Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä tässä tilanteessa, mies petti

Vierailija
06.02.2026 |

Olemme olleet kohta 10 vuotta yhdessä. Meillä on 2 - vuotias  ja 10kk vaapero. Olen kotiäiti.

En vieläkään ole palautunut synnytyksestä täysin. 

Mies myönsi pettäneensä työristeilyllä. Mies itki ja on vihannut itseään siitä lähtien. Tämä uutinen rikkoi minut täysin. En tiedä mitä tehdä, olen aivan hajalla. Päätimme jatkaa suhdetta, mutta sanoin että hänen täytyy antaa kaikkensa. Osoittaa että vain minä olen se. Naiivi kun olen, no hänellä ei onnistu se. Koko ajan pahalla päällä jos puhun asiasta.

Käsittämätöntä, että hänen mielestään juttu pitäisi unohtaa. Haluan lähteä suhteesta. Samalla repii ajatus kuinka rikon perheen ja taloudellinen puoli.

Tuntuu että hajoan, en halua kertoa kenellekään tätä häpeää. Ulkonäössäni ei ole vikaa, olen hoikka, hoidan ulkonäköä. Eli ne tutut "laihtua" - huutelut voi unohtaa.

Aika sekava aloitus. Ehkä haluan vain udella onko muille käynyt näin? Tai neuvoja antaa 

Kommentit (191)

Vierailija
101/191 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua petti miesystävä vaikka olin sairaalassa toipumassa kohdunulkoisesta raskaudesta. Sillä välin kävi naisen luona. Mä olin nuori ja nätti. Ei auttanut. Ei edes inhimillisyys tai empatiakyky nostanut päätään kun petti. Tosta lähtien oon päättänyt etten ikinä antaisi anteeksi pettämistä. Vaikka omaan taidot ymmärtämiseen vaikeissakin asioissa, en anna kenenkään olla noin epäkunnioittava minua kohtaan. Älä anna sinäkään! Plus mies pettää usein alaspäin. Eli painosi tai ulkonäkösi ei ole syy.

Vierailija
102/191 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs pihtaat, miltä nyt tuntuu sillä pihtauksen takia mies joutu etsimään toisen? 

Jaahas, ylisteinit alkavat näköjään ehtimään koulusta kotiin 🥱 Ei tarvitse kauaa enää kiukutella, äitykkä pääsee kohta töistä ja tulee kotiin tekemään pojulle voikkuleipiä.

Sanoo joku työtön yh-mamma

En ole aina varma kumpi on pahempi... ylis-jonneilta kun tuollainen käytön on odotettua, he kasvavat sen yli.

Teiltä, aikuisilta ihmisiltä jotka olette parhaimmillanne.... Olisi ollut mielenkiintoista nähdä mitä olisitte suoltaneet nettiin, jos sellainen olisi ollut nuoruudessanne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/191 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle kelpaa pyöreäkin. M52

Eli kuvottava vanha pappa kehtaa kommentoida nuorten ketjuun tällaista. Tämä on nuorenparin ongelma, sinähän voisit olla tämän äidin isä. Taidat olla nuorten naisten ahdistelija nk normielämässä? LUulet, että kaupan kassatytön hymy on flirttiä - sitä miestyyppiä?

Vierailija
104/191 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pettäminen ei ole koskaan petetyn syytä. Pettäminen ei ole koskaan oikeutettua, ei sen takia, että puolison ulkonäkö olisi muuttunut tai vastaavaa. Pettäminen on aina 100% pettäjän syytä ja se kietoutuu usein sen ympärille, että pettäjä on hyvin vahvasti itsekeskeinen sekä kykenemätön ajattelemaan muiden, kuin pelkästään oman itsensä parasta. Muiden tunteet, hyvinvointi ja elämä jaa aina kakkospaikalle pettäjän elämässä.

Aloittaja, haluan mainita tämän. On pettäjiä, jotka itkevät jäädessään kiinni. He itkevät edessäsi ja kertovat kuinka he vihaavat itseänsä. Joka kerta kun otata asian puheeksi, he kääntävät keskustelun siihen, miten he vihaavat itseänsä ja eivät voi uskoa miten he tekivät sen. Tämä on käytöstaktiikka, jossa se pettäjä pyrkii kääntämään tilanteen niin, että sinä lohdutat pettäjää, kun "hän tuntee olonsa niin kamalaksi" sen sijaan, että pettäjä ottaisi vastuun teoistaan ja lohduttaisi sinua

Toiseksi, älä missään nimessä jätä kertomatta lähipiirillesi mitä tapahtui. Kun jäät asian kanssa yksin, on suurempi todennäköisyys, että mies kohtelee sinua tulevaisuudessa huonosti tai jopa pettää sinua uudelleen. Pettäminen aiheuttaa AINA trauman, ja tarvitset siihen ihmisiä tukemaan sinua, jos halaut jäädä suhdeeseen.

Ikävä kyllä "pettäjä pettää uudelleen" tai "pettäjä pettää aina" on ihan todenmukaisia sanontoja. Pettäjät petttävät 99% uudelleen, koska se teidän parisuhdeen dynamiikka on muuttunut pysyvästi. Sinä suostuit jäämään ja mies petti sinua sellaisena aikana, kun tiesi, ettet voi lähteä suhteesta (pienet lapset), joten se tulee aina tapahtumaan uudelleen. Minuakin petettiin, ja sitten petettiin useaan otteeseen uudelleen, vaikka mies itki, rukoili ja lupasi kertovan kaikkensa, ettei ikinä tekisi mitään pahaa minulle uudelleen.

Jos onnistuu englannin lukeminen, tai mielummin kuunteleminen, osta äänikirja: "Leave a cheater, gain a life". Se avaa vähän silmiä pettäjistä.

Vierailija
105/191 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on tullut yksi hyvä idea. Jätä lapset miehelle ja lähde lepolomalle jonnekin. Kuukaudeksi.

Siellä laskettelet, uit, saunot, tanssit - toivut raskaudestasi ja harrastat seksiä kenen kanssa haluat. Niinhän hänkin on tehnyt ja pannut jotain hoitoa sillä aikaa kun sinä olet yöllä herännyt imettämään lastasi ko. risteilyn aikana. Sitten kun aikaa jää, soittele muutamalle luottofrendille ja tee suunnitelma erosta.

Ilman eroa tulet kärsimään seuraavat vuosikymmenet. Tulet toteamaan viim. 45-vuotiaana, että hän vaihtaa sinut nuorempaan ja pantavamman näköiseen kuitenkin, ainakin ajoittain ja salaa, kun et ole siitä tietoinen. Nyt kun hän on kerran pettänyt ja osoittanut vielä, ettei halua "tehdä siitä numeroa", tiedät minkälainen tyyppi edessäsi on. Tulet pelkäämään tästä lähtien jokaista pikkujoulua lomaa ja perjantai-iltaa kun hän ei ole kotona.

Se pelko ei ole sinun arvoistasi elämää.

Sinä olet hyvä nainen. Kaunis nainen. Hyvä äiti. Ja:

Pettäjä on aina pettäjä. Tämän ajatuksen kun hyväksyt, tiedät, minkä ratkaisun voit tehdä. 

Vierailija
106/191 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Olen ollut 15 vuotta parisuhteessa, ja jäin miettimään täällä esiintynyttä kantaa "jos suhde on hyvä, voi yhden kerran antaa anteeksi". Mitä tarkoitatte sillä?

Jos suhteen sääntöjä rikkoo noin suurella luottamusasialla, on suhde vääjäämättä muuttunut nyt toisenlaiseksi.. Mielestäni tuo tarkoittaa sitä, että petetyksi tullut osittain alentaa omaa arvoaan, jos suostuu jäämään suhteeseen jatkossa. Valtava epäitsekkyys pitää olla, että pystyy siihen, ja siltikään suhde tuskin koskaan luottamuksen osalta palaa ennalleen. Miten tuollaista voi hyvitellä tai todistaa, ettei jatkossa enää esim.  vastaavanlaisissa tilanteissa ole toiminut väärin? 

Jos puolisoni pettäisi, se tekisi kovin kipeää. Varmasti pohtisin, että kannattaako yhden rikkeen takia lähteä, kun on paljon mitä menettää hänen mukanaan. Lasten ydinperhe hajoaisi jne. Mutta mikä olisi minun arvo? Petetty ei ole tehnyt mitään väärin, vaikka suhteessa olisikin ollut ongelmia ennen pettämistäkin. Aikuinen ihminen käsittelee omat ja tai parisuhteen hankaluudet muutoin kuin pettämällä. 

Luottamus on keskusteluyhteyden lisäksi tärkeimpiä asioita parisuhteessa, ja tuon toisen itsekkään teon vuoksi se olisi murrettu. 

Terapia voisi olla ainakin muutamalle kerralle suositeltavaa, saisitte käytyä asiaa neutraalissa tilanteessa läpi.  Sinun päätöksesi kannalta olisi paras, että pääsisit hiukan irti nykyisestä tilanteesta: asumusero tai pidempi irtiotto pois kotoa, jotta saat vähän etäisyyttä ja sitä kautta selkeämpää ajatusta asiasta ja siitä, mitä tunnet tilanteen muututtua puolisoa kohtaan. 

Muista että sinussa ei ole mitään vikaa, ja olet arvokas. Saat tehdä sellaisen päätöksen, joka tuntuu sinusta oikealta ja hyvältä. 

Vierailija
107/191 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväpariskunnalla kävi kymmenisen vuotta samoin. Jatkoivat yhdessä. Muutamaa vuotta myöhemmin mies petti taas.

Nyt ovat eronneet. Lapset teini-ikäisiä.

Ei se pettäminen noin vain unohdu.

Vierailija
108/191 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on tullut yksi hyvä idea. Jätä lapset miehelle ja lähde lepolomalle jonnekin. Kuukaudeksi.

Siellä laskettelet, uit, saunot, tanssit - toivut raskaudestasi ja harrastat seksiä kenen kanssa haluat. Niinhän hänkin on tehnyt ja pannut jotain hoitoa sillä aikaa kun sinä olet yöllä herännyt imettämään lastasi ko. risteilyn aikana. Sitten kun aikaa jää, soittele muutamalle luottofrendille ja tee suunnitelma erosta.

Ilman eroa tulet kärsimään seuraavat vuosikymmenet. Tulet toteamaan viim. 45-vuotiaana, että hän vaihtaa sinut nuorempaan ja pantavamman näköiseen kuitenkin, ainakin ajoittain ja salaa, kun et ole siitä tietoinen. Nyt kun hän on kerran pettänyt ja osoittanut vielä, ettei halua "tehdä siitä numeroa", tiedät minkälainen tyyppi edessäsi on. Tulet pelkäämään tästä lähtien jokaista pikkujoulua lomaa ja perjantai-iltaa kun hän ei ole kotona.

Se pelko ei ole sinun arvoistasi elämää.

Sinä olet hyvä nainen.

Ei missään nimessä kannata mennä harrastamaan seksiä muiden kanssa, kun oma olotila on paha ja on traumatisoitunut. Mitä todennäköisemmin vedät vain puoleesi huonoja miehiä, ja huonoja rakastajia, ja tunnet sen jälkeen olosi vielä paskemmaksi ja huonommaksi.

Vierailija
109/191 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohda hetkeksi ja keskity lapsiin. Ja tulevaisuudessa kun kohtaat jonkun kivan ihastuksen niin voit sinäkin vähän seikkailla ilman tunnontuskia.

Suosittelen myös tätä. Meillä ei ole pettämistä, mutta priorisoin perheen säilymisen eron edelle. Kylmästi vain perhe muun edelle. Mikään pakkohan pettäjää ei ole edes halata vaan pärjätköön hoitonsa kanssa. 

Vierailija
110/191 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohda hetkeksi ja keskity lapsiin. Ja tulevaisuudessa kun kohtaat jonkun kivan ihastuksen niin voit sinäkin vähän seikkailla ilman tunnontuskia.

Suosittelen myös tätä. Meillä ei ole pettämistä, mutta priorisoin perheen säilymisen eron edelle. Kylmästi vain perhe muun edelle. Mikään pakkohan pettäjää ei ole edes halata vaan pärjätköön hoitonsa kanssa. 

Aika sairasta. Kai ymmärrätte, että teidän parisuhde on se parisuhde, josta lapsenne oppivat miten kohdellaan omaa puolisoa ja miten puoliso saa kohdella sinua?
Haluatte siis opettaa, että oma puoliso saa olla henkisesti (fyysisesti ja taloudellisesti) väkivaltainen ja pettää, ja että se pitää vain hyväksyä?

Totuus on se, että ette te lapsien takia jää, vaan itsenne. Lapset kärsivät nyt ja tulevaisuudessa, kun ottavat mallia huonosta väkivaltaisesta parisuhteesta.

Vierailija
111/191 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kehotus on myös se, että keskity lapsiin ja myöhemmin sitten irrottelet hyvällä omallatunnolla sinäkin jonkun mukavan miehen kanssa.

Miehet on tuossa mielessä mahtavia kun omalla käytöksellään muovaavat suhteen rajat avoimemmiksi.

Vierailija
112/191 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies kertoi viikko ennen joulua. Kävin joulukuun 22 päivä testeissä. Onneks ei ollut mitään.

Tekisi mieli välillä vain itkeä ja raivota. 

Välillä se ajatus pettämisestä "unohtuu" ja sitten palaa yhtäkkiä takaisin. Yritän keskittyä lapsiin. Se on hankalaa kieltämättä. Ei ole aikaa käsitellä.

Ap

Kävikö mies myös testeissä ja jokaisesta mahdollisesta altistumiskohdasta (nielu, anaali myös)?

Vierailija
113/191 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää petturiukot on samoja jotka sitten yksin ja jätettyinä itkee oluensa lähi pubissa, kun joutuvat maksamaan elareita. 

Ero! Fakta on, että ikinä enää et voi luottaa 100 %. Et ikinä. Kun luottamusta ei ole, mitä on jäljellä. 

Valitettavasti mies päätti, että vieras tuhero oli sen arvoinen, että kannatti rikkoa perhe. 

Pärjäät kyllä. Saat elarit, lapsilisät ja niihin korotukset. Voit myös saada asumistukea yms. 

Oma mies petti ja erottiin. Mun elämä on ihanaa ja hän itkee veloissaan ja miettii kun parisuhteet ei ole enää toimineet. Karma! 

Vierailija
114/191 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kehotus on myös se, että keskity lapsiin ja myöhemmin sitten irrottelet hyvällä omallatunnolla sinäkin jonkun mukavan miehen kanssa.

Miehet on tuossa mielessä mahtavia kun omalla käytöksellään muovaavat suhteen rajat avoimemmiksi.

Haluat opettaa lapsillesi sairaan parisuhteen mallin, jossa he tulevat kärsimään ja eroamaan, eivätkä näin saa koskaan onnellista parisuhdetta itselleensä? Sen sijaan, että opetat lapsille heti terveen parisuhteen määritelmät ja sen, että jos parisuhteessa toinen kohtelee huonosti, niin silloin erotaan ja etsitään sellainen kumppani, joka kohtelee hyvin
Vuoden vanhemmat täällä taas jakamassa vinkkejä

Vierailija
115/191 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika sairasta. Kai ymmärrätte, että teidän parisuhde on se parisuhde, josta lapsenne oppivat miten kohdellaan omaa puolisoa ja miten puoliso saa kohdella sinua? Haluatte siis opettaa, että oma puoliso saa olla henkisesti (fyysisesti ja taloudellisesti) väkivaltainen ja pettää, ja että se pitää vain hyväksyä? Totuus on se, että ette te lapsien takia jää, vaan itsenne. Lapset kärsivät nyt ja tulevaisuudessa,

Tosi hyvin sanoitit tän! Tärkeintä itsestäkin olisi miettiä millaiset ohjeet antaisit omalle lapsellesi ja kuinka häntä saisi kohdella vastaavassa tilanteessa? Itse lähtisin kanssa jo yhdestä kerrasta, enkä katsoisi ollenkaan tuollaista kohtelua itseä kohtaan. Mies ei enää voisi edes kunnioittaa puolisoaan, jos antaisi pettämisen anteeksi tai hyväksyisi sen jäämällä, saati sitten jos jää niin jäämällä siihen käyttäytymällä kylmästi/kostolla yms., vaan ainakin omasta mielestä ainut tapa jäädä suhteeseen pettämisen jälkeen on rakentaa luottamus uudestaan, selvittää mistä se johtui yms.

Vierailija
116/191 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ero tuntuu raskaalta, kirjoita ylös mitä kaikkea pitää tehdä. Sulla kun on lapset ja kaikki. Toivottavasti ystävät auttaa... Kirjoittaisin itselleni muistilistan kun on noin pieniä lapsia, esim. muutto on haastava. Netissä on joku muuttajan muistilista... Itse kyllä potkaisisin sen äijän ulos asunnosta ensimmäisenä!

Vierailija
117/191 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sarjapettäjät ei kerro eikä tunnusta ikinä.

Teillä on toivoa, miehesi kertoi rikkeestään ja tunnusti koska omatunto painoi mitä oli tehnyt epäreilusti sinua ja perhettään kohtaan.

Helpompaa olisi ollut pitää suunsa kiinni, mutta teki valinnan niin että tunnusti.

Halusi suojella terveyttäsi jos olisikin tullut s-tauti kaiken päälle.

Älkää rikkoko perhettänne yhden panon takia. Olette nuoria ja hyvää elämää riittää vaikka välillä kompastuu pahoihin kuoppiin. Kumpikin vuorotellen.

Komppaan tätä. Miehessä on selvästi kuitenkin empatiakykyä, joka on tärkeintä. Narsistit pettää mutta eivät takuulla tunnusta. Jos mies on muuten hyvä mies eli ei ole henkistä tai fyysistä välivaltaa, päihde- tms. ongelmia niin yrittäkää vielä. Mutta kannattaa varata aika pariterapiaan. Ja muista, että syy ei ole sinussa. Kaikkea hyvää ja asiat kyllä kääntyy vielä parhain päin!

Vierailija
118/191 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni kertoi että hän meni naisen hyttiin, mutta hänellä ei seissyt. Yritti laittaa sisään, mutta tuli minä vain mieleen. Sen jälkeen hän puki nopeasti päälle ja lähti moneksi tunniksi suihkuun "yritti pestä itsenaä puhtaaksi."

Ei mies ollut viehättänyt hänestä ja ajatteli vain minua kuulemma 

En tiedä mitä ajatella. Käyn tätä läpi mielessäni. 

Ap

Et sä nyt tosissaan voi uskoa tota tarinaa? Tottakai on ollut viehättynyt hänestä ja himot sekä hormonit vieneet. Jos ei ole seissyt, niin pieni fyysinen teko on vaan jäänyt puuttumaan. Tätäkin kyllä epäilen.

Vierailija
119/191 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni kertoi että hän meni naisen hyttiin, mutta hänellä ei seissyt. Yritti laittaa sisään, mutta tuli minä vain mieleen. Sen jälkeen hän puki nopeasti päälle ja lähti moneksi tunniksi suihkuun "yritti pestä itsenaä puhtaaksi."

Ei mies ollut viehättänyt hänestä ja ajatteli vain minua kuulemma 

En tiedä mitä ajatella. Käyn tätä läpi mielessäni. 

Ap

Et sä nyt tosissaan voi uskoa tota tarinaa? Tottakai on ollut viehättynyt hänestä ja himot sekä hormonit vieneet. Jos ei ole seissyt, niin pieni fyysinen teko on vaan jäänyt puuttumaan. Tätäkin kyllä epäilen.

Tää kuulostaa kyllä todella pehmitetyltä lääpä lääpä tarinalta, jolla yrittää vähätellä tekemisiään. Oikeasti jos olisi ollut kunniallinen mies edes, niin ei olisi antanut kenenkään edes viakootella itseään, saati lähtenyt kenenkään hyttiin ja mennyt siihen asti, että muna esillä menossa vieraaseen naiseen.

Vierailija
120/191 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinixd

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi