Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaapit täynnä turhaa miksei kukaan myönnä tätä?

Vierailija
07.02.2026 |

Oon usein miettinyt, miksi niin moni ostaa hirveän määrän tavaraa, jota ei sitten oikeasti käytä. Kaapit täynnä vaatteita, joissa laput vielä kiinni, keittiökoneita joita kokeiltiin kerran, harrastusvälineitä jotka siirtyy varastosta toiseen.

Onko se ostamisen tuottama hetken tunne ajatus paremmasta itsestä, uudesta alusta, tulevasta elämästä se varsinainen juttu? Että ostamalla tuntuu hetken siltä, että nyt asiat muuttuu, vaikka arki ei oikeasti muutu mihinkään.

Ja kun tavara on hankittu, se muuttuukin taakaksi: säilytys, syyllisyys, tavaravuori jota ei jaksa käydä läpi. Silti seuraavalla kerralla tekee mieli ostaa taas uutta.

Onko tämä nykyajan tapa täyttää tyhjyyttä, tylsyyttä tai epävarmuutta? Vai onko meistä vaan tullut niin hyviä haaveilemaan tavaran kautta, huonoja elämään sitä arkea jota varten tavarat muka ostettiin?

Kommentit (87)

Vierailija
1/87 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen lopettanut turhan tavaran ostamisen. Se on jo asken parempaan. Aika vähän on mulla turhaa kaapeissakaan mutta niitä en nyt murehdi. 

Vierailija
2/87 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin ja osuvasti kirjoitettu. Myönnän kaiken.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/87 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkiudun kaikesta turhasta eroon näin päätetty.

Vierailija
4/87 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkälti näin. Muutossa siihen aina havahtuu.

Vierailija
5/87 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen hakee turvaa seinistä ja tavarasta, sen takia rakennetaan "unelmakoteja" ja ostetaan krääsää. Sitten lopulta kuollaan.

Vierailija
6/87 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan?

Arvostan huumorintajuasi.

Vierailija
7/87 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisilla vaan on hamsteri syndrooma eli mitään ei voi myydä tai heittää pois.

Vierailija
8/87 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan?

Arvostan huumorintajuasi.

Ketään, ei kukaan!

Vierailija
9/87 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään turhaa. En tykkää käydä ostoksilla, joten ostan vain tarpeellista. 

Vierailija
10/87 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei enää edes kaapit riitä. Rouvan rihkamaromut täyttävät jo useita tasojakin

Vierailija
11/87 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko monenkin kaappeja tonkinut kun osaat yleistää noin hyvin? 

Vierailija
12/87 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpoiten pääsee turhasta krääsästä kun tuikkaa koko asunnon tuleen, sitä ennen sinun tulee vakuuttaa viinipullosi jotka ovat miljoonien eurojen arvoisia.Nostat vakuutusmanit ja rakennat huippuökyasunnon joka suorastaan vaatii tyhjää romua tiloihinsa.

Vierailija
13/87 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinasta saa halvalla, joten ei mitään väliä?

Vierailija
14/87 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi puutut asiaan, jonka voit hoitaa vain omalta osaltasi?

Vierailija
15/87 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syyllinen.

Vierailija
16/87 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma vaimo ostele vaatteita vähän väliä ja vie vanhat ( muutaman kerran käytetyt) uff laatikkoon. En ole ikinä ymmärtänyt mitä järkeä siinä on, mutta naisen ajatusmaailma on arvaamaton. Kai se jonkun nautinnon siitä saa. 

Vierailija
17/87 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myönnän! Olen yrittänyt päästä turhasta tavarasta eroon pikkuhiljaa, aloitin miehestä. Mitä itseasiassa teen miehellä joka on alkoholisti, uhkailee koko ajan muilla naisilla ja haukkuu mut muutenkin joka asiasta? 

18/87 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhasta tavarasta luopuminen on vaikeaa. Itsellä tuo prosessi käynnissä paraikaa.

M60

Vierailija
19/87 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinasta saa halvalla, joten ei mitään väliä?

Sieltä saa niinsanotut myrkytyksenoireet.

Vierailija
20/87 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunnista ilmiötä, oletan, että se liittyy kaupungistumiseen ja helppoon elämään. Kun minkään takia ei tarvitse nähdä vaivaa, niin kaikenlaisen tavaran hankkiminen täyttää kaapit ja tekemisen puutteen. Ihan varmasti pelaan tennistä, kunhan hankin mailan.

Jokainen päättää itse omien kaappiensa sisällön. Olin vast'ikään tyhjentämässä erään vanhuksen kotia ja kaapeistaan löytyi muinaissukulaisten kirjeenvaihtoa 1800-luvun alkupuolelta. Siinä piti hetki miettiä, että roskiin vai ei, kysehän oli nykymallilla ajalteltuna turhasta polttokelpoisesta jätteestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä