"Eläkkeitä maksetaan 40 miljardia, muille niukkuutta."
"Eläkkeisiin menee iso osa valtion budjetista joka vuosi."
Kommentit (257)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai on valtio ominut jo työeläkelaitostenkin rahat??? Minusta eläkkeet voi kokonaan lopettaa, mutta sillä ehdolla, että jo maksetut eläkemaksut välittömästi palautetaan eli odottelen tässä yli 400000:n euron pottia 47 vuoden työeläkemaksuista.
Maksat ehkä kolmanneksen tai neljänneksen eläkkeestäsi.
Eläkejärjestelmähän on pyramidihuijaus. Tosin jossain kohtaa se romahtaa ja eläkkeitä ei vaan ole rahaa maksaa entiseen tapaan.
Jos käyt töissä (mitä kyllä vakavasti epäilen) Maksat 7% eläkemaksuja. TRyönantaja kustantaa loput, lisäksi eläkerahastot kasvavat koko ajan, vaikka kauhea hätä pitäisi olla kun sinunkaltaistesi kommentteja lukee
Se on keinotekoista miten tämä 25 % eläkemaksu jakautuu työnantajan ja työntekijän osuuksiin. Samasta rahasta se otetaan. Täysin merkityksetöntä maksaako saman summan eläkevakuutusyhtiölle työnantaja vai työntekijä.
Vierailija kirjoitti:
"Ymmärrä nyt, että jos saat toiveesi läpi ja eläkkeitä leikataan, niin se tapahtuu sinun omista eläkkeistäsi"
Ymmärrät vaihtoehdot väärin:
A) Eläkkeitä ei leikata ja koko eläkejärjestelmä kaatuu.
B) Eläkkeitä leikataan ja meillä on toimiva eläkejärjestelmä vielä huomennakin.
Miksi ne rahastot kasvavat koko ajan? Suuret ikäluokat ovat käytännössä jo kokonaan hävinneet, mutta valituksesta emme pääse silti eroon, ennen kuin vasemmisto saa tahtonsa läpi
Eläkeiän nosto ja eläkeputken poisto olivat eläkeleikkauksia ja se osui kyllä nuorempien tuulettimeen, ihan niin kuin tulevat kaikki eläkeleikkaukset jatkossakin kohdistumaan
Onnea eläkkeelle (jos ylipäätään edes olet töissä)
Meidän kaupungissa on liikaa asuntoja. Ei mene kaupaksi. Siellä ne on netissä kuukaudesta toiseen myynnissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ymmärrä nyt, että jos saat toiveesi läpi ja eläkkeitä leikataan, niin se tapahtuu sinun omista eläkkeistäsi"
Ymmärrät vaihtoehdot väärin:
A) Eläkkeitä ei leikata ja koko eläkejärjestelmä kaatuu.
B) Eläkkeitä leikataan ja meillä on toimiva eläkejärjestelmä vielä huomennakin.
Miksi ne rahastot kasvavat koko ajan? Suuret ikäluokat ovat käytännössä jo kokonaan hävinneet, mutta valituksesta emme pääse silti eroon, ennen kuin vasemmisto saa tahtonsa läpi
Eläkeiän nosto ja eläkeputken poisto olivat eläkeleikkauksia ja se osui kyllä nuorempien tuulettimeen, ihan niin kuin tulevat kaikki eläkeleikkaukset jatkossakin kohdistumaan
Onnea eläkkeelle (jos ylipäätään edes olet töissä)
Rahastojen on mahdollista kasvaa koska rahastoidulla pääomalla ei tarvitse maksaa eläkkeellä olevien eläkkeitä. Koska nykyiset eläkkeet lähes kokonaan katetaan työssäkäyvien eläkemaksuista pysyy tämä eläkesysteemi pystyssä. Jos eläkeläisten pitäsi pärjätä itse rahastoihin keräämillä rahoilla niin eläkkeiden maksu loppuisi ensi vuosikymmenen alussa vararikkoon. Kaikki säästöt olisi syöty.
"Onnea eläkkeelle (jos ylipäätään edes olet töissä)"
En ole itse palkansaajana ollut kuin nuorempana. Joten koko tämä työeläke himmeli ei kosketa minua henkilökohtaisesti juuri laisinkaan.
Ehkä siksi tätä on helpompi ajatella kriittisesti kun ei ole oma lehmä ojassa. En tule perinteisen työeläkkeen muodossa eläkettä saamaan merkittävästi. Minun eläketurvani on ihan toisella tavalla hoidettu. Eikä niihin rahoihin pääse poliitikot tai eläkeyhtiöiden pomot käsiksi mitenkään!
Rahastojen on mahdollista kasvaa koska rahastoidulla pääomalla ei tarvitse maksaa eläkkeellä olevien eläkkeitä. Koska nykyiset eläkkeet lähes kokonaan katetaan työssäkäyvien eläkemaksuista pysyy tämä eläkesysteemi pystyssä. Jos eläkeläisten pitäsi pärjätä itse rahastoihin keräämillä rahoilla niin eläkkeiden maksu loppuisi ensi vuosikymmenen alussa vararikkoon. Kaikki säästöt olisi syöty.
Niin, Suomen eläkejärjestelmä on vain osittain rahastoiva.
Miten sinä luulet, että 60- ja 70-luvulla eläköityneiden eläkkeet olisi voitu maksaa jos ne olisi pitänyt kattaa rahastoiduilla varoilla, kun niiden rahastojen saldo oli 0, kun eläkejärjestelmä luotiin.
Vierailija kirjoitti:
En ole itse palkansaajana ollut kuin nuorempana. Joten koko tämä työeläke himmeli ei kosketa minua henkilökohtaisesti juuri laisinkaan.
Ehkä siksi tätä on helpompi ajatella kriittisesti kun ei ole oma lehmä ojassa. En tule perinteisen työeläkkeen muodossa eläkettä saamaan merkittävästi. Minun eläketurvani on ihan toisella tavalla hoidettu. Eikä niihin rahoihin pääse poliitikot tai eläkeyhtiöiden pomot käsiksi mitenkään!
Oletko ns. kelaeläkeläinen?
Vierailija kirjoitti:
Tässä tulee varmasti käymään niin, että lyödään lyötyjä, eli eläkkeitä tullaan leikkaamaan nyt vielä töissä olevilta, jotka joutuvat juuri nyt kärsimään näistä suurista eläkemenoista ja palkinto siitä tulee olemaan rangaistus, eli asia tulee menemään juuri päin vastoin, kuin sen pitäisi mennä.
Juuri nykyeläkeläiset ovat lyöneet muita ja kusettaneet itselleen pitkän eläkkeen muiden kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Miten sinä luulet, että 60- ja 70-luvulla eläköityneiden eläkkeet olisi voitu maksaa jos ne olisi pitänyt kattaa rahastoiduilla varoilla, kun niiden rahastojen saldo oli 0, kun eläkejärjestelmä luotiin.
60-luvulla eläköityneet elivät keskimäärin alle 15 vuotta vanhuuseläkkeellä. Nykyisin vanhuuseläkkeellä eletän keskimäärin yli 20 vuotta. Eläkeläisten määrä on nykyisin moninkertainen! Eläkkeiden maksamiseen menee nykyiseltä työelämässä olevalta sukupolvelta huomattavasti suurempi osuus eläkemaksuina tämän takia. Tämä on tosi huono yhdistelmä nykyisessä Suomessa jossa talouskasvua ei ole ollut kahteenkymmeneen vuoteen ja työttömyysluvut paukkuu ennätyslukemissa. Kamelin selkä on katkeamispisteessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteleeko tuo hokijapelle, että maksaisi itse omansa eläkkeen? Tietysti jos tappaa itsensä ajoissa...
Jonkin verran ihmisiä kuolee kauan ennen eläkeikää sairauteen tai tapaturmaisesti. Heidän omaisensa eivät saa vainajan maksamia työeläkemaksuja takaisin. Ne jäävät valtion kirstuun.
Niin pitääkin. Eläkemaksut eivät ole korvamerkittyjä vaan menevät yhteiseen pottiin, josta maksetaan kaikkien eläkkeet. Ei verojakaan korvamerkitä siten, että niillä saisi palveluita vain itselle.
Ei ne mene yhteiseen pottiin vaan 80 % menee nykyisille eläkeläisille. Nykyiset työssäkäyvät ei tule ikinä saamaan samanlaisia eläke-etuuksia kuin joiden maksamiseen ovat nyt pakotettuna.
10 vuotta myöhemmin eläkkeelle ja koko uran maksetut tyel maksut. Tätä kuitenkin myydään meille tasa-arvoisena järjestelmänä. Jotenkin tämän sietäisi jos asiassa oltaisiin eded reiluja. Myönnettäisiin että ei tämä tosiaan ole reiluanteitämkohtaan , mutta paskat . Syvältä defenssibubkkerista möyhötään mitä mielikuvituksellisipia väitteitä kuinka tämä on hyvä. Nyt uusin oppimani on että on näemmä suorastaan kansantaloudellinen siunaus että on paljon eläkeläisiä joilla on hyvä eläke koska silloin valtio saa verotuloja. Siis voi vttu mitä talousajattelua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sama koskee sinua! Ja samalla tavalla nykyiset eläkeläiset ovat maksaneet vanhempien eläkkeitä, eli keskimäärin maksamme omat eläkkeemme."
1985 eläkemaksun suuruus oli 9 % palkasta kun taas nykyisin menee 25 %.
Miten tämä on mielestäsi sama asia?
Ensinnäkin maksu on ollut jo 10-14% vuosien 77-88 välillä.
Toisekseen, luuletko, että kaikki nykyeläkeläiset ovat jääneet eläkkeelle v. 1985 mennessä? Itse asiassa vanhuuseläkkeelle tuolloin jääneitä taitaa olla enää kourallinen elossa.
Suuri osa nykyeläkeläisistä on ehtinyt maksaa myös noita korkeampia maksuja vuosikymmeniä.
Kyllä se jotain eläkemaksujen suuruudesta eri ikäpolville kertoo, kun 40-luvulla syntyneet isäni ja äitini saavat eläkemaksunsa takaisin 5-6 kertaisena eläkkeellä. Ja minä 70-luvulla syntyneenä saan eläkemaksuni takaisin 1,7 kertaisena! Se on pirun huono tuotto reilun 40 vuoden sijoituksille!
Tästä voit katsoa lisää:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ns. kelaeläkeläinen?
En ole tällä vuosituhannella saanut euroakaan Kelalta tai mitään muitakaan vastaavalta. Enkä sen puoleen ole tarvinnutkaan. Minulla on talous kunnossa enemmän kuin hyvin. Opintotukea sain parikymppisenä, se taitaa olla viimeisin tuki mitä olen saanut. Senkin maksu loppui kun palkkatulot nousi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60-luvulla eläköityneet elivät keskimäärin alle 15 vuotta vanhuuseläkkeellä. Nykyisin vanhuuseläkkeellä eletän keskimäärin yli 20 vuotta. Eläkeläisten määrä on nykyisin monink
Tiedän kyllä tämän ja itsekin maksoin noita eläkemaksuja työssäkäyvänä vielä v 2024. Ja siksihän eläkejärjestelmää on uudistettu ja uudistetaan jatkossakin. Menneisyyttä ei vaan voi muuttaa ja takautuvat muutokset eivät tämmöisessä järjestelmässä oikein onnistu. Nykyeläkeläisten osalta voidaan jäädyttää indeksejä ja korottaa verotusta. Muut muutokset kohdistuvat tuleviin eläkeläisiin ja niidenkin osalta on huomioitava vaikutukset eri ikäluokkiin. 50+ -ikäinen omaa eläkettään vuosikymmeniä kerryttänyt työikäinen ajattelee eläkejärjestelmään tarvittavista muutoksista varmaan eri tavalla kuin juuri työelämän aloittanut 25-vuotias.
"Miten sinä luulet, että 60- ja 70-luvulla eläköityneiden eläkkeet olisi voitu maksaa"
60-luvulla työstä maksettiin alle 5 % eläkemaksua. Nykyisin menee 25 %. Ei varmaan kovin vaikea pohtia kumpaa maksaisi mielummin?
Ei mene valtion budjetista kuin valtion eläkkeet joka on pieni osa. Muut ovat ihan omia yhtiöitä. Tuosta eläkepotista valtio rikastuu himoverottamalla niitä ja saa tuloa 15 miljardia. Lisäksi ostoista ja maksuista noin 20 miljardia. Nyt Hallitus antoi suurituloisille eläkeläisille veronalenusta niin että joku saa jopa 5000€/kk enemmän käteen. Ne rahat ovat eläkeläisten TYÖLLÄ itsensä tienaamia palkkoja. Eivät soiaaliapua. HALLITUS ON VALIKAUDEN 4v AJAKSI JÄÄDYTTÄNYT ELÄKEINDEKSIN joten vaikka ruuan hinta on noussut 2,5 kertaiseksi kuten muutkin maksut eivät eläkkeet nouse.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeitä maksetaan vuosittain reilu 40 miljardia. Riittäisiköhän 30 miljardia ihan hyvään elintasoon tuolle ihmisjoukolle? Vertailun vuoksi toimeentulotukea maksetaan vuodessa reilun miljardin verran.
Eläkkeillä eli työeläkkeellä ei ole mitään tekoa valtion, budjetin tms kanssa. Se 40 mrd maksetaan vuosittain rahastoiduilla eläkemaksuilla. Koko linkattu juttu on toimittajan ymmärtämättömyyttä ja muka-asiantuntijan osaamattomuutta kuin myös ap:n. Valtio maksaa vuosittain noin 800 miljoonaa maajussien eläkkeisiin ja noin 400 miljoonaa yrittäjäeläkkeisiin, nämä maksut voisi hyvin siirtää yrittäjien itsensä maksettavaksi. Kelan kautta menee muutama sata miljoonaa kansaneläkkeisiin ja kaiken maailman vuohipaimenien takuueläkkeisiin ilman sentinkään eläkemaksuja. Nekin voisi poistaa.
Kyllä se jotain eläkemaksujen suuruudesta eri ikäpolville kertoo, kun 40-luvulla syntyneet isäni ja äitini saavat eläkemaksunsa takaisin 5-6 kertaisena eläkkeellä. Ja minä 70-luvulla syntyneenä saan eläkemaksuni takaisin 1,7 kertaisena! Se on pirun huono tuotto reilun 40 vuoden sijoituksille!
Ja silti sinun eläkkeesi varmaan on isompi kuin heidän ja rasittaa sinun lapsiasi enemmän kuin heidän eläkkeensä.
Jos he ovat maksaneet 100 ja saavat 500.
Sinä olet maksanut 1000 ja saat 1700.
Kumpi itse asiassa saa enempi?
"Tiedän kyllä tämän ja itsekin maksoin noita eläkemaksuja työssäkäyvänä vielä v 2024. Ja siksihän eläkejärjestelmää on uudistettu ja uudistetaan jatkossakin. Menneisyyttä ei vaan voi muuttaa ja takautuvat muutokset eivät tämmöisessä järjestelmässä oikein onnistu. Nykyeläkeläisten osalta voidaan jäädyttää indeksejä ja korottaa verotusta. Muut muutokset kohdistuvat tuleviin eläkeläisiin ja niidenkin osalta on huomioitava vaikutukset eri ikäluokkiin. 50+ -ikäinen omaa eläkettään vuosikymmeniä kerryttänyt työikäinen ajattelee eläkejärjestelmään tarvittavista muutoksista varmaan eri tavalla kuin juuri työelämän aloittanut 25-vuotias."
Suurin osa alle 30-vuotiaista ymmärtää, ettei mitään eläkettä tule itse ikinä tästä järjestelmästä saamaan. Tästä on päästetty tekeytymään pyramidihuijaus jonka päätepysäkki näkyy jo. Jossei poliittista tahtoa löydy eläkejärjestelmän korjaamiseen niin se tulee hajoamaan. Ei nuoret loputtomasti suostu maksamaan eläkemaksuja jos ne rahat menee hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei mene valtion budjetista kuin valtion eläkkeet joka on pieni osa. Muut ovat ihan omia yhtiöitä. Tuosta eläkepotista valtio rikastuu himoverottamalla niitä ja saa tuloa 15 miljardia. Lisäksi ostoista ja maksuista noin 20 miljardia. Nyt Hallitus antoi suurituloisille eläkeläisille veronalenusta niin että joku saa jopa 5000€/kk enemmän käteen. Ne rahat ovat eläkeläisten TYÖLLÄ itsensä tienaamia palkkoja. Eivät soiaaliapua. HALLITUS ON VALIKAUDEN 4v AJAKSI JÄÄDYTTÄNYT ELÄKEINDEKSIN joten vaikka ruuan hinta on noussut 2,5 kertaiseksi kuten muutkin maksut eivät eläkkeet nouse.
Valtion eläkkeet eivät mene budjetista, ehkä eduskunnan mutta muut maksaa eläkeyhtiö (Keva), jonne virkahenkilön ja valtiotyönantajan eläkemaksut rahastoidaan kuten yksityisellä sektorillakin.
"Monilla paikkakunnilla asuntoja on liikaa."