Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaapa Outoja sääntöjä joihin olette törmänneet eri perheissä.

Vierailija
04.11.2011 |

Tuli mieleen kun uusi tuttava ihmetteli pitkään ja hartaasti sitä että meidän lapsille on sääntö että jos pelaa vaikka tunnin tietokoneella/pleikkarilla niin sitten ollaan kaksi tuntia ulkona.

Ollaan siis näin rajoitettu varsinkin teinipojan pelaamista ja eniten tuo sääntö on voimassa viikonloppuisin, muuten poika pelaa sen 48h putkeen.

Muistin sitten että lapsuuden ystävän perheessä oli sääntö että talossa sai olla vain yksi vieras kerrallaan. Sinne ei siis mennyt sukulaisperheitäkään vieraiksi, kun sääntö oli että yksi vieras kerrallaan. Ystävälläni oli syntymäpäivät aina jossain muualla että sai kutsua enemmän kuin yhden vieraan.

Mutta mitä teille tulee mieleen?

Kommentit (284)

Vierailija
121/284 |
05.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tytär täällä taas, hei :D

Joku tuossa ylempänä sanoi pyyhkeistä, että ei likaisia käsiä saa kuivata astiapyyhkeeeseen. Meillä siis vessassa oli jokaisella oma pyyhe ja lisäksi käsipyyhe. Käsipyyhkeeseen äidin määräyksestä sai kuivata vain isä (joo, se saastaisuusjuttu siis), lasten piti kuivata omaan pyyhkeeseen. Pyyhkeet oli niitä normaalin käsipyyhkeen kokoisia ja pyyhkeen yläreunaan kuivattiin kasvot ja alareunaan kädet. Jos äiti ei vahtinut, niin kysyi myöhemmin. Joskus piti ihan käydä näyttämässä, mihin pyyhkeeseen ja mihin kohtaan olin mitäkin kuivannut.

Vanhempien makuuhuoneeseen ei lapsilla ollut mitään asiaa, kynnyksen toiselle puolelle ei saanut astua. Myöskään saunaan, pseu- tai pukuhuoneeseen ei saanut mennä muuten kuin peseytymistarkoituksessa. Pukuhuoneessa ei saanut taas riisua eikä pukeutua, se piti hoitaa omassa huoneessa.

Nyt jo naurattaa, mutta mitenkähän sitä säilyi järjissään nuorena. Onneksi lapsenlapset ovat saaneet olla mummolassa vapaammin, mutta itse en siellä miellelläni vieläkään vieraile.

Meillä minäkin meinasin saada halvauksen, jos joku käveli sisällä kengät jalassa. Kovasti olen opetellut siitä pois enkä enää edes miehelle sano, jos hän kantaa kauppakassit kengät jalassa keittiöön; muuten saisin kantaa kassit itse. Itse pesen käsiä tosi paljon, mm. hiuksiin koskemisen jälkeen pesen kädet, samoin jos laitan jotain roskikseen tms. Kotiin tultua ja vessareissun jälkeen meillä kaikki pesee kätensä, muuten muut perheenjäsenet pesevät kätensä miten haluavat.

Vierailija
122/284 |
05.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

viihtyvät meillä.Meillä saa olla missä huoneessa vaan,no okei meidän vanhempien makkariin ei ole asiaa ellei esim halua pötkötellä sängyn päällä ja lueskella tai muuta "rauhallista" tekemistä.Koneella saa olla niin kuin haluaa ja yllätys yllätys kun se on sallittua niin se ei edes kiinnosta.Kyllä meillä sääntöjä on,muttei mitään erityisiä liittyen huoneisiin,kädet pestään sisään tullessa,se ehkä tärkein.

pelata iltapalaan asti just niin paljon ku haluaa ja siksi varmaan pelaaminen ei juuri omia lapsia kiinnostakaan. Meillä kyllä myös meidän sängyssä saa leikkiä. Meitä on kuusi henkinen perhe neliössä niin minusta kaikki mahdollinen tila täytyy olla mahdollista käyttää leikkitilana.

Meillä myös paljon lasten kavereita ja ehkä just siksi, että rajoittavia sääntöjä ei ole paljon. Kaikissa huoneissa saa olla, vaikka saunaankin voi mennä leikkimään jos siltä tuntuu. Hyvin vapaasti saa olla. Ainoa rajoitus meillä itseasiassa on, että ei saa kiroilla. kiroilusta joutuu nurkkaan niin vieraat ku omat tai sitten vieras voi valita poistumisen. Mutta tälläistä tilannetta, että meillä joku lapsi olisi kiroillut ei kyllä ole ollutkaan pariin viime vuoteen. ja vanhin lapsi 12v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/284 |
05.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai vielä työhuone lapselle ja ruokasali. Just, just. Ei nyt oikein mee läpi. Mutta meidän perheen säännöt.. Sohvilta ei saa hyppiä alas (omat kyllä saavat, mutta kaverien kanssa ei). Trampalla saa hyppiä vaan kaksi kerrallaan, vaikka meillä on kyllä turvaverkko. Muuten meillä saa olla kuin kotonaan. Eli saavat tehdä majoja ja saavat tehdä sitä ja tätä.

Meillä on lapsella työhuone ja makuuhuone erikseen. Myös minulla on oma työhuone. Lisäksi meillä on erikseen kirjasto ja tv-huone, ruokasali, sali, pelihuone (biljardi jne.) ja liuta makuu- ja vierashuoneita.

Usko tai älä, on olemassa muunkinlaista elämää kuin sinun ikuinen kituuttamisesi myöhässä olevilla elareilla.

kun tuollaiseen natsilaan kukaan tuskin vapaaehtoisesti tulee kylään?

Vai pidättekö sittenkin kenties majataloa?

Vierailija
124/284 |
05.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä omille että naapurin kakaroille.

Meillä saa leikkiä, riehua, tehdä majoja, hyppiä ja pomppia joka huoneessa MUTTA ennen kuin kaverit lähtee kotiin kaikki sotkut siivotaan yhdessä, majat puretaan, lelut laitetaan paikolleen jne. Tämä tuottaa joillekin lapsille suunnattomia vaikeuksia. Mutta kukaan ei poistu ovesta, ennenkuin leikit on raivattu.

Vierailija
125/284 |
05.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka yrittää rivien väkistä kertoa, mitenrikas on....

Minä (ap) vai?

Ei ole provo, enkä ole nousukas, eikä kyllä olla rikkaitakaan. =D Kumma miten joku voi tuollaiset jutut repiä olemattomista "rivien läpi luettavista" viesteistä.

Joku kerkesi perhettäni juntiksi kehua, no mikäs siinä sitten. On mulla kyllä koulutusta paljonkin takana, kuvataiteen maisterin opintojen verran (ainiin mutta taiteelliset maisterintutkinnot eivät ole mitään), mutta veri veti kuitenkin takaisin talleille. =)

Vierailija
126/284 |
05.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

fiksu teini keraisi kaikki viikon ulkoilutunnit ja kayttaisi ne perjantaina. voisi olla koko yon ulkona ja ryypata kavereiden kanssa. voishan sen koirankin ottaa mukaan..

Tai siis yrittäisi ;)

Eikä niitä ulkoilutunteja saa "kerättyä". Koulupäivinä tuo sääntö on sovellettu, varsinkin silloin kun on ulkoliikuntaa.

Eipä tuo poika ole oikein discoissakaan ravannut. Ei kai hirveästi häntä kiinnostakaan sellaiset.

ap

Vierailija
127/284 |
05.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekopirteältä typerältä soopalta, pakottaa koneen ääreltä tupla-ajaksi ulos reippailemaan tai autoa rassaamaan. Ap:n poika varmasti odottaa kovasti pääsemistä omaan kämppään surffaamaan/wowittamaan 24/7.

ja sitten kun siellä omassa kämpässä on, niin saa niin tehdä. Niin pitkään kun asuu kotona niin silloin tuo sääntö pätee. Poika on kasilla nyt, eikä olla muuten väännetty tuon asian kanssa kuin kerran. Nykyään lähtee oma-alotteisesti pihalle pelaamisen jälkeen.

ap

Vierailija
128/284 |
05.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai vielä työhuone lapselle ja ruokasali. Just, just. Ei nyt oikein mee läpi. Mutta meidän perheen säännöt.. Sohvilta ei saa hyppiä alas (omat kyllä saavat, mutta kaverien kanssa ei). Trampalla saa hyppiä vaan kaksi kerrallaan, vaikka meillä on kyllä turvaverkko. Muuten meillä saa olla kuin kotonaan. Eli saavat tehdä majoja ja saavat tehdä sitä ja tätä.

Meillä on lapsella työhuone ja makuuhuone erikseen. Myös minulla on oma työhuone. Lisäksi meillä on erikseen kirjasto ja tv-huone, ruokasali, sali, pelihuone (biljardi jne.) ja liuta makuu- ja vierashuoneita. Usko tai älä, on olemassa muunkinlaista elämää kuin sinun ikuinen kituuttamisesi myöhässä olevilla elareilla.

kun tuollaiseen natsilaan kukaan tuskin vapaaehtoisesti tulee kylään? Vai pidättekö sittenkin kenties majataloa?

Ja jos keittiön suljettu ovi kertoo sinusta natsilasta, niin eipä taida elämäsi kovin virikerikasta olla. Jos sinut on ketjulla kiinnitetty hellaan, jotta ei pääse keittiöstä pois, niin älä kuvittele muilla olevan samanlaista. Suuri osa maailman ihmisistä saa tavata kavereitaan muutenkin kuin laittamalla ruokaa ja tiskaamalla.

Vierailija
129/284 |
05.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapsella työhuone ja makuuhuone erikseen. Myös minulla on oma työhuone. Lisäksi meillä on erikseen kirjasto ja tv-huone, ruokasali, sali, pelihuone (biljardi jne.) ja liuta makuu- ja vierashuoneita. Usko tai älä, on olemassa muunkinlaista elämää kuin sinun ikuinen kituuttamisesi myöhässä olevilla elareilla.

kun tuollaiseen natsilaan kukaan tuskin vapaaehtoisesti tulee kylään? Vai pidättekö sittenkin kenties majataloa?

Ja jos keittiön suljettu ovi kertoo sinusta natsilasta, niin eipä taida elämäsi kovin virikerikasta olla. Jos sinut on ketjulla kiinnitetty hellaan, jotta ei pääse keittiöstä pois, niin älä kuvittele muilla olevan samanlaista. Suuri osa maailman ihmisistä saa tavata kavereitaan muutenkin kuin laittamalla ruokaa ja tiskaamalla.

sulla on joku trauma keittiöön liittyen ;D

Vierailija
130/284 |
05.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kylään syömään ja kokkailevat yhdessä.

Vierailija
131/284 |
05.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja miniäkokelaat. Keittiöön ei vieraat astu. Mitä tekemistä heillä siellä olisi. Pysykööt pois nuuskimasta minun keittiötäni.

Eli lasten kavereilla ei ole mitään asiaa keittiöön eikä oikeastaan koko toiseen päähän taloa vaan oleilkoot siellä, missä on lastenhuoneet ja ns. vieraswc. Vittu te olette hauskoja! Tervetuloa meille, mutta tänne et mene, etkä tonne. Hauskaa vierailua. Reps.

Lapseni kaverit tulevat lapselleni kylään, eivät minulle. Ei heillä pitäisi olla mitään asiaa muihin huoneisiin kuin eteiseen ja lapsen huoneeseen ja ehkä joskus myös vessaan. Eli mikä on se syy, jolla lapsen kaverit tulevat keittiöön? Siellä ei ole pleikkaria, ei televisiota eikä edes trampoliinia. Silkka uteliaisuus ei mielestäni riitä syyksi käydä joka huoneessa nuuskimassa.

Osa kokkailee, osa pelaa lautapeliä jne. Meilläkin leivotaan lasten ja heidän kavereiden kanssa, sitä on vähän hankala tehdä lastenhuoneessa. Ja joo, kyllä mä haluan tietää kenen kanssa lapseni leikkivät/seurustelevat ja silloin on ihan kiva viettä aikaa porukalla niin keittiössä kuin olkkarissa tai vaikka altaalla.

Päästessäsi "nuuskimaan" ympäriinsä, niin älä suotta kuvittele että muut toimisivat samoin.

Mua ei ainakaan pätkän vertaa kiinnosta toisten keittiöiden "salaisuudet" tai onko tiskiallas nyt jotenkin likainen tms.

Mutta jos mua kyläpaikassa jotenkin erityisesti kielleltäisiin ilman järkevää syytä menemästä jonnekin, niin eipähän tarvitsisi toiste mennäkään.

Vierailija
132/284 |
05.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo tupla-aika ulkoilua!!!!!!!!!!

on pari tuntia koneella, niin sitten pitää häipyä ulos neljäksi tunniksi? Mitä se teini tekee ulkona sitten? Aika kamalaa kyllä :)

Ei siinä mitään jos teini käyttäisi koko sen ajan vaikka tiedon etsintään, mutta aika menee siihen että pelää wowia tai vastaavaa nettipeliä.

Me ulkoillaan samalla tavalla sitten koko perheen kanssa. Ja yleensä poika ottaa koiran ja lähtee metsään kävelemään/agilityradalle tai sitten kavereidensa kanssa menevät kuulasotaradalle.

Onpa jopa joskus tullut auttamaan minua eläinten hoidossa tai isäänsä autojen korjaamisessa.

Enemmän noista on hyötyä kuin siitä että tyyppi tapittaa silmät ristissä konetta.

Ja ennenkuin joku viisastelija tulee sanomaan jotain omasta koneella istumisestani niin olen ollut viidestä asti ylhäällä ja tässä väleissä olen kerennyt tekemään jo vaikka mitä. =)

Ap

Joillakin lähtee muuten netissä pelaaminen aivan lapsesta. Kiitos säännön poika tapaa siis kavereitaan ihan todellisuudessakin ja koiran kanss apuuhailukin on tunnetusti hyväksi ihymsielle! Tämä sääntö tulee meilläkin käyttöön heti, kun on tarvis!

Vierailija
133/284 |
05.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kengät pitää riisua heti eteisessä ja kädet pestä välittömästi. Jos kosken eteisen välioven kahvaan esim. postit ottaakseni, kädet on silloinkin pestävä sillä kahva on "saastainen", samoin eteisen valokatkaisin. Ulkohousut ovat likaiset. Missään nimessä puolipitoiset ja puhtaat vaatteet ei saa joutua kosketuksiin. Puolipitoiset housut pidetäään lattialla. Kaikki vaatteet siis vaihdetaan kotiin tullessa. Teen kevyttä toimistotyötä, mutta työvaatteissa ei saa istua sohvalle, sängylle tai ruokapöydän ääreen. Pesen kädet jos olen koskettanut parvekkeen ovenkahvaa, imuria, siivouskomeron ovea, pyykki- tai astiakonetta ja tietysti roskiskaapin ovea. Tiedän, neuroottinen olen, mutta sata kertaa vähemmän kuin joskus nuorempana.

Voin melkein varmaksi sanoa että kotona viikottaisella kahvojen ja valonkatkaisijoiden pyyhkimisellä pärjää, ei tarvitse aina pestä käsiä.

lapsuudenkodissani oli kissoja, joille yhteen väliin annettiin usein kalaa. Äiti tietysti kalaisilla käsillä avasi ovet päästääkseen kissat ulos. Mua ärsytti koskea ovenkahvoihin kun alkoi kädet haista kalalle. Pakko niitä oli itse vähän nysvätä paperilla ennen koskemista.

Vierailija
134/284 |
05.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman outoa kuitenkin:

Kun 9v. tyttö ei noussut tarpeksi nopeasti aamulla ylös sängystä oli seurauksena kaverikielto pariksi päiväksi.

Vierailija
135/284 |
05.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt alkaa mullekin valjeta, miksi kaikki kakrut haluaa aina meille. Meillä tosiaan saa tehdä melkein mitä vaan. Leikkiä saa meidän makkarissa ja oikeastaan joka paikassa. Vaatehuoneesta saa hakea täkkejä majaleikkeihin, saa hakea patjaa jne. Yhdessä siivotaan paitsi joskus jää, jos jonkun vanhempi tulee odotettua aikaisemmin hakemaan ja en viitsi vanhempaa seisottaa odottamassa talvivaatteissa.

Meillä saa leikkiä, riehua, tehdä majoja, hyppiä ja pomppia joka huoneessa MUTTA ennen kuin kaverit lähtee kotiin kaikki sotkut siivotaan yhdessä, majat puretaan, lelut laitetaan paikolleen jne. Tämä tuottaa joillekin lapsille suunnattomia vaikeuksia. Mutta kukaan ei poistu ovesta, ennenkuin leikit on raivattu.

Vierailija
136/284 |
05.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kaksikerroksinen talo. Lasten makuuhuoneet on yläkerrassa. Jos lapset herää vapaapäivänä ennen kymmentä, alakertaan ei saa tulla etteivät häiritse vanhempiensa unta. Lapset 5,8 ja 10.

tuossa on outoa.... mikä?

Meillä ainakin tämä koti on lasten koti. Minä olen äiti, ja mieheni on isä, ja meidän kuuluu huolehtia lapsistamme, eikä vetelehtiä sängyssä koko aamupäivää. Meillä ainakin heräämisajankohta on se, kun lapsia ei enää nukuta. Silloin lähdetään aamupalalle, eli yleensä noin puoli seitsemän. Jos kaksi aikuista ei voi sopia keskenään sitä, kumpi lasten kanssa nousee, olisi varmaan viisainta hankkia lastenhoitoapua aamuiksi, etteivät lapset joudu keskenään hissuttelemaan. Minusta on vastuutonta jättää lapset valvomatta. Se ei poikkea mitenkään siitä, että lähtisi pois kotoa vaikka lenkille pariksi tunniksi...

Mikä aamupala-aika se edes lapselle on joskus kymmenen jälkeen?? Ja sitten ihmiset kummastelee, kun lapset eivät jaksa herätä ajoissa kouluun tai hoitoon, kun kotona ei pidetä rytmeistä kuitenkaan kiinni.

Vierailija
137/284 |
05.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jossain vaiheessa minua alkoi ärsyttämään se vierailujen venyminen iltamyöhään, kun lasten vanhemmat roikkuivat ovella ja minä väänsin lelujen siivouksesta.

Loppujen lopuksi omat lapseni joutuivat aina siivoamaan vieraidensa jäljet, koska nämä eivät suostuneet auttamaan.

Nykyisin (neljän lapsen äitinä) taidan olla aikamoinen natsimamma, eikä meillä hypitä silmille eikä sängyille..:)

Vierailija
138/284 |
05.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapsella työhuone ja makuuhuone erikseen. Myös minulla on oma työhuone. Lisäksi meillä on erikseen kirjasto ja tv-huone, ruokasali, sali, pelihuone (biljardi jne.) ja liuta makuu- ja vierashuoneita.

Usko tai älä, on olemassa muunkinlaista elämää kuin sinun ikuinen kituuttamisesi myöhässä olevilla elareilla.

Mutta minä elän paljon mielummin tässä vuokraneliössä jossa lapset ja heidän kaverinsa ja minun ystäväni voivat olla kuin kotonaan. Ei tarvitse edes kituuttaa myöhässä olevilla elareilla, ne kun tulevat ajallaan kuten palkkakin.

Vierailija
139/284 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että niinä kertoina kun meillä on ollut tuttuja käymässä niin olen pyytänyt että kakalla käytäisiin kylppärin vessassa. =D Ihan siis vain siksi että esim. krapulassa ei jaksaisi haistella toisen krapulakakkaa jos käy pesemässä hampaansa.

Mutten kyllä kyylää että kuka tekee mitäkin missäkin vessassa. Vessoissa on kuitenkin hajustimet isompaa hätää varten.

*ehkä vähän nolo ap*

Vierailija
140/284 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on pari tuntia koneella, niin sitten pitää häipyä ulos neljäksi tunniksi? Mitä se teini tekee ulkona sitten? Aika kamalaa kyllä :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme