Mitä mieltä asiasta, jos uimahallien käytäntö muuttuu sukupuoli neutraaliksi?
Myös suihkutilat ja sauna? Miten esim. peseydyt uimapuku päällä unisex- suihkutiloissa? Ja miten naiset ja tytöt kokevat turvattomuutta näissä yhteisissä tiloissa? Se luo mielestäni vain epätasa-arvoa naisiin kohdistuvista uudistuksista. Toki vain eräät kannustavat tähän, mutta entä ne tytöt ja naiset, joita on käytetty esim. seksuaalisesti hyväkseen ja myös pieniä poikia toki. Ja yhteiset saunatilat? Ja ihan vain kustannus syistä yhteiset tilat? Jätän väliin tämänkaltaiset uimahallit. Ja mielestäni ne alkavat tuottaa enemmän tappiota kuin voittoa, kun mielestäni suurin osa naisista ei sinne enää mene.
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
"Hän mainitsi translain, josta kohkasivat ihan muut kuin transihmiset. Mikään aito ongelma uimahalleissa transihmiset eivät ole koskaan olleet, vaikka öyhötyksen määrästä voisi niin päätellä. Öyhötyksen myötä transihmisten uimahallissa käynti kyllä pystytään tekemään syyttä hankalaksi. Toiminnanjohtaja ikään kuin kertoo siinä, että monet ihmiset nostivat somessa ja mediassa älämölöä aiheesta ja nyt suunnitellun muutoksen myötä ei tarvitse älämölöillä."
Voisitko osoittaa jonkin kohdan tuosta uutisesta tai itse lainauksesta, jossa viitataan somen tai median älämölöön? Minusta nimittäin vaikuttaa, että sinä olet keksinyt kaiken tuon ihan itse.
OK. Eli sinun mielestä kukaan ei älämölöillyt. KDn eduskunta-avustaja ei uhkaillut menevänsä eduskunnan naisten saunaan, Länsiväylä ei julkaissut sepitykseksi osoittautunutta tarinaa uimahallin saunassa vaanivasta transihmisestä, täällä vauvalla ei jaettu linkkejä juttuihin, joissa kauhistellaan transihmisten uimahallissa käyntejä, eikä kukaan yhtään pikkuisenkaan öyhötellyt translaista, pukkareista tai "genderideologiasta"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei, hän otti esille translain esille syynä muutoksen takana."
Voitko vielä lainata sitä lausuntoa jossa hän sanoo muutoksen syynä olleen translaki koska minä en sitä löydä.
" Muutaman vuoden takainen translain muutos aiheutti hämmennystä ja sekavuutta uimahallimaailmassa. Tämä on on nyt erittäin tasa-arvoinen toimintamalli, Vienonen sanoo."
Eli lain muutos aiheutti hämmennystä ja sekavuutta, joten olemme nyt tehneet tämän muutoksen. Ei kai sitä voi selvemmin sanoa.
Jos muutos tuon lainauksen perusteella on jonkun syy, niin teidän hämmentyneiden, ei niiden transihmisten.
Ei tässä ole kyse edes transsukupuolisista vaikka muutos heitäkin hyödyttäisi, vaan käytännöllisyydestä ja säästöstä.
Transihmisillehän on jo se kolmas pukuhuone joissain uimahalleissa josta ei avoimesti huudella, koska sitten kaikki haluaisi sinne (syystä että ihmiset arvostaa yksityisyyttä eikä tuntemattomien edessä nakuilu ole mukavaa edes oman sukupuolen kesken). Se on yksityinen tila, pääasiassa erityistarpeisia varten, esim. avustettavien ja näiden avustajan käyttöön. Muistan kun tästä mainittiin kerran uutisissa niin öyhöttäjät repi pelihousunsa siitä miten transihmisiin tuhlataan heidän verovarojaan (ei suinkaan heidän omia maksamiaan veroja vaan aina muiden). Mutta sitten kuitenkaan eivät saisi mennä edes sinne oman sukupuolensa tai edes vastakkaisen sukupuolen tiloihin vaihtamaan vaatteita, käymään suihkussa tai vessassa, ettei vaan ketään kyylää häiritse toisen kehon muodot ja olemassa oleminen. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Sopii heti kun ihmiset osaavat käyttäytyä. Mutta kun aina on niitä sairaita pervoja jotka käyttävät tällaista tilannetta vain hyväkseen.
En haluaisi alasti muiden kuin oman miehen silmien alle, vaikka osattais käyttäytyä. Jos silmät on päässä, niin veikkaan että kaikenlaisia ajatuksia herää kun näkee alastoman kurvikkaan naisen.
Miksi haluaisin kiihottaa edes ajatuksen tasolla? Ja kyllä, näin voi tapahtua vaatteet päälläkin, mutta ei se alastomuus ainakaan helpompaan suuntaan asiaa vie.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käy uimahalleissa ja koen, että myöskään lastani ei saa koulu uinneilla sinne pakottaa. Mun puolesta vaan sitten lähtee kotiin kävelemään, opettaja voi olla minuun yhteydessä.
Ei ketään pakoteta, mutta täytyyhän sen näkyä sitten liikunnan numerossa, että se opsissa tärkeimmäksi mainittu kokonaisuus jää suorittamatta.Liikunnalliset harrastukset lapsilla muutenkin, että piupaut jollekki kaks kertaa vuodessa uimiselle. Ja muutenkin jos lapsella revähtää lihas omassa harrastuksessa,niin laitan koululle viestiä että lääkärin käskystä ei saa harrastaa nyt mitään hikiliikuntaa. Tai jää lapsi kotiin. Vaihtoehtoja on.
On vaihtoehtoja, mutta sitten se näkyy lapsesi liikunnannumerossa, tai ainakin pitäisi näkyä jos opettaja hoitaa hommansa. Se on ihan sama, mitä pilttisi harrastaa vapaa-ajallaan, se ei kuulu kouluarvosteluun. Arvostelu tapahtuu koulussa annettujen näyttöjen perusteella, ja uimaopetus kuuluu niihin.
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Yhdessä siellä altaallakin ollaan miesten kanssa. Plussaa lukittavista kopeista ettei tartte nakuilla.
Näin. Miksi muka on normaalia olla alasti suihkutiloissa saman sukupuolen kanssa mutta ei voi istua uikkarit tai pyyhe päällä saunassa eri sukupuolta olevan kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Tää toimisi mun mielestä vaan jos olisi kolmet tilat: miehille, naisille ja unisex erikseen. Sitten ois ok. Mutta naisena en missään nimessä halua samoja suihkutiloja miesten kanssa.
Ainoastaan silloin toi unisex puoli olis hyvä, kun vien ison kakaralauman (omat lapset ja niiden serkut) uimaan, ni sillon ei tulis kenellekään olo et on väärällä puolella. Silloin se unisex- puoli ei niin haittaisi, koska muutenkaan ei pääse nauttimaan kun hoitaa muita, ja saunassa ehtii olla n.30 sekuntia kunnes joku pienistä sanoo et liian kuuma
Tuo on ihan tyypillinen esimerkki siitä, ettei pysty ymmärtämään ja hyväksymään jonkun asian etuja, ennen kuin siitä on etua itselle. Minä minä minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukupuolineutraalit suihku- ja saunatilat meillä on kotonakin joten eiköhän tästä selvitä.
Väärin. Minun kotonani ei ole sukupuolineutraalia kylpyhuonetta/vessaa. Siellä on minun yksinasuvan täysin diktatorisesti hallitsemat tilat, joita käytetään vain ja ainoastaan minun luvallani. Kuka tahansa vieras ihminen kadulta ei voi tulla kotiini ko. tiloja käyttämään. TÄMÄ on yksityiskotien ero julkisiin vessoihin ja peseytymistiloihin, joita voivat käyttää ketkä vain. Normaalijärjellä varustetun ihmisen tulisi tajuta tämä.
Saavatko sinun kotisi suihku- ja saunatiloja käyttää ketkä tahansa sinulle täysin vieraat kotiisi kadulta noin vain tupsahtavat ihmiset?
Kannattaa myös ottaa huomioon tämä: Kaikenlaiset pedofiilit yms. pervertikot ovat hyvin pieni ihmisryhmä, mutta he ovat valmiit panostamaan todella paljon p
Tähän saakka on ollut sellainen porsaanreikä, että äitien on täytynyt lähettää melko pienet poikansa sinne miesten puolelle, missä ollaan alasti toisten miesten kanssa. Eli näin äidin näkökulmasta uusi systeemi on turvallisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopii heti kun ihmiset osaavat käyttäytyä. Mutta kun aina on niitä sairaita pervoja jotka käyttävät tällaista tilannetta vain hyväkseen.
En haluaisi alasti muiden kuin oman miehen silmien alle, vaikka osattais käyttäytyä. Jos silmät on päässä, niin veikkaan että kaikenlaisia ajatuksia herää kun näkee alastoman kurvikkaan naisen.
Miksi haluaisin kiihottaa edes ajatuksen tasolla? Ja kyllä, näin voi tapahtua vaatteet päälläkin, mutta ei se alastomuus ainakaan helpompaan suuntaan asiaa vie.
Niin, samasta sukupuolesta kiinostuneet joutuvat uimahallissa juuri tuohon tilanteeseen. Eikö olisi reilua kaikkia kohtaan, että siellä ei kekkuloitaisi alasti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yök en todellakaan menisi tai päästäisiin lapsiani
Ei mene meidän tyttäret jonkun erektiosetien kanssa suihkuttelemaan.
Joku muu saa antaa lapsilleen tällaista opetusta jos haluaa, vaikka en kyllä suosittele.
Siellä on ihan jokaiselle oma suikukoppi! Risteys mitä dillejä. 🤨
Minulle tällä elämänkokemuksella sukupuolineutraalius uimahalleissa ei olisi ongelma. Jo nyt pääkaupunkiseudulla lähihallin miesten puolella suhkutiloja siivoamassa on aina naisia. Mutta aika monelle nuorelle ja naiselle se olisi kynnyskysymys eli lopettaisivat uimahallin käytön.
Ahdistelu tietenkin lisääntyisi, samoin valvonnan tarve.
M60
Ne suihkukopit on katosta lattiaan umpinaisia ja lukollisia?
Vierailija kirjoitti:
Tää toimisi mun mielestä vaan jos olisi kolmet tilat: miehille, naisille ja unisex erikseen. Sitten ois ok. Mutta naisena en missään nimessä halua samoja suihkutiloja miesten kanssa.
Ainoastaan silloin toi unisex puoli olis hyvä, kun vien ison kakaralauman (omat lapset ja niiden serkut) uimaan, ni sillon ei tulis kenellekään olo et on väärällä puolella. Silloin se unisex- puoli ei niin haittaisi, koska muutenkaan ei pääse nauttimaan kun hoitaa muita, ja saunassa ehtii olla n.30 sekuntia kunnes joku pienistä sanoo et liian kuuma
Mutta joidenkin mielestä valkoisille ja tummaihoisille pitäisi myös olla omat tilat pääkaupunkiseudulla, koska pääkaupunkiseudulla alkaa olla paljon tummaihoisia, niin jotkut valkoiset tuntevat turvattomuutta. Silloin pitäisi siis olla 6 tilaa yhteensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä sanoi Lohjan uimahallin omistaja ja toki mies. Miten mies voi tietää, miltä naisista ja tytöistä tuntuu nämä yhteiset tilat?
Naisethan noita wouk-asioita vaativat, joten nyt saadaan mitä tilataan.
Kyllä wokemiehetkin vaativat.
Illan viimeisenä tuntina, olet saunassa kymmenen miehen kanssa. Just joo, ei kiitos ja näkemiin. Jos vartijat eivät jalkaudu suihku, sauna ja pukutiloihin, niin turvattomuutta ja ahdistelua riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nostanut yhtä kontekstista irrotettua lainausta. Mistä kontekstista lainaus oli irrotettu? Se oli kuitenkin Lohjan kaupungin liikuntatoimen virallisen edustajan viesti.
Nimenomaan yhden lauseen eristäminen pitkästä jutusta / käydystä keskustelusta on kirjaimellisesti kontekstista irrottamista, vaikka siteeraisit henkilöä sanasta sanaan.
No mikä se konteksti sun mielestä on, joka tuosta puuttuu? Voitko jotenkin muotoilla sen, mikä jää lausunnon ympäriltä puuttumaan?
No koko juttu, missä kerrotaan, että muutos liittyy käyttö-ja investointikustannuksiin, asiakkaiden toiveisiin (erityisesti nuoret, jotka eivät halua olla alasti), sukupuolisidonnaisuuden aiheuttamiin ongelmiin käyttöasteen suhteen. Ja tuo lainaus liittyen tasa-arvoon (ihan kaikkien, ei vain transihmisten).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei, hän otti esille translain esille syynä muutoksen takana."
Voitko vielä lainata sitä lausuntoa jossa hän sanoo muutoksen syynä olleen translaki koska minä en sitä löydä.
" Muutaman vuoden takainen translain muutos aiheutti hämmennystä ja sekavuutta uimahallimaailmassa. Tämä on on nyt erittäin tasa-arvoinen toimintamalli, Vienonen sanoo."
Eli lain muutos aiheutti hämmennystä ja sekavuutta, joten olemme nyt tehneet tämän muutoksen. Ei kai sitä voi selvemmin sanoa.
Tuossa ei mainita sanallakaan mikä oli muutoksen syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukupuolineutraalit suihku- ja saunatilat meillä on kotonakin joten eiköhän tästä selvitä.
Väärin. Minun kotonani ei ole sukupuolineutraalia kylpyhuonetta/vessaa. Siellä on minun yksinasuvan täysin diktatorisesti hallitsemat tilat, joita käytetään vain ja ainoastaan minun luvallani. Kuka tahansa vieras ihminen kadulta ei voi tulla kotiini ko. tiloja käyttämään. TÄMÄ on yksityiskotien ero julkisiin vessoihin ja peseytymistiloihin, joita voivat käyttää ketkä vain. Normaalijärjellä varustetun ihmisen tulisi tajuta tämä.
Saavatko sinun kotisi suihku- ja saunatiloja käyttää ketkä tahansa sinulle täysin vieraat kotiisi kadulta noin vain tupsahtavat ihmiset?
Kannattaa myös ottaa huomioon tämä: Kaikenlaiset pedofiilit yms. pervertikot ovat hyvin pieni ihmisryhmä, mutta he ovat valmiit panostamaan todella paljon p
Minua ei kiinnosta hevonvittuakaan mitä sinulla on kotonasi.
Huoh. Yhdessä siellä altaallakin ollaan miesten kanssa. Plussaa lukittavista kopeista ettei tartte nakuilla.