"Eläkkeitä maksetaan 40 miljardia, muille niukkuutta."
"Eläkkeisiin menee iso osa valtion budjetista joka vuosi."
Kommentit (264)
"Ne rahat ovat eläkeläisten TYÖLLÄ itsensä tienaamia palkkoja"
Eivät ole
Jokaisesta eurosta jonka saat eläkettä tulee 80 senttiä suoraan työelämässä olevien eläkemaksuista. Suomessa eläkeläiset eivät ole itse säästäneet eläkkeitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisää tulee menemään kun valtio maksaa lisääntyville nuorille mt potilaille.
Työtä tehneiden eläke ei mene valtiolta vaan työeläkeyhtiöiltä.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataatuhatta.
Eläkemaksu on 7,15 % palkasta ja työnantaja maksaa loput niin, että 25 % tulee täyteen ja nuo rahat menevät nyt eläkkeellä oleville.
Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5 % vuosipalkasta https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta
1,5% laskennallisesti,mutta oikeasti ei. Eläke kertymään on oma lasku kaavio.
Vierailija kirjoitti:
Olen eläkkeni tienannut työtä tekemällä 14 vuotiaasta asti, tosin eläke alkoi kertyä vasta 23- vuotiaana. En saa Kelan eläkettä.
Sinun olisi pitänyt maksaa moninkertainen määrä eläkemaksuja jotta tämä olisi totta. Todellisuusessa maksamasi eläkemaksut kattaa vain murto-osan eläkkeestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Meidän kaupungissa on liikaa asuntoja. Ei mene kaupaksi. Siellä ne on netissä kuukaudesta toiseen myynnissä.
Työikäiset ei saa töitä eikä lainaa. Tuet leikattu.
"Eduskunta hyväksyi potlulain."
Tämä ei lisää asuntojen ostamista vaan päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö mikä muu ei lisää asuntojen ostamista? Se, että jokaisesta palkasta otetaan neljäsosa ja rahat jaetaan eläkeläisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö mikä muu ei lisää asuntojen ostamista? Se, että jokaisesta palkasta otetaan neljäsosa ja rahat jaetaan eläkeläisille.
No ei oteta .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei oteta .
Kyllä se hyvin lähellä totuutta on. Eläkemaksut on tätä luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen eläkkeni tienannut työtä tekemällä 14 vuotiaasta asti, tosin eläke alkoi kertyä vasta 23- vuotiaana. En saa Kelan eläkettä.
Työnantajasi sen maksoivet et sinä. Sen sijaan me maksamme oikeasti itsekin ja silti eläkeikä on70v. Miksi sinun pitää saada vähemällä enemmän? Millä logiikalla meille kuuluu vähemmän vaikka maksamme enemmän?
Vierailija kirjoitti:
"Tiedän kyllä tämän ja itsekin maksoin noita eläkemaksuja työssäkäyvänä vielä v 2024. Ja siksihän eläkejärjestelmää on uudistettu ja uudistetaan jatkossakin. Menneisyyttä ei vaan voi muuttaa ja takautuvat muutokset eivät tämmöisessä järjestelmässä oikein onnistu. Nykyeläkeläisten osalta voidaan jäädyttää indeksejä ja korottaa verotusta. Muut muutokset kohdistuvat tuleviin eläkeläisiin ja niidenkin osalta on huomioitava vaikutukset eri ikäluokkiin. 50+ -ikäinen omaa eläkettään vuosikymmeniä kerryttänyt työikäinen ajattelee eläkejärjestelmään tarvittavista muutoksista varmaan eri tavalla kuin juuri työelämän aloittanut 25-vuotias."
Suurin osa alle 30-vuotiaista ymmärtää, ettei mitään eläkettä tule itse ikinä tästä järjestelmästä saamaan. Tästä on päästetty tekeytymään pyramidihuijaus jonka päätepysäkki näkyy jo. Jossei poliittista tahtoa löydy eläkejärjestelmän korjaamiseen niin se tulee hajoamaan.
Aika heikko on usko tulevaisuuteen. Eläkejärjestelmä ei ole kaatumassa yhtään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeitä maksetaan vuosittain reilu 40 miljardia. Riittäisiköhän 30 miljardia ihan hyvään elintasoon tuolle ihmisjoukolle? Vertailun vuoksi toimeentulotukea maksetaan vuodessa reilun miljardin verran.
Ymmärräthän, että 10 mrd pois eläketuloista tarkoittaa 3,1 mrd pois valtion verotuloista? Miten ajattelit sen kompensoida?
Ymmärrähän , ettei tuo raha katoa mihinkään, jos sen saa eläkeloisen sijaan valtio, palkansaaja, työnantaja tai jokin näiden yhdistelmä? Eläkeloinen ei tuota mitään, joten eläkeloiselta leikkaaminen ei myöskään ole mistään pois.
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole
Jokaisesta eurosta jonka saat eläkettä tulee 80 senttiä suoraan työelämässä olevien eläkemaksuista. Suomessa eläkeläiset eivät ole itse säästäneet eläkkeitään.
Eli nykyisten eläkeläisten olisi työssä ollessaan pitänyt valittaa siitä, että joutuivat maksamaan vanhempiensa eläkkeitä, niinkö? Eipä olisi tullut mieleenkään.
Mutta sitähän nykyiset työssäkäyvät valittavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeitä maksetaan vuosittain reilu 40 miljardia. Riittäisiköhän 30 miljardia ihan hyvään elintasoon tuolle ihmisjoukolle? Vertailun vuoksi toimeentulotukea maksetaan vuodessa reilun miljardin verran.
Ymmärräthän, että 10 mrd pois eläketuloista tarkoittaa 3,1 mrd pois valtion verotuloista? Miten ajattelit sen kompensoida?
Ymmärrähän , ettei tuo raha katoa mihinkään, jos sen saa eläkeloisen sijaan valtio, palkansaaja, työnantaja tai jokin näiden yhdistelmä? Eläkeloinen ei tuota mitään, joten eläkeloiselta leikkaaminen ei myöskään ole mistään pois.
Haluatko itseäsi kutsuttavan eläkeloiseksi, kun itse jäät eläkkeelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole
Eli nykyisten eläkeläisten olisi työssä ollessaan pitänyt valittaa siitä, että joutuivat maksamaan vanhempiensa eläkkeitä, niinkö? Eipä olisi tullut mieleenkään.
Ennen eläkeläisiä oli vähemmän ja eläkkeet pienempiä. 1990-luvulla oli eläkeläisiä 800000 ja nyt puolet enemmän eli 1600000.
Hallitus vähentää eläkeläisten hoitokotien määrää, koska rahat on loppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole
Koska nykyisin eläkemaksut on moninkertaisia siihen mitä ne joskus silloin olivat. Eläkeläisiä on puoli miljoonaa enemmän kinuamassa rahaa. Eikä palkkakehitys ole pysynyt eläketaakan kasvuvauhdissa mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole
Työntekijän eläkemaksua alettiin periä palkasta 1.1.1993. Sitä aiemmin koko lystin maksoi työnantajat. Jos nykyiset eläkeikäiset olisivat maksaneet oikeasti koko työuransa ajan palkastaan nykyisen tasoista 7,3% työeläkemaksua, niin veikkaan, että huuto olisi käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole
Työntekijän eläkemaksua alettiin periä palkasta 1.1.1993. Sitä aiemmin koko lystin maksoi työnantajat. Jos nykyiset eläkeikäiset olisivat maksaneet oikeasti koko työuransa ajan palkastaan nykyisen tasoista 7,3% työeläkemaksua, niin veikkaan, että huuto olisi käynyt.
Aivan hölmöläisten hommaa saivarrella miten eläkemaksu otetaan palkasta. Näkyykö se palkkakuitilla vai onko se tilitetty jo siinä vaiheessa. Sillä ei lopputuloksen kannalta ole mitään merkitystä. TÄYSIN sama asia maksoi eläkemaksun kokonaan työnantaja vai kokonaan palkansaaja. Sillä ei ole mitään eroa muualla kuin paperilla.
"Aika heikko on usko tulevaisuuteen. Eläkejärjestelmä ei ole kaatumassa yhtään mihinkään."
Nuorten työikäisten kannalta olisi ehdottomasti parempi vaihtoehto hylätä kokonaan nykyinen systeemi ja säästää itse oma eläke.
Todennäköisesti suurin osa tekisi näin jos se vain olisi laillista. Nyt eläkejärjestelmässä ollaan mukana koska ei ole edes vaihtoehtoa irtisanoutua siitä.
Koska eläkemaksut menee lähes kokonaan nykyisille eläkeläisille, eikä rahastoon kasvamaan korkoa niin omille eläkemaksuille saa erittäin huonon tuoton. Jos tämän pääoman saisi itse sijoittaa niin se kasvaisi valtavan paljon tehokkaammin.