Eläkeläisten on osallistuttava talkoisiin
Olen eläkeläinen ja siksi sanon tämän suoraan: myös eläkkeiden on osallistuttava talkoisiin.
Suomen talous on pahassa jamassa. Leikkauksia tehdään palveluihin, työikäisten verotusta kiristetään ja nuorilta vaaditaan joustoja. Samaan aikaan eläkkeistä puhuminen on yhä poliittinen miinakenttä.
Vihreiden kansanedustaja Atte Harjanne on harvoja, jotka uskaltavat sanoa ääneen sen, minkä moni tietää: eläkkeet ovat osa kokonaisuutta. Myös
Lukijoilta | Eläkeläisten on osallistuttava talkoisiin | Turun Sanomat https://share.google/ctuENNrnWz8hPHp4G
Kommentit (198)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen osallistunut talkoisiin jo 46v, 9kk ja 29 pv. Näin eläkeläisenäkin joka kuukausi muutamalla satasella. Plus jokaisesta ostosta, palveluiden käytöstä yms tällähetkellä vielä 25,5% ylimääräistä.
Saa luvan riittää!!
Et ole. Noin kauaa et ole itse maksanut tyel-maksuja ja siltinsait jäädä nuorena muiden maksamalle lomalle. Joo ei riitä alkuunkaan.. saisitte alkaa maksamaan takaisin kusettamianne rahoja
Ota iisisti tai saat raukka kohta sydärin :D
Ehkä se olisi ihan hyväkin. Ei tämä geriatrinen utopia ja teidän lomanne kustantajan rooli niin herkkua ole. Teillä varmasti elämä on ihanaa. Loputtomasti lomaa ja muut maksaa kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Kun vessan lattialla makaa ulosteissaan muutaman päivän niin eiköhän talkoisiin ole osallistuttu - enemmänkin.
Niinpä ja loppuhuipentumana hälyttää apua 11 kertaa sitä saamatta ja menehtyy, niin turhaan ei veroja ole maksanut kymmeniä vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen osallistunut talkoisiin jo 46v, 9kk ja 29 pv. Näin eläkeläisenäkin joka kuukausi muutamalla satasella. Plus jokaisesta ostosta, palveluiden käytöstä yms tällähetkellä vielä 25,5% ylimääräistä.
Saa luvan riittää!!
Et ole. Noin kauaa et ole itse maksanut tyel-maksuja ja siltinsait jäädä nuorena muiden maksamalle lomalle. Joo ei riitä alkuunkaan.. saisitte alkaa maksamaan takaisin kusettamianne rahoja
Ota iisisti tai saat raukka kohta sydärin :D
Ehkä se olisi ihan hyväkin. Ei tämä geriatrinen utopia ja teidän lomanne kustantajan rooli niin herkkua ole. Teillä varmasti elämä on ihanaa. Loputtomasti lomaa ja muut maksaa kaiken.
Olen eläkkeellä, en lomalla. Ai nyt jo maksatte kaiken, ei helvetti olet tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittaja on kyllä oikeassa. Itse suorastaan vihaan näitä ahneita , itsekkäitä eläkeläismulkkuja. Stanant syötte koko ajan meidän pöydästä ja lorvitte vuosikymmeniä. Ja mistään ei suostuta tinkimään kenenkään hyväksi.
Haluat siis mun eläkerahani, mä varmaan joudan sun mielestäsi saunan taakse, niinkö?
Joutaisit maksamaan velkaa takaisin päin.
Kerro suunnitelmasi sen suhteen.
Odotan vastaustasi.
No tällä eläkkeenleikkausella, sillä peräänkuulutetulla osallistumisella. Eikö se ole ihan ilmeistä ottaen huomioon aiheen ja otsikoinnin ? Olette itse niin selitelleet itsenne solmuun omia muoden maksamia lomia puollustellessa , että olette hävittäneet kyvyn nähdä selkeästi. Asia ei ole monimutkainen
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset ovat koko ajan osallistuneet yhteiskunnalle antamiseen. Heillä on merkittävästi suuremmat verot kuin palkannauttijoilla, samasta summasta. Olen itse opiskellut melko pitkälle, emme ole mitään ökyrikkaita, , ja meillä kaikilla vetoprosentti liikkuu 30 - 41 prosentin huitteilla.
Olisi kiinnostava tietää, paljonko täällä eläkeläisiä haukkuvilla on veroprosentti. Eli miten te itse osallistutte veroillanne talkoisiin?
Eläkeläisillä ei oikeastaan ole merkittävästi suuremmat verot, koska heiltä ei lähde työttömyysvakuutusmaksua eikä työeläkeprosenttia. Eli lopputuloksena saman suuruisesta palkasta ja eläkkeestä lähtee suunnilleen saman verran veroja ja veroluontoisia maksuja. Toki siis olen samaa mieltä, että eläkeläiset osallistuu noilla veroilla jatkuvasti.
Niin siinä on aika jäävi henkilö kertomassa työpaikkansa puolesta asiasta. Vähän kuin Lavrov selittämässä venäjän narratiivia. Eikä tuossa kiistetä tätä järjestelmän epäoikeudenmukaisuutta. Kierrellään sen ympärillä kyllä. Fakta kuitenkin on se että esim 50 syntynyt pääsi nuorena eläkkeelle n 60v: nä vähillä tyel-maksuilla. 80 syntynyt pääsee eläkkeelle 69 vuotiaana koko uransa tyeliä maksaneena. ( ja sama 23 ikäraja myös että ei ole kertynyt eläkettä) tähän tämä aina kiertyy vaikka miten eläkeselitellään, käännetään ja väännetään asiaa . 50bsyntynyt työskenteli hyvön huoltosuhteen aikana janisossa kuvassa jatkuvan kasvun aikana. 80 syntynyt katastrofaalinen huoltosuhteen aikana ja 80-90% tähän astisesta työurasta taantuman aikaan eikä valoa ole tunnelin päässä. Valtava eläkeläispopulaatio suorastaan kuristaa meidän kasvun ja toivon tulevasta. Voi sanoa että ei tästä tule mitään. Ei mitään mahdollisuutta selvitä kansakuntana tästä kuopasta.
Et näköjään ymmärrä sitä totuutta lainkaan, mitä palkat olivat tuolloin. Ja eläke ei nouse lainkaan itselläni, vaikka työt aloitin 14-vuotiaana 70-luvulla. Ei ne hoitoalan palkat nousseet samaan tahtiin, kuin vuokrat, ruoat ym. laskut. Vuokra-asunto yksityiseltä oli jo silloin kallista 90-luvulla, kun yksin elävä ei saa kaupungilta lainkaan vuokra-asuntoa? Aina perheelliset ja maahanmuuttajat etusijalla. Olet näköjään humalassa ja katkera, kun ei kirjoituksesta saa selvää lainkaan. Lopeta alkoholin käyttö, käy lenkillä luonnossa, lue kirjoja, käy luennoilla ym. Lopeta tämä katkeruus kaikkia kohtaan. Pidä vaikka päiväkirjaa, mistä olet kiitollinen joka päivä. Sinulla on katto pään päällä, ruokaa ja maksaa laskut ja luontoa lähelle ja ehkä myös muutama ystävä ja mitä vielä lisäksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työeläkkeet sellaisilta pois jotka ei ole koskaan töissä olleetkaan.
???? Miten joku saa työeläkettä jos ei ole ollut töissä????
Monella menee puurot ja vellit sekaisin eikä he erota mikä kansaneläke ja mikä on työeläke. Se vaan todistaa ettei taida töissä käydä!
Monet eivät ymmärrä sitäkään että kansaneläkettä maksetaan nuorille ja työkyvyttömillekin iästä riippumatta.
Niille, joiden työeläke on jäänyt pieneksi, kansaneläkettä maksetaan vanhuuseläkkeenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun vessan lattialla makaa ulosteissaan muutaman päivän niin eiköhän talkoisiin ole osallistuttu - enemmänkin.
Niinpä ja loppuhuipentumana hälyttää apua 11 kertaa sitä saamatta ja menehtyy, niin turhaan ei veroja ole maksanut kymmeniä vuosia.
On siinä ehtinyt kuitenkin vuosikymmeniä ennen tätä tapahtumaa lomailla muiden piikkiin. Elämä on niin helppoa ja kepeää teille ikilomalaisille turvattuine tulinenne, että siihen kiihtyy liikaa ja ei haluta päästää irti. Boomeri varmasti jatkaisi omaa elämäänsä vaikka päivällä vaikka se vaatisi jonkun nuoremman hengen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Ei ap ole eläkeläinen vaan hallituksen trolli
2. Kummasti kaikilta muilta vaaditaan talkoohenkeä paitsi parhaiten toimeentulevilta. Nämähän saivat miljardin edestä veroalea Miten siis heidän talkoonsa tapahtuu ja milloin? Tulipa hiljaista..
Eläkeikäiset juuri ikäluokista ovat parhaiten toimeentulevia . Lisäksi kyse on myös etiikasta. Nyky eläkeläiset kusettaneet itselleen pitkän senioriloman muiden piikkiin. Se pitää viimein alkaa hyvittämään
Oletko sinä maksanut minun työeläkkeeni? Kas kummaa, ihan työeläkeotteesta näen ihan itse sen tienanneeni työantajani kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mun eläke on 3600 euroa/kk enkä osallistu. Sen sijaan tilaan matkan Floridaan!
En osallistu minäkään, eläke on 3300 euroa ja tartten sen ihan itse vaikken Floridaan lähdekään. Asun maaseudulla.
Olenkin osallistunut. Olen ostanut eläkerahoillani tavaraa ja palveluita suomalaisilta yrittäjiltä joiden operaatioita olen kannatellut rahoillani. Jos minulta viedään en pysty tukemaan enää kotimaan yrittäjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset ovat koko ajan osallistuneet yhteiskunnalle antamiseen. Heillä on merkittävästi suuremmat verot kuin palkannauttijoilla, samasta summasta. Olen itse opiskellut melko pitkälle, emme ole mitään ökyrikkaita, , ja meillä kaikilla vetoprosentti liikkuu 30 - 41 prosentin huitteilla.
Olisi kiinnostava tietää, paljonko täällä eläkeläisiä haukkuvilla on veroprosentti. Eli miten te itse osallistutte veroillanne talkoisiin?Eläkeläisillä ei oikeastaan ole merkittävästi suuremmat verot, koska heiltä ei lähde työttömyysvakuutusmaksua eikä työeläkeprosenttia. Eli lopputuloksena saman suuruisesta palkasta ja eläkkeestä lähtee suunnilleen saman verran veroja ja veroluontoisia maksuja. Toki siis olen samaa mieltä, että eläkeläiset osallistuu noilla veroilla jatkuvasti.
Mutta verot he maksavat muilta saaduista tulonsiirroista. Ei omistaan.
Parhaita osallistujia oli nämä Portugaliin halvan verotuksen perässä muuttaneen rikkaat eläkeläiset. Ei mitään kunnioitusta tai velvollisuuden tuntoa. Kylmästi vaan täysin omaa etua tavoitellen. No onneksi se ei enää ole mahdollista ainakaan samassa mittakaavassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkekatto on ratkaisu
Yritä ymmärtää, että haluat tulevien sukupolvien eläkettä leikattavan. Eikö riitä vielä?
Miten sinä ymmärrät eläkekaton? Eläkeläisissä on niitä jotka saavat jopa kymmeniä tuhansia eläkettä kuukaudessa vaikka ovat jo työssään ansainneet satojan tuhansia palkkaa.
Eivät he ole köyhiä eivätkä kipeitä eikä heidän kymmenien tuhansien eurojen kuukausi eläkkeensä leikkaus heitä allikkoon aja, sillä jos eläke on tuota luokkaa niin on siinä jo kaikkea omaisuutta kerrytetty melkoisesi ja varmasti tulevat paljonkin pienemmällä eläkkeellä varsin hyvin toimeen vai mitä.
Näin suuria kymmenien tuhansien eurojen eläkkeitä on Suomessa marginaalisen vä
Ei eläkekatto tarkoita, että heidän eläkkeensä otettaisiin. Tarkoittaa, että työeläkettä ei kertyisi tietyn rajan ylittävältä tulolta. Saman palkan he saisivat, laittaisivat vaan enemmän rahaa indekirahastoihin sun muuta.
Tai työnantajat alkaisivat maksaa korkean palkan sijasta enemmän bonuksia tai muita vastaavia.
Eläkekatto vaikuittaisi vain siihen miten paljon rahaa joka kuukausi tarvitsisi työeläkemaksuihin laittaa. Työntekijä ei saisi vähemmän rahaa, työnantaja ei maksaisi enemmän tai vähemmän luultavasti, toki veroja kertyisi vähemmän valtiolle.
"Mutta verot he maksavat muilta saaduista tulonsiirroista. Ei omistaan. "
No, kun viimein jään eläkkeelle, saan työeläkeotteeni mukaista eläkettä (toivottavasti). Sitä olen jatkuvasti kerryttänyt käymällä töissä ja se kasvaa perustuen tuloihini. Eli koen sen itse tienanneeni, näin määritellyssä järjestelmässämme, jonka sääntöjä noudatan.
Vierailija kirjoitti:
Niin siinä on aika jäävi henkilö kertomassa työpaikkansa puolesta asiasta. Vähän kuin Lavrov selittämässä venäjän narratiivia. Eikä tuossa kiistetä tätä järjestelmän epäoikeudenmukaisuutta. Kierrellään sen ympärillä kyllä. Fakta kuitenkin on se että esim 50 syntynyt pääsi nuorena eläkkeelle n 60v: nä vähillä tyel-maksuilla. 80 syntynyt pääsee eläkkeelle 69 vuotiaana koko uransa tyeliä maksaneena. ( ja sama 23 ikäraja myös että ei ole kertynyt eläkettä) tähän tämä aina kiertyy vaikka miten eläkeselitellään, käännetään ja väännetään asiaa . 50bsyntynyt työskenteli hyvön huoltosuhteen aikana janisossa kuvassa jatkuvan kasvun aikana. 80 syntynyt katastrofaalinen huoltosuhteen aikana ja 80-90% tähän astisesta työurasta taantuman aikaan eikä valoa ole tunnelin päässä. Valtava eläkeläispopulaatio suorastaan kuristaa meidän kasvun ja toivon tulevasta. Voi sanoa että ei tästä tule mitään. Ei mitään mahdolli
Sinä et ymmärrä että on eri että maksaako sitä eläkettä myös itse vai ei ja että jääkö eläkkeelle 60v vai 70v ja ettö miltä tämä näyttäytyy kun on itse vain häviö puolella kummassakin ja päin vttua menevässä yhteiskunnassa näemmä ainoana tarkoituksena maksaa teille jotain kunniavelkaa. Kunnianvelkaa että ette itse maksanut elökkeitänne ja siltinlomailette vuosikymmeniä. Mikä tässä on oikeasti niin vaikea tajuta? Palkasta on naurettava edes puhua kun sillä on kohdallanne mahdollistettu ihmiskunnan vaurain elintaso keskiverto kansalaisille. Omk-talosya tulinsuoradtaa normi, samoin autosta jopa kahdesta ja ne sainmaksettua verrsttaen nopeasti inflaation avulla . Ei tyel-maksuja, nousukautta kokonajannisossa kuvassa, hyvä huoltosuhde jne . Teillä on käynyt aivan mieletön tuuri, ette te ole mitään superihmisiä ja siksi ansaitsisitte enemmän kuin muut
Yleinen eläikä on mun elämänajan ollut siinä 65 v. En tiedä että joku olisi kokoeläkkeelle jäänyt 60-vuotiaana ellei kyse työkyvyttömyyseläkkeestä.
Vierailija kirjoitti:
Yleinen eläikä on mun elämänajan ollut siinä 65 v. En tiedä että joku olisi kokoeläkkeelle jäänyt 60-vuotiaana ellei kyse työkyvyttömyyseläkkeestä.
Eläkeputkiin pääsi moni jopa alle 60-vuotiaina. En edelleenkään ymmärrä, miksi niin tehtiin. Päinvastoin, olisi hyvä, että se ikäluokka olisi jatkanut töissä mahdollisimman pitkään. Se eläkeputki oli helppo tapa jeesata sitä porukkaa, etteivät joutuneet normi työttömiksi ja työnhakijoiksi.
Meille nykyisille veronmaksajille ei sellaista luksusta suoda, vaan meidän eläkeikämme on 67-68 ja sinne on pakko painaa, että systeemi pysyy kasassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiinnostava tietää, paljonko täällä eläkeläisiä haukkuvilla on veroprosentti. Eli miten te itse osallistutte veroillanne talkoisiin?Eläkeläisillä ei oikeastaan ole merkittävästi suuremmat verot, koska heiltä ei lähde työttömyysvakuutusmaksua eikä työeläkeprosenttia. Eli lopputuloksena saman suuruisesta palkasta ja eläkkeestä lähtee suunnilleen saman verran veroja ja veroluontoisia maksuja. Toki siis olen samaa mieltä, että eläkeläiset osallistuu noilla veroilla jatkuvasti.
Ne työeläkemaksuthan ovat SINUN RAHOJASI. Samoin se työttömyysvakuutusmaksu takaa sen, että saat työttömyyskorvausta sitten kun tarvitset.
Ymmäräthän, että työssäoleva saa ison tulonhankkimisvähennyksen.
Odotan vastaustasi.