Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä asiasta, jos uimahallien käytäntö muuttuu sukupuoli neutraaliksi?

Vierailija
04.02.2026 |

https://yle.fi/a/74-20205567

Myös suihkutilat ja sauna? Miten esim. peseydyt uimapuku päällä unisex- suihkutiloissa? Ja miten naiset ja tytöt kokevat turvattomuutta näissä yhteisissä tiloissa? Se luo mielestäni vain epätasa-arvoa naisiin kohdistuvista uudistuksista. Toki vain eräät kannustavat tähän, mutta entä ne tytöt ja naiset, joita on käytetty esim. seksuaalisesti hyväkseen ja myös pieniä poikia toki. Ja yhteiset saunatilat? Ja ihan vain kustannus syistä yhteiset tilat? Jätän väliin tämänkaltaiset uimahallit. Ja mielestäni ne alkavat tuottaa enemmän tappiota kuin voittoa, kun mielestäni suurin osa naisista ei sinne enää mene. 

Kommentit (263)

Vierailija
121/263 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella ongelmallista. Tuollaisten pukukoppien rakentaminen on todella kallista, eikä niitä mitenkään saada yhtä paljon kuin tavallisia pukukoppeja. Uimisesta tulee pahimmillaan todella kallis harrastus, koska käyttäjiltähän nämä kulut nyhdetään.

Sitten turvallisuusaspekti: naisille ja tytöille todella turvatonta olla ainoana naisena vaikkapa 10 miehen kanssa samassa suihkutilassa tai saunassa. Tai joku mies odottelee siellä sinun pukukoppisi oven takana. Naiset ja tytöt tulevat vähentämään radikaalisti uimahallissa käyntiä. Ehkäpä tämä onkin ideana, kun konservatismi leviää yhteiskunnassa: naiset ja tytöt halutaan pois julkisista tiloista kodin uumeniin.

Jos olisin lohjalainen, niin uiminen Lohjalla päättyisi tähän uudistukseen. 

Missä sinne pukukoppiin pääsyä pitäisi jonottaa, jos ei oven takana?

Ymmärrätkö, että joku ei jonota pukukoppiin pääsyä, vaan pääsyä käsiksi naiseen? Nykymallissa ei tarvitse kenenkään jonottaa, koska pukukaappeja on niin paljon. Pukukoppeja ei mahdu rakentaa kuin ihan murto-osan pukukaapeista.

Vierailija
122/263 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käyn usein luonnon vesissä uimassa ja niissä paikoissa esimerkiksi sauna on poikkeuksetta sekasauna. En ole kokenut asiaa ongelmallisena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/263 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa altaassa mahtuu polskimaan kaikki. Tähänkin asti on.

Vierailija
124/263 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pois, pois turhat uimiset ja sen sellaiset. 

Vierailija
125/263 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ooh hyva ma tykka kovi somi pikutyto

Vierailija
126/263 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei mahtuisi? Allasosasto ei ole se ongelma, siellähän on aina henkilökuntaa paikalla. Ongelma on suihku- ja pukutilat.

Vierailija
127/263 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset lähtisi äkkiä, kun menisin sinne ja yhtäkkiä mulla alkaisi stondaamaan.

Vierailija
128/263 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinne ole pakko mennä, jos on niin vaikeaa ja ahdistavaa.

Vierailija
129/263 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ihan sama, käyn siellä uimassa. 

Vierailija
130/263 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tätä aatemaailmaa, jossa uimahallien pukuhuonekäytännöt muutetaan sen takia, ettei transihmisille tule paha mieli, ei saa kutsua wokeksi, miksi sitä saa kutsua? Kysyn vilpittömästi.

No, kutsu miksi haluat, mutta mua vituttaa miksi kutsut mua wokettajaksi sillä perusteella, että olen nainen/äänestän vihreitä.

En mä ole tällaista uimahallia halunnut, eikä sitä ole multa kukaan kysynyt. Ymmärrätkö? 

Vierailija
131/263 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tätä aatemaailmaa, jossa uimahallien pukuhuonekäytännöt muutetaan sen takia, ettei transihmisille tule paha mieli, ei saa kutsua wokeksi, miksi sitä saa kutsua? Kysyn vilpittömästi.

No, kutsu miksi haluat, mutta mua vituttaa miksi kutsut mua wokettajaksi sillä perusteella, että olen nainen/äänestän vihreitä.

En mä ole tällaista uimahallia halunnut, eikä sitä ole multa kukaan kysynyt. Ymmärrätkö? 

Koskeeko kollektiivinen syyllisyys viiteryhmän jäsenten turauksista vain oikeistoa?

Vierailija
132/263 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä, jos voin munasillani mennä naisten sekaan. 

Vierailija
133/263 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko olet valmis maksamaan enemmän kuntaveroa, että naisuimareista tyhjentynyttä hallia voidaan pitää toiminnassa?

Vierailija
134/263 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten äänestät vihreitä? Minulle nämä asiat ovat ihan kynnyskysymys puolueen valinnassa.

Vierailija
135/263 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käyn usein luonnon vesissä uimassa ja niissä paikoissa esimerkiksi sauna on poikkeuksetta sekasauna. En ole kokenut asiaa ongelmallisena.

Luonnonvesissä uimisen jälkeen kyllä jokainen ei-oksetus peseytyy kotonaan. Järvessä on myös vähän enemmän vesikuutioita ettei tarvitse peseytymättömien ällötysten hiivasienissä niin uida.

Vierailija
136/263 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka vahtii, että hikisellä uikkarilla ei mennä sitten suoraan saunasta altaaseen? 

Ei sitä nytkään kukaan vahdi.

No ei, mutta yleensä saunaan ei saa mennä uikkareissa niin ne uikkarit ei voi olla hikiset. 

Vierailija
137/263 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin kaupungin uimahallien linjauksen mukaan jokainen asiakas saa määrittää itse, kumpaan pukuhuoneeseen haluaa mennä.

Emme kysele siitä, onko sukupuoli esimerkiksi juridisesti vaihdettu. Jos asiakas ottaa puheeksi ja kysyy, me neuvomme, mutta emme ota aktiivisesti asiaa puheeksi, kertoo Helsingin kaupungin liikuntapaikkapäällikkö Piritta Forsell. 

Vierailija
138/263 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei mahtuisi? Allasosasto ei ole se ongelma, siellähän on aina henkilökuntaa paikalla. Ongelma on suihku- ja pukutilat.

Tässä uudessa mallissa olis pakko olla henkilökuntaa tuolla unisex pukutiloissa. Tuon suunnitelman mukaan sisemmässä osiossa ei ole kameravalvontaa.

Siellähän olis sitten ns. saalistajia kytiksellä. Kuinka uimahalli varmistaisi nuorten tyttöjen turvallisuuden? 

Vierailija
139/263 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten ja naisten puolet on tunkkainen tuulahdus menneisyydestä - onneksi järki voittaa ja uudet käytännöllisemmät ratkaisut yleistyvät!

Vierailija
140/263 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sinä sitten maksat lisääntyneet terveysenomiljardit kun ihmiset lopettaa vähänkin liikunnan?