Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Opiskelijoista tuli maksukyvyttömiä, Yli 100 miljoonan euron potti opintolainoja kaatui Kelan niskaan

Vierailija
05.02.2026 |

Maksamatta jääneiden lainojen määrä on yli tuplaantunut. Samalla opintolainaa otetaan yhä enemmän ja yhä useampien toimesta. 

 

"Yli 100 miljoonaa euroa: opiskelijat eivät pystyneet maksamaan opintolainojaan ja tuhansien lainat menivät perintään

Kelan perinnässä on jo yli 36 000 opintovelallista, jotka eivät ole pystyneet maksamaan opintolainojaan takaisin. Kaikkiaan perinnässä on miltei 350 miljoonaa.

 

Opintolainoista jäi viime vuonna maksamatta yli 100 miljoonaa euroa. Velat siirtyivät Kelan perittäväksi lähes 9 000 velalliselta.

 

Kela toimii opintolainojen valtiontakaajana, joten se kuittaa opintovelallisilta maksamatta jääneet velat pankille. Kela puolestaan perii lainasaatavia sen jälkeen velalliselta.

Viime vuosina opintovelallisilta on jäänyt maksamatta selvästi aiempaa suurempia summia opintolainaa."

 

https://yle.fi/a/74-20208318

 

Kommentit (269)

Vierailija
261/269 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veetun opiskelijat! Tuet ja muut otetaan mutta ei aikomustakaan maksella takaisin. Toivottavasti eivät saa töitä!!!

 

En nyt sanoisi ihan noinkaan. Osa kokemattomia nuoria joutuu harhautetuiksi kun heitä miltei painostetaan opiskelemaan miltei mitä tahansa vaikka: ei ole työpaikkoja/ei ole oikein edellytyksiä/ei ole kiinnostusta tai mikä tahansa tuollaisten seikkojen yhdistelmä. 

Vierailija
262/269 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä soluja, tai edes opiskelija-asuntoja ja säätiöiden asuntoja kun ei ole eikä riitä kaikille. Niihin on jonot. 

Itse jouduin asumaan monta vuotta aivan liian kalliissa ja isossa kaksiossa yksin, kun mistään ei löytynyt pienempää/halvempaa vaikka koko ajan etsin. Oli pakko nostaa opintolainaa, että sai vuokran maksettua. Toki olisin voinut lopettaa opiskelun ja muuttaa takaisin lapsuudenkotiin monen sadan kilometrin päähän, sitähän nuo kokkareet ja persut haluaisi, että mahdollisimman moni ei opiskelisi itselleen kunnon ammattia vaan lopettaisi koulut kesken. Kun koulutukseen panostaminen on heillä ihan häntäpäässä prioriteeteista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/269 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista, miten moni tulee ketjuun nostamaan omaa erinomaisuuttaan. "Kyllä MINÄ tein asiat paremmin ja silloin kun MINÄ sitä ja MINÄ tätä ja ainiin MINÄ". 

 

Maailma on pikkuisen muuttunut viime vuosina. Ja meillä on melkoinen taantuma, konkurssiaalto ja massatyöttömyys nyt muutenkin päällä. Johan nämä tilastot siitäkin kertoo. 

Vierailija
264/269 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista, miten moni tulee ketjuun nostamaan omaa erinomaisuuttaan. "Kyllä MINÄ tein asiat paremmin ja silloin kun MINÄ sitä ja MINÄ tätä ja ainiin MINÄ". 

 

Maailma on pikkuisen muuttunut viime vuosina. Ja meillä on melkoinen taantuma, konkurssiaalto ja massatyöttömyys nyt muutenkin päällä. Johan nämä tilastot siitäkin kertoo. 

 

Niin aina on ollut paremmin.... ja sitten toisessa kohtaa nämä samat ei voisi millään suostua millon mihinkää mitä ennen oli/tai joutui tekemään.

Sellasta rusinoiden pullasta noukkijaa iso osa nykynuorista. Aina näihin ketjuihin löytyy joku joka ei ole saanut esim.  sitä lainan hyvitys tässä oli syy kun kävi intin. Sitten nosto lapsenkoti nuoresta, katsokaa isoa kuvaa ei kaikki lainat 350 miljoonaa jotka ovat tulleet takaajan syliin ole lapsenkoti nuorten eai intin ensin käyneiden.

Vierailija
265/269 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on ollut varaa avustaa omaa opiskelevaa nuorta ettei hänen ole tarvinnut velkaantua.

Vierailija
266/269 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo 1960 luvulla opiskelin velkarahalla v aikka kavin töissä oli velkaakin otettava. Kylla se ruoka, oli mita milloinkin halvalla sai. Lenkkimakkaraa, perunaa ruokaa halvimmnasta päästä. Töitä tein jokaikinen päivä sain tienattua sen verran et pystyin ostaa parempaa ruokaa. Valmistuin ja sitte töihi ja velat maksuun en tosin oman alani toihin6. Otin vastaan työn minkä satuin saamaan et ei se helpolla tullut 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
267/269 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään valitetaan joka asiasta nuoret on laiskoja 

Vierailija
268/269 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo 1960 luvulla opiskelin velkarahalla v aikka kavin töissä oli velkaakin otettava. Kylla se ruoka, oli mita milloinkin halvalla sai. Lenkkimakkaraa, perunaa ruokaa halvimmnasta päästä. Töitä tein jokaikinen päivä sain tienattua sen verran et pystyin ostaa parempaa ruokaa. Valmistuin ja sitte töihi ja velat maksuun en tosin oman alani toihin6. Otin vastaan työn minkä satuin saamaan et ei se helpolla tullut 

Ja vielä vuonna 1905 oltiin osa Venäjää. 

Mikä sun pointti on? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
269/269 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomusministeri puhumassa koulutuksesta Ö-studiossa. Antakaa kaikki mun kestää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi