Vanhustyön hoitajien yleinen haukkuminen
Olen vanhustyötä tekevä hoitaja. Alkanut ahdistaa yleinen dissaus hoitajia kohtaan. Media ja keskustelupalstat ja juttuihin liittyvät keskustelut täynnä uhkauksia, kuinka hoitajien pitäis itse maata märissä vaipoissa tai kaikki yksityisillä työskentelevät joutaisi kuolla. Hoitajia syyllistetään ja kaikki kura kaadetaan niskaan. Kuran oikea osoite ovat hallitus, joka pienensi mitoitusta ja nämä yksityisten omistajat eli sijoittajat, joille pitää jäädä fyffeä. Käyn töissä elättääkseni perheeni ja teen työni hyvin. Tauolla istun, en muuten ja tauollakin lähden auttamaan asukasta, jos tarvii. Meillä kun taukokin on työaikaa eli ruoka jää kesken, kun asukas hälyttää.
Voisiko välillä keskustella siitä, että hoitajat tekevät työtään niillä resursseilla, jotka ovat olemassa? Hoitajat eivät voi lisätä työkaverien määrää. Etsiskelen muuta työtä, koska en enää jaksa sylkykuppina oloa.
Olen syytön vanhushoivan ikuiseen kriisiin.
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Eli kun yksi varastaa, kaikki kymmenet tuhannet muut hoitajat ovat varkaita? Niinkö? Tällä logiikalla poliisi, joka syyllistyy rikokseen, syyllistää kaikki muutkin poliisit rikollisiksi? Mä en ole koskaan varastanut mitään. Työpaikallani asukkaiden rahat ovat lukkojen takana ja niitä haetaan tarvittaessa kahden hoitajan toimesta ja kaikki kirjataan. Jokaisen rahat tarkistetaan säännöllisesti kahden tarkistamana ja kirjataan. Kirjauksista jää nimet järjestelmään.
Ap
Nythän on niin, että kyse ei ole yhdestä tapauksesta. Yks sun toinen pöllii kotihoitoasiakkailta. Jotkut pöllii töissä lääkkeitä. Pahin oli se sarjamurhaajahoitsu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhavalla hoitsu jäi kiinni rahan varastelusta. Liittyykö tämä myös henkilökunnan vähyyteen?
Kyllä se oikeastaan siihen liittyy tai paremminkin siihen että ketään ei kiinnosta oikeasti se käytännösdä tapahtuva työ. Kunhan asiat näyttää johtajien pöydällä hyvälle niin se riittää.
Eihän tuo vanhushoiva ole kovin vetovoimainen ollut pitkään aikaan. Yksityisiin hoivakoteihin on mennyt vastavalmistuneita, jos eivät ole muualta saaneet ensimmäistä vakituista työpaikkaa, ja lisäksi niissä on ollut pikkupaikkakuntien kotiäitejä, jotka ovat arvostaneet enemmän lyhyttä työmatkaa ja helppoaa rutiinityötä kuin haastavaa työuraa. Nyt kun ala on ajettu ahtaalle, niin ne, jotka saavat töitä helposti muualtakin, ovat jo lähteneet ensimmäisinä, eli tilanne on, että monesta paikasta on lähtenyt hyviä pois. Jäljellä on paljon niitä, jotka ei muualla pärjää tai ovat puolikielisiä ja jumissa jollain määräaikaisella sopimuksella. Ihan oikeasti osa istuu mieluummin kansliassa juoruamassa kuin hoitaa asukkaita, mutta ei kaikki tee niin, joten ei voi yleistää.
Minä olin "työharjoittelussa" n. 6kk pari vuotta sitten paikallisessa vanhainkodissa (muistisairaille). Enkä voi kun nostaa hattua ja kumartaa syvään, että joku hoitaja jaksaa tätä työtä tehdä! (Ei ole siis oman alani työtä)
Ensinnäkin, noin 30 asiakkaalla vain tyyliin kahdella kävi omaiset edes joskus katsomassa.
Toisekseen muistisairaiden kanssa ihan perus-"hoitaminen" voi olla oikeasti vaikeaa. Vaikka se on tietysti tehtävä!
Tässä paikassa oli ainakin 3 asiakasta, jotka olivat oikeasti aggressiivisia tai vähintään vihaisia hoidosta, joita heille annettiin. Vaikka jokainen kyseisen alan ihminen ymmärtää mistä on kyse, vaatii se kuitenkin hoitajalta aikamoista pokkaa ja itsetuntoa, että ottaa vastaan jatkuvasti esim. haukkuja, sättimistä ja huutamista asiakkaalta.
Tässä paikassa tehtiin paljon asiakkaiden eteen; ne joilla oli vielä jonkinlainen taju, pääsivät pelaamaan bingoa tai askartelemaan. Katsoivat tv:tä, heittelivät palloa.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin siellä, missä mummoni asuu, hoitajat on aina toimistossa koneilla, kun meen käymää. Joku jopa vanhusten keskellä naputtaa konetta jossain päiväsalissa. Miksei juttele niitten kans?
Niin nykyään kaikki täytyy kirjata ja yhdellä hoitajalla voi olla kymmenkunta autettavaa. Silloin hoitaja on joko asukkaan huoneessa hoitotyössä, muissa huoltohommissa tai kirjaa niitä kaikille tehtyjä toimia. Siinä menee tovi kun Apottiinkin naputtaa kaikkien lääkkeiden annot, hoivat, seurantalomakkeet jne.
Eikä hoitaja ole orja. On ihan ok istua vanhusten saatavilla hetki hiljaa töiden välissä. Tuo työ on todella uuvuttavaa fyysisesti ja henkisesti, harva sitä jaksaa tehdä. Ei ajeta meidän osaavia suomalaisia ammattilaisia pois. Tilalle saadaan kielitaidotonta ja kouluttamatonta väkeä, jos saadaan. Terveydenmuutoksiin ei enää reagoida.
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksen rahat katosivat lompakosta asumisyksikössä Pojan virittämä ansa paljasti hoitajan
Vanhuksen rahat katosivat lompakosta asumisyksikössä Pojan virittämä ansa paljasti hoitajan | Ilkka-Pohjalainen https://share.google/RWT1UYUe1aFeETW0k
Jos tuo asia oikeasti olisi yhteiskunnallisesti kiinnostava niin ei siihen tarvittaisi ansojen virittämistä vaan asia olisi hoidettu ihan asanmukaisesti.
Toisaalta ihan kaikissa yksiköissä nykyisin korostetaan että käteistä rahaa ei niissä kannata säilyttää eikä yksikkö ota vastuuta rahasta tai muusta omaisuudesta. Valvontaan ei yksinkertaisesti ole resursseja.
Ymmärrän ahdistuksesi. Ei ole hääviä hommaa varmastikaan.
Hoitajia on sataa lajia. Toinen osaa ja pärjää, toinen ei osaa ollenkaan.
Millä valtio rahoittaisi nyt 0, 7 hoitajaa kun ei pysty veronmaksaja parka maksamaan niitä entisiäkään? Hoitajien määrästä niinkään ei ole kysymys vaan vanhuksien kuntoisuudesta.
Ihmisten on pakko tyytyä vähempään tästä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksen rahat katosivat lompakosta asumisyksikössä Pojan virittämä ansa paljasti hoitajan
Vanhuksen rahat katosivat lompakosta asumisyksikössä Pojan virittämä ansa paljasti hoitajan | Ilkka-Pohjalainen https://share.google/RWT1UYUe1aFeETW0k
Jos tuo asia oikeasti olisi yhteiskunnallisesti kiinnostava niin ei siihen tarvittaisi ansojen virittämistä vaan asia olisi hoidettu ihan asanmukaisesti.
Toisaalta ihan kaikissa yksiköissä nykyisin korostetaan että käteistä rahaa ei niissä kannata säilyttää eikä yksikkö ota vastuuta rahasta tai muusta omaisuudesta. Valvontaan ei yksinkertaisesti ole resursseja.
Toisin sanoen varkaita riittää yllin kyllin. Tilaisuus tekee varkaan.
Tallentava kameravalvonta, niin kenelläkään ei ole nokan koputtamista.
Jos joku vetoaa asukkaiden yksityisyydensuojaan, niin lupa asukkaalta, omaiselta, edunvalvontavaltuutetulta tms.
Temppiä ap sinulle, toivottavasti löydät pian terveemmän työpaikan. On aivan selvää, että kuran oikea osoite ei ole ne hoitajat, jotka sentään vielä yrittävät tehdä työnsä hyvin. Mutta alalla työskentelevänä ihan varmaan olet nähnyt ja tiedät, että joukossa on kaikenlaisia hoitajia, ja nyt kun tilanne on näin kurja, niin osa parhaista on jähtenyt jo muihin hommiin. Nuo kahvihuoneisiin linnoittuvat ja varastelevat hoitajat olisivat oikea osoite kuralle, mutta heidän päällään ei vain mikään kura pysy, vaan valuu pois saman tien. Toinen osoite kuralle on ahneet, yksityisten hovajättien johtajat, jotka säästävät kaikesta mahdollisesta, jotta saavat voittoa. Kolmas osoite kuralle on hallitus, joka suuressa ylimielisyydessään ratkaisi hoitajapulan pienentämällä hoivakotien minimimitoitusta samaan aikaan kun hoitoisuuden tarve nousi ja mitoitusta olisi pitänyt lisätä.
Periaatteessa kuitenkin hoivayritysten johto on vastuussa siitä, ettei kasvanutta hoitoisuutta oteta huomioon, vaan minimimitoituksella mennään. Mutta ei hallituskaan todellakaan syytön ole, koska ihan varmasti jokainen on ollut etukäteen tietoinen, että ainahan Suomessa on käynyt niin, että kun säädetään minimi, niin siitä tulee normi, jonka yli ei käytännössä mennä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olette maineenne qnsainneet. Uhrautuminen ei auta. Korjatkas asenteenne ja tapanne, tai sitten vaan kestäkää, mutta älkää ulisko, kuten jo sanottu:se ei teitä auta.
Noh noh. Nyt järki hoi, leimaat kokonaisen ammattiryhmän. Se että joukossa on mätiä omenia, on raskas taakka kaikille. Vanhusten ja omaistensa lisäksi eritoten tunnolliselle henkilökunnalle. Valtaosa tekee työnsä sydämellä, tauot jää väliin. On todella väärin kohdistaa vihaa syyttömiä kohtaan.
Voi, mä muistan ajan kun vanhustenhoidossa oli vielä laitoshuoltajia. Silloin me oltiin niitä pahnanpohjimmaisia, typeriä, osaamattomia, ei mihinkään muuhun pystyviä, turhia, säälittäviä luusereita. Sitten meidät poistettiin kalliina ja hoitohenkilökunta alkoi saada samaa kohtelua.
Mä olen jo kauan ollut töissä erikoissairaanhoidon puolella. On kiva, kun ammattitaitoa arvostetaan. Pidän työstäni edelleen, aina olen pitänyt, mutta onhan tämä huikeasti mielekkäämpää kuin jatkuva sylkykuppina olo. Jaksamista kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kun yksi varastaa, kaikki kymmenet tuhannet muut hoitajat ovat varkaita? Niinkö? Tällä logiikalla poliisi, joka syyllistyy rikokseen, syyllistää kaikki muutkin poliisit rikollisiksi? Mä en ole koskaan varastanut mitään. Työpaikallani asukkaiden rahat ovat lukkojen takana ja niitä haetaan tarvittaessa kahden hoitajan toimesta ja kaikki kirjataan. Jokaisen rahat tarkistetaan säännöllisesti kahden tarkistamana ja kirjataan. Kirjauksista jää nimet järjestelmään.
Ap
Nythän on niin, että kyse ei ole yhdestä tapauksesta. Yks sun toinen pöllii kotihoitoasiakkailta. Jotkut pöllii töissä lääkkeitä. Pahin oli se sarjamurhaajahoitsu.
Isommasta asiasta on kyse, kuin pelkästään yksittäisistä hoitajista. Pitää kysyä, miksi alalle ei saada kunnollisia työntekijöitä? Miksi ala ei houkuttele, vaan parhaat hoitajat hakeutuvat muualle.
Omalla työpaikallani ei ole ketään pakotettua, eikä entistä työtöntä. On pikän uran tehneitä ja hiljattain valmistuneita. Kaikki ammattilaisia ja ammatillisesti työhönsä suhtautuvia. Siksi onkin ikävää olla jatkuvan haukkumisen kohteena. Muista maista tulleita on myös työkavereina. Hekin tekevät työnsä hyvin. Silti päävastuu on meillä natiiveilla, mikä on väärin.
Ap
Hoitaja ja varas
Hoitajien varkausepäilyjä selvitetään heikosti joskus ei lainkaan. Omaiset joutuvat keräämään todisteita itse. Samaan aikaan kunnat väistävät vastuutaan.
10.10.2022 10:15
Nykyään on ainakin hoivakodissa hyvin vaikeaa pölliä lääkkeitä. PKV- ja huumausainelääkkeet haetaan ja annostellaan kahden hoitajan paikalla ollessa. Määristä pidetään kirjaa ja hoitajien nimet merkataan myös. Jos näitä katoaisi, jäisi heti kiinni, koska kaikki on dokumentoitu.
Myrkkyjoitajan tapaus on jo vanha ja toimintatavat muuttuneet paljon. Hyvä niin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Omalla työpaikallani ei ole ketään pakotettua, eikä entistä työtöntä. On pikän uran tehneitä ja hiljattain valmistuneita. Kaikki ammattilaisia ja ammatillisesti työhönsä suhtautuvia. Siksi onkin ikävää olla jatkuvan haukkumisen kohteena. Muista maista tulleita on myös työkavereina. Hekin tekevät työnsä hyvin. Silti päävastuu on meillä natiiveilla, mikä on väärin.
Ap
No onks duunissasi mitään positiivista?
Sääliäkö kerjäät?
Mitali sulle pitää lähettää? Mikään muu ammattilainen ei valita yhtä paljon kuin hoitsut.
Vierailija kirjoitti:
Voi, mä muistan ajan kun vanhustenhoidossa oli vielä laitoshuoltajia. Silloin me oltiin niitä pahnanpohjimmaisia, typeriä, osaamattomia, ei mihinkään muuhun pystyviä, turhia, säälittäviä luusereita. Sitten meidät poistettiin kalliina ja hoitohenkilökunta alkoi saada samaa kohtelua.
Mä olen jo kauan ollut töissä erikoissairaanhoidon puolella. On kiva, kun ammattitaitoa arvostetaan. Pidän työstäni edelleen, aina olen pitänyt, mutta onhan tämä huikeasti mielekkäämpää kuin jatkuva sylkykuppina olo. Jaksamista kaikille.
Tuosta ymmärsin, että hoiva-alalla aina jonkun pitää olla sylkykuppina. Mutta erikoissairaanhoidossa tuota asetelmaa ei ole, vaan ammattitaitoa arvostetaan. Voisi nopeasti päätellä, että hoiva-alalla on isomman luokan johtamisongelma.