen

Vierailija
07.02.2026 |

Olen huomannut, että kotivaran kanssa puuhailu ja varautumisen pohtiminen luo minulle turvallista hyvää oloa. Se on mukava harrastus, vähän niin kuin katsoisi Friendejä tai Poirotia telkkarista. Se ei ole varmaan harvinaista, johan Veikko Huovinen kirjoitti Hamsteri-kirjan, josta tuli suosittu.

Tuli vaan mieleen, kun Hesarissa on ollut mielipidekirjoituksia aiheesta. Aika hassua, että vain puolet suomalaisista on varautunut kriiseihin itse. Se varautuminenhan ei tee kriiseistä yhtään todennäköisempiä, vaan päinvastoin epätodennäköisempiä.

Kommentit (482)

Vierailija
301/482 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harhaluuloisuushäiriöstä kärsivän henkilön läheiset joutuvat usein koville. Omaisten tuesta olisi huolehdittava. Omaisten ei yleensä kannata alkaa väitellä harhaluuloista, koska pääsääntöisesti väittely ei johda muuhun kuin riitelyyn. Hyödyllisempää on kannustaa potilasta kiinnittymään hoitoon.

Miten meidän pitäisi tukea tätä henkilöä, joka postailee tähän ketjuun näitä harhaluuloisuus kommentteja. Joku harhaluuloisuushäiriön ilmentymä ilmiselvästi on kyseessä, kun omat harhat estävät häntä ymmärtämästä muiden ihmisten motiiveja 

Vierailija
302/482 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen kokee hallinnan tunnetta kun pystyy tekemään jotain konkreettista. Se on tavallaan pettävää, koska moneen asiaan elämässä ihminen ei pysty itse vaikuttamaan joten todennäköisesti yleisen hyvinvoinnin kannalta parempi olisi opetella sietämään epävarmuuden tunnetta paremmin. 

Kuten legendaarinen sanonta kuuluu, "How much pain have cost us the evils which have never happened!"

Jaa, minä mieluummin syön joka päivä kuin alan pitää paastoa, jos en pääse kauppaan.

Kyllä näkee ettet ole ikinä paastonnut 😆!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/482 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harhaluuloisuushäiriöstä kärsivän henkilön läheiset joutuvat usein koville. Omaisten tuesta olisi huolehdittava. Omaisten ei yleensä kannata alkaa väitellä harhaluuloista, koska pääsääntöisesti väittely ei johda muuhun kuin riitelyyn. Hyödyllisempää on kannustaa potilasta kiinnittymään hoitoon.

Sano tuo niille jotka näistä asioista tiedottavat ja kannustavat jokaikistä kansalaista kotivaraan ja muuhun sellaiseen, antavat ohjeita mitä kannattaa kotona olla jos lämmöt menee ja muut.  Sinä nyt ihan tahallasi sotket aidon mielenterveyshäiriön ja normaalin elämään - etenkin näinä epävarmoina aikoina! - kuuluvan järjen käytön.

Vierailija
304/482 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen kokee hallinnan tunnetta kun pystyy tekemään jotain konkreettista. Se on tavallaan pettävää, koska moneen asiaan elämässä ihminen ei pysty itse vaikuttamaan joten todennäköisesti yleisen hyvinvoinnin kannalta parempi olisi opetella sietämään epävarmuuden tunnetta paremmin. 

Kuten legendaarinen sanonta kuuluu, "How much pain have cost us the evils which have never happened!"

Kerrohan sitten mitä haittaa on siitä että kotona on varalla ruokaa jonka ei anneta pilaantua, keinot lämpinänä pysymiseen vaikkei niitä koskaan tarvittaisikaan ja muuta tuollaista? Ja kuten moneen kertaan todettu: maalla on ihan tavallista ja todennäköistä että niitä katkoja ja muita juttuja ettei pääse kotoa poistumaan tapahtuu. Selitä miksi on huono juttu olla niihin valmistautunut? Kaupunkiolot ovat myös paljon haavoittuvammat kuin mitä moni tuntuu uskovan

Ruoka ei koskaan ole tuoretta jos se on pitkään säilyvää. Tuoreet elintarvikkeet ovat terveellisempiä ja ravinteikkaimpia. Mausta puhumattakaan. 

Vierailija
305/482 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea koko ketjua, joten en tiedä onko mainittu. Hankkikaa muutama keskikokoinen savinen (vai mitä se punaruskea on) kukkaruukku ja niin iso aluslautanen, että ruukku mahtuu siihen ylösalaisin, pari isoa pussia tuikkuja ja tulitikkuja. Näistä saa suhteellisen turvallisen ja ilmeisesti yllättävän tehokkaan lämpöpatterin. 

Yhden tuikku-ruukku-patterin on väitetty riittävän yhden huoneen lämmittämiseen tai lämpimänä pitämiseen. Tuskin sillä mitään +25:ä saa enkä tiedä riittääkö Suomen talvessa, mutta systeemi on halpa, ei vie paljoa tilaa varastoituna ja turvallinen lisälämmitin myös kerrostalossa. Pelkällä tuikulla et lämmitä huonetta, mutta kun laitat sen sinne ruukun sisälle, niin sen pitäisi toimia. 

En ole testannut tosin. Samoista tarvikkeista on joka tapauksessa hyötyä, vaikkei patteri toimisikaan. 

Tuolla voi saada aukaan myös yllättävän tehokkaan leimahduspalon.

Vierailija
306/482 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, minä mieluummin syön joka päivä kuin alan pitää paastoa, jos en pääse kauppaan.

Me emme onneksi näe, mutta omaiset todella näkee!

Vierailija
307/482 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamlisia asiantuntijoita täällä. Vinkit ja tietämys ihan mitä sattuu. Onneksi ei itse tarvitse arpoa ja välineistöä löytyy. M 52 eräopas

Vierailija
308/482 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harhaluuloisuutta olisi kuvitella että nyt elää sodan keskellä, töpseleistä salakuunnellaan ja oravat puiden oksilla vakoilevat. Mahdolliseen kriisiin varautuminen ei ole sitä vaan viisautta.  Jos sellainen tulee - mitä en tietenkään toivo mutta ymmärrän että niin voi käydä - mitä sinä sitten ajattelet? Yhä ilkut ja naurat naapureillesi ja olet ihan onnessasi kun sinulla ei ole ruokaa, vettä, palelet, et voi käyttää vessaa, et saa kaupasta ostettua mitään ja he elävät ihan toimivaa elämää? Kummalla se harhaisuus nyt on; heillä vai sinulla joka kivenkovaan intät että mitään normaalin elämän raiteiltaan mullistavaa ei voi koskaan tapahtua?

Vierailija
309/482 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikamlisia asiantuntijoita täällä. Vinkit ja tietämys ihan mitä sattuu. Onneksi ei itse tarvitse arpoa ja välineistöä löytyy. M 52 eräopas

Eräopas on mitä on mutta minä en ole puhunut muuta kuin kuinka omassa kodissa pärjää jos sähköä, vettä ja sen sellaista ei ole saatavilla. En mistään puukon, kamiinan ja teltan kanssa erämaahan pakenemisesta.

Vierailija
310/482 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä vain vahingossakaan kerro vinkkejä ja neuvoja täällä muille, vaikka tämä ketju on olemassa sitä varten.

Vierailija
311/482 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kuivamuona ja säilykkeet on ihan eri asia kuin tuoretavara. Mutta pitääkö tyhmäksi heittäytyä vai onko tuo kaikki trollausta? Kotivaraan on järkevää kerätä juuri noita säilyviä. 

Vierailija
312/482 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen paastonnut, mutta en pakon edessä. 

Vierailija
313/482 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun maalla ja täällä on puhuttu yleisesti varautumisesta enemmänkin. Meillä on perusasiat kunnossa: pihakaivossa on käsipumppu, sisältä löytyy tulisijat mukaan lukien puuhella, öljylamppuja sekä kynttilöitä löytyy, kampikäyttöinen hätäradiokin on. Parannettavaakin löytyy: meillä on ruokaa kotivara, mutta sen hallintaan pitäisi panostaa siten että varasto kiertäisi eikä mikään jäisi vanhenemaan.

Kun olen miettinyt kriisitilanteita joissa sähköt katkeavat määräämättömäksi ajaksi, varmaan pärjättäisiin ruoan puolesta vähintään viikko, ehkä kaksikin. Mutta miten on henkisen sietokyvyn laita? Nykyihminen on tottunut että ajatukset saa pois ikävistä asioista katsomalla suoratoistopalveluja ja ihmiset ovat tavoitettavissa milloin vain. Kuinka koville se ottaisi jos ainoa käytettävissä oleva media ja yhteysväline olisi kampiradiosta kuultavat uutiset ja tiedotteet? Kuinka helposti sellaiseen tottuisi?

Vierailija
314/482 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä monesti tulee kotivarat syötyä kun käkin etätöissä enkä jaksa / ehdi käydä kaupassa. No. Sitten muistaessani taas täydentelen. Ei mee ainakaan vanhaksi. 

Vierailija
315/482 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni joka on farmaseutti kertoi että joditabletteja ostavat lähes ainoastaan vanhukset. Eli juuri ne, joiden ei edes tarvitsisi. 

Vierailija
316/482 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko nuo pilkkaavat ja koko aihetta vähättelevät kommentit jonkun todellisia ajatuksia vai pelkkää provosointia. Jos on provoa on syytä kysyä miksi, mistä motiiveista? Halusta saada kiihkeää keskustelua vai onko tarkoitusperä saada ihmiset lopettamaan varautuminen, kenellä olisi halu sellaiseen toimintaan ja miksi? 

Mikäli kyseessä on joku joka aidosti ajattelee että on tyhmää varautua on hänellä toki siihen oikeus, toivoa vain sopii että varautumiselle ei tulisi koskaan käyttöä koska ko ihminen on silloin todella pulassa ja (henkisessäkin) kriisissä. Osa varmasti on sitä mitä ketjussa on todettukin, ajatus siitä että yhteiskunta ja perustoiminnot eivät toimisikaan on niin kamala ja kestämätön että se suljetaan kokonaan pois realiteeteista ja siksi niin hyökkävää käytöstä niitä kohtaan jotka kertovat varautumisestaan, ikään kuin he olisivat syypäitä jos jokin tilanne joskus puhkeaa. Hyökätään viestintuojan kimppuun, sillä pääsee ikävistä uutisista. Pää pensaaseen vain.

Vierailija
317/482 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla muita harhoja kuin anonyymillä palstalla toisen keskustelijan näkeminen?

Vierailija
318/482 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai kuivamuona ja säilykkeet on ihan eri asia kuin tuoretavara. Mutta pitääkö tyhmäksi heittäytyä vai onko tuo kaikki trollausta? Kotivaraan on järkevää kerätä juuri noita säilyviä. 

Kaipa tuoreruoan ystävät sitten tekee pastakastikkeet mieluummin mauttomista talvitomaateista kuin ostavat sitä varten purkkitomaatteja. Ja ostavat tuoreet oliivit ja puristavat niistä itse öljyn vai mistä saanevat joka päivä tuoreen öljyn.

Vierailija
319/482 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni joka on farmaseutti kertoi että joditabletteja ostavat lähes ainoastaan vanhukset. Eli juuri ne, joiden ei edes tarvitsisi. 

Kertooko farmaseuttiystäväsi heille että yli 40-vuotiaille niistä ei ole hyötyä?

Vierailija
320/482 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai tomaattikastikkeella elät?