Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä valinnaisaineet sulla oli yläasteella? Oliko hyötyä?

Vierailija
06.02.2026 |

Mulla oli 80-luvun lopulla köksä, ranska ja konekirjoitus. 

- köksä oli tietty hyödyllinen, 

- ranskan otin pakosta kun venäjän ryhmää ei tullut, kyllä mä sillä vieläkin hengissä pysyn ranskassa ja venäjää luin sitten lukiossa ja yliopistossa

- konekirjoitus se vasta hyödyllinen olikin kun elämä muuttui tietokoneella elettäväksi.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni saksa ja puukäsityöt. Saksasta oli kun kävin aikanaan usein Saksassa.

Vierailija
2/42 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurin osa koulun aineista on täysin tarpeettomia työelämässä tai missään mutta koska koko järjestelmä on rakennettu tuottamaan työorjia rikkaalle eliitille sitä ei muuteta lainkaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita en enää edes muista, mutta mullakin oli tuo konekirjoitus. Olin ryhmän nopein kirjoittaja ja siitä nopeasta kirjoitustaidosta on ollut aivan valtavasti hyötyä!

Vierailija
4/42 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotitalous ja metsätalous. Olivat hyödyllisiä, mutta olisin tahtonut myös konekirjoituksen, josta olisi ollut paljon hyötyä. Harmi, että sai valita vain kaksi.

Vierailija
5/42 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvun lopussa sai valita kolme. Muistaakseni 2v vanhemman veljeni kohdalla valinnaisia oli vain kaksi. Hänellä köksä ja saksa. Hän vihasi saksaa, ja opiskeli myöhemmin ranskan aikuisena. Jostain syystä meidän koulussa pojat eivät lukeneet ranskaa.

Vierailija
6/42 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konekirjoitus ja saksa. Konekirjoituksessa opin kymmensormijärjestelmän, josta on ollutkin hyötyä. Saksa on unohtunut, mutta tankerosaksalla jotain osaan sanoa.

Vierailija
7/42 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä (Helsingin lähiön koulussa) sai valita vain kaksi 80-luvulla. Onko täällä muita ap:n kaltaisia, jotka sai valita kolme valinnaista, ja milloin kävitte koulunne?

Vierailija
8/42 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80-luvun lopussa sai valita kolme. Muistaakseni 2v vanhemman veljeni kohdalla valinnaisia oli vain kaksi. Hänellä köksä ja saksa. Hän vihasi saksaa, ja opiskeli myöhemmin ranskan aikuisena. Jostain syystä meidän koulussa pojat eivät lukeneet ranskaa.

Ranskan lukeminen oli 80-luvulla homoa. Kuten tekstiilityötkin.

Vierailija
9/42 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla (yläaste 1994-96) oli ranskaa ja köksää. Pieni kussi saksaa oli myös.

Vierailija
10/42 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä (Helsingin lähiön koulussa) sai valita vain kaksi 80-luvulla. Onko täällä muita ap:n kaltaisia, jotka sai valita kolme valinnaista, ja milloin kävitte koulunne?

80-luvun lopussa sai valita kolme. Muistaakseni 2v vanhemman veljeni kohdalla valinnaisia oli vain kaksi. T.ap

Vierailija
11/42 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotitalous ja metsätalous. 

Milloin on ollut metsätalous valinnaisena? Onko uusi juttu vai jo kauan sitten?

Vierailija
12/42 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80-luvun lopussa sai valita kolme. Muistaakseni 2v vanhemman veljeni kohdalla valinnaisia oli vain kaksi. T.ap

Sorry kielipoliisit, väärä sanajärjestys - 2v vanhemman veljeni kohdalla oli muistaakseni vain kaksi. :) Muistan kyllä kuinka paljon veljeni on minua vanhempi. :)

Vierailija
13/42 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kaksi 70-luvulla, mulla oli venäjä ja köksä. Köksästä tietenkin on ollut hyötyä, venäjästä hyvin vähän, kirjaimet muistan kyllä.

Vierailija
14/42 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni käsityöt, saksa ja kolmatta ei tainnut olla. Käsitöistä on ollut kyllä hyötyä ja samoin saksasta, kirjoitinkin sen ja opinnot jatkui myöhemmin kauppaopistossa kaupallisella saksalla.  En jättänyt siihen, vaan olin vuoden Saksassa au pairina. Jatkoin vielä yliopistoon. 

Teen paljon ulkomaan työmatkoja, osa suuntautuu Saksaan. Pystyn keskustelemaan asiat saksaksi. 

N55 v. 

Vierailija
15/42 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000-luvun alussa mulla oli valinnaisina köksä, ekonomia ja konekirjoitus. Olisin valinnut myös tekstiilityön, jos olisi voinut ottaa 4.

Kaikki oli hyödyllisiä. Köksässä oppi paistamaan munkit ja monta muuta asiaa.

Konekirjoituksessa opin nopean kymmensormijärjestelmän.

Ekonomiassa päästiin pitämään koulun kioskia. Tuli oppittua rahankäsittelyä, inventointia ja kirjanpitoa. Saatiin myynnistä myös pieni provikka.

Vierailija
16/42 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tekstiilityö ja ranska.

Ranskasta on ollut jonkun verran hyötyä. Käytän sitä noin kerran viikossa. Saksalle olisi ollut enemmän käyttöä. 

Tekstiilitöistä väittäisin että ei ollut, mutta se johtuu lähinnä siitä, että äitini oli tuohon mennessä jo opettanut minulle paljon enemmän kuin mitä siellä oppi. Teen siis kyllä esim paljon vaatteita itselleni sekä ompelemalla että neulomalla, mutta en minä siinä suhteessa koulusta oppinut muuta kuin että huonosti huolletut välineet toimivat huonosti.

Vierailija
17/42 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranska, tekstiilityö ja ATK. 

Viimeisimmästä on ollut hyötyä eniten, työskentelen IT-alalla. Toki tekstiilityökin on antanut ihan hyvät valmiudet käsitöiden tekemiseen, mutta harvoin tulee tehtyä muuta kuin neulomista ja sen olen enimmäkseen opetellut ihan itsekseni. Ranska on jäänyt käytännössä kokonaan käyttämättä.

Vierailija
18/42 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranska, kotitalous ja valinnainen biologia. En kyllä ajatellut tulevaisuutta tai aineiden hyötyjä sitä ajatellen, valitsin vaan mikä oli kivointa.

Kaikista on kyllä tietenkin ollut hyötyä. Ei pelkästään valinnaisaineista, mutta kaikista muistakin. Peruskoulussa rakennetaan pohja sille, miten tietoa käsittelee ja mitä osaa jo sitten vanhempana. Jos on nukkunut historian tunnilla niin sitten voi olla aika hukassa nykyajassakin. 

Vierailija
19/42 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"- konekirjoitus se vasta hyödyllinen olikin kun elämä muuttui tietokoneella elettäväksi."

Sama täällä. Otin konekirjoituksen 1991, aikana, jolloin ei oikeastaan ollut tietokoneita kodeissa, ei ollut nettiä eikä tietoa tulevaisuudesta, että tulevaisuudessa jokaisessa kodissa on tietokoneita ja asioita hoidetaan tietokoneella ym. Halusin vain kirjoitella tarinoita meidän sähkökirjoituskoneella helpommin, se oli syy konekirjoituksen ottamiseen. Opin kymmensormijärjestelmän näppäimistöön katsomatta. Kirjoitan todella nopeasti katsoen ruutua, en näppäimistöä.

Tästä taidosta on ollut eniten käytännön hyötyä niin töissä kuin vapaa-ajalla, kun kotonakin pitää roikkua netissä jne. Nopea kirjoitustaitoni on nopeuttanut kaikkia tehtäviäni koneella eli koneella tehtäviin hommiin kuluu minulla huomattavasti vähemmän aikaa kuin niillä, joilla ei tätä taitoa ole.

Joskus lääkärin vastaanotolla katselen, kun lääkäri näpyttää yhdellä sormella näppäimistöä ruutuun tuskin katsomatta ja hiljaa mielessäni ajattelen, kuinka nopeasti itse vastaavan kirjoittaisin. Lääkärinkin kirjaukset sujuisivat paljon nopeammin, jos hänellä olisi kymmensormijärjestelmän taito.

Vierailija
20/42 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksa ja köksä. Saksaa jatkoin vielä lukiossa. Mitään en osaa. Helpottaisi ehkä jos aloittaisin kielen opiskelun uudestaan. Kielten opiskelua ei ole mitään virkaa jos niitä ei aktiivisesti käytä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan