HS: Professori sanoo suoraan: on tullut aika leikata eläkkeitä
"Hallitus toisensa jälkeen pitää kiinni eläkelupauksesta. Siksi nuoret sukupolvet joutuvat tinkimään eikä sukupolvien välinen epäoikeudenmukaisuus hellitä, Talouspolitiikan arviointineuvoston puheenjohtaja Niku Määttänen sanoo."
Kommentit (442)
Ihan oikein! Jos on eläke yli 5000 euroa, niin siitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Jännä miten Ruotsissa on jo vuosikausia ollut eläkekatto.
Täällähän ministetit kiimoissaan kopioivat mitä tahansa Ruotain anuksesta turahtaakin, mutta tämä on vaiettu kuoliaaksi.
Ruotsissa on eläkepalkkakatto, ei eläkekatto. Siellä voi lisäeläkejärjestelyillä saada vaikka kuinka paljon eläkettä. Ei Suomenkaan huippueläkkeet ole peräisin normaalista kertymästä, vaan firmat ovat maksaneet johtajilleen lisäeläkkeitä.
Vanhemmat ikäluokat valittavat koko ajan siitä kuinka epäreilua on, etteivät he saaneet alle 23-vuotiaana tehdyistä töistä eläkekertymää. Olen 91 syntynyt ja kävin katsomassa omaa työeläkeotettani, en tuon ikäisenä tehnyt kuin kesätöitä opintojen ohessa. Opinnoista ja kesätöistä on tullut kertymää huimat 60 euroa per kk! Aivan mitättömiä lukuja.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat ikäluokat valittavat koko ajan siitä kuinka epäreilua on, etteivät he saaneet alle 23-vuotiaana tehdyistä töistä eläkekertymää. Olen 91 syntynyt ja kävin katsomassa omaa työeläkeotettani, en tuon ikäisenä tehnyt kuin kesätöitä opintojen ohessa. Opinnoista ja kesätöistä on tullut kertymää huimat 60 euroa per kk! Aivan mitättömiä lukuja.
Se 60 euroa on tosi paljon, jos joutuu miettimään ostaako lääkkeet vai ruokaa. Saatat jonain päivänä olla siitä kiitollinen.
Kukaan alle 40 vuotias ei tule saamaan eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se 60 euroa on tosi paljon, jos joutuu miettimään ostaako lääkkeet vai ruokaa. Saatat jonain päivänä olla siitä kiitollinen.
Sitä päivää ei tule nykyisellä syntyvyydellä. 1991 syntyneet pääsevät eläkkeelle vuonna 2059, siihen mennessä laskeva syntyvyys on ehtinyt kriisiyttää työeläkejärjestelmän lopullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on työeläkeotteessa viisi (5) sivua töitä, jotka olen tehnyt alle 23-vuotiaana ja joista ei ole kertynyt mitään eläkettä.
T. Vm-77
Johan Atte Harjanne (vih) ja Riikka Purra (ps) ehdottivat tuota.
Suurista eläkkeistä olisikin varaa leikata. Taas alle 2000 e/kk eläkkeet saisi jättää kokonaan rauhaan.
Suomeen pitäisi saada eläkekatto aikaiseksi. Raja voisi olla vaikkapa jotain 2500 -3000 euroa kuussa.
"Kyllä ihmisen pitää ymmärtää potkaista tyhjää viimeistään kuukauden kuluttua töiden loppumisen jälkeen. 🤔"
Aika moni mies näin tekeekin, kun moni nainen elää nykyään yli 90 vuotiaaksi. Johtuu varmaan elämäntapojen erilaisuudesta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että eläkkeitä ei leikata niin kauan kuin suuret ikäluokat on hengissä. Kun he ovat kuolleet tulee eläkeleikkuriin menemään 70-luvulla syntyneet. Eläkkeitä toki leikataan siten, että leikkaukset kohdistuvat alle 2000 euron eläkkeisiin ja hyvätuloisilta eläkeläisiltä ei leikata. Ainakin jos oikeisto on päättämässä (ja onhan se).
heh...aina on uudet 'suuret ikäluokat' kulloisessakin vaiheessa
Max. 3000 €/ kk näillekin kuten muissa eu maissa
Muissa EU-maissa on kautta työuravuosien merkittävästi matalampi verotus kuin Suomessa. Suomessa on maailman korkein yksityisen kansalaisen verotus:
https://worldpopulationreview.com/country-rankings/highest-taxed-countr…
Vierailija kirjoitti:
Kommentti 276. Sun mielestä ei ole eläkkeellä kuin suuret ikäluokat. Hekin ovat kovasti vähentyneet, eivät enää ole suuria.
Lisäksi on eläkkeellä 20-luvulla, 30-luvulla ja sota -aikana syntyneitä ja 50-luvulla syntyneet.
En oikeen ymmärrä tuota kärjistystä noita ikäluokista kun eläkeläisiä on 1, 6 miljoonaa.
Eläkkeellä on jo myös meitä 1960-luvun alussa syntyneitä.
Vierailija kirjoitti:
Suomeen pitäisi saada eläkekatto aikaiseksi. Raja voisi olla vaikkapa jotain 2500 -3000 euroa kuussa.
Huippukireä verotus pitää huolen tästä, älkää kadehtiko. Jo hieman yli 3000 euron eläkkeistä vero kipuaa yli 30 prosentin, ja nousee tästä jyrkästi, mitä suurempi eläke on.
Saanko kysyä, mitkä teidän eläkeläisiä mollaavien veroprosentit ovat. Paljollako osallistutte talkoisiin? Odotan vastauksianne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on työeläkeotteessa viisi (5) sivua töitä, jotka olen tehnyt alle 23-vuotiaana ja joista ei ole kertynyt mitään eläkettä.
T. Vm-77
Vaikka noista olisikin eläkettä kertynyt, niin ei se työsuhteiden lukumäärä siihen kertymään vaikuta vaan ansaittu palkka. Mutta sinähän tietysti toimit juuri 16-23 vuotiaana huippupalkattuna asiantuntijana.
Eläketurvakeskuksen tutkija myönsi jossain lehtiartikkelissa, että eläkeuudistukset ovat olleet kaikista epäreiluimpia 60-70 -luvuilla syntyneille: kaikki heikennyt koskevat mutta mitkään parannukset eivät koske.
1962 syntyneillä on eläkeikä nostettu takaisin 65 mistä se lellikeille laskettiin alemmaksi, ja siitä nousee meille nuoremmille vuosi vuodelta.
Elinaikakerroin leikkaa alkavia eläkkeitä vuosi vuodelta enemmän, toki minulla on 1951 syntynyt sukulainen joka valitti 0,5 % leikkausta :). Oman ikäluokan arvio on tällä hetkellä n. 10 % leikkaus eläkkeestä.
Eläke ei kertynyt alle 23-vuotiaana tehdystä työstä (eläkeläiset aina väittävät, että tämä koskee vain heitä)
Muistan kun 2005 eläkeuudistuksen tekijöitä haastateltiin muutama vuosi sitten, ovat nyt itse näitä +70 vuotiaita pullasorsia valtavilla entisen korkean virkamiehen eläkkeillä. Yksi sentään myönsi, että tuohon uudistukseen kyettiin, "pääasia että saimme jonkun uudistuksen tehtyä". Yksi mainosti juuri tuota miten "nuoremmille kertyy eläke alle 23 v toisin kuin meille". Jälleen kerran kätevästi unohdettiin meidät 60-70 -luvuilla syntyneet.....
Ja tuo ainainen maisterin tutkinnosta kertyvän eläkekertymän mainostaminen. Tiedättekö mitä palkkaa se vastaa? Se on n. 50 euroa eli vastaa 700 euron kuukausipalkkaa 5 vuoden ajalta. Toki se on jotain, mutta kun aina mainostetaan sitä ihmisille tulee käsitys, että tutkintokertymä vastaisi jotain keskipalkkan kertymää tms. Kuinka monella on palkka 700 euroa kuussa?
Ei kiinnosta, oon 62 v., ihan sama kertyykö eläkettä viimeisiltä vuosilta. Jo kertyneitä ei voi viedä pois, sorry!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Vm-77
Vaikka noista olisikin eläkettä kertynyt, niin ei se työsuhteiden lukumäärä siihen kertymään vaikuta vaan ansaittu palkka. Mutta sinähän tietysti toimit juuri 16-23 vuotiaana huippupalkattuna asiantuntijana.
Ei tuota kannata vähätellä: mitä nuorempana tehty kertymä, sitä enemmän se ehtii nousta indeksikorotusten takia eläkeikään mennessä. Itse menin 22-vuotiaana kokoaikaisiin töihin eli jäi kokonaan yksi vuosi pois työhistoriasta, se on oikeasti aika paljon. Ja monille muilla varmaan paljon enemmän. Pointti tässä on se, miten nykyiset eläkeläiset puhuvat niin kuin he olisivat AINOAT kenellä eläke ei ole kertynyt nuorena tehdystä työstä. Se koskee myös meitä ennen 80-luvun alkupuolta syntyneitä.
Suomen pitää siirtyä jenkkimalliin.
- Ei enää ilmaista terveydenhoitoa -> jokainen hoitaa vakuutuksien kautta tämän (jenkeissä on myöskin ilmaista, mutta se on surkeaa)
- Ei enää ilmaista koulutusta peruskoulun jälkeen -> maksat tai stipendillä
- Ei enää eläkkeitä -> työntekijöiden rahasuoritus kasvaa kun ei mene enää työntekijämaksuja, jolloin jokainen voi sijoittaa ne rahat jos haluaa
Jos olet ollut niin suuripallkaisessa työssä, että saat eläkettä yli 4000 euroa kuussa niin luulisi siitä jotain jääneen sukanvarteen. Jättieläkkeet pois. Maks 3000 euroa eläkettä. Pienituloisille korotuksia. Ja sanon näin kokoomuksen kannattajana
Noilla jättieläkkeillä kartutetaan entisestään varakkaiden omaisuutta. Tilanne on kestämätön