Harmittaa kun en pääse kävelylle kun on liian kova pakkanen :/
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Jassoo. Minä käyn kävelyllä -30 asteen pakkasilla. Hyvin tarkenee, kun on oikeasti hyvät talvikengät ja lämpökerrasto.
Lisään vielä, että asun Lapissa, joten vähälle jäisi ulkoilut talvella, jos jää talvella sisälle parinkymmenen asteen pakkasen takia. :D
Minä tein eilen kolme vartin kävelyä ja jäin henkiin.
Nyt on aika tehdä lihaskunotreeniä kotona. Se on tärkeämpää kuin cardio.
Mene jonkin kauppakeskukseen kävelemään.
Ap on lumihiutaleitten lumihiutale.
Pysy siellä kolossasi kun noin olet avuton ja laiska.
Xxl myy halpaa fleece välikerrastoa. kunnolliset kengät ja takki on oltava
Itse käyn laskettelemassa helposti vielä -20 asteen pakkasella. Siinä nopeudet nousee helposti sinne 90kmh tasolle, eikä silti ole kylmä. Pari merinokerrosta ja kuori tuula vastaan.
Naaman/posket saa suojaan hyvällä balaclavalla ("kommandopipo"). Näissäkin sellaisia, missä hengittäminen on helppoa kankaan läpi.
Kun reippaasti askeltaa, keho alkaa nopeasti tuottamaan kyllä lämpöä. Jos lämpö ei karkaa (pukeutuminen), ei tule kylmä. Hyvä vaihtoehto voi olla mennä metsäpoluille kävelemään. Epätasainen maasto lisää nopeasti kuormitusta.
Vierailija kirjoitti:
Fleece muovituotteena on huono. Sekä lämpöarvoltaan että rupeaa vähänkin hikoillessa haisemaan nopeasti. Vaatii siis toistuvaa pesua, mikä tuhoaa viimeistään lämpöominaisuudet muovikuitujen mennessä linttaan.
Kannattaa sijoittaa ohueen, keskipaksuun ja paksuun merinopaitaan (+ohuemmat ja paksummat housut). Näitä kerrostamalla tarpeen mukaan selviää kesäkeleistä paukkupakkasiin. Merino myös ei vaadi pesua vaan voi raikastaa ihan vain tuulettamalla. Sen takia se on The Juttu mm. vaelluskäytössä, missä ei voi vaatteita pestä viikon-parin reissujen aikana eikä kantaa mukana vaihtovaatteita.
Mulla ottaa jo henkeen jo vähän alle -10 pakkanen. Hiihtäminen eli hengästyminen ei tule kyseeseen lainkaan ja kävelykin tuntuu epämukavalta. Pakkanen aiheuttaa hengenahdistusta ilman astmaakin.
Kummallista, että niin monen ableistin on mahdoton ymmärtää, että toisille pakkanen (kuiva ilma_) ei ole niinkään pukeutumiskysymys, vaan vaikuttaa koko hermostoon.
Pakkasella olo on väsähtänyt eli kylmä ja kuiva ilmanala kuormittaa kehoa, vaikka en tekisi mitään. Pakkanen on suuri stressitekijä elimistölleni, vaikka pukeudun lämpimästi ulos mennessä. Sisälläkin olo on flunssainen ja nuutunut kuivan sisäilman takia. Myös ilman sähköisyys muuttuu pakkasella, mikä vaikuttaa oireiluun.
Luonnossa oleilu on normaalisti tärkein rentoutumiskeinoni. Nytmolen kroonisesti ylivirittynyt eikä hermostoni lepää, kun en pääse ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fleece muovituotteena on huono. Sekä lämpöarvoltaan että rupeaa vähänkin hikoillessa haisemaan nopeasti. Vaatii siis toistuvaa pesua, mikä tuhoaa viimeistään lämpöominaisuudet muovikuitujen mennessä linttaan.
Kannattaa sijoittaa ohueen, keskipaksuun ja paksuun merinopaitaan (+ohuemmat ja paksummat housut). Näitä kerrostamalla tarpeen mukaan selviää kesäkeleistä paukkupakkasiin. Merino myös ei vaadi pesua vaan voi raikastaa ihan vain tuulettamalla. Sen takia se on The Juttu mm. vaelluskäytössä, missä ei voi vaatteita pestä viikon-parin reissujen aikana eikä kantaa mukana vaihtovaatteita.
Juuri näin. Aclima ja Devold hyviä merkkejä. Saattaa tuntua kalliilta alkuun, mutta näillä mennään vuosia ja vuosia aktiivistakin käyttöä, joten aktiiviliikkujalle erittäin kannattavia panostuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hommaa juoksumatto sisälle ja kävele sillä.
Ei aja samaa asiaa, ja kuuntelen aina musiikkia samalla kun olen kävelyllä.
Ap
Eikö ihmiset osaa enää kävelläkään ilman musiikkia?
Ei tulisi mieleenkään moinen.
Liikenteessä pitää kuulla mitä tapahtuu!
Vierailija kirjoitti:
Mulla ottaa jo henkeen jo vähän alle -10 pakkanen. Hiihtäminen eli hengästyminen ei tule kyseeseen lainkaan ja kävelykin tuntuu epämukavalta. Pakkanen aiheuttaa hengenahdistusta ilman astmaakin.
Kummallista, että niin monen ableistin on mahdoton ymmärtää, että toisille pakkanen (kuiva ilma_) ei ole niinkään pukeutumiskysymys, vaan vaikuttaa koko hermostoon.
Pakkasella olo on väsähtänyt eli kylmä ja kuiva ilmanala kuormittaa kehoa, vaikka en tekisi mitään. Pakkanen on suuri stressitekijä elimistölleni, vaikka pukeudun lämpimästi ulos mennessä. Sisälläkin olo on flunssainen ja nuutunut kuivan sisäilman takia. Myös ilman sähköisyys muuttuu pakkasella, mikä vaikuttaa oireiluun.
Luonnossa oleilu on normaalisti tärkein rentoutumiskeinoni. Nytmolen kroonisesti ylivirittynyt eikä hermostoni lepää, kun en pääse ulos.
Lääkitys kohdalleen. Itsellä on rasitusastma ja sopivalla lääkityksellä ei mitään ongelmaa. Sisäilman saa kuntoon kosteuttavalla ilmanpuhdistimella. Meillä niitä pöhisee viisi kappaletta, kun iso talo. Mutta ratkaisee ongelman helposti.
Toki on joitakin hermostollisia sairauksia, missä kylmyys laskee toimintakykyä. Mutta näihinkin valtaosaan löytyy lääkkeet ja osaan auttaa perinteinen siedätyshoito. Lääkärit näitä osaa ratkoa kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hommaa juoksumatto sisälle ja kävele sillä.
Ei aja samaa asiaa, ja kuuntelen aina musiikkia samalla kun olen kävelyllä.
Ap
Eikö ihmiset osaa enää kävelläkään ilman musiikkia?
Ei tulisi mieleenkään moinen.
Liikenteessä pitää kuulla mitä tapahtuu!
Jos kävelee omalla kaistalla eikä haahuile, ei ole mitään tarvetta. Itse kävelen, juoksen ja fillaroin aina musiikit korvissa. Ei ole ollut mitään ongelmaa, kun toimii itse johdonmukaisesti ja riskipaikoissa tarkistaa suunnat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
fleece on tosi kylmällä paras välikerros. tottakai liikkumisvaatteita pestään, paljonkin. ei kaikki materiaalit täydellisiä ole mutta pitkäikaisenä ok. mieluumin muovit paidassa kuin naamassa.
Vierailija kirjoitti:
Mene jonkin kauppakeskukseen kävelemään.
Näin minä teen jopa pari kertaa päivässä. Asun kauppakeskuksen vieressä, kävelen sinne mennessä ylimääräisen lenkin, menen sisälle lämmittelemään ja kiertelemään. Sitten taas lyhyt kävelykierros kotiin palatessa. Kävelyä tulee päivässä suhteellisen paljon. Kunto on ainakin pysynyt hyvänä. Olen työeläkkeellä, joten aikaa on.
Voi että. Olin tammikuun alussa kertausharjoituksessa Itä-Lapissa. 6 vrk ulkoruokintaa ja rymyämistä -30-40 -asteen pakkasissa. Välistä meinasi tulla kylmä, mutta liike oli lääke edelleen. Välistä oli suorastaan hiki (mikä aiheuttaa omat ongelmansa perään tietysti).
Mutta tausta ja fyysiset ominaisuudet on tietysti erilaisia. Osalla voi myös olla estäviä sairauksia. Mutta oman suppean otannan perusteella kyse on kyllä useimmiten puhtaasta mukavuudenhalusta. Ainakin omassa tuttavapiirissä.
T: rva res-yliltn
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiaa. Heittäkää ne mikromuovia levittävät fleecet hevon hittoon. Itse siivosin kaapit viime vuonna lähes kaikesta fleecepaskasta.
Erityisesti mikäli olette tulen kanssa tekemisissä reissuillanne. Fleece sulaa kiinni ihoon ja luovuttaa lämpöä kudoksiin kauan. Siinä tulee äitiä ikävä.
Ota vastuu päätöksistäsi, eihän kukaan sinua estä menemästä.
Voisit ihan hyvin lähteä ulkoilemaan tänäänkin mutta päätit olla lähtemättä.
Elämä on aikuisena parempaa kun on itse ratissa eikä pelkääjän paikalla.
Minäkään en mene näillä hirmupakkasilla ulos. Ei ole kunnon talvivaatteita tai villakerrastoa, eikä ole myöskään rahaa ostaa niitä. Täytyy siis odotella lämpimämpiä kelejä :/