Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko välittävä ja tiedostava ihminen syödä tehotuotettua lihaa?

Vierailija
03.02.2026 |

Kun olen kehittynyt ihmisenä, niin olen oppinut myös eläimistä. Eläimet ovat tuntevia ja ajattelevia olentoja, joilla voi olla hieno ja rikas elämän kokemus. Eläinten viisauskaan ei ole vähäinen asia. Olen oppinut ymmärtämään, kunnioittamaan ja välittämään eläimistä. Aina vain yhä enemmän hämmentää ajatus siitä, etteikö muut ajattele eläinten oikeuksia ja sitä etteivät eläimet joudu kärsimään mm ruoan tuotannossa? Myös eläinten elämänkaari on liian lyhyt tehotuotannossa että se kunnioittaisi elämää tarpeeksi. Kaikki vain sen takia että ihmiset hyötyvät siitä ja yritykset jotka tehotuotantoa harjoittavat.

Kommentit (95)

Vierailija
41/95 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin. Välittää voi monesta asiasta ja mitä tekemistä tiedostavuudella on lihan syönnin kanssa?

Vierailija
42/95 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ymmärrä miksi kasvissyönti on joillekin kuin uskonto. Se on vain yksi tavoista joilla voi vaikuttaa eläintenkin oloihin eikä sen avulla moralisointi tuo mitään lisäarvoa asialle. En minäkään pidä meteliä siitä että en kuluta muotia, kosmetiikkaa tilaa mitään ulkomailta tai lennä koskaan. Ruokakin tulee suurelta osin omasta maasta ja kalassa/metsällä käymisestä.

Pitäisikö minunkin tehdä tänne moralisoivia aloituksia joissa ihmettelisin voiko tiedostava ja välittävä ihminen ostaa kaupasta pakattua tehotuotettua kasvisruokaa?

Tai voiko tiedostava ihminen lentää lomalle/töihin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/95 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fyysisesti voi, mutta moraalisesti ainoastaan siinä tapauksessa että se on ainoa saatavilla oleva ravinto jolla selvitä.

Eettistä lihaa ei olekaan koska emme ole raadonsyöjiä, eikä lihan syöminen ole moraalisesti oikein koska ihminen selviää elossa ja terveenä ilmankin.

Öyhöttäkää vaan alapeukuttajat. Minä lähden keittämään yrttiteetä.

Miksi kasvien syöminen on eettisempää kuin eläinten syöminen?

Kasvikin on elävä olento.

Koska kasvi jopa haluaa esim. hedelmänsä tulla syödyksi jotta se voi lisääntyä. Peruskoulun bilsa/ympäristöoppi uusintaan?

Esim. porkkana ja palsternakka ei tee ensimmäisenä vuonna siemeniä, luepa uudelleen itse

Vierailija
44/95 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoholla kasvatettua laidunelukkaa saa hommattua eli syö sitä jos ei normielukka maistu. Kotimaisista elukoista vain sikaa ja kanaa voi pitää järkiään tehotuotettuina.

Kyllä myös naudanliha on suurimmaksi osaksi nykyään tehotuotettua. Naudan elinikän laskee koko ajan, kun tarkkailu mennyt kaiken muun edelle.

Vierailija
45/95 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fyysisesti voi, mutta moraalisesti ainoastaan siinä tapauksessa että se on ainoa saatavilla oleva ravinto jolla selvitä.

Eettistä lihaa ei olekaan koska emme ole raadonsyöjiä, eikä lihan syöminen ole moraalisesti oikein koska ihminen selviää elossa ja terveenä ilmankin.

Koska kasvi jopa haluaa esim. hedelmänsä tulla syödyksi jotta se voi lisääntyä. Peruskoulun bilsa/ympäristöoppi uusintaan?

Esim. porkkana ja palsternakka ei tee ensimmäisenä vuonna siemeniä, luepa uudelleen itse<

Miksi peruna ja maa- artisokka piilottavat  osan maahan. josta ne  lisääntyvät ?

Vierailija
46/95 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä vaiheessa muuten vegaaneille on myönnetty yksinoikeus välittämiseen ja tiedostamiseen?

Logiikka. Esim. herrasmies ei voi olla sellainen joka on kohtelias ainoastaan naisia kohtaan joilta haluaa jotain - se on tekopyhää. Samalla tavalla totuudesta ja sen tiedostamisesta ei ole mitään alternatiivista versiota jota voi säännöstellä sen mukaan mikä itsestä tuntuu mukavalta. Jos tiedät mikä on oikein ja mikä väärin, teet joko tietoisesti oikein tai väärin tai olet tekopyhä.

Vierailija
47/95 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näytä minulle yksikin kasvissyöjä joka syö pelkkiä hedelmiä. Minäkin syö hedelmiä ja olen selasyöjä.

Vierailija
48/95 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin. Välittää voi monesta asiasta ja mitä tekemistä tiedostavuudella on lihan syönnin kanssa?

Tiedostavuus sanana on kaapattu vihervasemmiston käyttöön vaikkei se sinne kuuluisi.

Vierailija
49/95 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä että on aika vaikea kyllä tiedostaa onko tuotettu liha edelleenkään tehotuotettua. Suurin osa on ja ei niitä merkintöjä tästä asiasta ole. Joiltain tiloilta voi ehkä ostaa suoraan tosin yleensä merkittävästi myyvät näin lähinnä suurimmat tehotuotantotilat.

Tilanne on merkillinen, koska ei eläinsuojelijatkaan tunnut monet välittävän. Päinvastoin jotkut alan järjestöt jopa kannatti suuria pihattoja, jotka laskeneet nautojen ikää radikaalisti tarkkailunavetoina. Samoin toki laiduntamista ei pihatoissa juurikaan ole (miten satojen yksilöiden laumoja voitaisiinkaan paimentaa perinteisille laitumille?).

Vierailija
50/95 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonkin. Jokainen meistä syö päivittäin, joten se valinta on päivittäinen ja lähellä jokapäiväistä elämäämme. Impaktiltaan yksi suurimmista, mutta kuitenkin helpoin eettinen valinta tehdä, koska eläinperäisiä tuotteita on huomattavasti helpompi välttää kuin vaikkapa ihmisiä kohtaan epäeettisesti valmistettuja tuotteita (esim. orjatyö) - laki turvaa sen että syötävän tuotteen sisältö täytyy kertoa pakkauksessa, mutta se miten jokin tuote on valmistettu on yritysten helppo pimittää ja vastuullisia vaihtoehtoja ei joko ole tai ne eivät ole kaikkien saatavilla.

Vierailija
51/95 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se riippuu ihan miten näkee asiat. Harjoittajia ja pölyttäjiä lukuunottamatta lähes kaikki eläimet tappavat syödäkseen. Me olemme syntyneet maailmaan jossa ihmisiä on liikaa ja eläimiä liian vähän metsästettäväksi. Sen voi myös nähdä niin että  haluaako laittaa laastaria avomurtumaan. Tiedostava ihminenkin itsekäs eläin ja sen ainakin itsessäni tiedostan.

Me olemme syntyneet maailmaan, jossa on mahdollista elää syömättä ollenkaan lihaa.

Väärin. Ihminen pärjää ainoastaan eläinperäisellä ravinnolla. Kasvikunnan tuotteiden syöminen ei ole ihmisen ruokavalio.

Ihminen on luova ja sopeutuva olento. Kaikki eläinperäinen on korvattavissa.

Vierailija
52/95 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonkin. Jokainen meistä syö päivittäin, joten se valinta on päivittäinen ja lähellä jokapäiväistä elämäämme. Impaktiltaan yksi suurimmista, mutta kuitenkin helpoin eettinen valinta tehdä, koska eläinperäisiä tuotteita on huomattavasti helpompi välttää kuin vaikkapa ihmisiä kohtaan epäeettisesti valmistettuja tuotteita (esim. orjatyö) - laki turvaa sen että syötävän tuotteen sisältö täytyy kertoa pakkauksessa, mutta se miten jokin tuote on valmistettu on yritysten helppo pimittää ja vastuullisia vaihtoehtoja ei joko ole tai ne eivät ole kaikkien saatavilla.

En kysynyt tuosta, vaan mitä tiedostavuudella on lihan syönnin kanssa? 

Tiedostavuus on henkisesti älykkään ihmisen yksi perusluonteenpiirre. Henkisesti älykäs ihminen on tietoinen omien ajatusten, mielipiteiden ja tunteiden lisäksi ihmiskunnan yleisistä ajatuksista ja vaikutteista. Tiedostavuus luo sisäistä vapautta ja objektiivisuutta. Se on lähtökohta itsetuntemukselle ja elämän syvemmälle ymmärtämiselle.

Vierailija
53/95 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedostavuus sanana on kaapattu vihervasemmiston käyttöön vaikkei se sinne kuuluisi.

Ei ole vasemmiston vika. Purra ja Halla-Aho on näitä smoothie fillarikommunisteja.

Vierailija
54/95 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi syödä. Ei minulla oleasian suhteen mitään ongelmaa.

Vierailija
55/95 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten pitäisi enemmän pohtia näitä joka päiväisiä valintoja ja alkaa valitsemaan eettisemmin ja paremmin. Myös yhteiskunta voisi ottaa kantaa vaikuttamalla eläinten oloihin ja tekemällä luomu yms lihasta taloudellisempaa. Jotenkin tehotuotannosta puuttuu kaikki se inhimillisyys millä tavalla eläimiä pitäisi hoitaa ja kasvattaa. Kaikenlaiset mainokset kyllä antavat kuvaa välittävästä ja hyvästä, mutta tämä on vain harhaa.

Ihmisen oma etu ei voi olla etusijalla silloin kun on vastuussa toisen elävän olennon hengestä ja elämästä.

Vierailija
56/95 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. porkkana ja palsternakka ei tee ensimmäisenä vuonna siemeniä, luepa uudelleen itse<

Nämä kasvit (tai useimmin kasvinosat) mitä me syömme on ihmisten villikasveista muokkaamia uusia kasvilajeja joiden jatkuvuus on 100% ihmisestä riippuvainen, luonnossa itsestäänhän ne ei kasva, eli ihminen on oleellinen osa niiden lisääntymisketjua. Kasvilla ei ole muuta päämäärää kuin levitä. Ne eivät myöskään tunne kipua kuten eläimet.

Vierailija
57/95 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki voi, jos se oma tiedostavuus ja välittävyys ei vaan liity mitenkään eläimiin ja luontoon. 

Vierailija
58/95 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ymmärrä miksi kasvissyönti on joillekin kuin uskonto. Se on vain yksi tavoista joilla voi vaikuttaa eläintenkin oloihin eikä sen avulla moralisointi tuo mitään lisäarvoa asialle. En minäkään pidä meteliä siitä että en kuluta muotia, kosmetiikkaa tilaa mitään ulkomailta tai lennä koskaan. Ruokakin tulee suurelta osin omasta maasta ja kalassa/metsällä käymisestä.

Pitäisikö minunkin tehdä tänne moralisoivia aloituksia joissa ihmettelisin voiko tiedostava ja välittävä ihminen ostaa kaupasta pakattua tehotuotettua kasvisruokaa?

Tai voiko tiedostava ihminen lentää lomalle/töihin?

Mitä moralisoivaa aloituksessa oli?

Vierailija
59/95 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmassa on paljon muutakin pahuutta niin miksi uhraat ajatuksiasi vain eläimille?

Vierailija
60/95 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, koska siihen mitä ihminen syö vaikuttaa moni muukin asia kuin moraali ja etiikka. 

Esimerkiksi mulla asiaan vaikuttaa ärtyneen suolen oireyhtymä ja perheen muut allergiat, ja se että olen pudonnut viime vuosina yhteiskunnan tukien varaan ja ruoan hinta on noussut. 

Meillä syödään sitä mistä ei tule vatsavaivoja, ihottumaa ja anafylaktista shokkia, mikä on tarjouksessa ja mikä menee alas, eli mitä erityislapsi suostuu syömään. 

Jos me alettaisiin rajoittamaan syömistä vielä eläintenkin takia, niin ei jäisi oikein mitään syötävää. 

On hienoa, että sä olet sun elåmässä sellaisessa asemassa, että voit valikoida syömisiä eettisyyden mukaan. 

Se on etuoikeutettu asema josta käsin toisten arvosteleminen on mautonta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi