YLE: Opiskelijoista tuli maksukyvyttömiä, Yli 100 miljoonan euron potti opintolainoja kaatui Kelan niskaan
Maksamatta jääneiden lainojen määrä on yli tuplaantunut. Samalla opintolainaa otetaan yhä enemmän ja yhä useampien toimesta.
"Yli 100 miljoonaa euroa: opiskelijat eivät pystyneet maksamaan opintolainojaan ja tuhansien lainat menivät perintään
Kelan perinnässä on jo yli 36 000 opintovelallista, jotka eivät ole pystyneet maksamaan opintolainojaan takaisin. Kaikkiaan perinnässä on miltei 350 miljoonaa.
Opintolainoista jäi viime vuonna maksamatta yli 100 miljoonaa euroa. Velat siirtyivät Kelan perittäväksi lähes 9 000 velalliselta.
Kela toimii opintolainojen valtiontakaajana, joten se kuittaa opintovelallisilta maksamatta jääneet velat pankille. Kela puolestaan perii lainasaatavia sen jälkeen velalliselta.
Viime vuosina opintovelallisilta on jäänyt maksamatta selvästi aiempaa suurempia summia opintolainaa."
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
Tämäki tässä vielä.
RAHAA ON YKSIÖT KAIKILLA MARININ MALLIN MUKAAN,NOLLAKORKOAIKA JA SOSIALISTIT VELKARAHALLA KIIHDYTTI INFLAATION JA KOROT LAUKALLE
Vierailija kirjoitti:
Minä olen opiskellut vuosina 2010-2016.
En nostanut opintolainaa opintoja varten, koska opintotuen ostovoima oli hyvä. Nykyinen opintotuki on täysin sama euromäärä kuin 15 vuotta sitten! Ei kukaan prjää sillä enää! Kulut ovat nousseet huomattavasti. Minun vuokrani oli tasoa 220€-250€/kk.
Nykyään esim. HSL-korttikin on huomatravasti kalliimpi kuin aiemmin: ennen pystyi määrittämään tasan tarkkaan alku- ja loppupäivät ostetulle kausilipulle ja optimoimaan kustannusket. Nykyään liput eivät jousta eli kokonaisuus maksaa enemmän, monen kuukauden määrästä ei saa extra-alennusta enää, tukea saa lippuun suhteessa vähemmän kuin ennen ja hinnat ovat nousseet. Ja tämä on vain yksi esimerkki. Näitä riittää.
Tuntuu tosi pahalta nykyopiskelijoita kohtaan miten vihamielisesti heihin suhtaudutaan. Samaa keskustelun sävyä se oli silloin 15 sitten kun minäkin olin opiskelija. Vanhemmat ikäpolvet eivät ymmärrä lainkaan ku
Juu juu, 1980 luvulla sai opintotukea, koska itse sain sitä ensimmäisen kerran nimenomaan 1980. Lainaa en silloin vielä ottanut, koska asuin vanhempien luona.
Jotkut dementiaa sairastavat väittävät eläneensä olosuhteissa, joita oli ennen heidän syntymää. Monet ei sitä tukea tarvinnut, koska suku auttoi ja palkka alkoi juoksemaan heti kun aloitti työt. Silloin käveltiin 6 vuoden kansakoulutodistuksella töihin ja paremmille palkoille eli pomoksi käveltiin lukion todistuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin ensiasunnon ilman varainsiirtoveroa ja asuntokuplan aikaan tein parissa vuodessa kyseisellä asunnolla 60k€ voittoa jolla sain maksettua kaikki opintolainat pois ja sain vielä paljon extraa lisäksi.
Orpon hallitus poisti ensiasunnonostajilta tuon verovapautuksen. Eli nuorten on entistä vaikeampaa päästä kiinni ensimmäiseen omaan kotiin, valtavien velkojen lisäksi.
Se on huikeat 1,5% lol
Voi herranjestas. "Huikeat 1,5%" riippuu ihan siitä kuinka suuresta summasta se 1,5% lasketaan.
Ja kerta niin pieni prosentti, niin miksi nuorille piti tämmöinenkin kiusa tehdä?
Sitten perkele odotetaan että tähän velkavanketeen pitäisi lapsia tehdä kärsimään
Onko väestönvaihtoa se, että vain persut ja kokoomuslaiset enää lisääntyy?
Vierailija kirjoitti:
Oma valinta kun ei halunnut uhrata vapaa aikaa ilta ja viikonlopputöille. Eihän nyt viikonloppuisin voi töitä tehdä kun pitää elää ja kokea eli ryypätä ja bilettää joka viikonloppu.
Tässä sen näkee kuinka helppo raha aiheuttaa vain ongelmia.
Itse olen opiskellut kolme ammattitutkintoa 2000 luvun alussa, 2010 luvun puolesta välissä ja 2020 luvun alussa ja koskaan ei tarvinut ottaa opinto velkaa kun asuin halvimmassa mahdollisessa kämpässä ja uhrasin oikeastaan kaikki vapaa aikani hantti hommille ja kirjaimellisesti paska duunarille mutta niistä sain sain rahaa millä rahoiton opiskeluni ja joka tutkintoon valmistuin velatta.
Moi, palstamme viisas ja fiksu! Sanat puolessavälissä, opintovelka ja paskaduunari ovat yhdyssanoja ja sana vapaa-aika kirjoitetaan yhdysviivalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kaikkein kannattavinta olisi mennä suoraan vankilaan, sitten olla työttömänä ja huonoin olla opiskelijana. Työssä käynti ei käytännössä ole mahdollista, paitsi sukulaisille ilman CV:tä.
Ei vaan kaikista kannattavinta olisi päätyä vankilaan ja opiskella tutkinto vankilasta käsin valtion täyshoidossa. Ei tartte paljoa opinlainoja nostella saati vaivata päätään toimeentulolla. Tekee vain riittävän törkeän rötöksen, mikäli tahtoo korkeakoulututkintoa suorittaa, amikseen riittää lyhyempikin tuomio. Mut muistakaa vaan, että ensikertalainen istuu vähemmän paitsi mur has ta. Sitä ei kannata tehdä.
Poikkeuksetta uutisissa mainitaan elinkautisista vapautuvien kohdalla, että koevapaus on sujunut hyvin ja työpaikka on jo valmiina. Tuntuu elinkautiset työllistyvän erityisen hyvin. Vakavan rikoksen tekosuunnittelu voisi olla yksi uhriton rikos, jolla pääsisi leveämmän leivän ääreen.
Vierailija kirjoitti:
ja meidän veronmaksajienko pitää maksaa taas kaikki, olkot opiskelematta, ei euroakaan enää
Maksat tavalla tai toisella. Velkaloukkuun ajetut ihmiset eivät ainakaan tee lapsia eri uusia veronmaksajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäki tässä vielä.
RAHAA ON YKSIÖT KAIKILLA MARININ MALLIN MUKAAN,NOLLAKORKOAIKA JA SOSIALISTIT VELKARAHALLA KIIHDYTTI INFLAATION JA KOROT LAUKALLE
Pssst. Vaikka kirjoitat Caps Lock pohjassa kukaan ei ymmärrä mitä oikein yrität sanoa. Rahaa on yksiöt?
Kuten jutun grafiikasta voi katsoa, näitä ongelmia ei Marinin kaudella ollut. Ja asuminen on ihan kaikilla kallistunut viime vuosina, myös opiskelijoilla.
Se onkin jännä, miten ne opinnot sitten rahoittaa. Suomessa kun ei makseta työttömyysturvaa, jos ei ole hakeutunut opiskelemaan johonkin ammattiin. On pakko mennä opiskelemaan. On pakko ottaa lainaa ruokaan, asumiseen ja elämiseen. Itse aikoinaan 90-luvun lopussa siivosin öisin porraskäytäviä. Vuoro oli joko klo 19-22 tai klo 05-08. Ihan perseestä. Sain potkut, kun olin kerran tauolla juomassa kahvia termarista taloyhtiön kattolahuoneessa. Olin niin väsynyt, nukkunut muutaman tunnin ja lähtenyt siivoamaan. Nukahdin sinne. Heräsin hirveään meteliin, kun joku ns. talonmies tai mikä kiinteistönhoitaja lienee ollut, tuli huutamaan. Olin nukkunut monta tuntia. Potkut tuli siitä, että oli siivottu vain yksi rappu, ja siinä talossa oli a, b ja c. Haistatan sille pitkät paskat, kun kävi huutamaan ja haukkumaan. Pomo ilmoitti, että irtisanotaan, koska en hoida töitäni. Jumalauta olin silloinkin siivonnut monta aamua peräkkäin ennen opiskelupäivää, niin on se kumma, jos ei ymmärretä, että ihminen voi olla niin kertakaikkisen loppuun ajettu ja väsynyt, että jossain tulee seinä vastaan ja nukahtaa, Sen jälkeen ei auttanut muu kuin hakea pankista opintolainaa,
Talousosaaja kokoomus ollut taas asialla.
Tuhoomusta parhaimmillaan ja typerystö jatkaa jukkakoprien äänestämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutun graafi on mielenkiintoinen. Järkyttävä moninkertainen pomppu maksamatta jääneissä lainoissa, kun vertaa vuotta 2022 ja 2023, kun Orpon hallitus aloitti. Siitä se on vain kasvanut lisää ja lisää.
Niin,sosialistit teki kaikesta helvetin kallista.
Voisiko kokpersut perustaa yrityksiä, joiden tuotteet ovat tosi halpoja ja työntekijöille iso palkka?
Vierailija kirjoitti:
Talouskasvu on alkanut. Teknologiateollisuuden tilauskannat selvästi parantuneet, asuntokauppa alkanut virkistymään ja kansalaiset ovat alkaneet kuluttamaan! 2026 tulee olemaan 1.2% BKT kasvu ja 2027 mennään yli 2%. Suomea sanotaan pian Pohjolan mahdiksi
Imaise persu persreikää....äläkäkä puhu paskaa 💩💩💩💩
Lainaa kannattaa välttää loputtomiin. Kannattaa asua vanhempien luona, jos mitenkään mahdollista. pk-seudulla se on mahdollista. Siksi täällä kannattaakin asua. Myös muissa isommissa kaupungeissa se on mahdollista. Ja tietysti mukavat vanhemmat tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi voi mennä ammattikouluun, joka kestää vain parisen vuotta! Nopeasti ammatti ja useimmilla aloilla töitä yhä löytyy. Ei isoa lainataakkaa. T. Kolmen amislapsen äiti
Ei siitä mitään tulisi jos kaikki menisi amikseen. Suomi tarvii lääkäreitä, hoitajia, varhaiskasvattajia, opettajia, lakimiehiä, poliiseja, tutkijoita, insinöörejä ja vaikka mitä.
Tarvitaan myös raksamiehiä, sähkäreitä, putkimiehiä, kampaajia, kokkeja, siistijöitä tms.
Valtaosa opiskelijoista viitsii ja pystyy maksamaan opintolainansa pois. Miksi näitä ei koskaan haastatella tai tehdä juttuja asiansa kunnialla hoitaneista henkilöistä? Miksi haetaan niitä huonosti menestyneitä ja asiansa sössineitä henkilöitä?
Olen yksi näistä. Ei vain riittäneet enää rahat leikkausten jälkeen. Pitäisi muka sopia maksuohjelma Kelan kanssa mutta tuskin sitä pystyn noudattamaan. Parempi on kun yrittäisivät ulosmitata. Vaikka ei tuosta työttömyysetuudesta oikein ole ulosmitattavaa.
Oon ihan tyytyväinen. Ei ole mun syy. Päättäjien leipoma tilanne. Ensin on pakko elättää ittensä lainalla ja sitten saa valmistua työttömäksi. Joka työpaikkaan hakee 300, 400 ihmistä.
suomessa voitaisiin keskeyttää kaikki koulutus pariksi vuodeksi, kun ihmisillä ei kuitenkaan ole töitä.
ihan turha kouluttaa veronmaksajien rahoilla ihmisiä suoraan kortistoon.
Vierailija kirjoitti:
Lainaa kannattaa välttää loputtomiin. Kannattaa asua vanhempien luona, jos mitenkään mahdollista. pk-seudulla se on mahdollista. Siksi täällä kannattaakin asua. Myös muissa isommissa kaupungeissa se on mahdollista. Ja tietysti mukavat vanhemmat tarvitaan.
Tarvitaan vain mukavat ja vakavaraiset vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
ja meidän veronmaksajienko pitää maksaa taas kaikki, olkot opiskelematta, ei euroakaan enää
Eli kannatat loppuelämää sossun tuilla? Tämä selvä 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma valinta kun ei halunnut uhrata vapaa aikaa ilta ja viikonlopputöille. Eihän nyt viikonloppuisin voi töitä tehdä kun pitää elää ja kokea eli ryypätä ja bilettää joka viikonloppu.
Tässä sen näkee kuinka helppo raha aiheuttaa vain ongelmia.
Itse olen opiskellut kolme ammattitutkintoa 2000 luvun alussa, 2010 luvun puolesta välissä ja 2020 luvun alussa ja koskaan ei tarvinut ottaa opinto velkaa kun asuin halvimmassa mahdollisessa kämpässä ja uhrasin oikeastaan kaikki vapaa aikani hantti hommille ja kirjaimellisesti paska duunarille mutta niistä sain sain rahaa millä rahoiton opiskeluni ja joka tutkintoon valmistuin velatta.
Moi, palstamme viisas ja fiksu! Sanat puolessavälissä, opintovelka ja paskaduunari ovat yhdyssanoja ja sana vapaa-aika kirjoitetaan yhdysviivalla.
entäs pilkun nussija?
Ei se tähän jää. Nythän opiskelijat pakotetaan ottamaan lainaa jos eivät pääse kesätöihin, eikä moni pääse.
Sitten perkele odotetaan että tähän velkavanketeen pitäisi lapsia tehdä kärsimään köyhyydestä. Nyt persut voivat tehdä lapsia tähän köyhyyteen niin paljon kun perse kestää. 👿