Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hymistelyketju, tavallisia juttuja

Vierailija
04.02.2026 |

Räväkät älkööt vaivautuko. Täällä ei saa ilkeillä. Liian pitkästyttäviä kommentteja ei olekaan täyttämään tätä ketjua.

Kaikki mukaan, ketkä ikäviin ketjuihin olette kyllästyneet

Kommentit (12889)

Vierailija
12821/12889 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuli toukokuu, tuli valkeat yöt, yli lensivät kurkien aurat. Tuli hiirenkorville koivikkovyöt, nousee oraalle ohrat ja kaurat.

Tuli toukokuu, järvet kahleensa luo, vaarit vikkelät kalalle soutaa, lapset koivuista makeaa mahlaa juo, kaikki maisemat tulvivat poutaa.

Tuli toukokuu, pääsky sanoman toi, kohta etelä lämmintä antaa. Sinitaivaalla kiurun viserrys soi, tuuli peltojen tuoksua kantaa.

Tuli toukokuu, tuomi kukkaset saa, puron äyräillä rentukat palaa. Karjapoikanen torvea toitottaa, metsän kaijutar huutelee salaa.

Tuli toukokuu, tuvat tyhjiksi jää, väet ulkona töillänsä hyörii. Käet kunnailla kukkua helkyttää, pihaseipäissä väkkärät pyörii."

Einari Vuorela

(Ulkomuistista, voi olla virheitä).

Vierailija
12822/12889 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisiko Suoman ja Väinön tarina kirjana? Jatkanko? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
12823/12889 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännästi välittyy runoista tunnelma, vaikkei nykyaikana tuollaista olekaan. Olisko joku kollektiivinen muisti taustalla? Miten sitten toimiikaan. Sama fiilis tulee joskus vanhojen Suomi-filmien luonnosta. Olispa kevät.

Vierailija
12824/12889 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kirjana?

Vierailija
12825/12889 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen esittänyt tuon Toukokuu-runon rehtorin eläkkeellelähtöjuhlassa. Muistan rivin sieltä täältä ulkoa edelleen. On upea.

Vierailija
12826/12889 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kirjana?

Kirjoitanko romaaniksi asti? Lukisitko sen?

Vierailija
12827/12889 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kirjana?

Et tainnut olla tuon alkuperäisen viestin keksijä, josta kaikki lähti. Kiva keskustelu käytiin. Kirjahankkeesta tulisi helposti tunne, ettei se oikein ole sinun oma ideasi, vaan rahastat tavallaan tällä ketjulla. Joku ehdotti, että tarinaa jatketaan joskus ketjussa, se olisi kivempi. En lukisi kuvaamistani syistä kirjaa. Itse asiassa sait minut nyt todella ensimmäistä kertaa jattelemaan, mitä tänne ketjuun kirjoittaa ja mitä ei. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä luin joskus nuorena paljonkin tuon tapaisia tarinoita. Lähes kaikki Kalle Päätalon kirjatkin tuli luettua. Äiti kuului pariinkin kirjakerhoon ja uusia kirjojahan tuli joka kuukausi. Iän myötä sitten aloin kiinnostua toisenlaisista kirjoista ja tarinoista. 

Vierailija
12829/12889 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen esittänyt tuon Toukokuu-runon rehtorin eläkkeellelähtöjuhlassa. Muistan rivin sieltä täältä ulkoa edelleen. On upea.

Minäkin muistan monia runoja ulkoa. Monissa on myös oivaltavaa viisautta ja symboliikkaa. Lauri Pohjanpään Kaksi vanhaa, vanhaa varista on mun suosikki. Kertoo kaiken ystävyyden merkityksestä. Saarikoskella on teräviä havaintoja lyhyissäkin runoissa.

Vierailija
12830/12889 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kirjana?

Et tainnut olla tuon alkuperäisen viestin keksijä, josta kaikki lähti. Kiva keskustelu käytiin. Kirjahankkeesta tulisi helposti tunne, ettei se oikein ole sinun oma ideasi, vaan rahastat tavallaan tällä ketjulla. Joku ehdotti, että tarinaa jatketaan joskus ketjussa, se olisi kivempi. En lukisi kuvaamistani syistä kirjaa. Itse asiassa sait minut nyt todella ensimmäistä kertaa jattelemaan, mitä tänne ketjuun kirjoittaa ja mitä ei. 

En saanut siitä ideaa. Olen jo aikaisemmin kirjoittanut tuosta ajanjaksosta kirjan. Kustannustoimittajani kanssa mietimme seuraavaa ja kohderyhmää. Siksi kyselin täälläkin.  Lähteekö lentoon, vai onko jo liian pureksittu aihe. 

Vierailija
12831/12889 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä luin joskus nuorena paljonkin tuon tapaisia tarinoita. Lähes kaikki Kalle Päätalon kirjatkin tuli luettua. Äiti kuului pariinkin kirjakerhoon ja uusia kirjojahan tuli joka kuukausi. Iän myötä sitten aloin kiinnostua toisenlaisista kirjoista ja tarinoista. 

Kauniusti sanot ei kiitos. Arvostan rehellisyyttäsi.

Vierailija
12832/12889 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauniusti sanot ei kiitos. Arvostan rehellisyyttäsi.

Kauniisti

Vierailija
12833/12889 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo huumorityyli sopii hyvin tänne ketjuun. En osaa sanoa, kantaisiko kirjassa. Kyrö on Mielensäpahoittaja-sarjalla vähän kyntänyt jo sen saran ja helposti vertautuu siihen. Riippuu täysin, mitä tavoittelee, vaikea arvioida. Täällä ketjussa luen, mutta kirjaa varmaan en. Menestystä muuten.

Vierailija
12834/12889 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiasta toiseen näin tylsästi. Se on kuulkaa vaikeaa löytää sopivia rillejä enää Suomesta. Ne kaikki kehykset ovat tosi isoja nykyisin, että ottavat poskiin kiinni. Minulla korkeat posket ja ärsyttää se, kun kaikki niin isoja kehyksiä. Ihan kamalaa on laseja etsiä, kun kehykset peittävät puolen naamaa. 

Itsellä on samat kehykset olleet jo vuosia. Pienet ja sellaiset mitä nykyään ei myydä enää missään. Nyt sitten nämä alkavat vedellä viimeisiään ja näin pelästyin, että mitä tehdä. Itsellä on toiset kehykset varalla, mutta uudetkin pitäisi saada. No minäpä käännyin Ebayn puoleen. Tilasin sieltä toisista maista kahdet samanlaiset mallit kuin omani. Toiset samaa väriä ja toiset toista. Nyt siis saan jatkaa saman mallin käyttöä mitä ei enää Suomesta saa. 

Näin odottelen pakettia Usasta ja Britanniasta ja sanon kiitos. Eivät olleet edes kalliit, vaikka postitus maksaa. Olen joskus aiemminkin tilannut. Sitten joskus niihin linssit. Netissäkin saa omilla vahvuuksilla parista silmälasifirmasta linssit melko edullisesti, kun vaan lähettää kehykset sinne ja tiedot voimakkuuksista. Äitini teki näin ja hyvät linssit tuli. Näin välttää ne rahastuspuljut eli instrut yms isoine kehyksineen. Pitäisi oikeastaan vielä katsoa yksiä kehyksiä vielä näiden lisäksi. Joku sanoo, että mitä tilata kaukaa. Itse en taas maksa mitään 200 euroa kehyksistä jos jostain saa jollain 40 eurolla ne oman malliset hyvät ja postitus on jotain 15 euroa. Sillä rahalla ei vielä kummoisia saa liikkeestä. Lisäksi jos olen puoli sokea koko loppu elämäni niin kehyksiä kuluu paljon. Piilarit eivät sovi ja lasit ehkä jopa itselläni auttavat naaman kanssa. Ovat jonkinlainen pieni "huijaus" ulkonäköön ja siinä mielessä hyvä juttu. En kaunistu ilman niitä. 

Vierailija
12835/12889 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliseen rilliviestiini vielä lisäyksenä tuli asiaa mieleen. Eli nuo instrut yms lähes pakottavat ostamaan kehyksiä. Se menee niin, että kutsuvat mukamas ilmaiseen tarkastukseen (äitini meni) ja sitten vasta tarkastuksen jälkeen toteavat, että niin tämä tarkastus on maksuton vain kehysten ottajille. Ei mainintaa maksuttomuudesta.

No, sitten äitini toteaa, että hän ei nyt osta kehyksiä ja näin maksaa tarkastuksen. Sitten tuleekin ongelma, kun hän haluaisi ne tiedot tarkastuksesta itselleen eli voimakkuudet laseja varten. No, eipä se instru niitä mielellään olisi antanut. Ihan anella sai, että antavat sen lapun missä tiedot käynnistä. Näin nuo puljut siis sitovat ihmisiä ostamaan tuolta ja jos tarkastukseen menee niin niitä tietoja saa kysellä jos ei linssejä silloin otakaan. 

Samoja kokemuksia itsellä ja tarkastukseen mennessä minut melkein pakotettiin ostamaan lasit ja sain anella niitä tarkastuksen tietoja. Nyt sama edessä taas, kun pitäisi uudet voimakkuudet päivittää ja silti linssit hommaan muualta ja kehykset tulee siis tuolta ulkomailta. Nyt silti pakko tarkastukseen mennä. Näin minusta noiden puljujen kuuluu antaa kaikille ne käynnin tiedot automaattisesti ilman mitään anelua. Nyt riittämiin tästä varmaan tällä kertaa. 

Vierailija
12836/12889 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasit on iso osa imagoa. Niillä muuttaa koko ilmeen. Tuttu kävi näönkorjausleikkauksessa, mutta ei kyennyt luopumaan laseista, kun olo on niin alaston ilman. Nykyisissä ei ole arvoja. Kehykset myös nuorentaa. Hyvä vinkki tuo tilaaminen. 

Vierailija
12837/12889 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiasta toiseen näin tylsästi. Se on kuulkaa vaikeaa löytää sopivia rillejä enää Suomesta. Ne kaikki kehykset ovat tosi isoja nykyisin, että ottavat poskiin kiinni. Minulla korkeat posket ja ärsyttää se, kun kaikki niin isoja kehyksiä. Ihan kamalaa on laseja etsiä, kun kehykset peittävät puolen naamaa. 

Itsellä on samat kehykset olleet jo vuosia. Pienet ja sellaiset mitä nykyään ei myydä enää missään. Nyt sitten nämä alkavat vedellä viimeisiään ja näin pelästyin, että mitä tehdä. Itsellä on toiset kehykset varalla, mutta uudetkin pitäisi saada. No minäpä käännyin Ebayn puoleen. Tilasin sieltä toisista maista kahdet samanlaiset mallit kuin omani. Toiset samaa väriä ja toiset toista. Nyt siis saan jatkaa saman mallin käyttöä mitä ei enää Suomesta saa. 

Näin odottelen pakettia Usasta ja Britanniasta ja sanon kiitos. Eivät olleet edes kalliit, vaikka postitus maksaa. Olen joskus aiemminkin tilannut. Sitten joskus niihin linssit. Netissäkin saa omilla vahvuuksilla parista silmälasifirmasta linssit melko edullisesti, kun vaan lähettää kehykset sinne ja tiedot voimakkuuksista. Äitini teki näin ja hyvät linssit tuli. Näin välttää ne rahastuspuljut eli instrut yms isoine kehyksineen. Pitäisi oikeastaan vielä katsoa yksiä kehyksiä vielä näiden lisäksi. Joku sanoo, että mitä tilata kaukaa. Itse en taas maksa mitään 200 euroa kehyksistä jos jostain saa jollain 40 eurolla ne oman malliset hyvät ja postitus on jotain 15 euroa. Sillä rahalla ei vielä kummoisia saa liikkeestä. Lisäksi jos olen puoli sokea koko loppu elämäni niin kehyksiä kuluu paljon. Piilarit eivät sovi ja lasit ehkä jopa itselläni auttavat naaman kanssa. Ovat jonkinlainen pieni "huijaus" ulkonäköön ja siinä mielessä hyvä juttu. En kaunistu ilman niitä. 

Rilleistä. Edelliset kehykset oli varmaan 6v vanhat. Optikolla/silmälääkärissä käyn kahden vuoden välein. Koskaan en löytänyt mieleisiä uusia kehyksiä ja kun ei näkökään muuttunut, pidin vanhat.

Tänä kesänä löysin heti uudet, kivat. Olen tosi tyytyväinen. Muuttui kyllä ilmekin.

Vierailija
12838/12889 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko jakaa tänne lukemani uutinen: kansa on valinnut kauneimmat koiran nimet: Bella, Onni, Sulo, Doris jne. Tästä uusimmalle hahmolle Bella nimeksi.

Vierailija
12839/12889 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä oli täällä tosi hauskoja, mutta en lukisi kirjaa.

Vierailija
12840/12889 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylältä selvittiin asioilta kotiin, nyt syötävää ja kahvit päälle. Aamulla oli kuudelta enää +1,5 mutta nyt +13 ja kaunis aurinkoinen päivä. Kaunista on syksy vaikka pimeyden puolelle siirryttiinkin viime yönä, syyspäiväntasaus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän