Miksi perittävä ei saisi itse päättää ketkä hänet perivät tai ovat ansainneet perinnön?
Niin kuin otsikossa on.
Eli miksi perittävä ei saisi sataprosenttisesti itse päättää kenelle hän haluaa omaisuutensa antaa, vaan siihenkin on pitänyt tehdä laki väliin?
Ketä tai keitä varten tuo laki on tehty ja mitä muka tapahtuisi ilman tuota lakia?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Lakiosa on käytössä vain Suomessa. Halutaan eurooppalainen perimyslaki, jossa ei ole tätä muinaisjäännöstä, joka tehtiin maatalousyhteiskuntaan.
Ei pidä paikkaansa. Lakiosa on myös muissa pohjoismaissa ja hyvin monessa Euroopan maassa. USA:ssa ja Britanniassa ei ole.
Minun isä teki niin että antoi käteistä minulle paljon 350000 euroa 3 vuoden aikana enkä saanut kertoa veljelleni siitä mitään enkä kertonut. Se ei halunnut antaa veljelleni rahaa koska se ryyppäsi ja teki rikoksia. Käytti lopulta huumeitakin. Veljeni kuoli sitten huumeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Lakiosa on käytössä vain Suomessa. Halutaan eurooppalainen perimyslaki, jossa ei ole tätä muinaisjäännöstä, joka tehtiin maatalousyhteiskuntaan.
Käytäntö on tehty reiluuden ja tasa-arvon vuoksi sekä taloudellisen väkivallan poustamiseksi.
Kun omaisuus jaetaan, se ei keskity
Kyllä yhteiskunnassa on ihan tarpeeksi mielivaltaa ja pärstäkerrointa, ei kaivata yhtään lisää.
Jos on itse perinyt omaisuuden on velvollisuus jättää sitä suvulle
Vierailija kirjoitti:
Jotkut jo eläissään ovat epäreiluja ja suosivat yhtä lasta ja sitten niiden kuoltuakin pitäisi vain niiden lempilasten saada perintöä.
Omassa suvussa on ikävän paljon tuollaisia ihmisiä ja täti esimerkiksi suosi poikalasta ja piti tytärtään ihan surkimuksena syntymästä lähtien ja olisi varmasti jättänyt tyttärensä perinnöttömäksi, jos olisi voinut.
Erittäin pitkä tarina, mutta täti teki tyttären mieheltä salaa ja tuli ero ja täti piti sitä vauvaa syyllisenä, sen piti pelastaa liitto. Ja varmasti tämä ei ole mikään harvinainen tarina, siksi pitää lapsille jättää edes se lakiosa, loput voi antaa sille suosikille tai kodittomille kissoille.
TÄMÄ. Oma persereikä isoäitini teki testamentin jolla suosikkipojanpoika sai suurimman osan. Muut perilliset pelkän lakiosan. Noita persereikiä jotka kohtelevat perheenjäseniään eriarvoisesti, on ihan liikaa. Onneksi on lakiosa 👍
Hyvä että on lakiosa. Ei pääse narsistivanhempi eväämään oikeutettua perintöä omalta inhokkilapseltaan.
Jos teet testamentin, sillä voit antaa perintösi kenelle haluat. Aviopuolisoa et voi sivuuttaa ja lapsille menee lakiosa testamentista huolimatta. En tiedä sen suuruutta, mutta vähemmän joka tapauksessa kuin jos lapset perisi tasaosuuksin kaiken, näin vain esimerkkinä.
Tulen tekemään lakialoitteen että homoseksuaalisuus on säädettävä perinnöttäjättämisperusteeksi, riippumatta jätetäänkö vai poistetaanko lakiosa perintökaaresta.
Päivi Räsänen (terveisiä muuten Washingtonista)
Vierailija kirjoitti:
Jos teet testamentin, sillä voit antaa perintösi kenelle haluat. Aviopuolisoa et voi sivuuttaa ja lapsille menee lakiosa testamentista huolimatta. En tiedä sen suuruutta, mutta vähemmän joka tapauksessa kuin jos lapset perisi tasaosuuksin kaiken, näin vain esimerkkinä.
Aviopuoliso ei peri ilman testamenttiä mitään, jos on rintaperillisiä. Tasinko on eri asia, ehkä tarkoitat sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se saakin. Sitä kutsutaan TESTAMENTIKSI, jolla moinen tahto ilmaistaan.
Silti rintaperillinen saa aina lakiosan.
Ei muuten saa. Jos testamentin tekijä ilmoittaa että jättää rintaperillisen perinnöttä, niin tapahtuu.
Youtubesta olen katonut jotain David Ramsey -ohjelman klippejä missä soittajat kertoilevat tilanteistaan. Siellä tulee vastaan näitä, kun joku miettii että jättää perinnöttömäksi lapsen, joka ei elä sellaista kiihkouskovaisen elämää kuin vanhemmat toivovat. Ja muutenkin tuntuu olevan useammin tapana, että kaikki testamentataan puolisolle, joka hyvässä lykyssä menee uuden heilan kanssa naimisiin ja jättää kaiken uudelle puolisolle ja näille uudemmille lapsille.
Kyllä minusta Suomen perintökaari on hyvä. Lähtökohtaisesti lapset perivät ja lakiosuus suojaa pahimmilta vääryyksiltä.
Sorry mutta homouden perusteella ei ole mitään oikeutta kieltää perintöä (=lakiosaa).