Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä asiasta, jos uimahallien käytäntö muuttuu sukupuoli neutraaliksi?

Vierailija
04.02.2026 |

https://yle.fi/a/74-20205567

Myös suihkutilat ja sauna? Miten esim. peseydyt uimapuku päällä unisex- suihkutiloissa? Ja miten naiset ja tytöt kokevat turvattomuutta näissä yhteisissä tiloissa? Se luo mielestäni vain epätasa-arvoa naisiin kohdistuvista uudistuksista. Toki vain eräät kannustavat tähän, mutta entä ne tytöt ja naiset, joita on käytetty esim. seksuaalisesti hyväkseen ja myös pieniä poikia toki. Ja yhteiset saunatilat? Ja ihan vain kustannus syistä yhteiset tilat? Jätän väliin tämänkaltaiset uimahallit. Ja mielestäni ne alkavat tuottaa enemmän tappiota kuin voittoa, kun mielestäni suurin osa naisista ei sinne enää mene. 

Kommentit (99)

Vierailija
61/99 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Miksi alapeukku, kun viesti oli vain lainaus linkatusta uutisesta?"

Koska missään ei mainita transsukupuolisia, vaikka niin lupasit.

Paitsi siinä lainauksessa mainitaan translaki. Ilmeisesti olet tottunut valehtelemaan itsellesi?

Mutta ei sitä, että muutos tehtäisiin transsukupuolisten takia.

Oletko jollain tapaa kehitysvammainen?

Voisitko selittää, miksi Lohjan liikuntakeskuksen toiminnanjohtaja otti translain puheeksi, jos transihmiset eivät millään tavalla liity asiaan?

Hän mainitsi translain, josta kohkasivat ihan muut kuin transihmiset. Mikään aito ongelma uimahalleissa transihmiset eivät ole koskaan olleet, vaikka öyhötyksen määrästä voisi niin päätellä. Öyhötyksen myötä transihmisten uimahallissa käynti kyllä pystytään tekemään syyttä hankalaksi. Toiminnanjohtaja ikään kuin kertoo siinä, että monet ihmiset nostivat somessa ja mediassa älämölöä aiheesta ja nyt suunnitellun muutoksen myötä ei tarvitse älämölöillä.

Vierailija
62/99 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Positiivinen asia se, että voisi mennä toista sukupuolta olevan pienen koululaisen kanssa uimaan. Nykyisin ei onnistu, koska lapsi tarvitsee tukea eikä rohkene vielä yksin mennä puku- ja suihkutiloihin. Tällä systeemillä jää otollinen ikävaihe lapsen uimataidon opettelussa hyödyntämättä kun ei pääse uimaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/99 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei, hän otti esille translain esille syynä muutoksen takana."

Voitko vielä lainata sitä lausuntoa jossa hän sanoo muutoksen syynä olleen translaki koska minä en sitä löydä. 

Vierailija
64/99 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tällä VIHDOIN saadaan yksityiset puku/suihkuhuoneet niin kannatetaan! Ei todellakaan kiinnosta nakuilla tuntemattomien edessä.

Vierailija
65/99 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitat linkin uutiseen, josta et ole viitsinyt katsoa edes kuvia. Hienoa.

Suihkutilat ovat yksityisiä koppeja, joissa voi peseytyä ilman uimapukua. Yhteisiä tiloja ja saunoja voidaan valvoa myös kameroilla, koska niissä kaikilla on vaatteet päällä. Saunassa voi olla vaikka seinän kokoiset ikkunat. 

Itse näen nimenomaan tässä ongelman. Omassa lapsuudessa oli ihan normaslia olla naisten puolella kaikki yhdessä alasti. Jostain on nuorelle sukupolvelle kehittynyt häpeä olla alasti muiden seurassa ja jatkuvasti kieltäydytään koulu- uinneista. Vanhemmat ruokkivat tätä sallimalla poissaolot. Ironista, sillä muutenhan nuorten pukeutuminen on todella paljastavaa. Nyt sitten vielä kaikki omiin suihkukoppeihin piilottelemaan. 

Piilottelemaan, tai vaihtoehtoisesti pesey

Aina täytyy vetää kaikki ylireagoinniksi.

Vierailija
66/99 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käy uimahalleissa ja koen, että myöskään lastani ei saa koulu uinneilla sinne pakottaa. Mun puolesta vaan sitten lähtee kotiin kävelemään, opettaja voi olla minuun yhteydessä.

Ei ketään pakoteta, mutta täytyyhän sen näkyä sitten liikunnan numerossa, että se opsissa tärkeimmäksi mainittu kokonaisuus jää suorittamatta.

Liikunnalliset harrastukset lapsilla muutenkin, että piupaut jollekki kaks kertaa vuodessa uimiselle. Ja muutenkin jos lapsella revähtää lihas omassa harrastuksessa,niin laitan koululle viestiä että lääkärin käskystä ei saa harrastaa nyt mitään hikiliikuntaa. Tai jää lapsi kotiin. Vaihtoehtoja on.

Vierailija
67/99 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hän mainitsi translain, josta kohkasivat ihan muut kuin transihmiset. Mikään aito ongelma uimahalleissa transihmiset eivät ole koskaan olleet, vaikka öyhötyksen määrästä voisi niin päätellä. Öyhötyksen myötä transihmisten uimahallissa käynti kyllä pystytään tekemään syyttä hankalaksi. Toiminnanjohtaja ikään kuin kertoo siinä, että monet ihmiset nostivat somessa ja mediassa älämölöä aiheesta ja nyt suunnitellun muutoksen myötä ei tarvitse älämölöillä."

Voisitko osoittaa jonkin kohdan tuosta uutisesta tai itse lainauksesta, jossa viitataan somen tai median älämölöön? Minusta nimittäin vaikuttaa, että sinä olet keksinyt kaiken tuon ihan itse.

Vierailija
68/99 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei, hän otti esille translain esille syynä muutoksen takana."

Voitko vielä lainata sitä lausuntoa jossa hän sanoo muutoksen syynä olleen translaki koska minä en sitä löydä. 

" Muutaman vuoden takainen translain muutos aiheutti hämmennystä ja sekavuutta uimahallimaailmassa. Tämä on on nyt erittäin tasa-arvoinen toimintamalli, Vienonen sanoo."

Eli lain muutos aiheutti hämmennystä ja sekavuutta, joten olemme nyt tehneet tämän muutoksen. Ei kai sitä voi selvemmin sanoa.

Vierailija
69/99 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on malli joka on yleisesti käytössä, kaikkialla muualla paitsi Suomessa. Muualla maailmalla ei tykätä nakuilla muiden edessä, tässä suhteessa Suomi on pikku pervola. Onhan se mukavampi pukeutua ja peseytyä omassa kopissa vs katsella jotain suihkurunllaria (pari kertaa tullut tälläinen vastaan) Tekee turistille hyvää, kun ulkomaalaisetkin uskaltaa käyttää palvelua.

Vierailija
70/99 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukupuolineutraalit suihku- ja saunatilat meillä on kotonakin joten eiköhän tästä selvitä. 

Väärin. Minun kotonani ei ole sukupuolineutraalia kylpyhuonetta/vessaa. Siellä on minun yksinasuvan täysin diktatorisesti hallitsemat tilat, joita käytetään vain ja ainoastaan minun luvallani. Kuka tahansa vieras ihminen kadulta ei voi tulla kotiini ko. tiloja käyttämään. TÄMÄ on yksityiskotien ero julkisiin vessoihin ja peseytymistiloihin, joita voivat käyttää ketkä vain. Normaalijärjellä varustetun ihmisen tulisi tajuta  tämä.

Saavatko sinun kotisi suihku- ja saunatiloja käyttää ketkä tahansa sinulle täysin vieraat  kotiisi kadulta noin vain tupsahtavat ihmiset?

Kannattaa myös ottaa huomioon tämä: Kaikenlaiset pedofiilit yms. pervertikot ovat hyvin pieni ihmisryhmä, mutta he ovat valmiit panostamaan todella paljon päästäkseen toteuttamaan halujaan. Jos yhtään mihinkään jätetään pienintäkään porsaanreikää heille, joku heistä tulee ennen pitkää käyttämään sitä hyväkseen. Vaikka 999 ihmistä tuhannesta olisi ok ja normaaleja, ei tarvita kuin se yksi perverssi/pedofiili aiheuttamaan ongelmia.

Vierailija
71/99 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää toimisi mun mielestä vaan jos olisi kolmet tilat: miehille, naisille ja unisex erikseen. Sitten ois ok. Mutta naisena en missään nimessä halua samoja suihkutiloja miesten kanssa. 
Ainoastaan silloin toi unisex puoli olis hyvä, kun vien ison kakaralauman (omat lapset ja niiden serkut) uimaan, ni sillon ei tulis kenellekään olo et on väärällä puolella. Silloin se unisex- puoli ei niin haittaisi, koska muutenkaan ei pääse nauttimaan kun hoitaa muita, ja saunassa ehtii olla n.30 sekuntia kunnes joku pienistä sanoo et liian kuuma

Vierailija
72/99 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aina täytyy vetää kaikki ylireagoinniksi."

Onko ylireagointia pestä perseensä ennen altaaseen menoa?

Vierailija
73/99 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nostanut yhtä kontekstista irrotettua lainausta. Mistä kontekstista lainaus oli irrotettu? Se oli kuitenkin Lohjan kaupungin liikuntatoimen virallisen edustajan viesti. 

Nimenomaan yhden lauseen eristäminen pitkästä jutusta / käydystä keskustelusta on kirjaimellisesti kontekstista irrottamista, vaikka siteeraisit henkilöä sanasta sanaan.

Vierailija
74/99 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nostanut yhtä kontekstista irrotettua lainausta. Mistä kontekstista lainaus oli irrotettu? Se oli kuitenkin Lohjan kaupungin liikuntatoimen virallisen edustajan viesti. 

Nimenomaan yhden lauseen eristäminen pitkästä jutusta / käydystä keskustelusta on kirjaimellisesti kontekstista irrottamista, vaikka siteeraisit henkilöä sanasta sanaan.

No mikä se konteksti sun mielestä on, joka tuosta puuttuu? Voitko jotenkin muotoilla sen, mikä jää lausunnon ympäriltä puuttumaan?

Vierailija
75/99 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen teinistä asti (teini olis 90-luvulla) kaivannut pukuhuoneiksi järjestelyä, missä naisille on omansa, miehille omansa, meille jotka emme koe kuuluvamme oikein kumpaankaan omamme ja niille yli 7 vanhoille jotka joutuvat eri sukupuolta olevan avustajan kanssa tulemaan sekä koko perheen kanssa tuleville omansa.

Olen käynyt ulkomailla uimahallissa jossa on ollut tuo kaikki samaan -systeemi. En vain näe sitä suomalaisuuteen sopivana. Me tarvitsemme vapautta valita yksityisyyttä ja seuramme.

Vierailija
76/99 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee aivan satavarmasti floppaamaan ja päätyy siihen että rakennetaan kuitenkin erilliset pukuhuoneet ja suihkutilat. Tai menee kokonaan konkkaan.

Vierailija
77/99 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ymmärtänyt lehtijutuista, että suihkut on unisexuimalassakin erilliset eli ei siellä suinkaan uikkarit päällä peseydytä! Saunat on yhteiset niin kuin kylpylöissäkin on, ja uikkarit päällä tietysti. Näin ei tule ulkomaalaisillekaan nolo tilanne saunassa, kun alastomuuteen toisten seurassa suhtaudutaan häveliäämmin kuin meillä.

Mitä tulee unisexkulttuuriin yleensä, ei esimerkiksi unisexvessa ole mikään kumma juttu. Ainakin siellä, missä olen käynyt moisessa, yhdestä ovesta mennään sisään mutta kopit oli merkitty erikseen naisille, miehille tai molempien käyttöön (ovessa kyltti unisex). Voi sitten vapaasti valita. Tietysti se peilin edessä peilaaminen voi jäädä vähäisemmälle, kun viereisellä lavuaarilla on joku mies.

Vierailija
78/99 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yök en todellakaan menisi tai päästäisiin lapsiani

Ei mene meidän tyttäret jonkun erektiosetien kanssa suihkuttelemaan.

Joku muu saa antaa lapsilleen tällaista opetusta jos haluaa, vaikka en kyllä suosittele.

Vierailija
79/99 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kyllä välillä ketjuttaa rajusti ihmisten typeryys. Eikö teille mene jakeluun, että tässä mallissa on enemmän yksityisyyttä, kuin "perinteisessä' mallissa, eikä lainkaan alastomuutta?

Vierailija
80/99 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tiedä, oletteko ollenkaan lukeneet noita uutisia, joita linkitätte. Minä ainakin käsitän, että suihkussa käynti tapahtuu omassa kopissa, samoin kuin riisuminen. MUTTA tästä huolimatta en kannata näitä uudenlaisia tiloja, ja ne myös vähentäisivät haluani käydä uimahallissa, ehkä lopettaisivat käyntini kokonaan. Haluan olla puku- ja peseytymistiloissa rennosti, en miettiä sitä, että pitää peittää itsensä mahdollisimman tarkasti. 

Transihmisille kolmannet tilat tai sitten pukuhuoneen valinta oman sukupuolen mukaan (sukupuolta ei voi muuttaa tai vaihtaa). 

En ole mitenkään kaino tai arka, sekasaunon kavereideni kanssa, mutta haluan itse valita, millaisten miesten kanssa saunon.

Jos menet kylpylään, saunat on sielläkin useimmiten yhteiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän