Väkivalta-ja alkoholistikodissa kasvaneilla on aikuisina ylirittyneet aivot
Koska lapsena joutui aina olemaan valppaana arvaamattoman vanhemman takia. Se muisti jää kehoon.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kestää muuten ihan älyttömän kauan, että hermosto oppii siihen, että vaara on ohi sen jälkeen kun päässyt turvalliseen elinympäristöön tuollaisen lapsuuden jälkeen.
Mulla ei ollut koti edes mitenkään turvattomimmasta päästä. Vain toinen vanhemmista alkoholisti eikä myöskään ollut väkivaltainen (ruumiillisesti). Silti hermosto ylivirittynyt ja uskon sen olevan hamaan loppuun saakka. Elämässä pääsis paljon helpommalla, kun ei huomaisi aina kaikkea. Tieto lisää tuskaa.
Mielestäni tämä osoittaa hyvin sen kuinka se vahingollisin osuus on lopulta se jatkuva varuillaan olo ja tilanteiden eskaloitumisen odottaminen.
Itse kohtasin hyvin paljon väkivaltaa lapsena. Ja siis sellaista todella pitkälle mennyttä väkivaltaa, josta minulla on esim. edelleen paljon näkyviä arpia kehossani. Silti kun luen väkivallattomissa päihdekodeissa kasvaneiden henkilöiden kertomuksia ja kokemuksia, niistä löytyy valtavasti samaistuttavaa. Joskus luin, että kidutuksessakin tehokkaampaa on kidutuksen uhka kuin itse kidutus ja tämä käy kyllä jotenkin järkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ja pointtisi on?
Mieti nyt aluksi hetki tai vaikka viikko oman kommenttisi pointtia.
Olipa hyvä aloitus! En ole koskaan tullut ajatelleeksi tätä vaikka aloittajan kuvaamassa perheessä elinkin.
Tunnistan kuitenkin tuon ylivirittyneisyyden ja ympäristön tarkkaakin tarkemman havainnoinnin itsessäni.
On joo, olen ylihermostunut. Säpsähdän jos joku tulee yhtäkkiä taakseni tms. Isäni oli arvaamaton. Aina pelkäsin ja aavistelin, että onko hän taas humalassa. Kuuntelin ääntä, tarkkailin toimintaa. Ne harvat hetket kun oli selvänä olivat ihan kivoja.
Vierailija kirjoitti:
Joopa taas. Ja sitten itketään kun oli vaikea lapsuus ja yhy yhy olen niin erilainen. Joo, faija hakkasi mutsia ja ne veri viinaa, mitä sitten? Kasvakaa aikuisiksi, ollutta ja mennyttä. Ylivirittyneet aivot my ass.
Empatia on näköjään vaikeaa joillekin...
Vierailija kirjoitti:
Mitä läheiset ovat sanoneet teille tästä?
Olet hullu, neuroottinen jne. Ehkä minulla on jotain ADHD-piirrettäkin mutta pääosin saamani kommentit luonteestani ovat negatiivisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja pointtisi on?
Miksi ap tekee aloituksen asiasta?
Onko hänellä omia kokemuksia?
Jos hänellä on omia kokemuksia, hakeeko hän vertaistukea palstalta?
Vierailija kirjoitti:
Joissain ammateissa myös hyötyä, että osaa havainnoida ympöristöä. Kaikki ei siihen pysty vaan elävät omissa ajatuksissaan.
Mä olen just sellainen omassa kuplassa eläjä. Multa jää koko ajan kaikkea huomaamatta, mulle on sanottukin siitä.
Voiko hypervigilanssiin auttaa terapia, tai psykofyysinen fyisioterapia? Kokemuksia? Mikä auttoi?
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Mitä läheiset ovat sanoneet teille tästä?
Mulla tämä on kausiluonteista ja menee yleensä nopeasti ohi, mutta kuulemma liikun hyvin hiljaisesti ja olen kuin aave, kun se on päällä. Läheiset kysyneet monta kertaa, että oletko edes täällä enää, kun se on vaivannut. Aaveelta se olo silloin tuntuukin, kun astelee nopeasti ja sentin pari irrallaan maanpinnasta niin kevyesti, etteivät munankuoret mene rikki.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut tämän. Skannaan kaiken ympäristössä ja huomaan esim. työpaikoissa sellaisia asioita todella nopeasti, jotka jäävät monelta huomaamatta. Jatkuva skannaaminen rasittaa todella paljon hermostoa ja aiheuttaa väsymystä. Menee vain pahemmaksi iän myötä.
Läheiselläni on ammatti,jossa tätä taitoa tarvitaan ja hän on siksi todella menestynyt. Mutta yksityisihmisenä ihan lopussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja pointtisi on?
Pointti on se, että ap kirjoittaa "mustatuntuu" -menetelmällä. Toinen vaihtoehto on se, että hän on lukenut elämkerran, ottanut siitä ajatuksen ja niin sanotusti "kyntää toisen vasikoilla".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja pointtisi on?
Ai sori, pitääkö täällä kysyä sinulta lupa etukäteen ennen aloituksen tekemistä vai mikä se pointtisi nyt sitten olikaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja pointtisi on?
Pointti on se, että ap kirjoittaa "mustatuntuu" -menetelmällä. Toinen vaihtoehto on se, että hän on lukenut elämkerran, ottanut siitä ajatuksen ja niin sanotusti "kyntää toisen vasikoilla".
Sinulla taas ei tunnu olevan edelleenkään mitään järjellistä pointtia, joten kohtahan kehittää sellainen ennen uutta kommenttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja pointtisi on?
Tästä oli juttu Hesarissa tänään. Ehkä se sai ap:n tekemään aloituksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös epävakaa vanhempi aiheuttaa tätä lapsilleen. Huonommassa skenaariossa tälläinen lapsi aikuistuaan huolii itselleen narsistin puolisoksi ja yrittää muuttaa sitä rakastamalla.
Narsistinen vanhempi voi aiheuttaa cptsd:n lapsilleen.
Siksi viimeistään lapsien mielenterveyden takia kannattaa erota narsistista. Vaikka se on hyvin vaikeaa. Jokainen terve vanhempi haluaa suojella lapsiaan ja kun narsisti kohtelee lapsiaan yhtä huonosti kuin puolisoaan, vihdoin alkaa suomut pudota silmistä. Narskun naamarin takana oleva hirviö paljastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja pointtisi on?
Ai sori, pitääkö täällä kysyä sinulta lupa etukäteen ennen aloituksen tekemistä vai mikä se pointtisi nyt sitten olikaan?
Ei, haluan vain saada tietää, miksi ap kirjoittaa palstalla kenen tahansa alkoholistiperheessä kasvaneen kirjailijan ajatuksista, ja esittää ne ominaan? Mitä ap haluaa avauksellaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja pointtisi on?
Sinulla taas ei tunnu olevan edelleenkään mitään järjellistä pointtia, joten kohtahan kehittää sellainen ennen uutta kommenttia.
Ap toisin sanoen plagioi jonkun kokemuksia niin kuin joku plagioi pro gradun, ja esittää sen omanaan/yleispätevänä. Mitä sinä nyt et ymmärrä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja pointtisi on?
Kyllähän tuo ihan tutkittuun tietoon perustuu. Trauma aiheuttaa ongelmia vireystilan säätelyssä. Yleensä ollaan ylivirittyneitä, mutta voidaan olla myös alivirittäytyneitä. Useimmiten nuo vireystilat kuitenkin vaihtelevat.
Traumaterapiahan perustuu pitkälti hermoston uudelleen ohjelmoimiseen ja oman vireystilan hallitsemisen opetteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja pointtisi on?
Tästä oli juttu Hesarissa tänään. Ehkä se sai ap:n tekemään aloituksen.
Kiitos.
Varsin usein aloitukset perustuvat esim. juuri Hesariin, ja aloittaja kirjoittaa ne ominaan, toisin sanoen "kyntää toisen vasikoilla" toimittajan/mielipidekirjoituksen/uutisen perusteella. Se on varsin harmillinen tapa, hyviin tapoihin kuuluu mainita lähde.
Joo, näitä avohoito-naisia en enää kelpuuta parisuhteeseen ollenkaan. Kaikki rageaminen ja aikaansaamattomuus selitetään lapsuuden traumoilla. Yksi tällainen tapaus riittää, pysyköön perunakellareissaan moiset haisulit.
M47