Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaapa Outoja sääntöjä joihin olette törmänneet eri perheissä.

Vierailija
04.11.2011 |

Tuli mieleen kun uusi tuttava ihmetteli pitkään ja hartaasti sitä että meidän lapsille on sääntö että jos pelaa vaikka tunnin tietokoneella/pleikkarilla niin sitten ollaan kaksi tuntia ulkona.

Ollaan siis näin rajoitettu varsinkin teinipojan pelaamista ja eniten tuo sääntö on voimassa viikonloppuisin, muuten poika pelaa sen 48h putkeen.

Muistin sitten että lapsuuden ystävän perheessä oli sääntö että talossa sai olla vain yksi vieras kerrallaan. Sinne ei siis mennyt sukulaisperheitäkään vieraiksi, kun sääntö oli että yksi vieras kerrallaan. Ystävälläni oli syntymäpäivät aina jossain muualla että sai kutsua enemmän kuin yhden vieraan.

Mutta mitä teille tulee mieleen?

Kommentit (284)

Vierailija
181/284 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin on lapsillakin oma keittiö. Itse asiassa niitä löytyy talostamme 3 kpl, on vieraillekin omansa. Eikö näin tosiaan ole kaikilla?? Köyhät kyykkyyn.

Meillä on 540 neliötä. Ei kaikki ole mitään rahattomia duunaripaskoja. Meillä on jokaisella lapsella oma makkari ja työhuone ja kylppäri. Miksi ihmeessä vieraiden kakaroiden pitäis tulla haisemaan minun keittiööni ja minun makuuhuoneeseeni.

Vai vielä työhuone lapselle ja ruokasali. Just, just. Ei nyt oikein mee läpi. Mutta meidän perheen säännöt.. Sohvilta ei saa hyppiä alas (omat kyllä saavat, mutta kaverien kanssa ei). Trampalla saa hyppiä vaan kaksi kerrallaan, vaikka meillä on kyllä turvaverkko. Muuten meillä saa olla kuin kotonaan. Eli saavat tehdä majoja ja saavat tehdä sitä ja tätä.

Meillä on lapsella työhuone ja makuuhuone erikseen. Myös minulla on oma työhuone. Lisäksi meillä on erikseen kirjasto ja tv-huone, ruokasali, sali, pelihuone (biljardi jne.) ja liuta makuu- ja vierashuoneita. Usko tai älä, on olemassa muunkinlaista elämää kuin sinun ikuinen kituuttamisesi myöhässä olevilla elareilla.

käyttää? mahtavaa asua kartanossa ja käyttää kahta huonetta. terveisiä 180 neliöstä, joita kaikkia saa käyttää.

Vierailija
182/284 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvareita olen aina inhonnut. Eikös jokaisen pitäisi tehdä juui sitä duunia, mistä tykkääeikä kituuttaa itseään eimielenkiintoisessa ammatissa vain hyvän palkan ja 540 neliön kämpän takia? Itse viihdyn hyvin ravintolakokin työssä vaikka palkalla ei saisi sitä 540 neliöä, jossa puolet huoneista on sulettuja ja äidillä noussut pissa päähän kun ollaan niin parempia ja lapsista tulee samanlaisia ja pakko mennä lukioon kun äiti ei muuten tunnusta lastaan kun on tavallinen duunari... Itse katkaisin välit vanhempiini kun en halunnut olla porvari, vaan amislainen... Meillä on sääntönä vain, että isän tietokoneeseen ei kosketa. Leivon mielelläni ja teen ruokaa yhessä lasten kavereiden kanssa, koska itse haluavat osallistua mukaan! Olen ylpeästi tavallinen duunari enkä ökyrikas omahyväinen...

Miten tämä porvari-inho tähän liittyy?

Ehkä hän halusi jakaa kanssamme tämän tiedon. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/284 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin on lapsillakin oma keittiö. Itse asiassa niitä löytyy talostamme 3 kpl, on vieraillekin omansa. Eikö näin tosiaan ole kaikilla?? Köyhät kyykkyyn.

Meillä on 540 neliötä. Ei kaikki ole mitään rahattomia duunaripaskoja. Meillä on jokaisella lapsella oma makkari ja työhuone ja kylppäri. Miksi ihmeessä vieraiden kakaroiden pitäis tulla haisemaan minun keittiööni ja minun makuuhuoneeseeni.

Vai vielä työhuone lapselle ja ruokasali. Just, just. Ei nyt oikein mee läpi. Mutta meidän perheen säännöt.. Sohvilta ei saa hyppiä alas (omat kyllä saavat, mutta kaverien kanssa ei). Trampalla saa hyppiä vaan kaksi kerrallaan, vaikka meillä on kyllä turvaverkko. Muuten meillä saa olla kuin kotonaan. Eli saavat tehdä majoja ja saavat tehdä sitä ja tätä.

Meillä on lapsella työhuone ja makuuhuone erikseen. Myös minulla on oma työhuone. Lisäksi meillä on erikseen kirjasto ja tv-huone, ruokasali, sali, pelihuone (biljardi jne.) ja liuta makuu- ja vierashuoneita. Usko tai älä, on olemassa muunkinlaista elämää kuin sinun ikuinen kituuttamisesi myöhässä olevilla elareilla.

käyttää? mahtavaa asua kartanossa ja käyttää kahta huonetta. terveisiä 180 neliöstä, joita kaikkia saa käyttää.

Jossa jokainen voi laittaa esim. mieleistään karppiaamiaista. AV:lla olen oppinut, että on täysin ok kylässä ollessa nyrpistellä aamiaispöydässä vaikka emäntä olisi laittanut kystä kyllä karjalanpiirakoista munakkaaseen ja lähteä ABC:lle hakemaan oman mielen mukaisia donitseja joita on tottunut syömään sunnuntaisin eikä kenenkään pidä tästä loukkaantua vaan ymmärtää ettei syömisestä saa tehdä numeroa.

Omassa vieraskeittiössä voi kukin sitten kokata mitä lystää ja saapua annoksensa kanssa ruokasaliin syömään se.

Vierailija
184/284 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapset eivät saa missään nimessä mennä ulos enää klo 19.00 jälkeen ja kaikkien tulee olla sängyssä viim. klo 20.00. Näin on myös kesällä, jolloin lasten luulisi viihtyvän ulkona kavereiden kanssa. Oudommaksi asian tekee se, että molemmat lapset ovat 3. ja 5. luokkalaisia.

Vierailija
185/284 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raahataan hampaat irvessä kirkuvat lapset ulos räntäsateeseen, jossa tujotetaan tumput suorina tasan 1,5 tuntia ja sitten tullaan sisälle. Sama toistetaan uudestaan iltapäivällä.

En vaan tajua, mun mielestä on ihan älytöntä mennä väkisin jonnekin koiranilmaan kärsimään. Eri asia on se, että ihan oikeasti haluaa mennä ulos. Minusta on ihan hassua tehdä ulkoilusta ohjelmoitu pakko ja repiä kauheaa stressiä siitä, että täytyy olla ulkona just tiettyyn aikaan ja juuri sen tietyn verran aikaa ja potea huonoa omaatuntoa, jos jostain syystä ei aikamäärä täytykään.

Työkaveri kerran tilitti, kuinka hankalaksi menee kun päiväkodissa ei oltu lasten kanssa ulkoiltu tarpeeksi pitkään (erittäin huonolla säällä) ja nyt hänen oli työpäivän jälkeen pakko ulkoilla normaalia pidempään lasten kanssa vaikka olisi ollut pyykkiä pestävänä eikä oikein ehtisi. Kyllä se aika sanattomaksi veti.

Meillä kyllä ei tarvitse lasta mitenkään väkisin raahata räntäkelilläkään ulos. Sehän on melkein pettynyt niinä päivinä, kun ei olekaan lätäköitä missä hyppiä. Itseä joutuu vähän enemmän tsemppaamaan.

Vierailija
186/284 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tarvitse vahinkoja tai puolitahattomasti tehtyjä rikkomisia pyytää anteeksi. Siis vaikka lapsi rikkoo toisen unilelun, piirustuksen tms., niin anteeksi ei tarvitse pyytää. LOgiikka siinä on joku sen tyyppinen, että lapsi menee joka tapauksessa hämilleen ja tajuaa tehneensä virheen. Siis vanhemmat eivät välitä ollenkaan sen lapsen tunteista, jonka piirustus juuri revittiin.

Vierailija
187/284 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvareita olen aina inhonnut. Eikös jokaisen pitäisi tehdä juui sitä duunia, mistä tykkääeikä kituuttaa itseään eimielenkiintoisessa ammatissa vain hyvän palkan ja 540 neliön kämpän takia? Itse viihdyn hyvin ravintolakokin työssä vaikka palkalla ei saisi sitä 540 neliöä, jossa puolet huoneista on sulettuja ja äidillä noussut pissa päähän kun ollaan niin parempia ja lapsista tulee samanlaisia ja pakko mennä lukioon kun äiti ei muuten tunnusta lastaan kun on tavallinen duunari... Itse katkaisin välit vanhempiini kun en halunnut olla porvari, vaan amislainen... Meillä on sääntönä vain, että isän tietokoneeseen ei kosketa. Leivon mielelläni ja teen ruokaa yhessä lasten kavereiden kanssa, koska itse haluavat osallistua mukaan! Olen ylpeästi tavallinen duunari enkä ökyrikas omahyväinen...

Kuule, niitä pingottajia löytyy ihan kaikista tuloluokista. Ei se ole rahasta kiinni missä on löyhät säännöt ja missä tiukat. Sulla on ihan oma perhetrauma, mutta älä yleistä.

Vierailija
188/284 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedä muista ja enkä oudoista mutta meillä ei tule lelut keittiiöön kaikkialla muualla saavat olla ihan vapaasti. eikä meillä sisätiloissa saa juosta eikä pomppia. Niitä tehdään ulkona.

Vierailija
189/284 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Seuraavaksi varmaan kerrot, että siivoat ja peset pyykkiä yhdessä lapsen kavereiden kanssa. Varmaan lasten lähtiessä koteihinsa laitat heille roskapussit käteen ja sanot, että viekää mennessänne.

[/quote]

Mutta kyllä, minä kaverivaras-äiti useinkin otan jonkun kaverikseni pyykkejä ripustamaan tai lakanoita vetämään :-) Ja ihan varmasti oon tuupannut roskapussinkin jonkun mukaan.

Saa ne sit 'palkinnoksi' joskus jotain hauskaakin, vaikka leffaillan, johon vain teen tarjoilut ja häivyn itse takavasemmalle.

Lasten kaverit on kivoja ja en mä jaksa aina niin tarkastaa, onko se kenen kynnet laitan tai avuksi pyydän oma. Ihan kauheeta jos ne nyt saa traumoja. Taidanpa heti kehittää muutaman säännön sukista ja päiväpeitoista ja pissi- ja kakkavessoista, että meilläkin olisi normaali koti eikä mikään Huvikumpu.

Vierailija
190/284 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietokoneella saa olla tasan niin paljon kuin haluaa, joten se ei kiinnosta lapsia kuin pari tuntia päivässä (paitsi lukiolaisia, jotka laativat esseet jne. koneella - meillä ei muuten tuolla 1 = 2 -säännöllä lukiolaiset ennättäisi nukkumaan viikonloppuisin lainkaan, sillä joku äidinkielen tehtävä voi viedä hyvinkin 6 tuntia).

[/quote]

Lukiossa on todella vähän tehtäviä joiden tekeminen kestää 6h tai edes 3h.. On tietysti hienoa jos jaksaa oikeasti paneutua ja etsiä aineistoa ja tehdä huippuesitelmän kuudessa tunnissa. Itselläni ja monilla tuttavillani huomaan kuitenkin "työskentelyajan" sisältävän suureltaosin päämäärätöntä räpeltämistä sivostoilla joilla tuskin löytyy mitään lähdemateriaaliksi kelpaavaa. pitäisi itselle laittaa joku aikaraja koneella ololle niin tulee tehtyä se mitä oikeasti tuli tekemään..

Vierailija
191/284 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eteistä pitemmälle. Ja ruokailu tapahtuu ruokapöydän ääressä (paitsi me vanhemmat syömme joskus iltaisin "salaa" sohvalla.:)) Toki lapsetkin saavat leffaa katsoessaan syödä herkkuja, mutta pääsääntöisesti syödään ruokapöydän ääressä.

Meidän makkari ei ole leikkipaikka, toki siellä saa käydä, jos on oikeaa asiaa. Tosin siellä ei ole muuta kuin sänky ja mun vaatteet eli ei sinne juuri ole lapsilla asiaa.

Lisäksi meillä ei keittiöön tuoda leluja, jos siellä laitetaan ruokaa. Mun mielestä on maailman ärsyttävintä (ja vaarallistakin,) jos ruokaa laittaessa astuu legon tms. päälle.

Meillä on leikkitilaa muutenkin aivan riittävästi eli ei mitenkään mahdottomia nämä säännöt.

Vierailija
192/284 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eteistä pitemmälle. Ja ruokailu tapahtuu ruokapöydän ääressä (paitsi me vanhemmat syömme joskus iltaisin "salaa" sohvalla.:)) Toki lapsetkin saavat leffaa katsoessaan syödä herkkuja, mutta pääsääntöisesti syödään ruokapöydän ääressä.

Meidän makkari ei ole leikkipaikka, toki siellä saa käydä, jos on oikeaa asiaa. Tosin siellä ei ole muuta kuin sänky ja mun vaatteet eli ei sinne juuri ole lapsilla asiaa.

Lisäksi meillä ei keittiöön tuoda leluja, jos siellä laitetaan ruokaa. Mun mielestä on maailman ärsyttävintä (ja vaarallistakin,) jos ruokaa laittaessa astuu legon tms. päälle.

Meillä on leikkitilaa muutenkin aivan riittävästi eli ei mitenkään mahdottomia nämä säännöt.

Juuri tuo takia meidän keittöön ei tule leluja.

Nim. Legoon komapastunut

Vierailija
193/284 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja heillä oli sääntö, että toisessa vessassa sai käydä vain pissalla ja toisessa kakalla. Ja ihan oikeasti puuttuivat siihen, jos esim. pissa-vessassa joku vieras oli erehtynyt käymään kakalla, ja huomauttivat asiasta. :D

että miten kertovat tuosta säännöstä vierailleen? Onko siellä joku tiedote vessan seinällä vai kertovatko asian jokaiselle, joka tulee heille... Eli mistä vieraat voi edes tietää tuon säännön?

Vierailija
194/284 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja heillä oli sääntö, että toisessa vessassa sai käydä vain pissalla ja toisessa kakalla. Ja ihan oikeasti puuttuivat siihen, jos esim. pissa-vessassa joku vieras oli erehtynyt käymään kakalla, ja huomauttivat asiasta. :D

että miten kertovat tuosta säännöstä vierailleen? Onko siellä joku tiedote vessan seinällä vai kertovatko asian jokaiselle, joka tulee heille... Eli mistä vieraat voi edes tietää tuon säännön?

Vierailija
195/284 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kolme 300:n neliön taloa tässä omalla tontilla. Yksi on meille vanhemmille, yksi lapsille ja heidän kavereilleen ja kolmas on sitten vieraille.

Mä en ymmärrä teitä köyhiä, joiden elämä juoksee sen palkkapussin perään. Kunnon talot kaikille vaan.

KÖYHIÄ!!! Helppoo sulle on sanoo kunnon talot kaikille vaan, kun sulla on rahaa ostaisin kunnon talon joo kyllä JOS OIS SITÄ RAHAA!!! sulla vaikuttaa kyllä olevan rahaa kun omistat 3, 300 neliön taloja elämä juoksee sen palkkapussin perään jos saa 1100€ kuussa niinkuin mä saan tai no jos oon rehellinen niin saan 720€ kuussa niin ei niitä taloja noi vaan voi hankkia mä työskentelen pesulassa ja sä oot? Kaupunginjohtaja?.... ett sä oo parempi kuin muut vaikka sulla on niitä pumpuliseteleitä vähän enemmän

Vierailija
196/284 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ex-poikaystäväni äiti pakotti aina saunan/suihkun jälkeen kuivaamaan KAIKKI pinnat suihkutiloista. Tuli uudestaan hiki moisessa puuhassa...

Ei outo sääntö, vaan järkevää vanhoissa pesuhuoneissa, joissa ei ollut laattojen alla vesieristystä.

Vierailija
197/284 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nöitä kommentteja luki iski kauhea ahdistus. En ymmärrä vanhempi enkä ymmärrä vieläkään miksei lapset saa omassa kodissa tehdä asioita mitä haluavat vaan kaikki on rajoitettua. Mun mielestä lapsen lapsuus vaan kärsii tuollaillasessa, kun pitää kokoajan miettiä olikos tämä nyt sallittua vai ei. Onkohan tämä äidin mielestä okei jos teen näin.

Onneksi omassa lapsuuden kodissani sain tehdä asioita niin kuin halusin. Rakennettiin keittiön pöydästä majoja ja nukuttiin yöt niissä koko perhe! Mikäs sen mahtavempaa kun koko perhe teki sitä yhdessä ja leikki siinä myös yhdessä. Mä en voi kuin kehua omia vanhempiani siitä, että ne on voinut antaa mulle mahtavan lapsuuden. Ainoat säännöt olivat, että ulkoa tullessa pestiin kädet kuin myös vessassa käynnin jälkeen. Vessa piti vetää käynnin jälkeen. Ja omien huoneiden siivous kerran viikossa.

Mutta kavereiden luona olikin sitten just tollasia ihan järjettömiä sääntöjä. Eihän kaverit sit koskaan halunnetkaan olla kotona vaan meidän luona. Ja ihmettelivät miksi he eivät saa koskaan tehdä mitään kivaa. Heidän kivansa koostui siitä, että leikkivät omassa huoneessaan hiljaa. Käy näin jälkeenpäin ihan sääliksi minkälainen lapsuus heillä on ollut.

Mun vanhemmat on ollut aina tuki ja turva mulle ja ne on saaneet mun oloni aina tuntemaan hyväksytyksi ja rakastetuksi. Ja kaverit ovat aina kyläillessään sanoneet, että mun vanhemmat on ihan parhaita. Vielä kotona asuessanikin saatettiin istua vaan keittiön pöydän ääressä juoruten isän tai äidin kanssa niitä ja näitä ja aina oli kivaa. Vanhempien kuuluu opastaa elämässä ja näyttää sitä sulle. Ei rajoittaa ja kertoa mitä tehdä ja miten tehdä, sillä missä kohtaa kun rupeat elämään omillasi ja tekemään omat päätöksesi osaat tehdä niitä? Tietenkin joissakin asioissa kuten pyykinpesu yms perus kodinhoitamiset kuuluu opettaa. On tullut huomattua näistä, jotka eivät saaneet tehdä mitään soittavat äidillensä, että onko okei jos teen näin. Ei aikuisen ihmisen kuuluisi noin tehdä vaan olla itsenäinen. Tai sitten on myös niitäkin, jotka eivöt siedä vanhempiaan juuri tämän takia, koska heidän vanhempansa tuovat nämä omat sääntönsä hänen kotiinsa ja olettavat, että koska ovat kasvattaneet lapsensa näin niin se myös käyttäytyy niin myöhemmin.

Vierailija
198/284 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otahan huomioon et me rahattomat duunaripaskat huolehditaan mm. sun lasten ruokahuollosta kouluissa ja päiväkodeissa, niiden paikkojen ja sun työpaikan (mikäli jossain yrityksessä työskentelet) siivoamisen. Joo, meitä ei juuri näy eikä kuulu, mutta mietipä jos me kaikki duunaripaskat päätettäisiin että me ei tehdäkään meidän töitä. Laitoksissa, kouluissa, päiväkodeissa jäätäisiin nälkäisiksi, henkilöstöravintolat ja ravintolat yleensä ottaen olisivat kiinni etkä saisi lounasaikaan ruokaa ellei sulla olisi omia eväitä. Sen lisäksi kauppakeskukset, työpaikat, julkiset rakennukset, koulut ja päiväkodit jäisi siivoamatta ja huoltamatta.

Et ei kannattaisi nostella nokkaa meille perustyötä tekeville.

Vierailija
199/284 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sellainen sääntö että lasten kaverit ei kirmaile muiden makuuhuoneissa. Siis toki sen lapsen huoneessa, kenen luo on kylään tullut mutta sisarusten ja vanhempien makuuhuoneisiin ei ole asiaa.. Tästä on joskus napautettu että olen tiukkapipoinen mutta olen monet kerrat joutunut komentamaan vieraita lapsia pois omista lakanoistani mylläämästä kesken piiloleikin. Täitä on häädetty ilmankin jo ihan riittävästi. Toinen sääntö on että meillä ei möykätä jos yövuorolainen nukkuu, kylään saa silloin tulla max 1 kaveri, JOS on sellainen rauhallinen kaveri. Yhden piltin olen heivannut pihalle kun tömisteli pitkin pitäjää vaikka olin sanonut että pysyvät pojan huoneessa tai menevät pihalle kun isäntä on juuri mennyt "yöunille". Lapselleni oli kiukutellut että ei tahdo meille enää kylään kun ei saa tehdä mitään kivaa..

Vierailija
200/284 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin teini ja uuden kaverin luona kylässä, en tiennyt säännöstä ettei ovea saa laittaa lukkoon ! Vaihdoin kuukautissuojaa kun ovelta alkoi outo rapina ja samassa ovi lensi auki, perheen isä oli tiirikoinut sen ruuvimeisselillä !  En tiedä kumpi meistä oli punaisempi, kun menin keittiöön tämä isä ei voinut katsoa minuun päinkään. Kaveri sitten selvensi ettei ovea saa lukita...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän