Voiko välittävä ja tiedostava ihminen syödä tehotuotettua lihaa?
Kun olen kehittynyt ihmisenä, niin olen oppinut myös eläimistä. Eläimet ovat tuntevia ja ajattelevia olentoja, joilla voi olla hieno ja rikas elämän kokemus. Eläinten viisauskaan ei ole vähäinen asia. Olen oppinut ymmärtämään, kunnioittamaan ja välittämään eläimistä. Aina vain yhä enemmän hämmentää ajatus siitä, etteikö muut ajattele eläinten oikeuksia ja sitä etteivät eläimet joudu kärsimään mm ruoan tuotannossa? Myös eläinten elämänkaari on liian lyhyt tehotuotannossa että se kunnioittaisi elämää tarpeeksi. Kaikki vain sen takia että ihmiset hyötyvät siitä ja yritykset jotka tehotuotantoa harjoittavat.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se riippuu ihan miten näkee asiat. Harjoittajia ja pölyttäjiä lukuunottamatta lähes kaikki eläimet tappavat syödäkseen. Me olemme syntyneet maailmaan jossa ihmisiä on liikaa ja eläimiä liian vähän metsästettäväksi. Sen voi myös nähdä niin että haluaako laittaa laastaria avomurtumaan. Tiedostava ihminenkin itsekäs eläin ja sen ainakin itsessäni tiedostan.
Me olemme syntyneet maailmaan, jossa on mahdollista elää syömättä ollenkaan lihaa.Väärin. Ihminen pärjää ainoastaan eläinperäisellä ravinnolla. Kasvikunnan tuotteiden syöminen ei ole ihmisen ruokavalio.
20 vuotta vegaanina ja otin viime kuussa yksityisellä verikokeet juuri nähdäkseni; että onko mitään puutosta. Ei ollut, eikä ole ollut aiemmi
B12?
Ei kiinnosta. Syön mitä haluan jatkossakin.
Kaikki tuntemani tiedostavat nuoret yliopistokoulutetut naiset ovat vegaaneita.
Fyysisesti voi, mutta moraalisesti ainoastaan siinä tapauksessa että se on ainoa saatavilla oleva ravinto jolla selvitä.
Eettistä lihaa ei olekaan koska emme ole raadonsyöjiä, eikä lihan syöminen ole moraalisesti oikein koska ihminen selviää elossa ja terveenä ilmankin.
Öyhöttäkää vaan alapeukuttajat. Minä lähden keittämään yrttiteetä.
Helposti voi, mutta silloin ei ole vain kaikkien muiden mielestä välittävä ja tiedostava, mutta ei se kai ole suurempi ongelma kunhan itse tietää mitä on.
Vierailija kirjoitti:
Fyysisesti voi, mutta moraalisesti ainoastaan siinä tapauksessa että se on ainoa saatavilla oleva ravinto jolla selvitä.
Eettistä lihaa ei olekaan koska emme ole raadonsyöjiä, eikä lihan syöminen ole moraalisesti oikein koska ihminen selviää elossa ja terveenä ilmankin.
Miksi kasvien syöminen on eettisempää kuin eläinten syöminen?
Kasvikin on elävä olento.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei kysynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei kysynyt.
Kerroin siitä huolimatta.
Ihmiskeskeisyys ajattelussa tuntuu olevan monien ongelma. Ihminen nähdään kaiken keskuksena ja ylimpänä moraalina, jonka teot muuta luoma kuntaa kohtaan on oikeutettuja. Lisäksi se ettei kaikki tiedosta tehotuotannon ongelmia tarpeeksi. Kun ei tiedetä eläinten kärsimyksistä, niin ei välitetä. Ja osittain on ulkoistettu vastuu valtiolle ja yrityksille.
Missä vaiheessa muuten vegaaneille on myönnetty yksinoikeus välittämiseen ja tiedostamiseen?
Vierailija kirjoitti:
Entä maito... Emolta viedään vasikka, vuosi toisensa jälkeen. Huutaa hädissään äänensä käheäksi kunnes lopulta joutuu alistumaan kylmän lypsykoneen tasaiseen tykytykseen. "Kyllä se vasikka saa oman emänsä maitoa". Joo, putkien kautta muoviämpärin tutista imettynä. Se on kaukana oman äidin lämmöstä ja kosketuksesta.
Ei ole edes oman äidin vaan korviketta. Maito on liian arvokasta bisnekselle.
Tässä yksi hyvä luettava
https://intokustannus.fi/kirja/salainen_paivakirja_elaintiloilta/
Vierailija kirjoitti:
Millainen ihminen hyväksyy järjestelmän, jossa elävä olento kasvatetaan tappamista varten mahdollisimman nopeasti? Tehotuotettujen eläinten elämä on karua aina syntymästä asti. Missään kohtaa ei pääse elämään ja käyttäytymään laji tyypillisesti. Myös elämän kokemus jää pahasti vajaaksi. Kasvua ja kehitystä ei pääse tapahtumaan ja oppimista.
Vihreiltäkö olet oppinut, teoreetikkoja tyynni ? Ei Aaltolallakaan mitään eläinalan koulutusta ole, riehuu netissä haukkumassa ja uhkailemassa metsästäjiä ym. eläinihmisiä. Kohta saa lain lähiopetusta
Vierailija kirjoitti:
Entä maito... Emolta viedään vasikka, vuosi toisensa jälkeen. Huutaa hädissään äänensä käheäksi kunnes lopulta joutuu alistumaan kylmän lypsykoneen tasaiseen tykytykseen. "Kyllä se vasikka saa oman emänsä maitoa". Joo, putkien kautta muoviämpärin tutista imettynä. Se on kaukana oman äidin lämmöstä ja kosketuksesta.
Hoi hoijaa, ei ne huutele !
t. 1000 vasikkaa uran aikana hoitanut, monta sinä ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öyhöttäkää vaan alapeukuttajat. Minä lähden keittämään yrttiteetä.Miksi kasvien syöminen on eettisempää kuin eläinten syöminen?
Koska kasvi jopa haluaa esim. hedelmänsä tulla syödyksi jotta se voi lisääntyä. Peruskoulun bilsa/ympäristöoppi uusintaan?
Vierailija kirjoitti:
😅🤣 Niinpä niin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei kysynyt.Kerroin siitä huolimatta.
Mistä tietää että joku on lihaani? Hän kyllä kertoo sen itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öyhöttäkää vaan alapeukuttajat. Minä lähden keittämään yrttiteetä.Miksi kasvien syöminen on eettisempää kuin eläinten syöminen?
Koska kasvi jopa haluaa esim. hedelmänsä tulla syödyksi jotta se voi lisääntyä. Peruskoulun bilsa/ympäristöoppi uusintaan?
Ei taatusti halua että sinä sen hedelmän syöt tai vielä pahempaa syöt ja jauhat siemenet jauhoiksi eli lapsensa.