Mitä mieltä asiasta, jos uimahallien käytäntö muuttuu sukupuoli neutraaliksi?
Myös suihkutilat ja sauna? Miten esim. peseydyt uimapuku päällä unisex- suihkutiloissa? Ja miten naiset ja tytöt kokevat turvattomuutta näissä yhteisissä tiloissa? Se luo mielestäni vain epätasa-arvoa naisiin kohdistuvista uudistuksista. Toki vain eräät kannustavat tähän, mutta entä ne tytöt ja naiset, joita on käytetty esim. seksuaalisesti hyväkseen ja myös pieniä poikia toki. Ja yhteiset saunatilat? Ja ihan vain kustannus syistä yhteiset tilat? Jätän väliin tämänkaltaiset uimahallit. Ja mielestäni ne alkavat tuottaa enemmän tappiota kuin voittoa, kun mielestäni suurin osa naisista ei sinne enää mene.
Kommentit (99)
En käy uimahalleissa ja koen, että myöskään lastani ei saa koulu uinneilla sinne pakottaa. Mun puolesta vaan sitten lähtee kotiin kävelemään, opettaja voi olla minuun yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muuttaa toimivaa systeemiä? Naisten ja miesten tilat erikseen niin kuin on tähänkin asti ihan hyvin toiminut.
Woke vaatii.
Onko se woke nyt kanssasi samassa huoneessa? Puhuuko se sinulle? Komentaako?
Näyttäisi olevan menossa Lohjan uimahallille.
Vierailija kirjoitti:
Laitat linkin uutiseen, josta et ole viitsinyt katsoa edes kuvia. Hienoa.
Suihkutilat ovat yksityisiä koppeja, joissa voi peseytyä ilman uimapukua. Yhteisiä tiloja ja saunoja voidaan valvoa myös kameroilla, koska niissä kaikilla on vaatteet päällä. Saunassa voi olla vaikka seinän kokoiset ikkunat.
Itse näen nimenomaan tässä ongelman. Omassa lapsuudessa oli ihan normaslia olla naisten puolella kaikki yhdessä alasti. Jostain on nuorelle sukupolvelle kehittynyt häpeä olla alasti muiden seurassa ja jatkuvasti kieltäydytään koulu- uinneista. Vanhemmat ruokkivat tätä sallimalla poissaolot. Ironista, sillä muutenhan nuorten pukeutuminen on todella paljastavaa. Nyt sitten vielä kaikki omiin suihkukoppeihin piilottelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tiedä, oletteko ollenkaan lukeneet noita uutisia, joita linkitätte. Minä ainakin käsitän, että suihkussa käynti tapahtuu omassa kopissa, samoin kuin riisuminen. MUTTA tästä huolimatta en kannata näitä uudenlaisia tiloja, ja ne myös vähentäisivät haluani käydä uimahallissa, ehkä lopettaisivat käyntini kokonaan. Haluan olla puku- ja peseytymistiloissa rennosti, en miettiä sitä, että pitää peittää itsensä mahdollisimman tarkasti.
Transihmisille kolmannet tilat tai sitten pukuhuoneen valinta oman sukupuolen mukaan (sukupuolta ei voi muuttaa tai vaihtaa).
En ole mitenkään kaino tai arka, sekasaunon kavereideni kanssa, mutta haluan itse valita, millaisten miesten kanssa saunon.
Transihmiset on pienen pieni vähemmistö. Heillä on iän kaiken ollut erityisoikeus pitää uimapukua suihkussa, joten eiköhän voida lähteä siitä että heidät on huomioitu ihan riittävän hyvin.
Jatkan kuten ennenkin, eli en käy uimahalleissa.
Jos tätä aatemaailmaa, jossa uimahallien pukuhuonekäytännöt muutetaan sen takia, ettei transihmisille tule paha mieli, ei saa kutsua wokeksi, miksi sitä saa kutsua? Kysyn vilpittömästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tiedä, oletteko ollenkaan lukeneet noita uutisia, joita linkitätte. Minä ainakin käsitän, että suihkussa käynti tapahtuu omassa kopissa, samoin kuin riisuminen. MUTTA tästä huolimatta en kannata näitä uudenlaisia tiloja, ja ne myös vähentäisivät haluani käydä uimahallissa, ehkä lopettaisivat käyntini kokonaan. Haluan olla puku- ja peseytymistiloissa rennosti, en miettiä sitä, että pitää peittää itsensä mahdollisimman tarkasti.
Transihmisille kolmannet tilat tai sitten pukuhuoneen valinta oman sukupuolen mukaan (sukupuolta ei voi muuttaa tai vaihtaa).
En ole mitenkään kaino tai arka, sekasaunon kavereideni kanssa, mutta haluan itse valita, millaisten miesten kanssa saunon.
Transihmiset on pienen pieni vähemmistö. Heillä on iän kaiken ollut erityisoikeus pitää uimapukua suihkussa, joten eiköhän voida lähteä siitä e
Minä en halua jakaa puku- ja suihkutiloja miesten kanssa, vaikka heillä olisi uimapuvut päällä. Transnaiset ovat miehiä, vaikka he haluavat elää naisen roolissa.
Parhaimmillaan tämä johtaa siihen, että uimahallissa käyvät pääosin vanhemmat naiset, joita ei kiinnosta hittoakaan se tuijottaako siellä joku mies sekä limanuljaskamiehet, jotka toivovat näkevänsä vilauksen tissiä tai pimppiä. Lopulta ne limanuljaskatkin siirtyvät muualle, kun ei siellä uimahallissa ole sittenkään silmäniloa tarjolla.
Siellä ei oikein ymmärretä asiasta päättävillä palleilla, että tässä pelataan vahvasti mielikuvilla. Jos mielikuvaksi jää yleisesti se, että siellä hillutaan alasti kaikki sekaisin ja arvotaan ahdisteltavat, niin asiakasmäärässä se näkyy kyllä välittömästi.
Vierailija kirjoitti:
Parhaimmillaan tämä johtaa siihen, että uimahallissa käyvät pääosin vanhemmat naiset, joita ei kiinnosta hittoakaan se tuijottaako siellä joku mies sekä limanuljaskamiehet, jotka toivovat näkevänsä vilauksen tissiä tai pimppiä. Lopulta ne limanuljaskatkin siirtyvät muualle, kun ei siellä uimahallissa ole sittenkään silmäniloa tarjolla.
Siellä ei oikein ymmärretä asiasta päättävillä palleilla, että tässä pelataan vahvasti mielikuvilla. Jos mielikuvaksi jää yleisesti se, että siellä hillutaan alasti kaikki sekaisin ja arvotaan ahdisteltavat, niin asiakasmäärässä se näkyy kyllä välittömästi.
En halua jakaa puku- ja suihkutiloja miesten kanssa, vaikka olen vanhempi nainen, enkä erityisen kaino sellainen. En vain halua. Haluan olla rennosti puku- ja suihkutiloissa.
Ei muuta elämääni mitenkään. Jos muutos olisi tullut poikieni ollessa pienempiä, olisi helpottanut arkea tuntuvasti, kun olisin voinut mennä yhtä matkaa poikieni kanssa. Ja meillä sentään oli osallistuva isä arjessa läsnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitat linkin uutiseen, josta et ole viitsinyt katsoa edes kuvia. Hienoa.
Suihkutilat ovat yksityisiä koppeja, joissa voi peseytyä ilman uimapukua. Yhteisiä tiloja ja saunoja voidaan valvoa myös kameroilla, koska niissä kaikilla on vaatteet päällä. Saunassa voi olla vaikka seinän kokoiset ikkunat.
Itse näen nimenomaan tässä ongelman. Omassa lapsuudessa oli ihan normaslia olla naisten puolella kaikki yhdessä alasti. Jostain on nuorelle sukupolvelle kehittynyt häpeä olla alasti muiden seurassa ja jatkuvasti kieltäydytään koulu- uinneista. Vanhemmat ruokkivat tätä sallimalla poissaolot. Ironista, sillä muutenhan nuorten pukeutuminen on todella paljastavaa. Nyt sitten vielä kaikki omiin suihkukoppeihin piilottelemaan.
Mä olen 45 eikä mulle ole koskaan ollut luontevaa olla VIERAIDEN ihmisten seurassa alasti. Tuo on yksi suuri syy siihen miksi en käy uimahalleissa, kun ällöttää se yhtenä isona karjalaumana alasti suihkuttelu. Mun mielestä tuo uudistus on ainoastaan hyvä asia.
Vierailija kirjoitti:
En käy uimahalleissa ja koen, että myöskään lastani ei saa koulu uinneilla sinne pakottaa. Mun puolesta vaan sitten lähtee kotiin kävelemään, opettaja voi olla minuun yhteydessä.
Ei ketään pakoteta, mutta täytyyhän sen näkyä sitten liikunnan numerossa, että se opsissa tärkeimmäksi mainittu kokonaisuus jää suorittamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua jakaa puku- ja suihkutiloja miesten kanssa, vaikka olen vanhempi nainen, enkä erityisen kaino sellainen. En vain halua. Haluan olla rennosti puku- ja suihkutiloissa.
Ja saat ollakin. Muissa tiloissa pidetään sitten uimapuku, pyyhe tai vaatteet päällä. Olethan sinä rennosti miesten seurassa siellä altaillakin?
En nyt muista mikä niistä kaikista yleisistä saunoista on se, joka järjestää noita yhteissaunomistilaisuuksia säännöllisesti. Sinne ei ole naisilla mitään asiaa, koska miehet käyttäytyvät niissä niin huonosti
VastaaLainaa
Itse olen se vanhempi nainen ja en todellakaan halua yhteisiä tiloja. Inhottaa jo mennä uimapuku päällä uimaan, kun eräät miehet tuijottavat. En toki tarkoita, että himoiten, mutta kuka tietää, mitä miesten mielessä liikkuu? Kun näitä seuraan tulijoita on myös uima-altaalla. Kun menen oikeasti vain uimaan ja pitämään kuntoani yllä. Ja vielä lisäksi tämän jälkeen yhteiset tilat? Ei kiitos, jätän väliin sitten ne uimahallit.
Eipä tarvis sielläkään enää käydä.
Ainoa mikä tuossa on ällöä, on ne toisiaan saunassa run kkaavat uimahallih omot. En haluaisi mennä mihinkään mä lliseen ja pe rseenhajuiseen sekasaunaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja saat ollakin. Muissa tiloissa pidetään sitten uimapuku, pyyhe tai vaatteet päällä. Olethan sinä rennosti miesten seurassa siellä altaillakin?
En halua saunoa tuntemattomien miesten kanssa samassa saunassa ja pyöriä pukkarissa pyyhe päällä miettien, mistä kohtaa vilahtaa. En halua mennä kuivaamaan hiuksia hiustenkuivaajalla täysissä pukeissa (koska siinä vaiheessa on kauhea jälkihiki) tavaraläjän kanssa, koska eihän niissä kopeissa käytetä hiustenkuivaajia.
Tämähän on vain taas iso intersektionaalisen feminismin voitto. Sukupuolet ovat vain sosiaalisia rakenteita, joten miksipä pukuhuoneita pitäisi jaotella.
Tämä on niiden ihmisten hyväksikäyttöä, joiden on pakko tai muuten vain tärkeää käydä uimahallissa. Kuten vammaiset tai monet vanhukset. Vammaiselta, laitoksessa asuvalta tytöiltä ei kysytä onko tämä sinulle ok.
Hyi saa tana, Lohjan päättäjät.