Eläkeläisten on osallistuttava talkoisiin
Olen eläkeläinen ja siksi sanon tämän suoraan: myös eläkkeiden on osallistuttava talkoisiin.
Suomen talous on pahassa jamassa. Leikkauksia tehdään palveluihin, työikäisten verotusta kiristetään ja nuorilta vaaditaan joustoja. Samaan aikaan eläkkeistä puhuminen on yhä poliittinen miinakenttä.
Vihreiden kansanedustaja Atte Harjanne on harvoja, jotka uskaltavat sanoa ääneen sen, minkä moni tietää: eläkkeet ovat osa kokonaisuutta. Myös
Lukijoilta | Eläkeläisten on osallistuttava talkoisiin | Turun Sanomat https://share.google/ctuENNrnWz8hPHp4G
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Eläkekatto on ratkaisu
-----
TÄMÄ ! Pienistä eläkkeistä esim. 1800€ ei ole oikein ottaa yhtään!
Vierailija kirjoitti:
Mun eläke on n. 1300, paljonko sitä pitäisi pienentää?
Mun eläke alle 900 €, on mistä jakaa😏
Vierailija kirjoitti:
Nuorilla on tuhannen taalan paikka perustaa omia yrityksiään, rikastua, vaurastua, laittaa pyörät pyörimään. Niin tekivät aiaisemmatkin sukupolvet omana aikanaan. Mutta mitä kuulen nuorison suusta? Maailmanlopun vinkunaa ja valitusta. Ne jotka eivät ole nepsyjä tai aaadeehoita tai muuten syyntakeettomia, makaavat lattialla itkupotkuraivareita saaden, kun pitäisi päästä vanhempien ihmisten tilalle ja saada heidän työpaikkansa? Suurimmat surkimukset haluaisivat jakaa eläkeläisten eläkkeet keskenään, ja niillä rahoilla ostaa huumetta ja vapettaa? Eläkeläisten eläkkeet? Ei hyvänen aika? Onko nuoriso kasvanut perseestään kiinni pelituoliin, vai mikä on mennyt pahasti vikaan?
Nykyiset eläkeläiset ovat maksaneet eläkkeistään noin neljäsosan. Loppu pitäisi tämän nuorison sitten kattaa omilla maksuillaan. Heille itselleen ei jää mitään. Kukaan normaali ei uskalla perustaa yritystä nyt. Arvaapa miksi? Kohtuuttomien eläkemaksujen takia, joita kerätään täysimääräisesti nykyisille eläkeläisille.
Vierailija kirjoitti:
Eläkekatto on ratkaisu
Valtio saisi vähemmän eläkekatossa koska isot eläkkeet on työeläkettä josta meneee hemmetin iso vero.
Elämaksu nousee koko ajan ja eläkeikä nousee koko ajan. Vaikuttaapa toimivalta systeemiltä.
Minulla on niin pieni eläke, että pääsen vain taloyhtiön keväisiin pihatalkoisiin, jossa tarjotaan ilmaiset kahvit ja grillimakkarat. Eipä niissä nuorempaa väkeä juurikaan näy, hyvä niin, me eläkeläiset saamme kaksi kuppia kahvia ja joskus toisenkin makkaran.
Minä osallistun jo. Maksan 1.500e työeläkkeestäni veroa 25 % ja teen freelancerina töitä joista maksan veroa 34,5 %.
Vierailija kirjoitti:
Nuorilla on tuhannen taalan paikka perustaa omia yrityksiään, rikastua, vaurastua, laittaa pyörät pyörimään. Niin tekivät aiaisemmatkin sukupolvet omana aikanaan. Mutta mitä kuulen nuorison suusta? Maailmanlopun vinkunaa ja valitusta. Ne jotka eivät ole nepsyjä tai aaadeehoita tai muuten syyntakeettomia, makaavat lattialla itkupotkuraivareita saaden, kun pitäisi päästä vanhempien ihmisten tilalle ja saada heidän työpaikkansa? Suurimmat surkimukset haluaisivat jakaa eläkeläisten eläkkeet keskenään, ja niillä rahoilla ostaa huumetta ja vapettaa? Eläkeläisten eläkkeet? Ei hyvänen aika? Onko nuoriso kasvanut perseestään kiinni pelituoliin, vai mikä on mennyt pahasti vikaan?
Nykyiset eläkeläiset ovat maksaneet eläkkeistään noin neljäsosan. Loppu pitäisi tämän nuorison sitten kattaa omilla maksuillaan. Heille itselleen ei jää mitään. Kukaan normaali ei uskalla perustaa yritystä nyt. Arvaapa miksi? Kohtuuttomien eläkemaksujen takia, joita kerätään täysimääräisesti nykyisille eläkeläisille.
Eli sua on kusetettu ihan 10 - 0? Arvaa miksi? Koska minä itse juurikin olen yrittäjä, omassa osakeyhtiössäni, jonka olen itse perustanut (ja kyllä kyllä, saan listaamattoman yrityksen huojennettua osinkoakin vielä). Mutta siis, maksan eläkettä, jonka suuruuden saan ihan itse päättää. Eläkemaksua menee 25.4% siitä palkasta, jonka olen ilmoittanut eläkemaksun perusteeksi. Se ei ole kohtuuton, vaan juurikin hyvin kohtuullinen. Ja yrityksen perustaminen sekä yrittäminen on tehty Suomessa todella helpoksi. Sen tähden ja omasta kokemuksenta tiedän. Siksi kaikenlainen paskapuhe ja propaganda ja nurina saa minut suorastaan VOIMAAN PAHOIN!
Eläkkeistä maksetaan enemmän veroa kuin samansuuruisesta palkkatulosta.
Eiköhän jätetä eläkeläiset rauhaan, ja keskitytään omaan elämäämme, ja sen mahdollistamaan palkkaukseen. Köyhyyttä ei kannata jakaa. Veljeni suunnittelee, ihan vakavissaan, muuttavansa Thaimaahan päästessään eläkkeelle kahden vuoden päästä.
Eläkeläistenkin pitäisi pystyä asumaan Suomessa.
Eläkekatto voisi hyvin olla 2000 euroa. Sitä pienemmästä eläkkeestä ei saisi ottaa yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Eläkekatto voisi hyvin olla 2000 euroa. Sitä pienemmästä eläkkeestä ei saisi ottaa yhtään.
Mielummin annetaan teikäläisille jostain kainuun korvesta ikioma maa-alue tai pieni kunta, jonne voitte kaikki muuttaa asumaan eläkekattojenne kanssa ja perustaa sinne itseänne varten sen kommunistisen ihannevaltion, jossa kaikki sujuu ja kaikilla on kivaa. Se tuntuu olevan suomalaisten erikoisosaamisalue, kun juuri suomalaiset aikoinaan perusti USAnkin kommunistipuolueen ja sinne sen kommariosavaltion.
Vierailija kirjoitti:
Työeläkeläinen antaa valtiolle enemmän kuin ottaa. Riippuu toki eläkkeen suuruudesta, mutta peruslogiikka menee näin:
Työeläke ei tule valtion budjetista.
Työeläkkeet maksetaan työeläkeyhtiöistä (TyEL), eli niistä maksuista joita työntekijät ja työnantajat ovat vuosikymmeniä maksaneet. Valtio ei niitä rahoita.Työeläkeläinen maksaa veroja.
Eläkkeestä maksetaan valtionvero, kunnallisvero, mahdollinen kirkollisvero ja Yle-vero. Eli rahaa virtaa takaisin julkiseen kassaan joka kuukausi.Valtion menot työeläkeläiseen ovat pienet.
Työeläkeläinen ei saa ansiosidonnaista, ei työmarkkinatukea eikä yleensä toimeentulotukea. Usein ainoa suora valtion meno on terveydenhuollon subventio tai pieni verovähennys.Kansaneläke ja takuueläke on eri asia.
Jos eläkkeestä merkittävä osa tulee Kelan maksamana (kansaneläke/takuueläke), sill
Jos eläkkeitä jo eläkkeellä olevilta leikattaisiin esim. 10% (kyllä, koska palkankorotukset, sairauspvärahat ja muutkin on prosenttiperustaisia) JA sekä työntekijältä, että työnantajalta vähennettäisi eläkevakuusmaksua 5% sen vaikuttamatta eläkekertymään, jota on monin tavoin leikattu jo etukäteen.. Silloin sen leikatun eläkkeen veromenetyksen saa takaisin työntekijältä (parantunut ostovoima, ja kohentunut mahdollisuus käyttää palveluita, joka työllistää) ja myös työnantajalta (pienemmät vähennykset, mutta työllisyyttä edistävää, koska palkanmaksukyky paranee, jolloin voi työllistää halvemmalla). Nyt sensijaan sen tekee eläkeläiset, jotka ei pyöritä ja rakenna enää yhteiskuntaa ja sen toimintoja, eikä vastaa uuden sukupolven elatuksesta ja kasvattamisesta.
Yli 40 vuotta verojen maksamista ei riitä!!!
Kai se pitää sitten ottaa eutanasia käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
On jotenkin hullua puhua, ettei eläkeläiset ole osallistuneet talkoisiin. Ehkä nyt ei juuri tällä hetkellä, mutta onhan ollut kaikenmaailman indeksileikkauksia sun muita vuosien saatossa. Ihan tarkkaan en ole siaa seurannut muuta kuin äitini pienen eläkkeen kautta ja mihin se riittää.
Ökyeläkkeet onkin sitten toinen asia, on vähän outoa että jos on saanut akoinaan hyvää palkaa, niin miksi enää pitää eläkkeellä saada enempää kuin joku tietty määrä.
No ne ovat maksaneet isoista palkoistaan enemmän työeläkemaksuja.
Miksi ei ole rahaa? Koska maksetaan vieraalle maalle sota avustusta 3 miljardia plus jälleenrakentamiseen menee ties kuinka monta miljardia, jaellaan rahaa keh apuun, elikä kankkulan kaivoon. Saat anan eu ja kananaivoiset päättäjät.
Osallistun talkoisiin heti, kun toimeentulotuesta maksetaan saman verran veroja kuin mitä maksan eläkkeestäni eli noin 25%. Eläkkeeni on suunnilleen mediaani eli himpun verran alle 2000 e/kk brutto.
Hyvät Nuoret. 16 vuotta on se ikä kun pitäisi jo olla työssä ja maksaa veroja!
Itse aloitin 14 vuotiaana.
Mun eläke alle 900 €, on mistä jakaa😏
Mun eläke lähes samaa luokkaa, kun ei nais valtaisilla aloilla maksettu kunnon palkkaa lainkaan. Joo toki nuoret voivat viedä siitä puolet omalle tililleen, on toki mistä ottaa, kun olen niin rikas ja istun vain sohvalla ja nauttimassa tästä ylisuuresta eläkkeestä. Ehkä mietin lomaa vaikka Ulkohebriideille, Siperiaan tai kenties Timbuktuun, kun tuota tuohta löytyy joka lähtöön.
Jotkut istuu kolmekymppiseksi koulun penkillä minun elättäminäni. Voi Saatan...
Työeläkeläinen antaa valtiolle enemmän kuin ottaa. Riippuu toki eläkkeen suuruudesta, mutta peruslogiikka menee näin:
Työeläke ei tule valtion budjetista.
Työeläkkeet maksetaan työeläkeyhtiöistä (TyEL), eli niistä maksuista joita työntekijät ja työnantajat ovat vuosikymmeniä maksaneet. Valtio ei niitä rahoita.
Työeläkeläinen maksaa veroja.
Eläkkeestä maksetaan valtionvero, kunnallisvero, mahdollinen kirkollisvero ja Yle-vero. Eli rahaa virtaa takaisin julkiseen kassaan joka kuukausi.
Valtion menot työeläkeläiseen ovat pienet.
Työeläkeläinen ei saa ansiosidonnaista, ei työmarkkinatukea eikä yleensä toimeentulotukea. Usein ainoa suora valtion meno on terveydenhuollon subventio tai pieni verovähennys.
Kansaneläke ja takuueläke on eri asia.
Jos eläkkeestä merkittävä osa tulee Kelan maksamana (kansaneläke/takuueläke), silloin valtio maksaa enemmän. Mutta puhdas työeläkeläinen ei ole tässä joukossa.
Moni maksaa elämänsä aikana enemmän kuin saa koskaan takaisin.
Erityisesti ne, jotka kuolevat ennen pitkää eläkeaikaa, rahoittavat käytännössä muiden eläkkeitä.
Yhteenveto ilman kiemuroita:
Työeläkeläinen ei ole valtiolle taakka, vaan usein nettomaksaja.
Se narratiivi, jossa eläkeläiset elävät valtion rahoilla, ei pidä paikkaansa työeläkkeen kohdalla.