Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hymistelyketju, tavallisia juttuja

Vierailija
04.02.2026 |

Räväkät älkööt vaivautuko. Täällä ei saa ilkeillä. Liian pitkästyttäviä kommentteja ei olekaan täyttämään tätä ketjua.

Kaikki mukaan, ketkä ikäviin ketjuihin olette kyllästyneet

Kommentit (12889)

Vierailija
12801/12889 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko lukeneet Dickensin Oliver Twist?

Olen. Se tuli mieleen, kun luin uutisen, miten Ruotsissa rikollisliigat kouluttaa lapsista tappajia. Muutenkin yllättävän ajankohtainen. Yhteiskunnalliset ongelmat saman suuntaisia kautta aikojen. Ihminen ei muutu. Klassikoista oppii paljon.

Vierailija
12802/12889 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurkiaura lenteli korkealla sinisellä taivaalla suuntana etelä. En voinut mitään mutta tippa tuli silmäkulmaan, lähdöt on aina olleet minulle kovin haikeita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
12803/12889 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen pelkäsin että kukat kesäpaikan kuistilla paleltuisi mutta tänään ne olikin oikein kunnossa eikä hallaa ollutkaan viime yönä. Siirrettiin ne kuitenkin jo sisälle kun ensi yönäkin kylmempää niin ei tarvi arvuutella kuinka käy. Omenoita oli pudonnut taas uusi sangollinen maahan ja nurmikko pitäisi vielä kerran leikata. Lämpöinen päivä huomennakin ja niin ihanaa olla mökillä.

Vierailija
12804/12889 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas se aika vuodesta kun päivä lyhenee, ankeinta aikaa. Kuulin että tuttava perheeseen on syntymässä vauva loppuvuodesta. Vaikka sinänsä ihana uutinen en voi olla miettimättä mitrn loppuvuodesta syntyminen vaikuttaa lapseen. Meillä onneksi lapset syntyneet tammikuussa ja helmikuussa.

Miten se vaikuttaa?

On ainakin kouluun mennessään lähes vuotta nuorempi, kehittymättömämpi ja epäkypsempi/lapsellisempi  kuin alkuvuodesta syntyneet. Tuossa iässä ero on suuri. -eri-

Minä olen luokan nuorin ollut. Se ei vaikuttanut mihinkään. Opin nopeasti ja pärjäsin koulussa heti. Samoin olin ns järkevä jo silloin. En hölmöillyt jos niin voi sanoa. Vähän ujompi olin, mutta niin oli samoin moni muu myös minua vanhempi meidän luokalta. Näin ihan turhaa pelotella näillä jutuilla. Se on yksiköstä kiinni paljon. Itsekin pärjäsin myös liikunnassa hyvin ja muissa aineissa. Jos lapsesta ei toivota NHL-tähteä tai vastaavaa niin ei kovin paljon joulukuussa syntyminen näy. Lähinnä joukkuelajeissa näkyy varsinkin poikien osalta. 

Yksilölajeissa taas (kokemusta on) riittää ihan oma pärjääminen ja voi voittaa sen tammikuussa syntyneen ihan helposti. Kokemusta on ja kiitos isälleni, koska tuo opetti tiettyä vahvuutta pärjätä itseään melkein vuoden vanhemmille tai jos oli yhdistetty sarja niin jopa lähes 2 vuotta vanhemmille. 

Vierailija
12805/12889 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kurkiaura lenteli korkealla sinisellä taivaalla suuntana etelä. En voinut mitään mutta tippa tuli silmäkulmaan, lähdöt on aina olleet minulle kovin haikeita. 

Lisa Ridzen on kirjoittanut kirjan Kurjet lentää etelään. Se kertoo vanhasta ruotsalaismiehestä, joka elää viimeisiä päiviään. Puoliso on hoitokodissa, poikaan on välit poikki ja ainoa ystävä on koira, jonka kohtalosta mies on huolissaan. Tunnelma on kaunis ja tavallaan toiveikas. Jotenkin vähän samanlainen kuin elokuvassa Kuoleman jälkeinen elämä, joka tuli telkasta jokin aika sitten. Siinä tosin oli enemmän huumoria.

Vierailija
12806/12889 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisa Ridzen on kirjoittanut kirjan Kurjet lentää etelään. Se kertoo vanhasta ruotsalaismiehestä, joka elää viimeisiä päiviään. Puoliso on hoitokodissa, poikaan on välit poikki ja ainoa ystävä on koira, jonka kohtalosta mies on huolissaan. Tunnelma on kaunis ja tavallaan toiveikas. Jotenkin vähän samanlainen kuin elokuvassa Kuoleman jälkeinen elämä, joka tuli telkasta jokin aika sitten. Siinä tosin oli enemmän huumoria.

Tykkäsin myös tästä kirjasta. Vanhan miehen elämää kauniisti kuvattuna.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta onko sitten kivaa olla se tammikuussa syntynyt? Jos et osaa jotain asiaa niin ihmetellään että miten niin, vaikka olet luokkasi vanhin. Sitten taas jos osaatkin niin mitä sitten, ei mitään ihmeellistä, olethan luokkasi vanhin,

Ei niitä syntymäkuukausia kukaan koulussa pohdi. Jokainen oppii ajallaan. Iso vaikutus on kodilla, sen asenteilla ja kannustuksella, samoin perintötekijöillä. Jotkut osaa lukea jo kouluun mennessään, toiset ei meinaa oppia kunnolla koko peruskoulun aikanakaan. Samoin on sosiaalisten taitojen kanssa. Joillain ne on kodin ansiosta hyvät jo ekaluokalla, toiset ei hallitse aikuisinakaan. Kaikki on yksilöllistä, ja erot isoja.

Kun mä 1968 menin kansakouluun, niin loppuvuodesta syntyneille oli nk koulukypsyyskokeet. Niissä arvioitiin, pitäisikö loppuvuodesta syntyneen lapsen aloittaa koulu vasta seuraavana vuonna. 

Vierailija
12808/12889 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas se aika vuodesta kun päivä lyhenee, ankeinta aikaa. Kuulin että tuttava perheeseen on syntymässä vauva loppuvuodesta. Vaikka sinänsä ihana uutinen en voi olla miettimättä mitrn loppuvuodesta syntyminen vaikuttaa lapseen. Meillä onneksi lapset syntyneet tammikuussa ja helmikuussa.

Miten se vaikuttaa?

On ainakin kouluun mennessään lähes vuotta nuorempi, kehittymättömämpi ja epäkypsempi/lapsellisempi  kuin alkuvuodesta syntyneet. Tuossa iässä ero on suuri. -eri-

Minä olen luokan nuorin ollut. Se ei vaikuttanut mihinkään. Opin nopeasti ja pärjäsin koulussa heti. Samoin olin ns järkevä jo silloin. En hölmöillyt jos niin voi sanoa. Vähän ujompi olin, mutta niin oli samoin moni muu myös minua vanhempi meidän luokalta. Näin ihan turhaa pelotella näillä jutuilla. Se on yksiköstä kiinni paljon. Itsekin pärjäsin myös liikunnassa hyvin ja muissa aineissa. Jos lapsesta ei toivota NHL-tähteä tai vastaavaa niin ei kovin paljon joulukuussa syntyminen näy. Lähinnä joukkuelajeissa näkyy varsinkin poikien osalta. 

Yksilölajeissa taas (kokemusta on) riittää ihan oma pärjääminen ja voi voittaa sen tammikuussa syntyneen ihan helposti. Kokemusta on ja kiitos isälleni, koska tuo opetti tiettyä vahvuutta pärjätä itseään melkein vuoden vanhemmille tai jos oli yhdistetty sarja niin jopa lähes 2 vuotta vanhemmille. 

Hyvin kiteytetty. Joku on järkevä pienestä pitäen, toinen on tolkuton aikuisenakin. Koulu ei sitä muuta. Vaikka ehkä jälkimmäisen kohdalla yrittääkin.

Vierailija
12809/12889 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ns irlantilainen kaksonen eli syntynyt sisarukseni kanssa samana vuonna. Samalla luokalla oltiin. Luulivat monesti kaksosiksi vaikka melkein se vuosi ikäeroa. Minä nuorempana olin huomattavasti parempi koulussa. Parempi muisti suurimpana syynä. 

Vierailija
12810/12889 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös elokuva Kultalampi on kaunis kuvaus iäkkään pariskunnan viimeisestä yhteisestä kesästä jossa toinen nukkuu pois syksyllä. 

Vierailija
12811/12889 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopukesä ja syyskesä tekee haikeaksi.

Vierailija
12812/12889 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta onko sitten kivaa olla se tammikuussa syntynyt? Jos et osaa jotain asiaa niin ihmetellään että miten niin, vaikka olet luokkasi vanhin. Sitten taas jos osaatkin niin mitä sitten, ei mitään ihmeellistä, olethan luokkasi vanhin,

Ei niitä syntymäkuukausia kukaan koulussa pohdi. Jokainen oppii ajallaan. Iso vaikutus on kodilla, sen asenteilla ja kannustuksella, samoin perintötekijöillä. Jotkut osaa lukea jo kouluun mennessään, toiset ei meinaa oppia kunnolla koko peruskoulun aikanakaan. Samoin on sosiaalisten taitojen kanssa. Joillain ne on kodin ansiosta hyvät jo ekaluokalla, toiset ei hallitse aikuisinakaan. Kaikki on yksilöllistä, ja erot isoja.

Kun mä 1968 menin kansakouluun, niin loppuvuodesta syntyneille oli nk koulukypsyyskokeet. Niissä arvioitiin, pitäisikö loppuvuodesta syntyneen lapsen aloittaa koulu vasta seuraavana vuonna. 

Kouluissa on nykyään meno sitä luokkaa, että jos järjestettäisi koulukypsyyskokeet, harva läpäisisi. Miksköhän ei järjestetä? Mihin ne joutui, jotka ei silloin läpäisseet?

Vierailija
12813/12889 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös elokuva Kultalampi on kaunis kuvaus iäkkään pariskunnan viimeisestä yhteisestä kesästä jossa toinen nukkuu pois syksyllä. 

Muistan sen. Isä ja tytär Fonda näyttelivät siinä.

Vierailija
12814/12889 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopukesä ja syyskesä tekee haikeaksi.

Aina. Joka vuosi. Ja kevät taas ilahduttaa, kurkiauroineen, hiirenkorvineen.

Vierailija
12815/12889 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiliset tarinat oli huippua. En kyllä itse pystyisi moiseen. Tosi hauskoja, vaikka osa katosikin. Miksi? Vastausta ei saada kai koskaan. Oli niin kuvaavaa vanha312n ajan elämää, nastaa ja dorkaa välissä, lättähattuineen.

Kirjoitelkaa joskus taas, saadaan päivän naurut. Toivottavasti Suoma ja Väinö lapsineen saa talon ja onnen.

Vierailija
12816/12889 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysikuu

Valaisee

Tähtiäkin tarvitaan

Täysikuu on lauantaina.

Virhe sekä sisällössä että muodossa. 😂🙈

Käytöksessä myös. 

Vierailija
12817/12889 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurkiauroista tuli mieleen runo:

Tuli toukokuu, tuli valkeat yöt

Yli lensivät kurkien aurat

Jotain kauroista ja tuvista, mitkä jää tyhjilleen, kun väet ulkona hyörii...

Kuka muistaa? Tietää tekijän? Ei löytynyt kirjastostakaan tietoa.

Vierailija
12818/12889 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Einari Vuorela: Toukokuu

Vierailija
12819/12889 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli toukokuu, tuli valkeat yöt,
yli lensivät kurkien aurat.
Tuli hiirenkorvalle koivikkovyöt, 
nousee oraalle ohrat ja kaurat.
Tuli toukokuu, järvet kahleensa luo,
vaarit vikkelään kalalle soutaa;
lapset koivuista makeaa mahlaa juo,
kaikki maisemat tulvivat poutaa.

Einari Vuorela, Huilunsoittaja, Toukokuu-runosta osa

Heti löytyi guuglettamalla.

Vierailija
12820/12889 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli toukokuu, tuli valkeat yöt,
yli lensivät kurkien aurat.
Tuli hiirenkorvalle koivikkovyöt, 
nousee oraalle ohrat ja kaurat.
Tuli toukokuu, järvet kahleensa luo,
vaarit vikkelään kalalle soutaa;
lapset koivuista makeaa mahlaa juo,
kaikki maisemat tulvivat poutaa.

Einari Vuorela, Huilunsoittaja, Toukokuu-runosta osa

Heti löytyi guuglettamalla.

Kiitos. Nyt en etsinytkään, mutta 7v sitten hautajaisiin käännettiin kivet ja kannot, ei löytynyt silloin mistään.

Kiitos :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä