Kotivaran kerryttäminen ja varautuminen tuo turvallisen tunteen
Olen huomannut, että kotivaran kanssa puuhailu ja varautumisen pohtiminen luo minulle turvallista hyvää oloa. Se on mukava harrastus, vähän niin kuin katsoisi Friendejä tai Poirotia telkkarista. Se ei ole varmaan harvinaista, johan Veikko Huovinen kirjoitti Hamsteri-kirjan, josta tuli suosittu.
Tuli vaan mieleen, kun Hesarissa on ollut mielipidekirjoituksia aiheesta. Aika hassua, että vain puolet suomalaisista on varautunut kriiseihin itse. Se varautuminenhan ei tee kriiseistä yhtään todennäköisempiä, vaan päinvastoin epätodennäköisempiä.
Kommentit (482)
Vierailija kirjoitti:
60 vuotta pärjätty ilman kotivaraa mutta yksiasuvalle ja maaseudulle oikein hyvä. Meillä porukka söisi kaiken. Kerran kokeiltiin niin ei hyvä.
Ai jaa, koko porukalle varalla väh kolmen päivän ruoat niin te söisitte kerralla kaiken. Onneksi asun yksin ja kaiken lisäksi maalla niin en ahda itseeni kerralla valtavaa määrää säilykkeitä ja kuivamuoinaa ja montaa kymmentä litraa vettä. Koiriakin on, vissiin söisin niidenkin ruokavarastot jos kaupungissa asuisin.
Vierailija kirjoitti:
60 vuotta pärjätty ilman kotivaraa mutta yksiasuvalle ja maaseudulle oikein hyvä. Meillä porukka söisi kaiken. Kerran kokeiltiin niin ei hyvä.
Juu ei teidän kannata sitten varautua, ei missään nimessä. Hyvä kun kokeilitte etukäteen, ei sovi teille kotivarautuminen.
Kriisiin ei tarvita kuin kova talvimyrsky, kerralla puoli metriä lunta ja siihen päälle koko Suomeen yli 30 asteen pakkaset. Sähköt menee ja kulkuneuvot hyytyy. Olette kai lukeneet kuinka dieselin lisäaine adblue ei kestä pakkasta ja rekat hyytyy sen vuoksi. Ja kuten Lapissa tänä talvena jo koettiin, niin lentokoneet ei lennä, kun jäänestoa ei pystytty tekemään.
Joku ottikin hyvin esille sen että varautujat eivät ole hysteerikkoja vaan päinvastoin niitä jotka mahdollisen poikkeustilan yllättäessä eivät joudu paniikkiin ja ahdistukseen vaan voivat levollisesti jatkaa elämäänsä ja arkeansa (sen puitteissa mikä tilanne on ja miten suuresti se mihinkin yhteiskunnallisesti vaikuttaa) siellä omassa kodissansa, ei tule kylmä, nälkä eikä jano ja toilettihommatkin on mietitty valmiiksi. Pimeään vuodenaikaan riittää valoakin ja valonlähteestä riippuen paristoja/tulitikkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ap varautumisesi laskee kriisin todennäköisyyttä?
Naistenlogiikkaa kato.
Nää naureskelijat ja pilkkaajat pelkäävät oikeasti mutta kuvittelevat että kun työntävät pään pensaaseen ja hokevat mitään ei voi tapahtua ei muka mitään voi tapahtua. Jos tuo on miehistä logiikkaa niin enpä paljon sillä kehuskelisi.
Olen samaa mieltä. Defenssimekanismi: Kun en usko/myönnä jotain ns pahaa mahdolliseksi tapahtuvan sitä ei tapahdu.
Yleistä kotivarasta:
https://dovidka.info/en/how-to-prepare-for-an-emergency/
Kyberturvallisuudesta sodassa:
https://dovidka.info/en/kiberbezpeka/
Lämmönsaannista ja siitä, mistä saa itselle esim netin, vaikka netti ei toimisi, ja kännykän toimimaan vähällä virralla ja ilman ns verkkoa:
https://dovidka.info/en/blackout-in-winter/
Suosittelen lukemaan tuon ukrainalaisen Dovidka-sivun neuvoja englanniksi, hakukohdasta Advice löytyy kaikenlaisiin aihealueisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se tapahtuu päivässä. Aivan kuin silloin kun junat pitää korvata busseilla, se tapahtuu heti.
Aluksi menee varmasti kuitenkin aikaa tilanteen selvittelyyn, ihan heti jonkin ongelman ilmettyä ei viranomainen ala ottaa käyttöönsä yksityisten kalustoa... Se 72 tuntia on arvioitu aika, mikä viranomaisilla menee tilannekuvan ja toimenpiteiden selvittelyyn ja organisointiin.
Sulla menee kaikki sekaisin kuin sillisalaatti!
72 tuntia sääntö koskee kotivaraa, kotona selviämistä esim. sähkökatkoissa, myrskyssä tms..
Evakuointikäsky taas tulee vain erityisessä poikkeustilanteessa, kuten jos jokin alue muuttuu vaaralliseksi sodan tai vaikka ydinonnettomuuden takia, ja evakuointi aloitetaan HETI eikä 72 tunnin päästä. 🙄 Ei sinne jäädä minkään kotivaran kanssa odottamaan, vaan kaikki alueen ihmiset määrätään poistumaan joko itsenäisesti omilla kulkuvälineillään tai nousemaan ilmoitetusta paikasta julkisen liikenteen kaluston kyytiin jotka on määrätty viemään ihmiset pois alueelta sovittuun evakuointipaikkaan turvallisella alueella. Mikäli kalustoa ei ole alueella tarpeeksi, sitä vaikka lähetetään lisää lähikunnista ja kaupungeista, mutta kaikki kyllä mahtuvat kyytiin ja pääsevät evakuoitumaan nopealla aikataululla. Nämä on suunniteltu valmiiksi, koska viranomaisilla on kyllä tieto paljonko ihmisiä asuu missäkin, paljonko siellä on julkisen liikenteen kalustoa ja yksityisautoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se tapahtuu päivässä. Aivan kuin silloin kun junat pitää korvata busseilla, se tapahtuu heti.
Aluksi menee varmasti kuitenkin aikaa tilanteen selvittelyyn, ihan heti jonkin ongelman ilmettyä ei viranomainen ala ottaa käyttöönsä yksityisten kalustoa... Se 72 tuntia on arvioitu aika, mikä viranomaisilla menee tilannekuvan ja toimenpiteiden selvittelyyn ja organisointiin.
72 tuntia sääntö koskee kotivaraa, kotona selviämistä esim. sähkökatkoissa, myrskyssä tms..Evakuointikäsky taas tulee vain erityisessä poikkeustilanteessa, kuten jos jokin alue muuttuu vaaralliseksi sodan tai vaikka ydinonnettomuuden takia, ja evakuointi aloitetaan HETI eikä 72 tunnin päästä. 🙄 Ei sinne jäädä minkään kotivaran kanssa odo
Sinä itse ajattelet nyt vain sotaa. Moni muu kriisi on paljon todennäköisempi kuin aseellinen konflikti. Evakuointisuositus voidaan antaa vaikka laajassa sähkökatkossa, mutta ei sitä heti katkon alettua anneta. Ensi selvitellään sen syytä ja että kauanko sen korjaamiseen voi mennä jne. Kyllä siinä jonkin aikaa kestää ja siksi on suositus 72 h kotivarasta.
Hei tietävät! Minua vaivaa yksi asia, jospa joku osaisi vastata . Talossani kaikki toimii sähköllä, jos tulee pitkä sähkökatko ja talo jäähtyy tai jopa jääty, niin miten silloin pitäisi toimia. Tiedän, että astiat särkyy, jos vesi jäätyy, mutta kuinka käy wessanpöntölle. Pitääkö sulkea vesi koko talosta ja vetäistä säiliö tyhjäksi. Entäpä hanat, kai nekin jäätyvät ja riukkoutuvat. Voisiko tilanteessa kaataa pönttöön jäähdytysnestettä. Oliko tyhmä kysymys?
Vierailija kirjoitti:
Hei tietävät! Minua vaivaa yksi asia, jospa joku osaisi vastata . Talossani kaikki toimii sähköllä, jos tulee pitkä sähkökatko ja talo jäähtyy tai jopa jääty, niin miten silloin pitäisi toimia. Tiedän, että astiat särkyy, jos vesi jäätyy, mutta kuinka käy wessanpöntölle. Pitääkö sulkea vesi koko talosta ja vetäistä säiliö tyhjäksi. Entäpä hanat, kai nekin jäätyvät ja riukkoutuvat. Voisiko tilanteessa kaataa pönttöön jäähdytysnestettä. Oliko tyhmä kysymys?
Ei ollut tyhmä kysymys. Tuohan on edessä aika monella mökinomistajalla joka syksy, kun mökki laitetaan kylmäksi talvea varten. Ja joo, vessanpönttä halkeaa kyllä, jos siinä oleva vesi jäätyy.
Putkisto pitää tyhjentää, toiset käyttää siihen paineilmaa (ne putket on alunperinkin tehty sitä silmälläpitäen, että sen putkiston saa tyhjäksi). Sellainen pieni kysymys, että onko lattiassa vesikiertoinen lattialämmitys? Jos lattia jäätyy, jäätyy nekin ja ne halkeaa myös...
En osaa kertoa, miten ongelma ratkaistaan, mutta osaan kertoa, mitä kaikkia ongelmia tulee eteen 🤣
Kiusa se on pienikin kiusa
Kerrostalo ei pysy lämpimänä pitkään . Uusissa taloissa ei ole edes rapussa pattereita kylmät käytävät . Muutenkin niissä on kylmä ja kylmiä patterittomia nurkkauksia. Nykyään uusissa kylmempi kuin vanhoissa. Trooppiset rakentajat huijaa. Ihmiset käyttää vesipulloa sängyssä ja villasukkia. Johtajien palkkoihin pitää säästää meidän vuokrarahat. Omistajat ensin . Nehän on tässä päähenkilöitä muut maksaa. Ainoa minkä rahat menee edes osa valtiolle on valtion kunnan asunnot. Muut yksityiset käärii voitot. Voittoa tavoittelemattomissa myös. Meillä on kaikki niin täysi järkisiä ollut aina että parin päivän ylimäärä on ollut. Taskulamput ja led kynttilät. Sadetakki kumisaappaat kuin toppakengät talvitakki mitä jotkut varastelee. Meillä on ymmärrys että täällä on 4 vuoden aikaa. Ilmasto kylmä. Meitä ei yllätä se että tulee pakkaset ja jäät.
Lämpö eristeet kuuluu olla täällä jäätiköllä taloissa kuin putkissa. Meillä on tehty betoni suojat ennen maan alla menevien putkiin koska jäätikkö ja routa maan liikkeet. Ja sorapaino putken päällä . Siksi mutta eihän trooppiset tätä ymmärrä , ne vaan kaivaa auki ja ihmettelee että miksi. No miksiköhän. Meillä on kaksi ovea myös etelän väki ihmettelee miksi. JOHTUU EHKÄ KYLMÄSTÄ JÄÄTIKÖSTÄ . JA PALOTURVALLISUUDESTA MYÖS KUIN ÄÄNI ERISTYKSESTÄ JA LÄMPÖ.
No tokihan on niin ettei mikään vanha sopimus kuolleen Stalinin kanssa ole enää voimassa. Se kuoli jo.
Hauska, että tämmöisestä itselle arkisesta varautumisesta on tullut osalle trendijuttu. Aikuisten tytärten kanssa juteltiin. Kunkin kavereita on ihmetellyt, että miten heillä on kaikkea kaapeissa yms. Siis ruokaa pääasiassa. Kenenkään kavereilla ei ole välttämättä edes seuraavaa ateriaa. Aamupalastakin on tullut asiat, joka ostetaan mennessä. Viikonloppuisin haetaan tarvittaessa tai woltataan. Sitten kuun yhden viikon ovat lähes syömättä, kun ei ole rahaa ostella.
Tyttäret sitten kiittivät, että olen opettanut heille kuivamuonat ja pakkasen käytön. Heillä kullakin on aina ruokaa ja nuo kitulaisetkin käyvät sitten syömässä ja hämmästelemässä "täysiä ruokavarastoja".
Itse tuosta vähän hämmästyin, että eikö ole normaalia ostella kaappeihin ylimääräistä ja sitten käytellä sieltä? Sehän tuli oman äidin ja äidinäidin kautta. Ei näköjään. Niin moni tosiaan saa kiksinsä tuosta varustelusta, jotka ovat arkea, tavallista suunnittelua ja kaupassa käyntiä.
Foodpreppaus on myös aiheuttanut hymyilyä. Ideana eihän sekään mikään uusi juttu ole, vaan ollut aina.
Se parhaiten nauraa joka viimeksi nauraa!
Vierailija kirjoitti:
Hauska, että tämmöisestä itselle arkisesta varautumisesta on tullut osalle trendijuttu. Aikuisten tytärten kanssa juteltiin. Kunkin kavereita on ihmetellyt, että miten heillä on kaikkea kaapeissa yms. Siis ruokaa pääasiassa. Kenenkään kavereilla ei ole välttämättä edes seuraavaa ateriaa. Aamupalastakin on tullut asiat, joka ostetaan mennessä. Viikonloppuisin haetaan tarvittaessa tai woltataan. Sitten kuun yhden viikon ovat lähes syömättä, kun ei ole rahaa ostella.
Tyttäret sitten kiittivät, että olen opettanut heille kuivamuonat ja pakkasen käytön. Heillä kullakin on aina ruokaa ja nuo kitulaisetkin käyvät sitten syömässä ja hämmästelemässä "täysiä ruokavarastoja".
Itse tuosta vähän hämmästyin, että eikö ole normaalia ostella kaappeihin ylimääräistä ja sitten käytellä sieltä? Sehän tuli oman äidin ja äidinäidin kautta. Ei näköjään. Niin moni tosiaan saa kiksinsä tuosta varustelusta, jotka ovat arkea,
No niin. Ne nuoret voisi laskea paljonko menee rahaa ruuan kuljetuksiin sen sijaan että kuljettaa itse. Sillä kuljetusalalla syö sen viikon.
Kuinka monessa uudessa omakotitalossa on enää wanhan liiton leivinuuni? Joku pieni koristetakka kevythormilla ei todellakaan ole mitoitettu ainoaksi lämmönlähteeksi paukkupakkasilla, ja liialla lämmittämisellä saa äkkiä poltettua koko talon maan tasalle.
Mulle tuli lämmityksestä - ja neljästä vuodenajasta - vielä mieleen, että en ole koskaan ajatellut lämpimien vaatteiden kuuluvan kotivaraan. Edellinen koirani oli alaskanmalamuutti eli sellainen arktinen kuormanvetokoira enkä koskaan voinut ajatella, että en veisi sitä kovilla pakkasilla ulos tai tehtäisiin vaan lyhyt lenkki. Muistan yhden tapaninpäivän, kun ulkona lämpötila oli -28 astetta ja mä olin mammutin kanssa 4 tuntia koirapuistossa. Oltiin kyllä ainoat siellä :D Mä lähinnä seisoskelin paikoillani ja koira touhusi omiaan. Nyt mulla on jo toisenlainen koira ja tänä talvena kylmin ulkoiluilma on ollut vain -19 astetta. En ole siis vielä edes tarvinnut niin lämpimiä vaatteita kuin mitä aikoinaan mammutin kanssa siellä koirapuistossa, mutta vaatekaapista kyllä löytyy. Kerrospukeutuminenhan n kaiken a ja o ja multa löytyy vanhanavan "pässinpökkimät" eli oikeat villahousut ja syyskuussa ostin Irlannista aika paksun 100% merinovillaa olevan villatakin. Niiden alle vaan riittävän monta kerrosta jotain lämmintä ja sitten niiden päälle kunnon talvivarusteet. Ainoa, mikä multa tällä hetkellä puuttuu, on huopatossut. Olen toistaiseksi pärjännyt hyvin Sievin talvinilkkureilla. Pitääkin ehkä hommata taas huopatossut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
72 tuntia sääntö koskee kotivaraa, kotona selviämistä esim. sähkökatkoissa, myrskyssä tms..Evakuointikäsky taas tulee vain erityisessä poikkeustilanteessa, kuten jos jokin alue muuttuu vaaralliseksi sodan tai vaikka ydinonnettomuuden takia, ja evakuointi aloitetaan HETI eikä 72 tunnin pääst
Ei kyllä todellakaan aleta sähkökatkon takia evakuoimaan, paitsi esim. sairaala jos siellä varavirta pettää. Eihän siinä olisi mitään logistista järkeä. Helpompi korjata ne sähköt. Ihmiset voivat kyllä itsenäisesti lähteä sähköttömyyttä pakoon sukulaisille naapurikaupunkiin tms.. Mutta silloin ei mitään bussikyytiä järjestetä.
Oikeassa kriisitilanteessa valtio ottaa käyttöönsä ne kulkuneuvot, joita tarvitaan. Tätä varten on kartoitettu bussiyhtiöiden ja muiden kuljetusyhtiöiden kalusto. Ja myös yksityiset ajoneuvot ajoneuvorekisteristä. Erityisesti jos omistat maasturin, saat kriisin tullessa huomata olevasi ilman autoa.