Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Eläkkeitä maksetaan 40 miljardia, muille niukkuutta."

Vierailija
05.02.2026 |

"Eläkkeisiin menee iso osa valtion budjetista joka vuosi."

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011794786.html

Kommentit (517)

Vierailija
501/517 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työeläkeläiset ovat maksaneet omat eläkkeensä. Muista en tiedä.

Eivät ole. Miten tätä nykypäivänä ei joku tiedä? 

Työeläkeläiset ovat maksaneet noin 20% eläkkeistään, loput otetaan töissäkäyvien tilipussista. 

Olen maksanut vuoden 1993 jälkeen työeläkemaksuja korkoineen noin 500 000 euron arvosta. Tosissasiko väität, että saan 2,5 miljoonaa euroa eläkettä tulevien noin 20 vuoden aikana? Vai sittenkin noin 25 000 e/v?

Olen senkä faktisesti että laskennallisesti maksanut oman eläkkeeni eikä ole minun vikani, että eläkevakuutusyhtiö on maksanut samaan aikaan eläkettä muille. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiseikkaa, että olen ihan oikeasti maksanut työeläkkeestäni vähintään 80% ja jos kuolen ennen kuin täytän 85v, niin peräti 100%.

Vierailija
502/517 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeistä leikkaaminen leikkaa meidän nyt työssäkäyvien eläkkeitä. On jo myöhäistä puuttua suurten ikäluokkien eläkkeisiin. He saavat karmivan hoivan, kun siihen ei rahat riitä ja se on ihan oikein. Lopetetaan siis tämä eläkkeiden leikkaamiskeskustelu, kun järjestelmä pystyy hyvin maksamaan tulevat eläkkeet.

Eläkevakuutusyhtiöt ovat moneen kertaan kertoneet, että mitään kestävyysongelmaa ei , vaan järjestelmä ON kestävällä pohjalla. Ihmettelenkin, että kuka tätä huutoa pitää yllä ja minkä tähden? Vihreät tiedän ainakin olevan erittäinkin vihamielinen puolue eläkeläisiä kohtaan, mutta perimmäinen syy olisi hyvä kertoa julkisesti 

Tottakai ne sanoo, että eläkejärjestelmä on kestävällä pohjalla, koska ne tarkastelee todellakin vain eläkejärjestelmää. Ei muuta yhteiskuntaa. Kyllä minunkin talous olisi kestävällä pohjalla, kun saisin naapurin bruttopalkasta lasketun 25 % ja vähän rahastosta päälle. Naapurin tai hänen työnantajansa tilanne ei ehkä olisi, mutta sitähän tässä ei mietitäkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/517 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korjaan rautalankaasi. Tilastojen mukaan 

- 1960-luvulla työeläkemaksu oli noin 5%.  Maksut maksoi työnantaja, ei työntekijä.

- 1970-1980 maksut nousivat asteittain 10-15 prosenttiin. Maksut maksoi työnantaja, ei työntekijä. 

- 1993 työntekijän maksuosuus otettiin käyttöön, se oli 3%. Maksut maksoi työnantaja sekä työntekijä. 

- 2000-2010 maksutaso ylitti 20 prosenttia.

- Nykypäivänä eläkemaksu on keskimäärin 24%

Nykypäivän eläkemaksusta suurimman osan maksaa edelleenkin se työnantaja ja maksu näkyy vain työnantajalle palkan sivukuluina 

Luulet olevasi jotenkin nokkela kertomalla osatotuuksia. Kerro myös miksi eläkerahastot kasvavat vaikka siellä sinun mielestäsi on niin valtava vaje?

Ne kasvavat siksi, että nykyiset työssäkäyvät maksavat niin suuria summia. Pakkohan ne on pitää kasvusuuntaisina jotta inflaatio ei pahenna tilannetta tulevaisuudessa entisestään. 

Vierailija
504/517 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tälläkään palstalla kukaan ei mieti, että mistä sitä rahaa niihin rahastoihin kertyy, vaikka kukaanhan ei siis ikinä maksa omia eläkkeitään."

Moneen kertaan kerrottu, että nykyisistä eläkkeitä katetaan 20 % rahastoidusta pääomasta. Siis eläkeläiset maksaa itse oman eläkkeensä 20 % osuudella. Loput 80 % otetaan työssäkäyvien eläkemaksuista.

Miten ne kaikki 300 miljardia sinne on kertynyt? Rahaa noissa rahastoissa oli jo 20 vuotta sitten yli 200 miljardia 

Ei voi olla eläkevajetta, jos rahasto vain kasvaa. Siitä on nyt 20 vuoden aikana pimitetty 100 miljardia eläkkeen maksajilta. Kenen hyväksi? Vanhuksien määrä laskee koko ajan väitteistä huolimatta. Suomessa suurimmat ikäluokat löytyvät 90 luvultra ja vuodelta 87 

Ymmärrätkö, että tuo tuotto on aivan surkea? Sitä siis koko ajan syödään. 

Jos nykyiset työssäkäyvät eivät maksaisi suurinta osaa nykyeläkkeistä, niin nuo rahastot olisivat syöty kuudessa vuodessa. Eivät siis riittäisi mitenkään. Sitten työssäkäyvien pitäisi maksaa nykyisistä 100% eläkkeistä, ja lisäksi yrittää säästää itselleenkin jotain. Täysin kestämätön tilanne. 

Vierailija
505/517 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Röh röh. Aina kun näen eläkeläisen niin alan vinkua. röh

Vierailija
506/517 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskat työttömät haluaa vanhojen eläkkeet. Siitähän tässä on kysymys.

Vierailija
507/517 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveästi menee rahaa urheilun tukemiseen. Missään ei ole kirjoitettu että urheilussa säästetään. Miksi ei voisi ? Maksan harrastukseni itse.

Vierailija
508/517 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tälläkään palstalla kukaan ei mieti, että mistä sitä rahaa niihin rahastoihin kertyy, vaikka kukaanhan ei siis ikinä maksa omia eläkkeitään."

Moneen kertaan kerrottu, että nykyisistä eläkkeitä katetaan 20 % rahastoidusta pääomasta. Siis eläkeläiset maksaa itse oman eläkkeensä 20 % osuudella. Loput 80 % otetaan työssäkäyvien eläkemaksuista.

Miten ne kaikki 300 miljardia sinne on kertynyt? Rahaa noissa rahastoissa oli jo 20 vuotta sitten yli 200 miljardia 

Ei voi olla eläkevajetta, jos rahasto vain kasvaa. Siitä on nyt 20 vuoden aikana pimitetty 100 miljardia eläkkeen maksajilta. Kenen hyväksi? Vanhuksien määrä laskee koko ajan väitteistä huolimatta. Suomessa suurimmat ikäluokat löytyvät 90 luvultra ja vuodelta 87 

Ymmärrätkö, että tuo tuotto on aivan surkea?

Nyyh ja kyynel  Pullamössön eläkemaksu on 7.3%, josta jää verovähennyksen jälkeen noin 4% maksettavaa. Murtuu siinä vahvempikin ihminen tuollaisen valtavan taakan alle.

Vierailija
509/517 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nelikymppinen, ja en usko että minä koskaan tulen mitään järjellistä eläkettä saamaan. Ne rahat ehditään syödä pois vaikka maksan muiden eläkkeitä suuria summia joka kuukausi. 

Surkea tilanne minun ikäisilleni, kovat maksut joista itse ei pääse hyötymään. Rahaa ei jää kulutukseen, kun pitää säästää ja sijoittaa kaikki yli jäävä omia eläkepäiviä varten jotta välttyisi sänkyyn sitomiselta ja saisi ihmisarvoisen vanhuuden. Jos edes sinne asti elää. Mutta jos en, niin lapsilleni sitten jää perintöä jolla toivottavasti turvaavat omaa vanhuuttaan sitten. 

Ei ihme, että Suomessa on huono taloustilanne tällä hetkellä. Joka ikinen ikäiseni laittaa yli jäävät rahat säästöön koska vanhuus pelottaa. 

Vierailija
510/517 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nelikymppinen, ja en usko että minä koskaan tulen mitään järjellistä eläkettä saamaan. Ne rahat ehditään syödä pois vaikka maksan muiden eläkkeitä suuria summia joka kuukausi. 

Surkea tilanne minun ikäisilleni, kovat maksut joista itse ei pääse hyötymään. Rahaa ei jää kulutukseen, kun pitää säästää ja sijoittaa kaikki yli jäävä omia eläkepäiviä varten jotta välttyisi sänkyyn sitomiselta ja saisi ihmisarvoisen vanhuuden. Jos edes sinne asti elää. Mutta jos en, niin lapsilleni sitten jää perintöä jolla toivottavasti turvaavat omaa vanhuuttaan sitten. 

Ei ihme, että Suomessa on huono taloustilanne tällä hetkellä. Joka ikinen ikäiseni laittaa yli jäävät rahat säästöön koska vanhuus pelottaa. 

Sitähän ikäkaverisi toivovatkin,  eläkkeiden leikkauksia, 

Saatte mitä toivotte.

Säästämisellä mekin olemme elintasoa eläkeaikaamme nostaneet.

Vierailija
511/517 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vanhuspalveluiden hintoja saatetaan nostaa."

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011809847.html

Vierailija
512/517 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Röh röh. Aina kun näen eläkeläisen niin alan vinkua. röh

Sika on siitä jännä elukka että se vinkuu kokoajan.

Ennen ruokailua ja sen aikana.

Vierailija
513/517 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vanhuspalveluiden hintoja saatetaan nostaa."

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011809847.html

Vähän pakko, kun isommista eläkkeistä ei saa leikata.

Vierailija
514/517 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olevat eläkeläiset maksavat eläkkeistään teille nuoremmille kertyvää eläkettä ja he saavat edellisen sukupolven maksavaa omassa eläkkeessään. 

Eli nyt töissäoleva sukupolvi EI MAKSA nyt olevien eläkkeensaajien eläkkeeseen mitään.

Tästä oli pitkä artikkeli juuri viime viikolla jossakin, siinä oli tarkasti selitetty tämä.

Vierailija
515/517 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrätkö, että tuo tuotto on aivan surkea?

Nythän seuraava uudistus parantaa tuottomahdollisuuksia. Ja liioittelet muutenkin. Jos Suomessa kukaan enää ollenkaan kävisi töissä eikä kukaan maksaisi yhtään maksuja eikä eläkevarat tuottaisi yhtään mitään, silti ne riittäisivät yli seitsemäksi vuodeksi. Oikeastihan noin ei käy. Kohta eläkevarat ovat niin suuret ja eläkeläisiä tosiaan niin paljon vähemmän, että maksuja voidaan laskea. 

Vierailija
516/517 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nythän seuraava uudistus parantaa tuottomahdollisuuksia. Ja liioittelet muutenkin. Jos Suomessa kukaan enää ollenkaan kävisi töissä eikä kukaan maksaisi yhtään maksuja eikä eläkevarat tuottaisi yhtään mitään, silti ne riittäisivät yli seitsemäksi vuodeksi. Oikeastihan noin ei käy. Kohta eläkevarat ovat niin suuret ja eläkeläisiä tosiaan niin paljon vähemmän, että maksuja voidaan laskea. 

Täältä voit tutkia, mitä nykyisillä työntekijöillä on odotettavissa. Tulossa on heikentyneitä eläkkeitä ja kasvaneita maksuja vuosisadan loppuun saakka. Vastaaviin lukuihin kuin nykyisillä eläkeläisille on ollut tuskin tulemme koskaan pääsemään, ja eläkemaksujen tuottosuhde tulee huononemaan nykyisestäänkin. 

Nykyeläkeiläiset käärivät kermat eläkerahastoista päältä ja jättävät tulevat sukupolvet pulaan.

https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/ennustelaskelmat/pitk…

"Lakisääteiset kokonaiseläkemenot olivat 13,2 prosenttia bruttokansantuotteesta vuonna 2021. Eläkemenojen suhde bruttokansantuotteeseen nousee peruslaskelmassa 13,6 prosenttiin vuonna 2030. Vuoden 2030 jälkeen eläkeläisten määrän kasvu hidastuu ja keskimääräiset eläkkeet suhteessa ansiotasoon alenevat. Nämä tekijät kääntävät menosuhteen laskuun. Vuoteen 2045 mennessä suhde alenee peruslaskelmassa 12,7 prosenttiin. Vuoden 2050 tienoilla keskieläkkeen madaltuminen suhteessa keskiansioon hidastuu ja eläkkeensaajien määrän kasvu jatkuu. Eläkemenojen suhde bruttokansantuotteeseen alkaa näistä syistä nousta ja tämä nousu jatkuu vuosisadan loppupuolelle saakka. Laskentajakson lopussa vuonna 2090 peruslaskelman eläkemenot ovat 14,4 prosenttia bruttokansantuotteesta."

Vierailija
517/517 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt olevat eläkeläiset maksavat eläkkeistään teille nuoremmille kertyvää eläkettä ja he saavat edellisen sukupolven maksavaa omassa eläkkeessään. 

Eli nyt töissäoleva sukupolvi EI MAKSA nyt olevien eläkkeensaajien eläkkeeseen mitään.

Tästä oli pitkä artikkeli juuri viime viikolla jossakin, siinä oli tarkasti selitetty tämä.

Olet ymmärtänyt asian jotenkin väärin.

Kukin sukupolvi KERRYTTÄÄ itse omaa eläkettään palkkansa perusteella.

Eläkeyhtiöt MAKSAVAT nykyiset eläkkeet pääosin kulloinkin työikäisiltä kerättävillä työeläkemaksuilla. Eläkerahastot toki kasvavat samanaikaisesti siellä taustalla osittain sillä uudella rahalla osittain sijoitustuotoilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi