Vanhustyön hoitajien yleinen haukkuminen
Olen vanhustyötä tekevä hoitaja. Alkanut ahdistaa yleinen dissaus hoitajia kohtaan. Media ja keskustelupalstat ja juttuihin liittyvät keskustelut täynnä uhkauksia, kuinka hoitajien pitäis itse maata märissä vaipoissa tai kaikki yksityisillä työskentelevät joutaisi kuolla. Hoitajia syyllistetään ja kaikki kura kaadetaan niskaan. Kuran oikea osoite ovat hallitus, joka pienensi mitoitusta ja nämä yksityisten omistajat eli sijoittajat, joille pitää jäädä fyffeä. Käyn töissä elättääkseni perheeni ja teen työni hyvin. Tauolla istun, en muuten ja tauollakin lähden auttamaan asukasta, jos tarvii. Meillä kun taukokin on työaikaa eli ruoka jää kesken, kun asukas hälyttää.
Voisiko välillä keskustella siitä, että hoitajat tekevät työtään niillä resursseilla, jotka ovat olemassa? Hoitajat eivät voi lisätä työkaverien määrää. Etsiskelen muuta työtä, koska en enää jaksa sylkykuppina oloa.
Olen syytön vanhushoivan ikuiseen kriisiin.
Kommentit (135)
Haukkujat voisi itse mennä töihin vanhushoivaan. Muuttuisi ääni kellossa hyvin nopeasti :D Aika moni ei jaksaisi sitä rumbaa viikkoakaan.
Onhan siellä myös laiskoja ja kieroja ihmisiä, kuten kaikilla aloilla, mutta iso osa on kutsumusammatissa ja tekevät parhaansa. Kiitos teille hyvät hoitajat!
Hoitajat tekee työnsä hyvin ja virheitä sattuu.
Mummu oli töissä ns. kunnalliskodissa 80- luvulla.
Kuukausittain kuoli ihmisiä epämääräisissä oloissa, osa nälkään, koska ei syötetty. Kaatuivat, ei autettu, pestiin jos viitsittiin.
Ei ollut vain iltakakkoja näistä.revittelemässä.
Vierailija kirjoitti:
Tallentava kameravalvonta, niin kenelläkään ei ole nokan koputtamista.
Jos joku vetoaa asukkaiden yksityisyydensuojaan, niin lupa asukkaalta, omaiselta, edunvalvontavaltuutetulta tms.
Kokeileppa saada aikaa tuo. Kuka sen luvan myöntää? Kuka huolehtii asentamisesta ja valvonnasta?
Vierailija kirjoitti:
Hoitaja ja varas
Hoitajien varkausepäilyjä selvitetään heikosti joskus ei lainkaan. Omaiset joutuvat keräämään todisteita itse. Samaan aikaan kunnat väistävät vastuutaan.
10.10.2022 10:15
Mene jankkaamaan muualle. Tämä ketju ei nyt koske kenenkään varastamista. Kaikki tuhannet hoitajat eivät ole varkaita.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat tekee työnsä hyvin ja virheitä sattuu.
Mummu oli töissä ns. kunnalliskodissa 80- luvulla.
Kuukausittain kuoli ihmisiä epämääräisissä oloissa, osa nälkään, koska ei syötetty. Kaatuivat, ei autettu, pestiin jos viitsittiin.
Ei ollut vain iltakakkoja näistä.revittelemässä.
Ja sun mielestä ilmeisen okei tilanne?
Palkat ovat kovat kolutukseen nähden, julkisen edut, ei se ole mitään joustoa, että tehdään 4h tauotta, 12h työpäiviä saldoon pari kuukautta putkeen ja sitten leikataan yli 40h tunnit vuoden vaihteessa, jos et ole ehtinyt pitää, näin siellä, missä teidän palkat tienataan, vientiteollisuudessa. En ole ikinä kuullut, että joku tekisi saldoa julkisella, itse olette dissauksenne ansainneet. Itse olin sairaalassa viime vuonna, kenelläkään ei ollut kiire, se on ihan myytti tuo terveydenhuollon kiire ja työvoimapula. Koska julkisella on vuotuiset yt:t, että laiskat ja vaikeat potkitaan pois, hah, jos edes tietävät, mitkä on yt:t. Aina voi vaihtaa alaa, jos ei iso ja varma tilipussi merkitse mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksen rahat katosivat lompakosta asumisyksikössä Pojan virittämä ansa paljasti hoitajan
Vanhuksen rahat katosivat lompakosta asumisyksikössä Pojan virittämä ansa paljasti hoitajan | Ilkka-Pohjalainen https://share.google/RWT1UYUe1aFeETW0k
Jos tuo asia oikeasti olisi yhteiskunnallisesti kiinnostava niin ei siihen tarvittaisi ansojen virittämistä vaan asia olisi hoidettu ihan asanmukaisesti.
Toisaalta ihan kaikissa yksiköissä nykyisin korostetaan että käteistä rahaa ei niissä kannata säilyttää eikä yksikkö ota vastuuta rahasta tai muusta omaisuudesta. Valvontaan ei yksinkertaisesti ole resursseja.
Toisin sanoen varkaita riittää yllin kyllin. Tilaisuus tekee varkaan.
No ei ne yksiköt eroa muusts yhteiskunnasta mitenkään. Tilaisuus tekee varkaan. Varashan voi olla niin henkilökuntaa kuuluva kuin toinen asukas tai vaikka omainen. Periaatteessa kuka tahansa voi yksikössä käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitaja ja varas
Hoitajien varkausepäilyjä selvitetään heikosti joskus ei lainkaan. Omaiset joutuvat keräämään todisteita itse. Samaan aikaan kunnat väistävät vastuutaan.
10.10.2022 10:15
Mene jankkaamaan muualle. Tämä ketju ei nyt koske kenenkään varastamista. Kaikki tuhannet hoitajat eivät ole varkaita.
Ap
Lopeta turhanpäiväinen ulina ja säälin kerjääminen. Työ ei sovellu sinulle, joten vaihda alaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olette maineenne qnsainneet. Uhrautuminen ei auta. Korjatkas asenteenne ja tapanne, tai sitten vaan kestäkää, mutta älkää ulisko, kuten jo sanottu:se ei teitä auta.
Siinä dissaa ihminen, joka ei tiedä vanhustyöstä mitään. Voi voi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kauhavalla hoitsu jäi kiinni rahan varastelusta. Liittyykö tämä myös henkilökunnan vähyyteen?
Ihminen saa olla yksinkertainen, mutta että näin yksinkertainen...?
Mikäpä on muuten oma ammattisi? Voitaisiin porukalla tarkistaa, että onko jokainen kollegasi puhdas pulmunen.
Silloin kun itse olin töissä hoiva-alalla, ei vielä ollut mitään virallista mitoitusta, vaan siitä puhuttiin, että sellainen on tulossa. Meillä oli käytännössä 0,5 hoitajaa asukasta kohti. Mutta siitä alkaa tosiaan olla aikaa jo 10 vuotta ja silloin ei asukkaat olleet läheskään yhtä huonokuntoisia kuin nykyään. Työilmapiiri oli hyvä, eikä siellä kukaan ollut sellainen laiska kansliassaistuja, mitä joissakin työpaikoissa näkee, mutta muuten se henkilökunnan vähyys teki tiukkaa, hoitajat ei ehtineet esimerkiksi ulkoiluttamaan, vaan vapaaehtoiset käyttivät asukkaita ulkona kolmesti viikossa.
No hoitajat kirjaavat ihan jokaisesta asukkaasta joka päivä ja korjauksien täytyy olla laadukkaita. Kirjauksille asetetaan vain tiukempia ja tiukempia vaatimuksia. Hoitajat eivät ole sitäkään hommaa keksineet! Ja se kaikki täytyy hoitaa työajalla. Tule kokeilemaan viikoksi.
Minä #24 jatkan.
Olin siis paikassa x tekemässä sitä pohjatyötä; vein roskia, täytin tiskikoneita, valmistelin ruoat, vaihdoin lakanoita, täytin hyllyjä. Mä tosiaan tykkäsin työstäni, varsinkin kun ajattelin sen auttavan hoitajia (joutuvat tekemään nämä)! Ja kun minun tekemään työhön ei vaadita mitään koulutusta; apinakin osaa nämä.
No, nyt sote-uudistusten ja muiden kökköpäätösten myötä, tällaista työtä ei ole edes tarjolla! Olen hakenut vastaavaan työhön myöhemminkin mutta sitä ei enää tarjota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi, mä muistan ajan kun vanhustenhoidossa oli vielä laitoshuoltajia. Silloin me oltiin niitä pahnanpohjimmaisia, typeriä, osaamattomia, ei mihinkään muuhun pystyviä, turhia, säälittäviä luusereita. Sitten meidät poistettiin kalliina ja hoitohenkilökunta alkoi saada samaa kohtelua.
Mä olen jo kauan ollut töissä erikoissairaanhoidon puolella. On kiva, kun ammattitaitoa arvostetaan. Pidän työstäni edelleen, aina olen pitänyt, mutta onhan tämä huikeasti mielekkäämpää kuin jatkuva sylkykuppina olo. Jaksamista kaikille.
Tuosta ymmärsin, että hoiva-alalla aina jonkun pitää olla sylkykuppina. Mutta erikoissairaanhoidossa tuota asetelmaa ei ole, vaan ammattitaitoa arvostetaan. Voisi nopeasti päätellä, että hoiva-alalla on isomman luokan johtamisongelma.
Keskeinen havainto! Joskin oman kokemuksen perusteella sanoisin, että ongelma on lähinnä yksityisillä rahan tahkoajilla. Kaupungin hoivayksiköissä on ollut hyvä olla ja toimintaa kehitetty jatkuvasti, palkkakin on parempi.
Erikoissairaanhoidossa on onnistuttu hienosti. Minä viihdyn HUS:lla erinomaisesti. Kaikki laikkareista erikoislääkäreihin on arvostettuja ja istutaan samassa kahvihuoneessa, tiimi tulee tutuksi. Suosittelen työpaikkana, vaikka aikapaine on usein kova ja potilailla monimutkaisia tilanteita.
Johtamisella on väliä ja hyvä kulttuuri rakentuu ihminen ja yksikkö kerrallaan.
STT
19.6.2023 12:42Sairaanhoitaja varasti huumaavia lääkkeitä sairaalasta ja käytti niitä työvuoroissaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla työpaikallani ei ole ketään pakotettua, eikä entistä työtöntä. On pikän uran tehneitä ja hiljattain valmistuneita. Kaikki ammattilaisia ja ammatillisesti työhönsä suhtautuvia. Siksi onkin ikävää olla jatkuvan haukkumisen kohteena. Muista maista tulleita on myös työkavereina. Hekin tekevät työnsä hyvin. Silti päävastuu on meillä natiiveilla, mikä on väärin.
Ap
No onks duunissasi mitään positiivista?
Sääliäkö kerjäät?
Mitali sulle pitää lähettää? Mikään muu ammattilainen ei valita yhtä paljon kuin hoitsut.
En kaipaa sääliä, enkä hyväksy haukuttavana olemista. Hoitsut ovat ammattikunta, jota hyvin paljon haukutaan julkisesti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Haukkujat voisi itse mennä töihin vanhushoivaan. Muuttuisi ääni kellossa hyvin nopeasti :D Aika moni ei jaksaisi sitä rumbaa viikkoakaan.
Onhan siellä myös laiskoja ja kieroja ihmisiä, kuten kaikilla aloilla, mutta iso osa on kutsumusammatissa ja tekevät parhaansa. Kiitos teille hyvät hoitajat!
Ongelma on, että kun jokin muuttuu kurjaksi, niin se ala menettää vetovoimaa ja pitovoimaa, ja parhaat lähtee ensin, eikä sellaiset hakeudu sinne töihin, jotka pääsee muualle. Eli sen takia hoiva-alalla on nykyään enemmän laiskoja ja kieroja kuin muilla aloilla. Ei se tietenkään sitä tarkoita että kaikki olisivat. Mutta sekä lähihoitajilla että sairaanhoitajilla on paljon muitakin vaihtoehtoja, missä he voivat olla töissä, ja ihmiset yleensä valitsee mieluummin mukavan työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Palkat ovat kovat kolutukseen nähden, julkisen edut, ei se ole mitään joustoa, että tehdään 4h tauotta, 12h työpäiviä saldoon pari kuukautta putkeen ja sitten leikataan yli 40h tunnit vuoden vaihteessa, jos et ole ehtinyt pitää, näin siellä, missä teidän palkat tienataan, vientiteollisuudessa. En ole ikinä kuullut, että joku tekisi saldoa julkisella, itse olette dissauksenne ansainneet. Itse olin sairaalassa viime vuonna, kenelläkään ei ollut kiire, se on ihan myytti tuo terveydenhuollon kiire ja työvoimapula. Koska julkisella on vuotuiset yt:t, että laiskat ja vaikeat potkitaan pois, hah, jos edes tietävät, mitkä on yt:t. Aina voi vaihtaa alaa, jos ei iso ja varma tilipussi merkitse mitään.
Jos hoivatyötä tehdään kolmessa vuorossa, niin silloin työaikamuoto on yleensä jaksotyö, jossa ei voi tehdä saldoa. Mutta julkisella puolella tehdään kyllä useinkin saldoa niissä työpaikoissa, joissa on päivätyö, esimerkiksi vastaanotoilla ja poliklinikoilla. Ei nyt kannata sekoittaa tähän koko julkista sektoria, eikä edes koko terveysalaa, kun kyse on vain pienestä osasta, eli vanhusten hoivasta, joka tarkkaaan ottaen ei edes kuulu terveysalaan vaan sosiaalialaan.
Mulka on kolme läheistä eri hoivakodeissa ja kyllä ollaan käyty ja nähty ,että ihan resurssien puitteissa kunnollista hoitoa saavat. Puhukaa niille hoitajille ja kysykää, jos näette jotain ihmeellistä.