Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhustyön hoitajien yleinen haukkuminen

Vierailija
07.02.2026 |

Olen vanhustyötä tekevä hoitaja. Alkanut ahdistaa yleinen dissaus hoitajia kohtaan. Media ja keskustelupalstat ja juttuihin liittyvät keskustelut täynnä uhkauksia, kuinka hoitajien pitäis itse maata märissä vaipoissa tai kaikki yksityisillä työskentelevät joutaisi kuolla. Hoitajia syyllistetään ja kaikki kura kaadetaan niskaan. Kuran oikea osoite ovat hallitus, joka pienensi mitoitusta ja nämä yksityisten omistajat eli sijoittajat, joille pitää jäädä fyffeä. Käyn töissä elättääkseni perheeni ja teen työni hyvin. Tauolla istun, en muuten ja tauollakin lähden auttamaan asukasta, jos tarvii. Meillä kun taukokin on työaikaa eli ruoka jää kesken, kun asukas hälyttää. 

Voisiko välillä keskustella siitä, että hoitajat tekevät työtään niillä resursseilla, jotka ovat olemassa? Hoitajat eivät voi lisätä työkaverien määrää. Etsiskelen muuta työtä, koska en enää jaksa sylkykuppina oloa.

Olen syytön vanhushoivan ikuiseen kriisiin.  

Kommentit (135)

Vierailija
61/135 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkat ovat kovat kolutukseen nähden, julkisen edut, ei se ole mitään joustoa, että tehdään 4h tauotta, 12h työpäiviä saldoon pari kuukautta putkeen ja sitten leikataan yli 40h tunnit vuoden vaihteessa, jos et ole ehtinyt pitää, näin siellä, missä teidän palkat tienataan, vientiteollisuudessa. En ole ikinä kuullut, että joku tekisi saldoa julkisella, itse olette dissauksenne  ansainneet. Itse olin sairaalassa viime vuonna, kenelläkään ei ollut kiire, se on ihan myytti tuo terveydenhuollon kiire ja työvoimapula. Koska julkisella on vuotuiset yt:t, että laiskat ja vaikeat potkitaan pois, hah, jos edes tietävät, mitkä on yt:t. Aina voi vaihtaa alaa, jos ei iso ja varma tilipussi merkitse mitään.

Tässä on aiheena nyt vanhushoiva, ei sairaala. Ja jos osaat lukea, aloituksessa kerron, että olen hakeutumassa muualle. Mene sinäkin muualle haukkumaan, vaikka koirankoppiin.

Vierailija
62/135 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalla työpaikallani ei ole ketään pakotettua, eikä entistä työtöntä. On pikän uran tehneitä ja hiljattain valmistuneita. Kaikki ammattilaisia ja ammatillisesti työhönsä suhtautuvia. Siksi onkin ikävää olla jatkuvan haukkumisen kohteena. Muista maista tulleita on myös työkavereina. Hekin tekevät työnsä hyvin. Silti päävastuu on meillä natiiveilla, mikä on väärin.

Ap

No onks duunissasi mitään positiivista?

Sääliäkö kerjäät?

Mitali sulle pitää lähettää? Mikään muu ammattilainen ei valita yhtä paljon kuin hoitsut.

En kaipaa sääliä, enkä hyväksy haukuttavana olemista. Hoitsut ovat ammattikunta, jota hyvin paljon haukutaan julkisesti.

Ap

Ja aivan syystäkin

Keskustelu - Hoitaja vaihtoi saattohoidossa olevan lapsen morfiinin veteen | Aihe vapaa | Vauva https://share.google/mg0ziyiuaqvWjgoUL

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/135 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haukkujat voisi itse mennä töihin vanhushoivaan. Muuttuisi ääni kellossa hyvin nopeasti :D Aika moni ei jaksaisi sitä rumbaa viikkoakaan.

Onhan siellä myös laiskoja ja kieroja ihmisiä, kuten kaikilla aloilla, mutta iso osa on kutsumusammatissa ja tekevät parhaansa. Kiitos teille hyvät hoitajat!

Ongelma on, että kun jokin muuttuu kurjaksi, niin se ala menettää vetovoimaa ja pitovoimaa, ja parhaat lähtee ensin, eikä sellaiset hakeudu sinne töihin, jotka pääsee muualle. Eli sen takia hoiva-alalla on nykyään enemmän laiskoja ja kieroja kuin muilla aloilla. Ei se tietenkään sitä tarkoita että kaikki olisivat. Mutta sekä lähihoitajilla että sairaanhoitajilla on paljon muitakin vaihtoehtoja, missä he voivat olla töissä, ja ihmiset yleensä valitsee mieluummin mukavan työpaikan. 

Näin se on. Alan vetovoimaisuus ja ammattiylpeys täytyisi saada uuteen nousuun. Vika ei ole itse työssä, lähimmäisten auttaminen on antoisaa, kun siihen on riittävän hyvät puitteet ja työntekijät saa kehittää, tuntevat kehitystarpeet parhaiten.

Minulla oli nuorena idealistinen mielikuva hoivatyöstä. Jo opiskeluajan harjoitteluissa totesin, että on jatkettava opintoja ja ehkä sairaaloissa on paremmin. No ei sielläkään oikein ollut perusterveydenhuollossa.. Onneksi löytyi lopulta omia laatustandardeja vastaava työ yliopistosairaalasta.

Vierailija
64/135 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkat ovat kovat kolutukseen nähden, julkisen edut, ei se ole mitään joustoa, että tehdään 4h tauotta, 12h työpäiviä saldoon pari kuukautta putkeen ja sitten leikataan yli 40h tunnit vuoden vaihteessa, jos et ole ehtinyt pitää, näin siellä, missä teidän palkat tienataan, vientiteollisuudessa. En ole ikinä kuullut, että joku tekisi saldoa julkisella, itse olette dissauksenne  ansainneet. Itse olin sairaalassa viime vuonna, kenelläkään ei ollut kiire, se on ihan myytti tuo terveydenhuollon kiire ja työvoimapula. Koska julkisella on vuotuiset yt:t, että laiskat ja vaikeat potkitaan pois, hah, jos edes tietävät, mitkä on yt:t. Aina voi vaihtaa alaa, jos ei iso ja varma tilipussi merkitse mitään.

Tässä on aiheena nyt vanhushoiva, ei sairaala. Ja jos osaat lukea, aloituksessa kerron, että olen hakeutumassa muualle. Mene sinäkin muualle haukkumaan, vaikka koirankopp

Vaihda kiireesti sun duunit. Et sovi alalle.

Vierailija
65/135 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitaja ja varas

Hoitajien varkausepäilyjä selvitetään heikosti joskus ei lainkaan. Omaiset joutuvat keräämään todisteita itse. Samaan aikaan kunnat väistävät vastuutaan.

10.10.2022 10:15

https://yle.fi/a/74-20000800

Mene jankkaamaan muualle. Tämä ketju ei nyt koske kenenkään varastamista. Kaikki tuhannet hoitajat eivät ole varkaita.

Ap

Lopeta turhanpäiväinen ulina ja säälin kerjääminen. Työ ei sovellu sinulle, joten vaihda alaa.

Et siis osaa lukea. Aloituksessa ap totea, että etsii muuta työtä. Kommenttisi kertoo sinusta paljon. Olet yksi hoitajien haukkujista. Muista se, kun tarvitset vaipan vaihtajaa

Vierailija
66/135 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt, nyt. Yksityisissä hoivakodeissa ollaan töissä yksityisellä. Ei julkisella. Nämä kaikki esperit, attendot ja muut pörriäiset on yksityisiä. Tässä keskustelussa ei ole kyse julkisesta sairaanhoidosta tai sairaaloista. 

Vierailija
67/135 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitaja ja varas

Hoitajien varkausepäilyjä selvitetään heikosti joskus ei lainkaan. Omaiset joutuvat keräämään todisteita itse. Samaan aikaan kunnat väistävät vastuutaan.

10.10.2022 10:15

https://yle.fi/a/74-20000800

Mene jankkaamaan muualle. Tämä ketju ei nyt koske kenenkään varastamista. Kaikki tuhannet hoitajat eivät ole varkaita.

Ap

Lopeta turhanpäiväinen ulina ja säälin kerjääminen. Työ ei sovellu sinulle, joten vaihda alaa.

Et siis osaa lukea. Aloituksessa ap totea, että etsii muuta työtä. Kommenttisi kertoo sinusta paljon. Olet yksi hoitajien haukkujista. Muista se, kun tarvitset vaipan vaihtajaa

Nopeasti pois sieltä vanhuksia kiusaamasta. Asap!

Vierailija
68/135 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Keskustelu - Hoitaja vaihtoi saattohoidossa olevan lapsen morfiinin veteen | Aihe vapaa | Vauva https://share.google/mg0ziyiuaqvWjgoUL"

Vanhustyössä ei hoideta lapsia.

Vierailija
69/135 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään muu ammattikunta ei valita yhtä paljon kuin lähärit. Siellä on paljon niitä mt-ongelmaisia.

On mt-tukkaa ja -tatskaa. On reikiä naamat täynnä jne. Uliseminen on elämäntehtävänä.

Vierailija
70/135 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjua ja uutisia lukiessa syntyy kuva, että nämä ongelmat on yksityisillä hoivajäteillä. Vaikea joukko kaitsea. Olisiko parasta alkaa siirtää hoivapalveluita takaisin kunnille/hyvinvointialueille. Raha meisi hoivaan, eikä osakkeenomistajille. Yhtenäinen johtaminen ja laadunvalvonta myös helppoa..

Vierailija
71/135 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon lopettanut näitten median juttujen ja varsinkin niihin liittyvien kommenttien lukemisen. Tähänkin ketjuun syöpyi heti näitä kaiken tietäviä besser wisserreitä mitäpä muuta kuin haukkumaan. Säälittävää sakkia.

Toinen vanhustyön hoitaja

Vierailija
72/135 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjua ja uutisia lukiessa syntyy kuva, että nämä ongelmat on yksityisillä hoivajäteillä. Vaikea joukko kaitsea. Olisiko parasta alkaa siirtää hoivapalveluita takaisin kunnille/hyvinvointialueille. Raha meisi hoivaan, eikä osakkeenomistajille. Yhtenäinen johtaminen ja laadunvalvonta myös helppoa..

Ei tuo varas esumerkki tainnut olla yksityisellä. Ja ihan sama se on onko palveluntuottaja yksityinen tai julkinensektori. Jukinensektori valvoo ja voi halutessaa määrittää ne kriteerit joilla toimitaan. No valvonnasta ei haluta maksaa... eikä oikwastaan siitä hoidostakaan.

Vierailija
73/135 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isän oli julkisella hoivakodissa jonottamassa pitkäaikaispaikkaa. Yksikössä oli ihan hyvä hoito, mutta ei mitenkään parempi kuin yksityisessä paikassa, josta hän sai pitkäaikaispaikan. Tässä yksityisessä viedään asukkaita ulos säännöllisesti ja on joka päivä yhteistä ohjelmaa. Isä viihtyy hyvin. Paikka onkin saanut kiitosta THL:n asukaskyselyissä ja on yksi koko maan parhaista. Me omaiset ollaan tyytyväisiä. Kaikesta, pienimmästäkin, asiasta tai muutoksesta ilmoitetaan. 

Vierailija
74/135 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin ketjussa hoitsu vikisee ja vaatii erityskunnioitusta ja muistuttaa, että muista sitten kun sulle pitää vaihtaa vaippoja.

No sullehan maksetaan palkka työstä, johon itse menit. Niin että sitä tuŕpaa pienemmälle.

Vierailija
75/135 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitaisiinko kohdata tosiasiat? Mihin se aika menee siellä töissä ? Ennen oli vähemmän hoitajia mutta saivat työnsä tehtyä, nykyisin mitä enemmän hoitajia on niin työtä ei saada tehtyä sittenkään. Eli mitä te siellä työpaikalla teette ? 

Vierailija
76/135 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään muu ammattikunta ei valita yhtä paljon kuin lähärit. Siellä on paljon niitä mt-ongelmaisia.

On mt-tukkaa ja -tatskaa. On reikiä naamat täynnä jne. Uliseminen on elämäntehtävänä.

Itsehän olet pitkäaikaistyötön, joka heräilee niihin aikoihin, kun hoitajilla on työpäivä tehtynä. Mene töihin

Vierailija
77/135 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut töissä sairaanhoitajana sekä Suomessa että Norjassa. Molemmissa maissa olen työskennellyt sairaalassa, kotisairaanhoidossa ja vanhusten laitoshoidossa. Norjassa ajattelin että kukaan norjalainen ei pärjäisi Suomen tiukkatahtisessa työssä, he eivät vain olleet tottuneet siihen että hoitotyössä on pakko olla tehokas kuten Suomessa täytyy olipa töissä missä yksikössä tahansa. Hoitajamitoitus oli ihan eri planeetalta Norjassa, palkasta ja arvostuksesta puhumattakaan.

Palasin Suomeen vuonna 2020 iäkkäiden vanhempieni vuoksi ja menin aluksi kesätöihin yksityiseen vanhusten laitoshoitoyksikköön. Ja tämä oli ennen kuin hoitajamitoitusta kiristettiin. Muistan kun tein vuodepotilaan aamupesua toisen hoitajan kanssa ja aloin ensin pestä kasvoja ja sitten kainalot, selän ja lopuksi alapesun. Ihmettelin miksi toinen hoitaja oli kireän oloinen ja lopuksi hän sanoi että ei täällä pestä kuin alapesu ja tehdäänvaipanvaihto muuten ei ehdi kaikkia potilaita hoitaa. Suihkussa sitten kerran viikossa perusteellinen pesu. Norjassa potilasta kohden aamupesuun oli aikaa n. puoli tuntia ja suihkutukseen n. tunti. Potilaita oli hoitajaa kohden 3-4 aamuvuorossa.  Suomessa saatoin tehdä aamutoimet jopa 12 potilaalle ja senhän ymmärtää että aika liukuhihnameinkiä se oli. 

Norjassa ei myöskään kirjaamisen vaatimukset ole niin suuret kuin Suomessa. Suomessa on Rai ym. pakollisia arviointeja ja se aika on pois hoitotyöstä. Eli jos sinä omaisena näet hoitajan istuvan tietokoneen ääressä niin kysymys on siitä että hän tekee pakollisia päivittäisiä kirjaamisia ja arviointeja. Ennen sairaanhoitajat koulutettiin Suomessa sairaanhoitajakouluissa, nykyään ammattikorkeakouluissa ja se muutti koulutusta enemmän tieteelliseen ja tutkimukselliseen suuntaan. Mielestäni tässä kehitys on mennyt Suomessa liian pitkälle ja perushoitotyö on jäänyt sivuosaan.

Vierailija
78/135 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsehän olet pitkäaikaistyötön, joka heräilee niihin aikoihin, kun hoitajilla on työpäivä tehtynä. Mene töihin

Sä takuulla valitat kurjaa kohtaloas julkisessa instassasi. Kohta saat kengän kuvan peřsuuksillesi.

Tilalle tulee kyllä muita.

Vierailija
79/135 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitaisiinko kohdata tosiasiat? Mihin se aika menee siellä töissä ? Ennen oli vähemmän hoitajia mutta saivat työnsä tehtyä, nykyisin mitä enemmän hoitajia on niin työtä ei saada tehtyä sittenkään. Eli mitä te siellä työpaikalla teette ? 

Työaikaa kuluu paljon kirjaamiseen, Rai-arviointeihin ja muuhun dokumentointiin. Tähän voi kulua tunnista kahteen. Kaikki kirjataan: mitä vanhus on syönyt ja minkä verran, millainen mieliala on ollut, miten hygienia on hoidettu, onko käynyt ulkona, onko osallistunut virikkeisiin, paino, verenpaine, verensokeri, lääkkeet, toimintakyky, lääkemuutokset, saattohoito, mitä pystynyt tekemään itse, mihin tarvitsee apua, onko yhden vai kahden autettava, käyttääkö apuvälineitä, onko rajoitustoimenpiteitä ja jos on, miksi ja kellonajat, jolloin käytetty ym. ym.

Hoitajia on tällä hetkellä 2 kymmentä asukasta kohti, joista monet tarvitsevat 2 hoitajaa. Aamuvuorossa tuo 2, illassa 1,5 ja yöllä 1.

Ap 

Vierailija
80/135 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi ap on otettu koulutukseen silloin, kun ei ollut sopivuustestejä valintojen tueksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi