Mielipiteesi uudesta 8 kW tehomaksusta?
Kommentit (137)
Sähköverkkojen riittävyydestähän tässä kai on kyse, siis siitä, että saadaan houkuteltua Suomeen yhä lisää sähkösyöppöjä datakeskuksia? Kansalaisten on jotakuinkin pakko käyttää sähköä, joten meille voi myydä sähköä millä tahansa hinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Olisikohan lopullinen target et verkot kestää, saadaan rahnaa hoitaa verkot. Jos autojen järjetön kotilataus lisääntyy alueiden verkot ei tule kestään. Onneksi sähköautoilu loppuu kun vetyautokanta tulee pakolliseksi EUssa 2037.
Miten ne kestää ne datakeskukset, joita koko ajan haalitaan lisää? Ja miksi niitä haalitaan, jos verkot ei kestäis?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun täytyy kyllä myöntää, että en ymmärrä tästä tehomaksusta mitään. Paukkuuko mulla sitten joka tunnilta yöllä tehomaksua, kun klo 23-06 on näillä pakkasilla n. 9-10kWh kulutusta koko ajan? Sähkölämmitys lämmitää eniten kylmällä, eli yöllä kun pakkaset huitoo lähes -30 asteessa ja lämmivesivaraaja lämmittää myös yöllä.
Voisiko joku selittää tämän niin kuin tyhmälle?
Jos sinulla menee kerrankin kuukauden aikana 10 kWh tunnissa ja raja on 8 kWh, niin sinulle tulee tehomaksu 2 kWh osalta. Riippuu sitten verkkoyhtiöstä paljonko se on. Se saattaa olla 2 euroa/kWh eli sinulle 4 euroa. Mutta tuleeko se vain seuraavaan laskuun vai jokaiselle kuukaudelle vuoden ajan, sekin on yhtiöstä kiinni, jos lainsäädäntö ei rajoita sitä jatkossa. Samalla tehomaksulla saat kuukauden jokaisena tuntina käyttää 10kWh, jos yhtenäkin tuntina käytät s
Sori kun jankkaan, koska kuten sanoin, mä en oikein sisäistä tätä nyt yhtään. Eli joka tunnilta, joka menee yli tuon 8kWh, tulee ylimenevästä osasta tuo ylimääräinen maksu? Jos katsoo eilisen dataa, niin 00-23 on 8kWh ylittynyt seitsemänä tuntina, suurin kulutus klo 05-06 10,85 kWh. Miksi ensin ohjataan käyttämään suurin kuorma yöllä, jolloin kokonaiskuormitus on pienin, jos nyt keksitään, että siitä pitää maksaa? Mulla esim. autotallin lämmitys kytkeytyy yösähköllä päälle, ja se on tehty ihan siksi, että tasaa meidän kuormitusta muilta ajoilta kun sähkön tarve on ehkä korkeampaa. Samoin lämminvesivaraaja. Miksi joudun nyt yhtäkkiä alkaa maksaa ylimääräistä, kun tällainen tasaus on jo tehty. Minkä minä sille voin, että tässä on nyt ollut tällainen pitkä pakkasjakso, jolloin lämmityksen tarve nyt vaan on ollut suurta. Tuntuu vähän epäreilulta.
Vierailija kirjoitti:
Loppuu teslakuskien kehuskelu halvasta kotilatauksesta.
Latausteho on helppo säätää pienemmäksi.
"Sori kun jankkaan, koska kuten sanoin, mä en oikein sisäistä tätä nyt yhtään. Eli joka tunnilta, joka menee yli tuon 8kWh, tulee ylimenevästä osasta tuo ylimääräinen maksu?"
Ei vaan se menee yhden kerran kuussa, jos kuukauden aikana ylität rajan yhden kerran tai vaikka sata kertaa.
Mitä tuohon voi sanoa, taas keksittiin uusi keino rahastaa kansalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Veetuttaa. Mulla 9kw ilmavesilämpöpumppu. Olisivat rajan 10 laittaneet. Saa ana
Sinun ei ole mikään pakko ottaa tehomaksullista siirtoa.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkki: Jos yhtäaikaisesti on ladattu sähköautoa (11 kW), lämmitetty saunaa (9 kW) ja vesivaraajaa (3 kW), 60 minuutin keskiteho on 23 kW. Tehomaksu: (23 kW - 8 kW) 2 €/kW = 30 €.
Mutta jos sitä sähköautoa lataa vain vartin joka toinen tunti, ja sillä toisella joka toisella tunnilla lämmittää saunaa vartin verran, ja varmuuden vuoksi pitää valot poissa, ei telkkaria. Käy syömässä mäkkärissä lämpimiä burgereita, minkä jälkeen voi käydä kirjastossa lataamassa kännykän samalla kun lämmittelee itseään. Sähköähän nyt ei kannata laittaa kodin lämmitykseen, sillä sakkomaksu saattaa iskeä.
Eli ilman muuta kannatan, vaikka 2kw/h raja olis rankaissut vielä paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ainakin se on ihan oikein että sähköauton lataamisesta tulee aiempaa kalliimpaa.
Kaveri osti pari viikkoa sitten sähköauton ja sanoo ettå yön yli (2100-0700) ladatessa 1.8 kW teholla riittää aivan hyvin seuraavan päivän ajoihin ja jää vielä ylikin, käytännössä akku pysyy täydessä latingissa arkiajoissa tuolla latausteholla.
Eli missä se kalleus tulee?
Nopeasti päässä laskettuna tuo lataaminen riittää pienen sähköauton alle sadan kilometrin ajoon. Eli kaupunkilaiselle kotiäidille joka kuskaa mukuloitaan päivähoitoon, kouluihin ja kerhoihin ym. Eräällä tutulla on ladattava hybridi ja tällainen tilanne. Pidemmälle lähtevät dieselillä.
Jos puolittaa 11 kW laturin tehon, niin yön aikana saa 10 tunnissa ladattua 55 kWh. Tehomaksun raja ei ylity ja akku on aamulla täynnä vaikka ajaisi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veetuttaa. Mulla 9kw ilmavesilämpöpumppu. Olisivat rajan 10 laittaneet. Saa ana
Sinun ei ole mikään pakko ottaa tehomaksullista siirtoa.
Mutta tehomaksuttomasta saa maksaa vielä nykyistä enemmän, muutenhan koko tehomaksussa ei ole verkkoyhtiön kannalta järkeä.
Vierailija kirjoitti:
"Sori kun jankkaan, koska kuten sanoin, mä en oikein sisäistä tätä nyt yhtään. Eli joka tunnilta, joka menee yli tuon 8kWh, tulee ylimenevästä osasta tuo ylimääräinen maksu?"
Ei vaan se menee yhden kerran kuussa, jos kuukauden aikana ylität rajan yhden kerran tai vaikka sata kertaa.
Okei, kiitos. Mutta miten tuo kannustaa yhtään käyttämään vähempää sähköä, kun tiedän, että joka vuosi lämmityskautena joka kuukausi se paukahtaa ainakin kerran yli 8kW. Maksan joka tapauksessa, kun en noihin yön piikkeihin voi vaikuttaa. Ei taas mitään järkeä.
Joku tuossa laittoi, että tuleehan niitä olemaan tehomaksuttomiakin, mutta varmasti ne on hinnoiteltu jatkossa niin, että ei sähköyhtiö ainakaan tappiota pääse tekemään. Toki jos tehomaksullisella siirtosopimuksella se kuukausmaksu pienenee samassa suhteessa kuin oletettu jatkuva tehomaksu, niin silloin se olisi käyttäjälle edukasta, ts. +/- 0. Näinhän ei tietenkään tule tapahtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisikohan lopullinen target et verkot kestää, saadaan rahnaa hoitaa verkot. Jos autojen järjetön kotilataus lisääntyy alueiden verkot ei tule kestään. Onneksi sähköautoilu loppuu kun vetyautokanta tulee pakolliseksi EUssa 2037.
Miten ne kestää ne datakeskukset, joita koko ajan haalitaan lisää? Ja miksi niitä haalitaan, jos verkot ei kestäis?
Jo yksi niistä tulevista nappaa 30% sähköstä. On pakko rajoittaa kuluttajien sähkön saantia tai maksattaa reilut maksut. Osaatko arvata sopimussakot mitä firmat saa, centerit saa jos sähköä ei tule tööpeleistä )))?
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuohon voi sanoa, taas keksittiin uusi keino rahastaa kansalaisia.
Suomalaisia rahastetaan suunnilleen kaikessa mikä on ihmiselle pakollista. Ruoka ja asuminen on jo rahastamista niin looginen jatkumo on rahastaa myös sähköllä joka on aika pakollista.
Vierailija kirjoitti:
No ainakin se on ihan oikein että sähköauton lataamisesta tulee aiempaa kalliimpaa.
Minusta ei ole oikein. Enkä omista, enkä ole koskaan harkinnutkaan sähköauton ostamista. On vain väärin ensin kannustaa ja tukea ihmisiä johonkin, josta sitten aletaan rankaisemaan.
Se tosin näyttää minusta aivan ilmeisen selvältä, että sähköautot ovat suurin yksittäinen syy koko kohkaamiseen ja tähän tehomaksurumbaan. On tässä maassa ennenkin saunottu, mutta jos valtaosaa tieliikenteestä aiotaan ruveta ruokkimaan samoja kaapeleita pitkin, niin jo maalaisjärki sanoo, että yhtälö ei vaan toimi.
Niin. Sähkön käytöstä pitää maksaa. Ihminen voi ihan itse valita, mitä sähköä tarvitsevia vempaimia omistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ei ole oikein. Enkä omista, enkä ole koskaan harkinnutkaan sähköauton ostamista. On vain väärin ensin kannustaa ja tukea ihmisiä johonkin, josta sitten aletaan rankaisemaan.
Se tosin näyttää minusta aivan ilmeisen selvältä, että sähköautot ovat suurin yksittäinen syy koko kohkaamiseen ja tähän tehomaksurumbaan. On tässä maassa ennenkin saunottu, mutta jos valtaosaa tieliikenteestä aiotaan ruveta ruokkimaan samoja kaapeleita pitkin, niin jo maalaisjärki sanoo, että yhtälö ei vaan toimi.
Minulla on sähköauto enkä koe tehomaksua minään rankaisuna. Jos haluan välttää tehomaksun, säädän lataustehon pienemmäksi ja lataan vähän kauemmin. Ongelma ratkaistu, jos edes oli mitään ongelmaa.
Tehomaksu menee tehon mukaan (kW), ei kulutuksen (kWh). Vaikka samat luvut onkin nyt kun tarkastelujakso on tunnin mittainen. Ihmiset ei ymmärrä tehon ja kulutuksen eroa jostain kumman syystä.